Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Att skygga a la Briar är knappast farligt, det gör min häst 28ggr per ridtur. Om en häst är farlig i skogen är det endast pga en osäker ryttare.

Alla hästar funkar i skogen, däremot inte alla ryttare. Och jag anser inte att en osäker ryttare ska ha en spänd häst.

DET skriver jag under på!!

Samtidigt som det slår tillbaka på mig själv och jag har fått lära mig massor om mig själv och min egen rädsla och att hantera den vid olika tillfällen.

*KL*
Har inte orkat läsa hela tråden, men ville bidra med mina egna synpunkter.
Min filosofi är omväxlande träning där uteritter ingår som ett naturligt element i hästens träning.
Men, många stannar vid tanken vid spända osäkra hästar tillika spända osäkra ryttare. Det här tror jag också att är en väldigt vanlig kombination. Det som många dock glömmer är skarpa hästar, och då så pass skarpa hästar att duktiga amatörer inte klarar av dem i skogen trots att de både är tuffa och erfarna hästmänniskor.
Har själv stött på en sån häst. Tävlad upp till msv A, utbildad st george. Fungerar som en dröm på bana, tävlingsplats m.m. Men är så jävlig att den ivalidiserat två ryttare för livet vid uteritter. Han är inte rädd och inte osäker,utan gör allt för att kasta av ryttaren vid uteritter och blir då extremt farlig.
Det finns ju även människor som inte klarar av att vara ute, varför skulle det inte finnas hästar som inte klarar av att ridas ut utan att det berör på dålig utbildning eller dåliga ryttare?

Alla hästar funkar i skogen, däremot inte alla ryttare. Och jag anser inte att en osäker ryttare ska ha en spänd häst.

Fast det här blir lite av en paradox. Alla hästar fungerar ju i skogen - men inte alla ryttare. Vad säger då att ryttaren inte kommer påverka nästa häst till att inte heller kunna gå i skogen -förr eller senare?

Vad bra, då hade jag inte drömt.

Lär du den inte snarare att det är ok att småtrava/takta, om den gör det 70% av tiden då intentionen är skritt? :confused:

Möjligt.
Man får väga för- och nackdelar med olika metoder och se till hur man vill ha hästen. Jag vill ha en lugn häst som lyssnar - det är det viktigaste för mig. Därför strävar jag efter att den ska kunna skritta på lång tygel en hel uteritt som utgångsläge.

Har testat att KRÄVA skritt (vilket är svårare än det låter på en häst som kan trava saktare än den kan skritta), resultat - spänd häst som blir mer och mer besluten om att man ska gå framåt. Pga att man blir tvungen att "ta tag" i den i varannat steg i princip - tyglarna/halsen blir kortare och då blir den hetare. Går sämst om man försöker anpassa farten efter övriga ekipage - för då blir det den där biten att man måste bromsa massor. Om den får gå på i sitt eget friska skrittempo och man bara saktar av när det blir trav - då håller den skritten bättre och man slipper dra en massa. Likaså så försöker jag att bara ändra om takten till skritt snarare än att dra i tyglarna - vilket fungerar när den fortfarande är avslappnad och bara myglar över till travtakt, om man låter det få ta ett par steg.
70% trav blir det en "dålig" dag. När jag red ut själv sist (pojkvännen som sällskap) blev det kanske 2 steg trav, i höstas/somras när vi red ut mer blev det kanske 0-40% trav beroende på situation.

Är en häst riktigt peppad så är min inställning att det kan vara bättre att belöna med eftergift för att den håller ett sakta tempo (och fortfarande ha en hyfsat avslappnad, kontrollerad häst) och tar förhållningar, än att vara FÖR krävande och får en stjärnkikare som snubblar omkring och blir "hård"/anti.

Senast ändrad:

Fast det här blir lite av en paradox. Alla hästar fungerar ju i skogen - men inte alla ryttare. Vad säger då att ryttaren inte kommer påverka nästa häst till att inte heller kunna gå i skogen -förr eller senare?

Inget säger det.

Men det finns tryggare hästar för de osäkra att rida ut på - men är de tillräckligt "rädda" på hästryggen så kommer kanske även den tryggaste häst att börja spatta omkring.. -kanske!

De borde ist rida ut med sällskap?

Men snälla. Jag har aldrig påsttåt att enbart dressyrhästar kan vara spända. Men det är ett känt problem inom den moderna aveln, oftast inriktningen dressyr. Man avlar på spektakulära hästar som vinner allt som unghästar på grund av sin späning som misstas för spänst.

Ni har aldrig sett Briar helt plötsligt skygga för något inne på banan så Brink missat en placering i stora tävlingar? Är det för att han är så spänstig?

Sen säger jag inte att han är hysteriskt spänd. Men det finns de som är det och jag annser inte att man ska vara så oansvarig att man rider ut på en häst som i den situationen försätter sig själv och sin ryttare i väldigt stor fara. Oavsätt om det är en dressyrhäst eller ej!

Jo, så har jag sett FT-hästar som är så spända under dressyr-testet att de inte ens går i vad jag skulle kalla ändamålsenlig form:smirk:

Jag har faktiskt aldrig hört att det skulle vara en risk med dagens avel att hästarna blir spända och tittiga, däremot finns det en hel massa andra risker med att avla dressyrhästar så som vi gör.

Att unghästarnas spänning misstas för spänst beror inte på aveln utan på att det är så ryttarna tagit fram sina unghästar och att de svenska domarna sedan har gett dem poäng för det - men det är en trend som dessutom håller på att vända!

Vad gäller att rida ut på hysteriska hästar oavsett gren så har vi väl tappat tråden lite där?

*kl*
Jag stänger nu denna tråd då tråden har blivit lång och det blir en del upprepningar då alla inte orkar läsa hela tråden. Jag tror inte att vi kommer att kunna enas om rätt eller fel.

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V