Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Är det din definiering av en dressyrhäst?

Det där ligger inte i vilken gren hästen tränas/tävlas - det ligger i hästens natur. Alla hästar har olika mkt benägenhet till flykt, oavsett om de går på ridskola, hoppas eller tävlar dressyr.

Visst är dressyrhästen uppmärksam och reaktionssnabb - på sin ryttare! Inte på omgivningen, inte mer än andra hästar!

Nej precis.:bow: Håller även med i ditt andra inlägg ang vad som kan ligga bakom osv.

Är benägen att helt hålla med dig. orkar inte gå tillbaks i tråden men tror det var på tal tidigare. att "de värsta skrönorna och bortförklaringarna" ang. sånt här, sker på medel/hobby nivå bland tävlings dressyr ryttarna. det är där man tappat lite av konceptet. tyvärr.

jag håller också med! det där beror på hästens psyke från naturens sida, vad den upplevt tidigare i livet och hur den hanteras och rids. inte på vilken ridgren den tävlas i.

Fast ingen har sagt det vad jag ser i tråden. tråden går ut på huruvida argumentet att om man vill tävla höga klasser så går det ibland inte att rida ut på hästen pga att det är en "tävlingshäst".
det verkar mest vara ni som inte rider ut som retat er på vad som skrivs och tolkat det på det sättet som ovan.

Mycket möjligt! ;)
Men folk HAR faktiskt uttryckligen skrivit att om man inte kan rida ut med sin häst borde man fundera på att skaffa en annan eller skaffa hjälpryttare. Vilket jag tar som att kan/vill man inte rida ut med sin häst anser den/de som skrev detta att man inte ska ha häst eller se till att hästen ändå får gå på uteritter.
När det blir många med samma underton "självklart ska man rida ut, att aldrig rida ut är elakt mot hästen!" så är det lätt att tolka det som att många faktiskt tycker det. Och jag tycker det är tråkigt när man gör såna generaliseringar - för huvudsaken är väl ändå att hästar och ryttare trivs och mår bra?

Håller inte riktigt med ni som skriver att det är en vanesak att hästen ska vara mindre tittig. Min häst har alltid ridits ut minst 2 ggr/veckan i hela sitt liv och han är supertittig och rätt så jobbig att rida ut på för det mesta. Han blir rädd för samma saker varje dag och kan tvärvända eller kasta sig!

Att det just är dressyrhästar som "beter sig" ute är enligt min mening för att de är pigga och har otroligt mycket energi och den egenskapen vill man ju ha. En del lite mer "loja" hästar kan ju bli lite slöa och lata när man rider inne/på volten men en sådan häst kanske funkar bra ute. Jag vet att jag generaliserar lite nu men i stora drag...

Kan förstå att man ger upp att rida ut om det alltid är fara för ens liv eller hälsa, tycker inte man ska döma någon för det.

Har inte läst hela tråden men en hel del ialf, jag håller med dig! Min häst har mkt nerv och mkt energi och hon rids ut regelbundet i alla gångarter när vädret tillåter. Hon är lika tittig i alla fall. Visst, hon är mindre tittig när vi rider ut varannan dag än som nu när det bara blir ca 1-2 gånger i veckan, men hon är fortfarande tittig,även fast hon är van.

Men vad bra, det är ju alldeles utmärkt!
Elisha och Horzelover: nu har ni ju bägge bevisat att det alltså inte har ngt som helst med ursäkten att det är en super tävlingsdressyr häst det handlar om, som skulle göra att den absolut inte går att rida i skogen.

Snarare har det, som många redan påpekat, att göra med temperament, och läggning på individ nivå, samt även givetvis exponering/vana av miljöer, ryttarens inställning till det hela, etc etc.

Påståendet att det är kopplat till nivån man tävlar på är därmed återigen - inte ett legitim anledning som bär ngn vidare sanning.

:bow:

Har inte läst hela tråden men en hel del ialf, jag håller med dig! Min häst har mkt nerv och mkt energi och hon rids ut regelbundet i alla gångarter när vädret tillåter. Hon är lika tittig i alla fall. Visst, hon är mindre tittig när vi rider ut varannan dag än som nu när det bara blir ca 1-2 gånger i veckan, men hon är fortfarande tittig,även fast hon är van.

Och så finns det ju klassikern att hästar reagerar på när något ÄNDRATS på de vägar de är vana att gå! :p Då är det snarare en nackdel att ha ridit ut mycket, om man inte har massor av ridvägar att välja mellan så de aldrig blir vana vid en och samma väg.
Har varit med om både och - hästar som blivit betydligt svårare att rida ut på ju mer man ridit ut (kanske för att de började tycka det var mer "vardagligt" och tråkigt av att i princip alltid ridas ut?) och som är lite spejare av naturen, och hästar som varit tittiga ett par gånger innan de vant sig eller på nya vägar men som sen varit lugna och snälla.
Visst kan man skylla det mesta på ryttaren, men man kan inte kräva att ryttare ska vara proffs på ALLT inom ridning/hästhantering/hästpsykologi och klara av alla hästar och situationer, det är nästan omöjligt. Och vissa hästar är helt enkelt svårare än andra. Om 99 av 100 ryttare skulle anse att en häst var svår eller omöjlig att rida ut på, oavsett orsak, men den 100:e tycker det går bra, då skulle jag fortfarande säga att den hästen är svår att rida ut på. Chansen att den hamnar hos just en sån ryttare som klarar den bra vid uteritter är då såpass liten att man inte bör kunna klandra ryttaren. Så extremt tror jag dock det sällan är, då ska det vara en riktigt speciell häst med taskiga erfarenheter.

Påståendet att det är kopplat till nivån man tävlar på är därmed återigen - inte ett legitim anledning som bär ngn vidare sanning.

Ingen bra ursäkt, nej.
Känns dock rätt logiskt att ju högre man satsar, desto mer fokus på just DET så man kanske accepterar att det går sämre inom andra områden (hantering, uteritter..) man skaffar hästen med ändamålet att den ska göra bra ifrån sig på tävling inom ryttarens disciplin.

Sen tror jag det som ni var inne på lite tidigare - att det i regel är snäppet under elitnivå som gör såna kompromisser - kan det ligga mycket sanning i. De som är lika ambitiösa som proffsryttarna men helt enkelt inte har greppat helheten i koncepten eller inte är riktigt lika skicklig själv.

Äsch sluta fundera så mycket på hur dom är och vad dom tycker och rid bara framåt, så slutar kanske hästarna också att titta på allt som finns där eller inte finns där.:idea: Allvarligt! OCh om dom tittar så låt dom titta, men gå ändå.
Det kan bli så att ryttaren bekymrar sej så mycket om att hästen ska göra si eller tycka så att hästen påverkas bara av det.:idea:

Hejsan allihopa!

Har en liten fråga till er som bara rider i ridhus/ridbana, hur håller ni motivationen uppe på er och hästen??

Jag tycker själv att d skulle bli jättetråkit att sitta å traggla på banan varje dag, fast jag älskar dressyr!

Ingen bra ursäkt, nej.
Känns dock rätt logiskt att ju högre man satsar, desto mer fokus på just DET så man kanske accepterar att det går sämre inom andra områden (hantering, uteritter..) man skaffar hästen med ändamålet att den ska göra bra ifrån sig på tävling inom ryttarens disciplin.

Sen tror jag det som ni var inne på lite tidigare - att det i regel är snäppet under elitnivå som gör såna kompromisser - kan det ligga mycket sanning i. De som är lika ambitiösa som proffsryttarna men helt enkelt inte har greppat helheten i koncepten eller inte är riktigt lika skicklig själv.

Här är vi överrens fullt ut vad det verkar. Bingo!

ang. hästar som blir värre och värre så tror jag det beror på ryttaren mest. såvida man då inte lånat ut hästen till 99 andra ryttare och de konstaterar detsamma.
har i princip ALDRIG stött på en oridbar häst utomhus. tittig, "på" och lite hoppig - ja. det för mig är inte oridbar eller ens i närheten.
beror nog som sagt mkt på hur man själv känner sig bekväm med såna situationer och hur man hanterar dem.

Och så finns det ju klassikern att hästar reagerar på när något ÄNDRATS på de vägar de är vana att gå! :p Då är det snarare en nackdel att ha ridit ut mycket, om man inte har massor av ridvägar att välja mellan så de aldrig blir vana vid en och samma väg.
Har varit med om både och - hästar som blivit betydligt svårare att rida ut på ju mer man ridit ut (kanske för att de började tycka det var mer "vardagligt" och tråkigt av att i princip alltid ridas ut?) och som är lite spejare av naturen, och hästar som varit tittiga ett par gånger innan de vant sig eller på nya vägar men som sen varit lugna och snälla.
Visst kan man skylla det mesta på ryttaren, men man kan inte kräva att ryttare ska vara proffs på ALLT inom ridning/hästhantering/hästpsykologi och klara av alla hästar och situationer, det är nästan omöjligt. Och vissa hästar är helt enkelt svårare än andra. Om 99 av 100 ryttare skulle anse att en häst var svår eller omöjlig att rida ut på, oavsett orsak, men den 100:e tycker det går bra, då skulle jag fortfarande säga att den hästen är svår att rida ut på. Chansen att den hamnar hos just en sån ryttare som klarar den bra vid uteritter är då såpass liten att man inte bör kunna klandra ryttaren. Så extremt tror jag dock det sällan är, då ska det vara en riktigt speciell häst med taskiga erfarenheter.

Jag har mkt vägar att rida på, varierar och rider olika vägar väldigt ofta =). Jag märker inte att hon är mer tittig på nya vägar än på vägar som vi ridit på många gånger i alla fall :idea:

min gammling är sådan. för några år sen så byttes alla soptunnor ut mot dom där fyrkantiga gröna miljötunnorna. :eek: han kröp förbi dom i flera veckar och var jätterädd för dessa hemska soptunnor som plötligt ändrat utseende totalt.
:rofl:

Många hästar är rädda för allt som inte är som igår:rofl::rofl::D

Äsch sluta fundera så mycket på hur dom är och vad dom tycker och rid bara framåt, så slutar kanske hästarna också att titta på allt som finns där eller inte finns där.:idea: Allvarligt! OCh om dom tittar så låt dom titta, men gå ändå.
Det kan bli så att ryttaren bekymrar sej så mycket om att hästen ska göra si eller tycka så att hästen påverkas bara av det.:idea:

Exakt det är ett jäkla tjat och fokus på vad som händer utanför ridbanan eller i diket eller vad det nu är. Jag brukar säga till mina elever som skapar ursäkter för att det sprang förbi en katt att om du skiter i det så skiter hästen i det och för att komma in i hjärnan på hästen krävs total fokus på hästen så fort du släpper den fokusen och lägger den på vad som sker utanför blir hästen tittig och virrig.

När jag tränar för min tränare så befinner jag mig i någons slags trans med hästens där jag hör vad tränaren säger men inte så mkt mer faktiskt utan all koncentration ligger på vad som sker mellan mig och hästen. Sen om det vore världskrig utanför skulle jag nog inte ens märka än mindre hästen...

För MIG kan det absolut vara så! ;) Men så har jag haft snälla hästar jämfört med vad jag upplevt att en del halvblod/ponnyer kan vara som extremfall :angel:

När jag tränar för min tränare så befinner jag mig i någons slags trans med hästens där jag hör vad tränaren säger men inte så mkt mer faktiskt utan all koncentration ligger på vad som sker mellan mig och hästen. Sen om det vore världskrig utanför skulle jag nog inte ens märka än mindre hästen...

Det är absolut sant det du säger. Frågan är om man inte vill att hästen ska vara "lydig" även om man inte håller fullt fokus?
Det är ganska krävande för en häst att alltid ha ögonen på sig, och lite av poängen med uteritter var ju att hästarna skulle få variation och inte lika höga krav.?

min gammling är sådan. för några år sen så byttes alla soptunnor ut mot dom där fyrkantiga gröna miljötunnorna. :eek: han kröp förbi dom i flera veckar och var jätterädd för dessa hemska soptunnor som plötligt ändrat utseende totalt.
:rofl:

Haha, känner igen det där! :D
Eller som den "traktorrädda" kusen som först skyggade ett par gånger när den skulle gå precis bredvid en (stillastående) traktor där den brukade stå parkerad, att man fick övertala den att gå. Och sen inte brydde sig. Men när traktorn nån gång INTE stod där - då var det helt plötsligt apläskigt! :rofl:

Det är absolut sant det du säger. Frågan är om man inte vill att hästen ska vara "lydig" även om man inte håller fullt fokus?
Det är ganska krävande för en häst att alltid ha ögonen på sig, och lite av poängen med uteritter var ju att hästarna skulle få variation och inte lika höga krav.?

Men det är väl inte så höga krav att gå fram och inte tjafsa över allt dom ser:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 580
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 537
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V