Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

För MIG kan det absolut vara så! ;) Men så har jag haft snälla hästar jämfört med vad jag upplevt att en del halvblod/ponnyer kan vara som extremfall :angel:

va?! :confused: du har ju beskrivit att du haft hästar som är obehagliga att rida utomhus och att du inte vågar galoppera på dem för den skull, att de stuckit utomhus osv? vad pratar du om?

Jag trodde inte att jag skulle svara men nu gör jag det ändå.

Att ha en sådan häst som har fruktansvärt lätt för späning skulle ingen av de som svarat i denna tråden låta som de gör!

Att rida runt banan på en häst som är fantastisk, går underbart och allt är som i drömmen, MARdrömmen. Du kommer runt hörnet och hästen FLYGER fram i PANIK.

HADE DETTA SKETT I SKOGEN HADE JAG VARIT DÖD NU!

Är det meningen att folk SKA DÖ för att "alla hästar ska ha rätten att gå i skogen"???

Jag undrar verkligen, SKA MAN BEHÖVA DÖ i skogen bara för att man gillar dressyr på hög nivå?

Vet inte vad du menar men tittigare häst än min egen träffar jag sällan på. Men man får lära sig kontrollera hästen och vara steget före + öva sin balans.

/hon som åkt av 100ggr pga ett löv

Ja! Felet var att hästen väldigt lätt blir spänd. Vilket ÄR vanligt förekommande hos bra dressyrhästar.

Spänst och späning ligger en hårsmån ifrån varandra.

Spänst avlar man på, späning kommer som en bieffekt. Det är inte jag som hittat på. Vill man ha en spänstig häst med kapacitet för GP får man i vissa fall räkna med mycket späning.

Men är det så att man inte ska få satsa fullt ut på en dressyrhäst bara för att den har så lätt för späning att man inte vill riskera livet genom att rida ut?

då får man lära sig tygla det, annars kommer man alltid ha problem med sina hästar som blir spända. En duktig ryttare kan rida vidare ur spändheten, oavsett plats. Det ser jag exempel på varje dag hemmavid.

KL

Fast jag kan inte förstå hur man kan tävla med en häst som är så tittig att den inte går att rida ut på??! En hel del tävlingar är väl utomhus med blåst, blommor, publik, högtalare...

Undrar samma jag med.
Men antagligen tränas de för just de sakerna till att bli en vana.

hörde att Hogsta hade uppfällda paraplyer ibland i ridhuset.

va?! :confused: du har ju beskrivit att du haft hästar som är obehagliga att rida utomhus och att du inte vågar galoppera på dem för den skull, att de stuckit utomhus osv? vad pratar du om?

Att JAG har haft det? Nu får du lugna dig lite! ;)
Att man skriver att en häst blir skraj t ex är inte nödvändigtvis = skenar, bockar, stegrar sig osv.
De kan vara "jobbiga" på lindringare sätt, och uttrycka tittighet/stress/rädsla på lindrigare sätt.

När har jag skrivit att jag inte vågar galoppera för att de sticker? :confused:
Jag har en som jag öht inte börjat galoppera på, skulle bli ångloksflänggalopp med största sannolikhet, vill inte heller trava den för att den ska lära sig SKRITTA. Den andra galopperar jag med ute.

jag kan svära på att du skrivit en tråd där du sa att du bara skrittade ut, - med marksällskap, pga häst som envisats med att inte vilja gå, backat, vänt hem osv. Men om jag har fel så har jag väl fått det om bakfoten.

Jag minns det också:o

Undrar samma jag med.
Men antagligen tränas de för just de sakerna till att bli en vana.

hörde att Hogsta hade uppfällda paraplyer ibland i ridhuset.

Utöver det tränades hästarna vid ridning av fotoblixtrar! Just för att de inte skulle reagera på större arenor som Scandinavium och liknande.

jag kan svära på att du skrivit en tråd där du sa att du bara skrittade ut, - med marksällskap, pga häst som envisats med att inte vilja gå, backat, vänt hem osv. Men om jag har fel så har jag väl fått det om bakfoten.

Den hästen rider jag ju inte ut själv av de anledningarna du skrev :p (jag skulle bli osäker och hästen skulle känna att den fick övertaget = bli på det viset jag beskrev) när jag rider ut med andra travar vi och galopperar en del. Inga problem att få stopp inte, skulle nog gå att rida i grimma.
Den andra skrittar jag som sagt bara (nåja, har intentionen att det bara ska vara skritt - i praktiken kan det bli 70% sakta trav istället - därav att den ska lära sig SKRITTA.) Marksällskapet var f ö för denna häst för att jag inte ska ställa till samma sak med den innan jag blivit mer trygg med situation + häst.

Är det din definiering av en dressyrhäst?

Det där ligger inte i vilken gren hästen tränas/tävlas - det ligger i hästens natur. Alla hästar har olika mkt benägenhet till flykt, oavsett om de går på ridskola, hoppas eller tävlar dressyr.

Visst är dressyrhästen uppmärksam och reaktionssnabb - på sin ryttare! Inte på omgivningen, inte mer än andra hästar!

Men snälla. Jag har aldrig påsttåt att enbart dressyrhästar kan vara spända. Men det är ett känt problem inom den moderna aveln, oftast inriktningen dressyr. Man avlar på spektakulära hästar som vinner allt som unghästar på grund av sin späning som misstas för spänst.

Ni har aldrig sett Briar helt plötsligt skygga för något inne på banan så Brink missat en placering i stora tävlingar? Är det för att han är så spänstig?

Sen säger jag inte att han är hysteriskt spänd. Men det finns de som är det och jag annser inte att man ska vara så oansvarig att man rider ut på en häst som i den situationen försätter sig själv och sin ryttare i väldigt stor fara. Oavsätt om det är en dressyrhäst eller ej!

Det är nog bra om DU inte rider ut på en livlig och uppmärksam häst för DET kan bli farligt med den inställningen du har.:crazy:

Som någon annan skrev är det kanske inte så att elitryttare låter bli pga rädsla utan av effektivitetsskäl medan många andra tar detta som förevändning för att inte rida ut för att dom inte törs och där är dom inte ensamma som dressyryttare och dressyrhästar är inte annorlunda än andra. Man kan läsa massor av sånt på bukes forum om hästar som inte går att rida ut på och det är alla möjliga sorters hästar:angel:

Vad bra, då hade jag inte drömt.

Lär du den inte snarare att det är ok att småtrava/takta, om den gör det 70% av tiden då intentionen är skritt? :confused:

Att skygga a la Briar är knappast farligt, det gör min häst 28ggr per ridtur. Om en häst är farlig i skogen är det endast pga en osäker ryttare.

Alla hästar funkar i skogen, däremot inte alla ryttare. Och jag anser inte att en osäker ryttare ska ha en spänd häst.

Men snälla. Jag har aldrig påsttåt att enbart dressyrhästar kan vara spända. Men det är ett känt problem inom den moderna aveln, oftast inriktningen dressyr. Man avlar på spektakulära hästar som vinner allt som unghästar på grund av sin späning som misstas för spänst.

Ni har aldrig sett Briar helt plötsligt skygga för något inne på banan så Brink missat en placering i stora tävlingar? Är det för att han är så spänstig?

Sen säger jag inte att han är hysteriskt spänd. Men det finns de som är det och jag annser inte att man ska vara så oansvarig att man rider ut på en häst som i den situationen försätter sig själv och sin ryttare i väldigt stor fara. Oavsätt om det är en dressyrhäst eller ej!

Jag undrar vad det beror på att det just är ett stort problem inom dressyren och inte inom de andra grenarna :angel:

*kl*

jag har inte läst tråden, men när jag ser frågan tänker jag genast "har inte dressyren hamnat väldigt fel om detta ens behövs tas upp till diskussion?"

Det låter ju onekligen att det är spänning som härskar i dressyren i sådana fall och inte spänst. Jag trodde dressyr var till för hög kontroll över hästen och att gymnastisera den på ett trevligt sätt. Om dressyrhästar på hösta nivån inte går att ridas ut på, har tävlingsdressyren i mitt tycke slagit in på fel spår och motverkar hela sitt syfte.

Själv tycker jag det är omöjligt att jobba en häst i dressyr som är full med spänningar, som vanligt jobbar jag bakvänt, jag vill ha kontroll i naturen först innan jag tycker vi är så duktiga/utan spänningar att vi kan börja arbeta dressyr på banan. Men sen är jag inte så duktig heller iof :smirk:

Att dressyrhästarna ibland skyggar inne på banan tror jag mer har att göra med att de kanske tappar koncentrationen på ryttaren för en sekund, och då upptäcker att det finns "farliga" saker i omgivningen. Det syns på hästen om den är pänd i ett dressyrprogram, jag tror att domarna är såpass kompetenta att de kan se skillnad på spänst och spänning.

Visst är dressyrhästarna ofta energiska och vääääldigt känsliga, vilket givetvis gör att de kräver en mer rutinerad ryttare som klarar av att hantera den extra energin. Men denna känslighet och uppmärksamhet gör det knappast omöjligt att rida ut! Det handlar inte om att hästar avlas fram för att bli spända, en häst föds inte spänd! Visst har vissa hästar lättare att spänna sig och stressa upp sig än andra, men de är inte automatiskt spända, och man kan lära sig att kontrollera sådant.

Med en kompetent ryttare på ryggen kan alla hästar ridas ut. Sen är vissa krångligare än andra, speciellt när de inte har vant sig vid situationen, men det innebär inte att det är omöjligt att rida ut dem. Man kanske får börja med att bara skritta, och öka successivt.

Jag har ridit ut på ett antal hästar som ansågs omöjliga i skogen, och visst hängde jag löst ett par gånger, men efter en tid så vande sig även de knepigaste små sakerna vid situationen. Vissa hästar är och förblir lite tittiga och osäkra, men det blir väll mer än balansfråga hos ryttaren då. ;)

Det är nog bra om DU inte rider ut på en livlig och uppmärksam häst för DET kan bli farligt med den inställningen du har.:crazy:

Som någon annan skrev är det kanske inte så att elitryttare låter bli pga rädsla utan av effektivitetsskäl medan många andra tar detta som förevändning för att inte rida ut för att dom inte törs och där är dom inte ensamma som dressyryttare och dressyrhästar är inte annorlunda än andra. Man kan läsa massor av sånt på bukes forum om hästar som inte går att rida ut på och det är alla möjliga sorters hästar:angel:

Att jag tävlar fälttävlan på den tittigaste och mest spända häst jag träffat på hör inte hit eller?

Att jag inte vill rida ut på vissa hästar beror på den individen (dock oftas tävlas dessa i dressyr), sen är jag kanske löjlig. Det kan jag köpa att du/ni tycker.

Jag anser det dock mycket oansvarigt och hänsynslöst att medvetet utsätta hästar för saker där de utgör allvarlig fara för sig själva och andra. Även om detta inte sker just i skog och mark.

Att tänka på säkerheten dras kanske för långt men jag har aldrig trillat av i skogen. Även fast jag ridit ca 30 olika hästar regelbundet i skog. Medans du har trillat av;
/hon som åkt av 100ggr pga ett löv

Att bli förlamad är inte så intressant i mitt liv.

Jag undrar vad det beror på att det just är ett stort problem inom dressyren och inte inom de andra grenarna :angel:

Det är en väldigt intressant fråga. Som bör disskuters mycket. Men att undertiden utsätta sig för livsfara i onödigt stora mängder-nej tack.

Att skygga a la Briar är knappast farligt, det gör min häst 28ggr per ridtur. Om en häst är farlig i skogen är det endast pga en osäker ryttare.

Alla hästar funkar i skogen, däremot inte alla ryttare. Och jag anser inte att en osäker ryttare ska ha en spänd häst.

Det är mycket möjligt, men om en dressyr intreserad tjej får välja;

1. Super dressyrponny á la topp 10 i landet, men spänd i skogen.
eller
2. Säker och stabil ponny á la läromästare, ingen topp 10.

vilket tror du då hon väljer?

Placeringar på dressyr banan eller uteritter om det är en enbart dressyr intreserad tjej?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V