Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Sen är det färskvara.
Om det inte uppdateras tillräckligt ofta blir det nyhetens behag- varje gång.

Tänkte oxå på hur en häst reagerar som BARA rids ute.
Den kryper ur skinnet om den kommer in mellan 4 väggar o det finns kanske även läskiga saker där.

Åker man sen till ett annat ställe så upprepas scenariot eller blir än värre.

hästen- vanedjuret.

Senast ändrad:

Nja jag håller nog inte heller med om att en häst som spänner sig ute, också alltid isåfall gör det på ridbanan, riktigt så enkelt tycker jag inte det är - med alla individer.

Tänkte oxå på hur en häst reagerar som BARA rids ute.
Den kryper ur skinnet om den kommer in mellan 4 väggar o det finns kanske även läskiga saker där.

Följer diskussionen i det tysta då jag hittade den när den passerat 8 sidor - orkar inte slänga mig in.

Men rent spontant, undrade just när någon skulle ta upp det spegelvända fenomenet. :D

Tänkte på när mina hästar var unga.
Bl.a 4 stora hundar som sprang på en läktare högt placerad, hästar som släpps in lösa i gången utanför eller en unge med träskor som hoppade runt på en dito.

På ridskolan här finns det en möööörk läktare (hästarna ser det nog som katla gruvorna..) på ena kortsidan, speglar på andra kortsidan, skallrande stor port mitt på ena långsidan, mullrande FLÄKT i det mörkaste hörnet (krävs mkt för att rida hörna där..:crazy: ) vid utgången samt kafeteria på övervångingen på ena kortsidan där det skrammlas och skrapas med stolar hela tiden.
Ridskolechefen har även för vana att öppna fönstret till ridhuset (från kontoret bredvid kafeterian) utan förvarning för att babbla med ridläraren.. Fönstret som sitter vid fläkten i läskiga mörka hörnet.

40x60 ridhus.

Snacka dödsfälla. :D Ridskolehästarna är ju lobotomerade (vana) men snacka om läskigt när de har tävlingar med utomstående som kommer.. Eller när de köper in nya hästar för den delen, som förväntas funka precis som de som gått där i 15 år.

Ridskolehästarna är väldigt lugna när man ngn gång i halvåret rider ut dock. Flera av halvbloden med mer "blod" är lugnare ute än i det där ridhuset..

Senast ändrad av en moderator:

Nej men då är frågan om hästen är van eller ej, som sagt. Då handlar det om dej som inte är intresserad av att vänja den, inte om hästen. :o

Då är det ungefär samma sak som om en skogsluffare inte vill lära hästen ens gå på en ridbana och om den kommer in i ett ridhus där folk rider omkring och kommer emot den och folk låter på läktare osv så lär den spänna sej mer DÄR. Det säger fortfarande inget om hästen.

Jag har ju min åsikt om den inställningen du visar nu, och att hagar ersätter inte en allsidig träning.

Följer diskussionen i det tysta då jag hittade den när den passerat 8 sidor - orkar inte slänga mig in.

Men rent spontant, undrade just när någon skulle ta upp det spegelvända fenomenet. :D

Ha ha jag skrev just om det och såg nu att även axel tog upp det:bow: hade inte heller orkat läsa tilll slutet av tråden:rofl:

Ha ha jag skrev just om det och såg nu att även axel tog upp det:bow: hade inte heller orkat läsa tilll slutet av tråden:rofl:

:D Det är ju så mkt text.. :angel:

Tycker att ta upp den "andra sidan" är ett väldigt bra sätt att belysa hur mkt ryttarens engagemang och intresse av att förebygga eller lösa problemet faktiskt spelar in i den här frågan. Oavsett om hästen skiter på sig i ridhuset eller ute...

(även om jag är övertygad om att ryttaren inte är HELA anleningen)

All ridning o även hantering går ju ut på träning- vad som prioriteras.
Vill man sitta upp i farten?
Ja många som har många att rida har bråttom o struntar i såna saker.

För att rida svår klass krävs ju mkt träning.

Att hästen ska stå still vid uppsittning eller i gången är ju även det en träningssak.
Lastning är en annan.

Sant.
Konstigt att inte uteritt prioriteras mer då? För det är väl ändå inte många elitryttare vars hästar struttar iväg innan ryttaren hoppat på? Lydnad som lydnad.. Nästan.

De "värsta" atleterna är galopp, trav och fälttävlanshästar och torde då enligt vissa slutsatser vara tämligen vilda och omöjliga "ute i det fria".

Ja, man kan ju tycka det....Det finns liksom fler än hopp o dressyrhästar som äter stora mängder havre och är i bra kondition:smirk:

Har man en "stissig" häst så förstår jag att det är ett stort problem att ta tag i och att försöka vänja hästen kan ta tid och kanske tårar och rädsla - men att påstå att hästen inte KAN lära sig att ridas ute är bullshit.

Precis

:bow::bow:

Dressyr är ju ryttarens förmåga att kommunicera med hästen uppsuttet. Egentligen. Kan de inte kontrollera sina hästar ute så är de i mina ögon långt ifrån dressyrryttare.

Mycket bra skrivet!!:bow:

*kl*

Jag har av naturliga skäl nästan alltid ridit ute i skogen då jag måste transportera hästen för att komma till ridhus. Först det sista året har jag haft tillgång till ridbana på gården.
Min upplevelse är att ju äldre och mer vältränad och lyhörd hästen blir desto mer ökar laddningsfaktorn ute i skogen. När fjädern "spänns" så är det närmare till urladdning än när de var unga och relativt "svaga". Min numera avlidne häst hade alla kvaliteér jag överhuvudtaget sökt i en dressyrhäst men var snäppet för laddad för att helt okomplicerat rida ut (han gick dessutom på lösdrift så några laddningsfaktorer ifråga om lite utevistelse i frimärksstora hagar var det absolut inte fråga om). Jag gillar inte när jag behöver ta hänsyn till hästen (idag är det väldigt blåsigt, jag rider nog långt inne i skogen istället för på fältet för han lär reagera) men det var ibland nödvändigt.
En av anledningarna till att jag valde min "lånemage" som mamma till min framtida tävlingshäst var att hon är så vältempererad. Hon klarar att inte ridas någon dag utan att helt gå upp i limningen men är ändå lagom framåt och positiv. Hon har dock inte de muskler och kondition hon borde ha så risken finns väl att hon också skulle kunna bli en kanonkula utomhus.

Jag tror som sagt att det finns skillnader mellan individer och att dessa kan förstärkas med hur musklad och reaktiv hästen är. Sedan tycker jag personligen att det är tråkigt med hästar som bara rids inom 4 väggar, det är inte så jag själv skulle vilja ha min hästhållning. Men jag har full förståelse för de som har stora problem att rida ut, har man dock de problemen är det extra viktigt med att hästarna får tillgång till stora hagar och gärna flockliv.

:D Det är ju så mkt text.. :angel:

Tycker att ta upp den "andra sidan" är ett väldigt bra sätt att belysa hur mkt ryttarens engagemang och intresse av att förebygga eller lösa problemet faktiskt spelar in i den här frågan. Oavsett om hästen skiter på sig i ridhuset eller ute...

(även om jag är övertygad om att ryttaren inte är HELA anleningen)

JAg såg några skräckexempel på det på semifinalen i 4 års championatet. Det fanns ju en del amatörer med i det startfältet och man kan ju säga att det förmodligen hade kvalats utomhus och att hästen knappt har sett ett ridhus då det var flera stycken som knappt vågade sig in och ännu mindre leta sig fram till första hindret :eek:

Men det är ju pinsamt! Om man kommit så pass långt (?) med sin unghäst ska man väl ändå ha tränat lite ridhus (främmande miljöer) med hästen. Amatör eller ej, tycker jag. :o

Det tycker jag också!
Jag är ju bara en "glad skogsmulle" som gillar dressyr - och som sagt rider jag allt som oftast ute. Men jag åker gärna till andra ridbanor än de vanliga och till ridhus då och då - mest bara för att miljöträna. Och skulle jag ha för avsikt att visa hästen och tävla den så hade jag definitivt tränat på dessa moment oftare för att det inte ska vara någon nyhet när det blir allvar.

Men är det då inte lite konstigt att det "glada skogsmullar" tycker är självklart i miljöträningen av den unga hästen - inte är det för en del tävlingsryttare på högre nivåer? De om några borde ju ha behov av att hästen funkar i de flesta miljöer? :confused:

Eller det kanske inte är så vanligt med bristande miljöträning på unghästar som uppfattningen är här? Tänker då på unghästar - tävlingsämnen, som de fio skrev t.ex.

Jag tror att många är "bekväma". Står man på stora anläggningar (ex med ridhus) så håller man sig gärna där, man åker inte och tränar på andra ställen speciellt ofta.

jag tycker det blir lite fel att jmf med travhästar då dom körs efter vägarna redan som 2-åringar, det är ju deras verklighet och dom känner inte till någon annan. mens ridhästar kanske enbart vistas på bana/ridhus tills dom är 5-6 år, många rids ju inte ens innan dom fyllt 4... då har travhästen redan två års erfarenhet av omvärlden, som den dessutom har fått i en tid då den ännu inte var "färdig", mao lättare för att acceptera nya saker.

men sätt den i ett ridhus så är den nog inte så lugn...
:angel:

Jag tror att många är "bekväma". Står man på stora anläggningar (ex med ridhus) så håller man sig gärna där, man åker inte och tränar på andra ställen speciellt ofta.

Citerar mig själv. :D
"Tycker att ta upp den "andra sidan" är ett väldigt bra sätt att belysa hur mkt ryttarens engagemang och intresse av att förebygga eller lösa problemet faktiskt spelar in i den här frågan."

Men inte kan väl "folk" tro att bara för att en unghäst sett ett ridhus har den sett alla? Om man är så "bekväm" (vill hellre kalla det oengagerad) så kanske man inte ska syssla med unghästar som är tänkta för tävlan, de behöver väl ändå en del miljöträning?

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka