Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Alla bör rida ut någongång i månaden iaf.....e det i skog eller efter väg spelar ingen roll. Bara hästen får se något annat än ridshusetsväggar eller ridbanans staket. Men jag håller med dig sundance, alla hästar pallar inte med uteritter. Då gäller det att vara liiiite mer försiktig vad man ger sig ut på. Ha gärna någon rutinerad häst/ponny med......som någon annan skrev så får hästen en annan träning, kliva över stenar, pinnar, stockar allt som kan komma i dess väg, allt e nyttigt!

Nu är jag bara inne och kikar lite ifrån hoppningen, och jag vet att frågan gällde dressyrhästar, men jag måste bara fråga om ni inte är rädda för hållbarheten på era hästar om ni inte rider ut (dvs. på varierat underlag).

Jag rider på elitnivå inom hoppningen, och visserligen stöter vi på större variation på underlaget än vad dressyren gör (inomhus, utomhus, grus, gräs, hårt, mjukt). Men även inom er sport lär det ju vara stora variationer? Om ni bara nöter på eran hemmabana, ridhuset, blir hästen endast van vid det underlaget.

Mina rids på väldigt varierat underlag, just för att var förberedda på vad som kan komma ute på tävling. En senskada är inte så önskvärt mitt i säsongen.. :crazy:

Sen tror jag att det är nyttigt för hästen mentala hälsa också. Köpte en unghäst från tyskland som endast blivit riden på bana, och hon uppskattar verkligen att rida ut. Den andra jag har hade aldrig heller blivit riden i skogen innan jag fick honom, och han var verkligen helt knäpp, men det är bara att utsätta dom för det så vänjer dom sig (dressyrhäst som hopphäst). Sen min erfarenhet av "dressyrtanter" (ta det på rätt sätt, sagt med glimten i ögat), är att det oftast är ryttaren som är lite rädd.. ;)

Ja, det kanske är så ändå att de övergöder sina hästar (de ska ju vara feta enligt de flestas ideal vad det verkar) och hästen pyser av överskottsenergi ingen kan ta tillvara på så då är det väl helt ok. Eliten behöver ju det - på bekostnad av att den blir "explosiv" att rida ut (??)

Såg att ditt sto får nog Bukes största giva mat - men så kan du ta hand om det också - eller så blir hon ridbar oavsett hur mkt mat hon får.

Min får inte havre (bara det som ingår in krafften), det går inte. Han får inte mer energi till jobb, han blir bara extremt tittig

Nej dom behöver inte bli så himla explosiva av mycket kraftfoder. Efter ett par vilodagar kan det märkas förstås, på den jag rider, men aldrig så att det skulle vara problem att rida ut:confused: (Däremot "högelektrisk" men det är hon alltid, oavsett, det har hon varit sen hon var föl och är både på det och andra sätt en avbild av sin mormor, som också var ett fuxsto med mycket "nerv")

Här varierar det mellan 6-7 kg kraftfoder, (beroende på om det är tävlingssäsong) det allra mesta havre. De flesta får så mycket här i stallet - både de som är starthästar och ridhästar (o inackorderingar) och mina egna har också alltid fått mycket havre.
De är i mkt hög kondition periodvis.
Jag tycker inte att mina har varit så annorlunda beroende på mat, personlighetstypen har alltid övervägt. Men det kan nog vara olika, säkert.

LO: Tack:love: ang avataren!

Brink har perfekta förhållanden. Dålig skogsvägar inbjuder inte direkt till galopp på "känsliga dressyrhästar".

Sen är dessutom de flesta dressyrhästar på hög nivå inte understimulerade. De får daglig träning, inte motion utan fysisk och psykisk träning.

Jag galopperar inte heller på dåliga underlag, ett bra underlag är otroligt viktigt, jag tror inte nån förespråkar att fara fram över stenar och rötter i full fart:confused: Det är väl inte nån som vill ha sin häst skadad:confused:

Men nog finns det underlag som duger bra, även om man inte har anlagda banor.

Här har idioten plogat halva våran väg som hade varit perfekt nu med snön:mad:
så fort det kommer en cm pudersnö kommer han farandes- puckot:devil:

Ingen direkt bilväg.

Ingen direkt bilväg.

OT, men tyvärr gör dom det med vår fina sandslinga också:devil:

Men då finns andra skogsvägar som tur är, samt gärdena och sanden:banana:

Ska är ligt säga att jag inte orkar läsa alla sidorna, så svara på första inlägget:angel:

Jag tror att det är helt upp till individen, ryttaren och kombinationen av dessa. Är det en känslig häst med rädd ryttare funkar det förmodligen inte i skogen. Är hästen tuff och tar fördel av ryttaren som är osäker så leder ju det med till problem. Sen finns det hästar som är rädda av sig och där även ryttaren är lugn så kan det bli problem i skogen.. Så upplever jag det iaf.

Att bara säga att det är ett hanteringsfel tror jag inte stämmer. Då jag haft fler hästar och aldrig stött på de problem jag hyar med min nuvarande. Har hanterat alla på samma sätt. Har just nu två hästar hemma där den ena helst vill vara i skogen och när han är igång så lägger vi dressyrjobbet i skogen och rider bara igenom honom ett par dagar på banan i veckan.
Mitt "galna" sto vill inte vara i skogen, eller egentligen vill hon väl det, om det är samma runda hela tiden och man inte ställer krav för det klarar inte hon. Och helst i sällskap där hon får gå efter en annan häst, då går det även bra att gå i andra gångarter för då slipper hon ha kollen.

Att bara säga att det är dålig ridning som gör att alla hästar inte kan gå i skogen tycker jag är fel. "moderna" dressyrhästar har mycket nerv och kräver troligen därför mer av sin ryttare, utan att ryttaren egentligen behöver vara dålig så kanske man inte alltid räcker till utan vi skulle behövt kunna rida som Kyra allihop:D Det hade ju iofs varit trevligt, men där är iaf inte jag. Och kommer nog aldrig att nå den nivån heller.

Beroende på hur hästen uppför sig så får man väl fundera på vad det är som är viktigast. För mig är det inte viktigast att rida ut i skogen bara för att... Även om jag kan tycka det är evinnerligt tråkigt att rida på banan jämt... Men det har lett till en lyckligare häst som är lugnare, harmoniskare och har mindre spänningar i kroppen. Sen rider vi ut ibland när någon har tid att följa med oss ut, men själva rider vi inte ut.. det blir bara farligt. Och tack vare att hon lugnat sig på banan och känner sig trygg där så funkar det även bättre i skogen nu än vad det gjort tidigare.

Så det jag bara vill säga är att man kan ju inte dra alla över samma kam.

LO: Tack:love: ang avataren!

Är det ditt sto? Det är verkligen en jättefin bild, huden/pälsen ser så ädel ut, som sammet. Man vill röra. :D

Senast ändrad av en moderator:

Är det ditt sto? Det är verkligen en jättefin bild, huden/pälsen ser ut som sammet. Man vill röra. :D

OT:
Jag har nästan inga bilder i datorn längre efter en krasch men hittade denna i den fotointresserade sonens kamera, :idea: Jadå det är hon:love:

Ingen direkt bilväg.

Ni ska vara glada ni har snö alls. :devil:
Här är det cementmark med noll snö och blåser 19 m/s i byarna.

OT:
Jag har nästan inga bilder i datorn längre efter en krasch men hittade denna i den fotointresserade sonens kamera, :idea: Jadå det är hon:love:

JätteOT:
Tycker du ska ta och fixa lite bilder på henne, jag är nyfiken! Det skulle vara roligt att se mer av henne! :bow:

Jag tror att det är helt upp till individen, ryttaren och kombinationen av dessa. Är det en känslig häst med rädd ryttare funkar det förmodligen inte i skogen. Är hästen tuff och tar fördel av ryttaren som är osäker så leder ju det med till problem. Sen finns det hästar som är rädda av sig och där även ryttaren är lugn så kan det bli problem i skogen.. Så upplever jag det iaf.

Att bara säga att det är ett hanteringsfel tror jag inte stämmer.

Förstår hur du menar men..

..har inte hanteringen väldigt, väldigt mkt att göra med just individen? Både hästen och ryttare/hanterare, och att dessa "passar ihop" i praktiken och förstår varandra?

JätteOT:
Tycker du ska ta och fixa lite bilder på henne, jag är nyfiken! Det skulle vara roligt att se mer av henne! :bow:

Tack!:bow:
Om nån med bra kamera är med så står den och fryser och klagar och gnäller:devil: (familjemedlemmar...) Det ger ingen ridning att fotografera:devil: Måste hitta bättre fotograf då.....

:D Ser fram emot det i så fall... (om du hittar frysvillig och ognällig fotograf menar jag)

Fast det var väl det spåret vi var inne på från början? fast när jag kollade nu så var det inte så - jag ber å det ödmjukaste om ursäkt!!

Då tar jag tillbaka det jag skrev på första sidan, jag kan rida min häst i skogen vart som helst i vilken gångart som helst - men jag vill inte:D

Nä det är en helt annan sak :D

Ska är ligt säga att jag inte orkar läsa alla sidorna, så svara på första inlägget:angel:

Att bara säga att det är ett hanteringsfel tror jag inte stämmer. Då jag haft fler hästar och aldrig stött på de problem jag hyar med min nuvarande. Har hanterat alla på samma sätt. Har just nu två hästar hemma där den ena helst vill vara i skogen och när han är igång så lägger vi dressyrjobbet i skogen och rider bara igenom honom ett par dagar på banan i veckan.
Mitt "galna" sto vill inte vara i skogen, eller egentligen vill hon väl det, om det är samma runda hela tiden och man inte ställer krav för det klarar inte hon. Och helst i sällskap där hon får gå efter en annan häst, då går det även bra att gå i andra gångarter för då slipper hon ha kollen.

Att bara säga att det är dålig ridning som gör att alla hästar inte kan gå i skogen tycker jag är fel. "moderna" dressyrhästar har mycket nerv och kräver troligen därför mer av sin ryttare, utan att ryttaren egentligen behöver vara dålig så kanske man inte alltid räcker till utan vi skulle behövt kunna rida som Kyra allihop:D Det hade ju iofs varit trevligt, men där är iaf inte jag. Och kommer nog aldrig att nå den nivån heller.

Beroende på hur hästen uppför sig så får man väl fundera på vad det är som är viktigast. För mig är det inte viktigast att rida ut i skogen bara för att... Även om jag kan tycka det är evinnerligt tråkigt att rida på banan jämt... Men det har lett till en lyckligare häst som är lugnare, harmoniskare och har mindre spänningar i kroppen. Sen rider vi ut ibland när någon har tid att följa med oss ut, men själva rider vi inte ut.. det blir bara farligt. Och tack vare att hon lugnat sig på banan och känner sig trygg där så funkar det även bättre i skogen nu än vad det gjort tidigare.

Så det jag bara vill säga är att man kan ju inte dra alla över samma kam.

Vilket bra inlägg!:bow:

Jag tror att det är väl så här de flesta i hästsverige resonerar, oavsett nivå.

Absolut inte, det är vad ryttaren själv gör det till.
Varför skulle en dressyrhäst vara knepigare att rida ut än en hopphäst? Finns ingen logik i det.
Jag tävlar iofs inte GP, men nog rider jag ut på mina dressyrhästar, utan problem! Har svårt att tänka mig att de skulle bli omöjliga att rida ut på om jag lyckas ta upp dem i GP.

instämmer! (jag är feg dressyrtant, men dels har jag fått utmana mig själv, samt leja bort det jag inte vågar i nuläget). En av mina vänner som tävlar ponny FEI dressyr på nationell nivå har gjort uttalande att hon tycker att det är så tråkigt att rida på banan - hon rider nästan bara ut :)

Jag befann mig på en elittävling där jag hörde en person uttrycka att: Vill man tillhöra toppen så får man räkna med att hästarna/ponnyerna är knepiga, rida ut är inte alltid möjligt...(Detta var på en ponnytävling, kanske det skiljer sig åt mellan ponny och stor häst eftersom det är en viss åldersskillnad på ryttarna).

Tror ni att det är så?

Visst tror säkert det är så som det snacka men NEJ herregud självklart kan du rida ut på en elit häst :D Har själv ridit ut på GP (hopp) hästar och där är inga problem.

Sen så rider man ju kanske inte UT på samma sätt som en "skogsmullehäst" men rider inte på banan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 589
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka