Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Nu såg jag dina hoppfilmer på hoppforumet och har svarat dej där,:idea:
Där visar du själv precis vad jag menar med kontroll i dressyr resp hoppsadel när hästen vill öka mer än du vill.:o

Visst kan man ur det sitta tillbaka i en dressyrsadel och få tilllbaka kontrollen om tempot inte hunnit bli alltför högt och man har en mycket stark sits.....Men du skulle få tillbaka hästen i bättre balans och till bättre galopp om du kortade upp lädren ett par decimeter minst och lättade ur sadeln.....Om du sitter som du gör där får du bara hästen att öka ytterligare.

Hoppas du inte tar illa upp att jag tjuvkikade på dina filmer, men det var en bra illustration till den här diskussionen:idea:

Senast ändrad av en moderator:

KL

Nu har vi ju halkat in på helt andra saker, men ett misstag man ofta gör är att man tror man sitter säkrare med långa läder. Om hästen skulle busa och skjuta rygg ordentligt tex, är det ofta bättre med lite kortare läder, så att man kan komma upp från ryggen. då sitter man stadigare och skickas inte lika mycket utan kan gunga med i rörelsen istället :D
sen behöver man ju för den skull inte har så korta att man tappar balansen/knäslutet inte räcker till : )

Finns det nåt bättre för en häst en att få komma ut i skogen och motionera? Har en nu 5 åring från holland, fick henne när hon var
3 då var hon rädd för allt och orka absolut inte hålla nån form i över huvudtaget på volten.. men efter massa uteritter och galopper i backar är hon nu stark och har kondition som ja vet inte vad=) Rid ut era hästar det behöver dom, och jag menar hur kul är det för en häst att springa på ridbanan 6 dar iveckan? ´dom får mer träning ute i naturen på alla sätt och vis:D blir nog mindre förslitningsskador på dem med om de slipper ridbanan några dar i veckan!=)

Nu såg jag dina hoppfilmer på hoppforumet och har svarat dej där,:idea:
Där visar du själv precis vad jag menar med kontroll i dressyr resp hoppsadel när hästen vill öka mer än du vill.:o

Visst kan man ur det sitta tillbaka i en dressyrsadel och få tilllbaka kontrollen om tempot inte hunnit bli alltför högt och man har en mycket stark sits.....Men du skulle få tillbaka hästen i bättre balans och till bättre galopp om du kortade upp lädren ett par decimeter minst och lättade ur sadeln.....Om du sitter som du gör där får du bara hästen att öka ytterligare.

Hoppas du inte tar illa upp att jag tjuvkikade på dina filmer, men det var en bra illustration till den här diskussionen:idea:

Jag håller med, det är bara töntigt att tro att man skulle sitta säkrare i en dressyrsadel..

*kl*
Nu är vissa diskuterar helt andra saker, gör gärna det i den tråd där den diskussionen passar bättre än här.

/B_A_L, moderator

KL

Jag kan förstå att vissa inte vill rida ut på sina hästar men att skylla på att de är tävlingshästar är bara löjligt. Det är inget fel att vara rädd, varför inte bara erkänna att det är DU som inte fixar din häst på uteritter? Eller tror ni seriöst att ingen annan skulle klara er häst utomhus?

om Ulla och Brink kan galoppera sina hingstar runt på en bana borde väl en vanlig svensson kunna trava ute iaf?

Jag har själv ett tittigt fullblod men det är upp till mig hur hon beter sig ute. När hon var ny hos mig hade jag problem med uteritterna då hon bockade av mig för jämnan, det var bara att lära mig rida henne, korta lädrena och sätta disciplin.

Fortfarande kan hon bli rejält stökig om vi inte varit i skogen på tex en vecka, allt är mycket farligare då pga hon är understimulerad. Sommartid när vi rider ut för jämnan är hon betydligt coolare.

Jag vet också ett flertal svårklassryttare som rider ut, oavsett disciplin. Bla står jag nu inackorderad hos en dressyrryttare som senast igår red ut själv på sin 4åring i snön.

Som sagt, det är ju långtifrån alla som är rädda för att rida ut. Det behöver inte vara det som är orsaken.
Tidsbrist, dålig terräng och bedrövlig väderlek är orsaker för mig som gör att jag inte kommer ut så ofta som jag skulle vilja.

Sen tycker jag inte direkt synd om en häst som går i en hage många timmar per dag och sen rids på bana en halvtimma/timma per dag, det blir ett jobb som alla andra.

Självklart är det bra både för hästens hjärna och kropp att gå i varierad terräng men om jag ska välja mellan en paddock/manege med bra underlag eller en tur i skogen i november med lera till hasen, sten och stubbar ja då väljer jag ridbanan.

Fast du är lite inne på ett sidospår mot vad TS frågeställning var tror jag, som jag sett det. Frågeställningen handlar om påståendet att pga hur hästarna ÄR och beter sig så kan de inte ridas ute. Du har ju motiveringar men de handlar inte om att det är hästarna som inte går att ta ut, utan vad du föredrar och vad du har för begränsingar i fråga om tid osv osv. Lite annorlunda.

Jaha, du menar alltså att jag läser lite dåligt:angel:

Ja det har du rätt i och om min häst beter sig när jag rider ut då får den ridas ut lite oftare bara så den vänjer sig. Problemet blir ju då de anledningar jag tidigare skrev men man får väl ansöka om 30-timmarsdygn så man hinner med...;)
Och så får man väl investera någon miljon i en bra ridväg så man slipper lera:eek:

om Ulla och Brink kan galoppera sina hingstar runt på en bana borde väl en vanlig svensson kunna trava ute iaf?

Jag har själv ett tittigt fullblod men det är upp till mig hur hon beter sig ute. När hon var ny hos mig hade jag problem med uteritterna då hon bockade av mig för jämnan, det var bara att lära mig rida henne, korta lädrena och sätta disciplin.

Fortfarande kan hon bli rejält stökig om vi inte varit i skogen på tex en vecka, allt är mycket farligare då pga hon är understimulerad. Sommartid när vi rider ut för jämnan är hon betydligt coolare.

Fast det handlar även om skaderisken på hästen. Har du en häst värd 3-900 000 kronor som blir spänd och stökig i skogen är det nog många som inte skulle ta risken att hästen blir halt bara för att den ska "komma ut i skogen".

Brink har perfekta förhållanden. Dålig skogsvägar inbjuder inte direkt till galopp på "känsliga dressyrhästar".

Sen är dessutom de flesta dressyrhästar på hög nivå inte understimulerade. De får daglig träning, inte motion utan fysisk och psykisk träning.

Jag har flatback :D

Men jag kanske är ensam om att tycka det är bättre utomhus:o

Men i högre farter tex är det svårt att få balansen rätt i dressyrsadeln med långa läder.

Du är inte ensam. :D Förstår precis vad du menar med att dressyrsadeln inte alltid fyller kraven utomhus. Sparar till en hoppsadel just pga det, det funkar inte att galoppera i högre tempo i min dressyrsadel, jag kan inte rida honom då. Han är rätt skuttig och bockig ibland när vi ska sakta av och han inte vill. :devil: För att då kunna korrigera det krävs balans och styrka, ngt jag inte har i dressyrsadeln i de lägena.

OT: Vilken otroligt vacker avatar du skaffat! :d

Senast ändrad av en moderator:

Frågeställningen handlar om påståendet att pga hur hästarna ÄR och beter sig så kan de inte ridas ute.

Återknyter.. :D

Jag tror inte att det finns hästar som inte KAN ridas ut (i ngn form). Däremot kanske det inte finns ryttare till alla hästar.. Så att de ska kunna ridas ut på ett bra sätt?

What a ....?! Så trött man blir! Varför skulle det vara omöjligt eller ens svårt? Snarare tvärtom, kan man tycka! Ju högre tävlingsnivå, ju lydigare häst...
Själv red jag nationell FEI med min ponny - och i skogen sex dagar/vecka. Och Ulla Håkansson rider väl i princip bara sina ute också? :crazy:
Självklart finns det undantag, så halshugg mig inte nu! Det är dock min övertygelse att de allra flesta hästar, i synnerhet ponnier, borde gå i skogen så ofta det bara är möjligt.

*kl*
Nu är vissa diskuterar helt andra saker, gör gärna det i den tråd där den diskussionen passar bättre än här.

/B_A_L, moderator

Nej jag tycker inte alls det är andra saker, det hör till i högsta grad.
Frågan var om det var omöjligt att rida ut på hästar som tävlar höga klasser och då kan man ju helt enkelt avsluta diskussionen och säga "NEJ,det är är inte omöjligt att rida ut hästar i hög tävlingskondition" (eftersom många gör det).

Sen handlade det om vissa hästar inte gick att rida ut och där blir svaret samma, NEJ, men vissa ryttare kanske är mindre lämpliga för att rida ut:cool: Det talades om att kastas av osv. I det sammanhanget kommer väl rätt utrustning in tycker jag i alla fall? Det kan t o m vara ett tips till dem som tycker det är lite läskigt.....

Vill bara poängtera att det inte direkt är så att Brink ger sig ut över stock och sten med sina hästar, det handlar om anlagda, väl harvade slingor med förmodligen super underlag. Där skulle jag oxå kunna tänka mig att galoppera min häst;)

Vill bara poängtera att det inte direkt är så att Brink ger sig ut över stock och sten med sina hästar, det handlar om anlagda, väl harvade slingor med förmodligen super underlag. Där skulle jag oxå kunna tänka mig att galoppera min häst;)

Men det var väl inte egentligen det som saken gällde?? Hur underlaget såg ut utan att det var totalt omöjligt att kunna rida ut på vissa hästar :confused:

Vet flera som är på elitnivå i dressyr som bara rider i ridhuset ungefär 7dagar i veckan. Att hästen/ponnyn blir sprallig och tittig när man rider ut är väl inte konstigt då. Det handlar kanske ibland om att hästen är ovan när den kommer ut och tycker allt är spännande för att den bara harvat omkring i ridhuset.

Men det är ju inte alla som rider i ridhuset hela tiden, såklart ;)

Fast det var väl det spåret vi var inne på från början? fast när jag kollade nu så var det inte så - jag ber å det ödmjukaste om ursäkt!!

Då tar jag tillbaka det jag skrev på första sidan, jag kan rida min häst i skogen vart som helst i vilken gångart som helst - men jag vill inte:D

Fast du är lite inne på ett sidospår mot vad TS frågeställning var tror jag, som jag sett det. Frågeställningen handlar om påståendet att pga hur hästarna ÄR och beter sig så kan de inte ridas ute. Du har ju motiveringar men de handlar inte om att det är hästarna som inte går att ta ut, utan vad du föredrar och vad du har för begränsingar i fråga om tid osv osv. Lite annorlunda.

Fast det Malingbg skrev kan ju vara en orsak till att man fäller en kommentar som att tävlingsponnyer skulle vara för svåra att rida ut. Att man ursäktar det för att man inte har tillräcklig motivation till att faktiskt lära sig/lära hästarna att fungera bra vid uteritter.
Som att jag skulle fälla en kommentar att "dom där kallblodstravarna, dom är så heta!" som ursäkt till att min blir het vid uteritter. Senast idag så fällde jag en sån kommentar faktiskt (för att en till tjej red en kallblodstravare som också sas vara "väldigt pigg vid uteritter" fast den verkade stencool jämfört med min :rofl: ) och som en ursäkt till att jag är för omotiverad och för feg för att rida ut så mycket som man borde för att sätta uterittsvana i ekipaget.

Sen BLIR det ju lätt så att är man stenhårt inriktad på en sak så faller många andra saker åt sidan, man kanske blir bekväm med det som fungerar bra och inte vill utsätta sig för det som fungerar dåligt osv. Och egentligen är det väl rätt logiskt att man gärna gör det man är bra på ofta.

Tror de flesta i tråden är överens om att alla hästar GÅR att rida ut på eller åtminstone att uppfostra till att gå bättre vid uteritter? Om motivationen finns och ryttaren är skicklig/orädd/tålmodig nog.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka