Ska är ligt säga att jag inte orkar läsa alla sidorna, så svara på första inlägget
Jag tror att det är helt upp till individen, ryttaren och kombinationen av dessa. Är det en känslig häst med rädd ryttare funkar det förmodligen inte i skogen. Är hästen tuff och tar fördel av ryttaren som är osäker så leder ju det med till problem. Sen finns det hästar som är rädda av sig och där även ryttaren är lugn så kan det bli problem i skogen.. Så upplever jag det iaf.
Att bara säga att det är ett hanteringsfel tror jag inte stämmer. Då jag haft fler hästar och aldrig stött på de problem jag hyar med min nuvarande. Har hanterat alla på samma sätt. Har just nu två hästar hemma där den ena helst vill vara i skogen och när han är igång så lägger vi dressyrjobbet i skogen och rider bara igenom honom ett par dagar på banan i veckan.
Mitt "galna" sto vill inte vara i skogen, eller egentligen vill hon väl det, om det är samma runda hela tiden och man inte ställer krav för det klarar inte hon. Och helst i sällskap där hon får gå efter en annan häst, då går det även bra att gå i andra gångarter för då slipper hon ha kollen.
Att bara säga att det är dålig ridning som gör att alla hästar inte kan gå i skogen tycker jag är fel. "moderna" dressyrhästar har mycket nerv och kräver troligen därför mer av sin ryttare, utan att ryttaren egentligen behöver vara dålig så kanske man inte alltid räcker till utan vi skulle behövt kunna rida som Kyra allihop
Det hade ju iofs varit trevligt, men där är iaf inte jag. Och kommer nog aldrig att nå den nivån heller.
Beroende på hur hästen uppför sig så får man väl fundera på vad det är som är viktigast. För mig är det inte viktigast att rida ut i skogen bara för att... Även om jag kan tycka det är evinnerligt tråkigt att rida på banan jämt... Men det har lett till en lyckligare häst som är lugnare, harmoniskare och har mindre spänningar i kroppen. Sen rider vi ut ibland när någon har tid att följa med oss ut, men själva rider vi inte ut.. det blir bara farligt. Och tack vare att hon lugnat sig på banan och känner sig trygg där så funkar det även bättre i skogen nu än vad det gjort tidigare.
Så det jag bara vill säga är att man kan ju inte dra alla över samma kam.