Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Nä, jag förstår inte:o:

Jag får inte "gratismotor" av att rida ut alls så det är inget skäl för mej.. Vet inte riktigt hur du tänker där :confused: Och jag förstår inte varför det skulle bli extra lösgörande för att man ridit ut dagen innan:confused:.

Det där med gratismotor var riktat till mig själv, läs om "jag tycker också om att rida ut..."

Sista frågan svarar jag såhär på om anledningen till att en del tycker så:
Många ryttare på lite mer nivå rider i princip på bana varje dag.De gör samma lösgörande arbete varje dag med variation för övningarna. Gårdagens arbete nyttjas nästkommande dag.
Om man tar ett glatt pass i skogen och bara rider rakt fram så kommer det passet bli gårdagens och med de spänningar man inte kunde arbeta igenom då. En del hästar blir fortare stela än andra.

Därför väljer en del, ibland rätt många bort sådana uteritter.

Det där med gratismotor var riktat till mig själv, läs om "jag tycker också om att rida ut..."

Sista frågan svarar jag såhär på om anledningen till att en del tycker så:
Många ryttare på lite mer nivå rider i princip på bana varje dag.De gör samma lösgörande arbete varje dag med variation för övningarna. Gårdagens arbete nyttjas nästkommande dag.
Om man tar ett glatt pass i skogen och bara rider rakt fram så kommer det passet bli gårdagens och med de spänningar man inte kunde arbeta igenom då. En del hästar blir fortare stela än andra.

Därför väljer en del, ibland rätt många bort sådana uteritter.

OK, då missförstod jag nog:idea:

Ang det med lösgjordheten så är ett pass i "skogen" rakt fram inte nåt jag heller egentligen tar så ofta, egentligen :cool: det finns ju så många andra sätt att arbeta även ute, och jag tror det är mer ryttarnas inställning till ridningen som styr faktiskt än att dom skulle vara så fruktansvärt avancerade att hästarna blir förstörda av att ridas ut.....
Men det är klart harvar man på ridbanan tappar man kanske fantasin ang hur man kan rida utanför banan.

OBS! Riktar ju inte till dej nu utan svarar ang ryttare som resonerar som du skrev!

Senast ändrad av en moderator:

Fast det där stämmer väl inte riktigt. Om hästen jobbas och ansträngs i samma muskler dag efter dag blir den inte mer och mer lösgjord utan tvärtom mer och mer muskeltrött /öm. Man riskerar att få sitta och jobba igenom rätt mycket träningsvärk varje pass innan man kan komma till arbete, eller att lära hästen att fuska i arbetet för att det helt enkelt känns för ont att jobba rätt.
Mycket riktigt kan en häst som ridits så länge bli riktigt stel den dag den slipper ansträngningen att "lossas", men det är tydligt tecken på att dess muskler behöver vila och ombyte. Med mer variation och skrittpass då och då blir den antagligen på sikt lättare att lösgöra, snabbare, på banan. Plus att den bygger muskler bättre om de får vila lite ibland.

Lite annorlunda med en äldre häst iofs som behöver lite ledsmörjelse varje dag för att fungera bra, men det behöver fortfarande inte vara på ridbanan den hålls i rörelse.

Det här köper jag faktiskt. Om man har en häst som BLIR spänd ute eller inte går kvar i avspänd form, (det kan nog de flesta bli med mer eller mindre jobb,) då sitter det lätt kvar tills nästa ridpass. Nu borde iofs ryttare på högre nivå vara skickliga nog att snabbt komma tillbaka till lösgjordheten men det blir ju ändå extrajobb.

Är vi överens ???? Vad ska jag skriva då??

Fast det där stämmer väl inte riktigt. Om hästen jobbas och ansträngs i samma muskler dag efter dag blir den inte mer och mer lösgjord utan tvärtom mer och mer muskeltrött /öm. Man riskerar att få sitta och jobba igenom rätt mycket träningsvärk varje pass innan man kan komma till arbete, eller att lära hästen att fuska i arbetet för att det helt enkelt känns för ont att jobba rätt.

Lite annorlunda med en äldre häst iofs som behöver lite ledsmörjelse varje dag för att fungera bra, men det behöver fortfarande inte vara på ridbanan den hålls i rörelse.

En häst får träningsverk om den anstränger sig för hårt, gör ett arbete som muskeln för stunden inte orkar med det kan den likaväl få ute.
Dessutom skrev jag att det lösgörande arbetet varierades, vilket innebär att olika muskelgrupper arbetar.

Alla hästar behöver ledsmörjelse, inte bara yngre.Fuskar man med den biten på yngre hästar finns risk får de problem med sin leder. Det är därför man ska skritta 10 min och därefter göra lösgörande i någon form( det kan även vara longering eller enklare löshoppning, bara ledbrosket får igång sin pumpverksamhet) innan arbetet börjar.

Absolut, träningsvärk kommer av hård ansträngning.
Men alla ryttare som tränar sin häst vill väl träna den starkare, hela livet? Man anstränger den mer och mer ju mer den lär sig, ju mer den orkar destu mer samling kan man begära, och därmed anstränger man den också mer. Rimligtvis inte lika mycket varje gång, men att sitta och rida på ridbana, lösgörande eller ej, är att anstränga hästen på likartat sätt dag ut och dag in, och det sliter, mer eller mindre.
Jag tycker det är symptomatiskt i många stall att hästarna ser mer och mer muskulärt urholkade ut ju längre ini träningssäsongen man kommer. För att det läggs så stor ära vid den dagliga träningen, när hästen faktiskt ofta mår bättre av en eller ett par vilodagar i veckan, rent muskulärt.

Unghästar är det skitviktigt med vilodagar för, just för att de förväntas bygga mycket muskler och dessutom behöver smälta intrycken. Äldre hästar kan variation räcka med som återhämtning, men även de mår bra av lite lugnare skrittrundor ibland.
Min erfarenhet är att de äldre kan behöva lite mer regelbunden rörelse / lätt träning samt lite längre uppvärmning för att inte bli stela. Kanske för att de yngre rör sig mer i hagen?

Annars pratade jag inte om uppvärmning, den är självklart viktig för ledsmörjelsen och blodgenomströmningen.

rakt spår...utmärkt tillfälle att träna öppnor och slutor! vilket kan lösgöra en hel del. mycket halvhalter, halter, igångsättningar, lydnad och invänta hjälper. Funkar super! Bra bjudning får man dessutom och vakna hästar. Extra bra tillfälle om man inte rider på tex en grusväg, utan inne på en skogslingra att använda omkullfallna träd som cavaletti. Även det fångar upp och hjälper.

Jag säger inte att det inte är bra, men hävdar fortfarande att många dressyrryttare väljer bort denna typ av ridning för den slipar inte på detaljer. Det är svårt, även om hästen är genomarbetat att i skogen, på rakt spår, checka av lösgjordheten med att rida lång, låg, stöd på bettet o näsan fram.

Och för min egen del, skulle jag tycka det vore rätt tråkigt att rida ut i skogen om man ändå skulle känna att man skulle behöva hålla på med halter, en massa övergångar och annat, samt på det checka av.

Angående skolorna håller jag med B_a_l, de är samlande. Man kan använda de som lösgörande men då ska de också ridas på ett annat sätt än vanligt. Lång,låg, näsan fram, stöd på bettet och fram i tempo.
Jag tror det är svårt ute.Det är rätt svårt i ridhus och jag är lite ute på svag is nu men det jag har sett är att om skolorna ska användas på detta sätt måste hästen innan vara lite utbildad i vanliga skolor med iaf lite samling.

Så att göra skolor ute på en unhäst, nej, det tror jag inte blir riktiga skolor, bara lite böjd häst som egentligen inte nyttjar något till.

lite knapplån

jag tycker det är vansinne att försöka få det som att ridhusridning/ridbaneridning enbart är det nyttiga för hästen, att dom annars skulle tappa sin lösgjordhet o dylikt.

Inte konstigt att många hästar blir halta genom livet om dom inte får ridas mycket varierat. Psykiskt måste dessa hästar leva i en konstig fantasivärld. Inte konstigt att dom blir spända och nervösa om ryttaren får för sig att rida ut ett par ggr/år.

Jag har tänkt på det många gånger...hur många ryttare skulle rida i om det regnar mycket eller om det snöar som bara den, blåser kallt osv? Jag va ute med min unghingst i snöstorm förra veckan, varma kläder och en kortare ritt. Hästen va trots vädret lika positiv som alltid. När vi några dagar senare tog vagnen och körde i regnet, så va det mest jag som muttrade, men hästen travade på fram med spetsade öron....

och det tragiska är...vi skulle köra förbi en ridskola och blev stoppade...för deras hästar kunde bli rädda för en häst med vagn när dom stog i sina hagar! Är det inte dags o tänka efter här...hur långt får såna här saker gå? Ska det gå såpass långt så en häst ska dö knall o fall av rädsla av o se en annan häst utföra ngt utanför en ridbana? gud....min enda tanke va...stackars hästar.

Miljöträna och rid ut (plus rida på ridbana) arbeta dom ute i naturen och låt dom få ett sunt och bra liv. Ett liv på enbart en ridbana är ingen god hästhållning oavsett vilken nivå hästen ligger på och det står jag väldigt starkt för.

//Stilett lämnar tråden.

Miljöträna och rid ut, arbeta dom ute i naturen och låt dom få ett sunt och bra liv. Ett liv på enbart en ridbana är ingen god hästhållning oavsett vilken nivå hästen ligger på och det står jag väldigt starkt för.

Mycket tänkvärt inlägg. Den spontana reaktionen blir dock; lever verkligen hästarna för denna timme eller så per dag som de tränas? Räknas inte den övriga tiden som del i hästens mentala stimulans?
Jag personligen skulle tycka det var mer illa att en häst står i box/spilta 20 timmar per dag eller mer, inte har några hästkompisar eller få stå i en pytteliten fyrkant en kort stund per dag. Är det på det viset tror jag inte någon ridstil i världen skulle kunna kompensera i mina ögon.

Står en häst i stor hage med lite varierad terräng/natur, hästkompisar, bra med käk, minst 12 timmar per dag, och sen får gå EN timme per dag i ett ridhus - då känns det inte så grymt ändå. Visst kanske de skulle tycka det var ännu roligare att få lite variation, men helt ärligt så får nog tävlingshästar mer variation (genom uppståndelse och miljöombyte om inte annat :devil: ) än vad jag någonsin kunnat erbjuda mina hästar om jag så ridit ut 6 dagar i veckan. Det som skiljer är väl att man oftast som privatperson har bättre förutsättningar för att ge hästen en trivsam miljö större delen av tiden även utanför ridningen.

Jag skrev efter det i ett svar till Fio att jag blandade ihop frågorna och jag tog tillbaka det jag sa i mitt ursprungsinlägg! Det känns inte så aktuellt att prata om detta då jag inte ens är aktiv i tråden...

Miljöträna och rid ut (plus rida på ridbana) arbeta dom ute i naturen och låt dom få ett sunt och bra liv. Ett liv på enbart en ridbana är ingen god hästhållning oavsett vilken nivå hästen ligger på och det står jag väldigt starkt för.

//Stilett lämnar tråden.

Vad irriterad du blev!
Utan anledning för jag skrev faktiskt inte att jag tycker det är bra att harva runt 6 dgr i veckan på bana. Jag skrev bara att en del d-nissar resonerar som så.

Eller blev du grinig när jag o någon mer påpekade svårigheten av att använda skolorna vid uteritt som lösgörande?

Står en häst i stor hage med lite varierad terräng/natur, hästkompisar, bra med käk, minst 12 timmar per dag, och sen får gå EN timme per dag i ett ridhus - då känns det inte så grymt ändå. Visst kanske de skulle tycka det var ännu roligare att få lite variation, men helt ärligt så får nog tävlingshästar mer variation (genom uppståndelse och miljöombyte om inte annat :devil: ) än vad jag någonsin kunnat erbjuda mina hästar om jag så ridit ut 6 dagar i veckan. Det som skiljer är väl att man oftast som privatperson har bättre förutsättningar för att ge hästen en trivsam miljö större delen av tiden även utanför ridningen.

Hur menar du nu? du säger ju emot dig själv?
och varför skulle uppståndelse och miljöombyte vara ngt som bidrar till att hästen lever ett hästliv?
Hur många tävlingshästar tror du går ute i kuperad hage med hästkompisar, 12 timmar om dagen?

det som talar mest emot harvandet på enbart ridbana är väl för mig, slitaget på hästen av att i princip jobbas likadant dag efter dag efter dag. Bara faktumet att man sitter på hästen varenda dag, ofta har samma sadel osv, är slitage bara det. Lägg då till ensidigt arbete till det, så förstår man hur det i längden finns ett stort behov av att iallafall så långt det bara är möjligt, variera arbetet så att muskulatur får återhämta sig och - i den största mån det är möjligt, annan muskulatur ansträngs.

Jag tycker oftast att de som argumenterar starkast för att det är okej att rida hästen på ridbanan 5-6 dagar i veckan, är de som själva har en förkärlek för det. Kanske inte ett alltför ovanligt reaktion dock - kan nog appliceras till de flesta ämnen i och för sig.

Håller med Stilett!

Det här köper jag faktiskt. Om man har en häst som BLIR spänd ute eller inte går kvar i avspänd form, (det kan nog de flesta bli med mer eller mindre jobb,) då sitter det lätt kvar tills nästa ridpass. Nu borde iofs ryttare på högre nivå vara skickliga nog att snabbt komma tillbaka till lösgjordheten men det blir ju ändå extrajobb.

Tar man sig tiden och jobbet redan från början lär det bli lättare, blir det oregelbundet eller att hästen inte är van sen tidigare att ridas ut = extrajobb mer eller mindre.
Dagar låter dock länge som återhämtningstid, men har man ett tight formschema och träningsupplägg kan ju en halvtimme vara ganska mycket...

Å andra sidan låter det som att en sådan häst skulle behöva just miljöträning för att kunna spänna av på tävlingsbanan.

Vad irriterad du blev!
Utan anledning för jag skrev faktiskt inte att jag tycker det är bra att harva runt 6 dgr i veckan på bana. Jag skrev bara att en del d-nissar resonerar som så.

Eller blev du grinig när jag o någon mer påpekade svårigheten av att använda skolorna vid uteritt som lösgörande?

det va inte riktigt enbart till dig, det står delvis knapplån.

du frågade vad man kan göra på rakt spår,. jag nämnde ett par saker. det betyder inte att man måste rida den övningen! man kan rida galoppbyten på rak väg, man kan träna halter o ryggning, man kan träna tempoövergångar, man kan träna galoppfattning från halt eller skritt---galoppera en kort bit, halt - ny fattning. Vad som helst. Med fantasin kommer man långt. Det finns massor av övningar. och självklart bör väl några hästar klara av öppnor o slutor också? Det är ju inget svårt för en välutbildad häst. Man behöver inte rida några övningar alls heller, man kan nöja sig med att bara försöka rida dom i en god grundform rakt fram, eller på långa tyglar. Det avgör man helt själv.

förra hästen lärde sig piaff ute i naturen. Från början va hästen igentligen lite nervös för vissa saker i naturen (innan den blev miljötränad) och började alltid trampa mellan 2 stenblock som den hästen passerade. Den ryttaren som hade hästen då, vände det till ngt positivt och såg det som en utmärkt chans att lära hästen trampa. Hästen höll automatiskt en väldigt god grundbjudning och lärde sig mkt snabbt att trampa o sen sätta piaffen riktigt bra.

man kan komma på en hel del där ute, ibland visar hästarna själva en del tips och idéer.

Har du nångång tränat dressyr mellan träden? rid in mitt i skogen (där man får rida o underlaget är bra) och träna sicksack mellan träd. Då kan man även utnyttja voltspår och svängar. Hästen som lärde sig piaffera ute, va även väldigt duktig med sina galopp-piruetter ute bland trädövningarna. Blev extra vändbar o smidig.

sen som sagt,,,vill man bara ut o lufsa...utan o träna...så mår hästarna lika gott av det. Hoppa terränghinder är något som dom flesta gillar. Tom jag som är hopprädd tar ut mina hästar och hoppar terränghinder (trappa, grav o dylikt) på lätt o låg nivå då såklart pga mig...men jag gör det iaf...för hästarna blir otroligt glada av det.

Jag har inte läst hela tråden, skummat några sidor bara. Tävlingshästarna är ju en sak men alla ridskolehästar då? De harvar ju på samma underlag och med liten variation. Sällan att de rids ut.

Och om man har en häst som är totalt vild ute, även i lina? Hur ska man komma över tröskeln om hästen är vild? Det blir ju en ond cirkel, ryttaren blir skrämd och hästen blir ju bara värre.

Har nämligen en sån häst. Vill gärna rida ut men jag törs inte.

För mig kommer mycket av lösgjordheten av att hästen är riktigt varm och mjuk i musklerna. Några ordentliga galopper ute som får upp puls ger den effekten väldigt fint också.

För mig innebär inte uteritt bara rakt fram utan även arbete på fält och ängar. Särskilt när snön kommer, då är det fantastiskt att rida på fält.

de går ju sällan hårdare pass och dessutom oftast ute i stora hagar i flock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025