Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Helt ärligt så tror jag att min pålle har ngn motsvarighet till de människor som är helt beroende av rutiner, rutiner, rutiner och ALLT måste vänjas in enl samma procedur. Annars blir han lätt hysterisk.

Men det går (hittills i alla fall) - det tar "bara" en j_la tid. Får se hur det blir i tävlingssammanhang nu då :angel:
Men såna är de ju- vanedjur- inget får förändras!!!!

Detta borde ju i allra högsta grad gälla även fälttävlanshästar på högre nivå?
Vad jag vet så rider fälttävlansryttarna ut sina hästar så då måste det ju vara skillnad på dressyrryttare och fälttävlansryttare...

Nej, det är klartd et inte gör - fälttävlanshästar, hopphästar och dressyrhästar har heeelt olika kondition! En dressyrhäst är en bodybuilder utan massor av springflås!

*kl*
Men jag sa inte att man inte kan rida ut - man måste TÄNKA sig för!
Sånna här trådar verkar ju alltid urarta så fort någon inte tycker att man ska bröta omkring i fullfart i skogen på ALLA hästar!

Lev och låt leva tycker jag! Vill jag skritta min häst i skogen varannan vecka och du vill att din häst ska ridas i skogen minst 5 dagar i veckan - så fine for me!!

eller anser du att nej, alla hästar kan inte bli lugna, men så pass hanterbara att en skicklig ryttare kan klara av dem, och därmed bör de ridas ut?

/
Susanne

Ja ungefär.

Mimus: Visst finns det specialfall men det är ju inte dem vi pratar om när det gäller elithästar? Jag kan omöjligt veta vad andra hade kunnat göra med dessa hästar eller HUR de har tränats osv. Eller vad som gör dem såna.
Jag har haft hästar som varit mer otrygga och därmed oroliga i vissa situationer men det är ju som fio skrev om sin häst, en del behöver mer träning.

Och VAD stressar dem? Att de hoppar till av saker behöver inte betyda att dom är stressade utan att dom är väldigt känsliga för alla impulser (ang distanshästen) det som känns, syns eller hörs och särskilt det som kommer plötsligt. Men de behöver inte vara stressade utan kanske bara är såna helt enkelt:confused:

Är det ryttaren som stressar på olika sätt? Förväntningar gör mer än man tror. Har inte alla varit med om att rida en ny häst i något sammanhang och den är underbar:love: och efteråt får man höra hur den "ÄR" och då blir nästa ridtur något helt annat. :cool: Jag har det i alla fall.

Det finns många infallsvinklar på detta om man ska diskutera det men då hamnar nog tråden på hantering istället.:idea:

Jag köper att det finns hästar som är så jobbiga att rida ut på (av olika skäl) att det är skönast för ryttaren att låta bli. OCh att det finns hästar med allvarliga störningar av något slag men det är ju en annan sak.

När det gäller elitryttare tror jag definitivt att det handlar om prioriteringar av vad som är viktigast, ska dom prestera på dressrybanan, varför lägga träning på att gå i skogen? (Nu blir skogen lika med uteritter,:cool:)

När det gäller elitryttare tror jag definitivt att det handlar om prioriteringar av vad som är viktigast, ska dom prestera på dressrybanan, varför lägga träning på att gå i skogen? (Nu blir skogen lika med uteritter,:cool:)

En av våra mest kända dressyrryttare lär ha sagt att densammas hästar inte fick gå ut i skogen eller i hagen för att den roligaste stunden på dagen skulle vara när de gick i ridhuset och på det sättet hade de inget att jämföra med!

Ska man skratta eller gråta?

Ja, det är väl det som är själva essensen i den här diskussionen - hästarna blir som vi hanterar dem (och en del är förstås avel, ett modernt halvblod är troligen mer nervigt än en fjording). Många hästar som tas fram för att bli dressyr-/hopphästar får aldrig chansen att från början vänja sig vid att gå utanför ridhuset och då blir de mer besvärliga om man försöker sig på detta senare. Jag ser Jens Fredricssons syn på unghästhantering som ett föredöme; han talar ofta om fördelarna med att genast rida ut unghästen tillsammans med andra för att den tidigt ska få en allsidig träning samt vänja sig vid intryck (och törs man inte detta själv, får man ta hjälp av någon som vågar så att inte hästen går miste om denna del av utbildningen).

Som ägare till en typisk dressyrhäst vet jag också att en häst med mycket nerv kan vara knepig att rida ut på. Min häst hade aldrig satt sin fot utanför ridhuset när jag köpte den som 6-åring, kan tänka mig att vi kunnat slippa en del problem om den hade fått träffa på naturen tidigare (vi tränar dock ute så mycket som möjligt, bl a för att minska slitaget som kommer av att rida runt runt på ridbanan hela tiden). Personligen tycker jag det fattas något i hanteringen om man även på elitnivå inte vågar sitta på hästen utanför ett ridhus eller t o m på prisutdelning.

Tror inte att det är många som skulle vilja rida ut på min tokstolle. Nästintill varje gång jag rider ut så stegrar han sig/sticker/bockar och andra krumelutter i luften.
Men envis som jag är rider jag ändå ut minst 2 ggr/vecka :p

Hittills har jag inte åkt av, men varit på väg x antal ggr. Skulle aldrig våga sätta upp någon annan utomhus - det gör jag knappt i ridhus heller :cool:

minst 2 ggr/vecka här med. och som 4 åring och sent inriden
är det skitkul att resa sej så man nästan hasar av. men hon
är för jävla charmig ändå (: blir hon rädd för ngt är det allt
omkring henne just då ;p haha. annars är hon jättesnäll, både
ute och inne i ridhus. och att inte tala om i stallet, underbar.

En av våra mest kända dressyrryttare lär ha sagt att densammas hästar inte fick gå ut i skogen eller i hagen för att den roligaste stunden på dagen skulle vara när de gick i ridhuset och på det sättet hade de inget att jämföra med!

Ska man skratta eller gråta?

Jag har hört det där också och andra "wanabees" som upprepar det för att de tror att så ska det vara om nån dukltig säger det så.... :cool: Därmed tränar man inte hästen på att få gå ut och så blir den som den blir sen. :crazy:

Det är väl det som gör mej så engagerad i det här :o att man lägger på hästen det som handlar om ryttaren. :crazy:
Jag känner en duktig dressyrtjej som helt enkelt inte vill rida ut hon tycker det är så triiiist, men hon har en ung häst och är klok nog att då leja en annan tjej som rider ut - för hästens skull.

HMQ:

:bow::bow:

tror aldrig att varken jag eller pållen skulle lyckas särsklit bra på tävling är utvecklas ordentligt om vi inte fick komma ut i skogen ibland. man fastnar så i huvudet av att sitta i ridhuset dag ut och dag in. och vänjer man hästen redan vid inridning att gå i skogen så borde det ju knappast bli något större problem att rida ut om man gör det regelbundet(om det nu inte skulle hända nån slags olycka så hästen blir skrämd, men det är ju inte direkt själva uteritten som skrämmer)

Dressyr är ju ryttarens förmåga att kommunicera med hästen uppsuttet. Egentligen. Kan de inte kontrollera sina hästar ute så är de i mina ögon långt ifrån dressyrryttare.

Väl formulerat; skriver under på det. :bow:

en tävlingshäst måste ju tyvärr ha en viss nerv och explosivitet och den skapar tyvär problem inom andra områden av ridningen. men det beror ju på vad man vill göra, det blev lite fel när jag köpte häst, jag trodde att jag hade köpt en 140 häst, det visade sig vara ett GPämne. med allt vad det innebär extra i huvudet på den. så visst kan man ha en lugn och bra hopphäst, men extrembegåvningarna är till 90% lite knäppa helt enkelt för att det är det som gör dem knäppa som också gör att de presterar bra inom sin disciplin.

Det där tycker jag ärligt talat är ett argument som många använder och tror på, men som i mina ögon är ganska mycket bullshit.

Håkansson, Bratt-Fredricson, etc etc. Det finns många elit som har elit hästar som rids utomhus i andra gångarter än skritt med graman tygel. Alla elit hopphästar går i princip ett GP dressyr program dessutom.
Jag tycker det verkar ha gått lite trend och lite status i att säga att ens häst är så "laddad" att den inte går att ta utomhus. Det har nästan blivit som ngt slags kvitto som används för att markera hur "elit tränad" hästen är osv. Eller som anledning till att ej ta ut den.

jag lägger ingen värdering i hur den rids utomhus, självklart är det olika med olika individer och om vissa mest skrittar och rider i lugnare tempon pga hästens temperament, fine with me.
att säga att man har en individ som helt enkelt inte är avlad för att klara av att gå utanför fyra väggar eller ett staket, alternativt för högt tränad för att klara av det - det köper jag inte däremot.

... det är klart att jag hellre skulle slippa en häst som stod på bakbenen men han är sådan och det det är en bra häst därför är att han reser sig inte ett tillräckligt skäl för mig att byta häst...

... men finns det inte fler alternativ; än att byta häst?

Fråga Lotta Björe : )
Ämnet diskuterades nämligen i TV rutan under Globen sändningarna. :D

skämt åsido.
Jag vet att dressyr ryttare blir störda när detta ämnet kommer upp : )
Men det stämmer ganska bra tycker jag, i det avseendet att en elit hopphäst är mycket smidig, välriden och vändbar, samt kan utföra alla rörelser det är frågan om utan större mankemang. Att den sen inte skulle få de siffror en renodlad GP dressyr häst skulle få, förutsätter jag att folk fattar. Jag använder påståendet för att belysa att GP nivå på en hopphäst inte är anledningen till att den ej går att rida ut på.
Eller att en GP hopp häst skulle vara annorlunda att ta utomhus än en GP dressyr häst - rent principiellt då alltså.

Senast ändrad:

Varför blev det då SÅ uppmärksammat när Robin Z bytte i vartannat:cool:
Bra markridna- Ja! Men inte mkt däröver.
Vilka behöver gramanen mest:angel:

Hopphästar rids ju annorlunda- inte samlat o får då mer utlopp för sin energi- får galoppera på mkt mer.
Sen kan de trava sakta utan krav på bakbensaktivitet.

Senast ändrad:

Helt obegripligt.

Det är baske mig fel nånstans om man inte kan rida ut på hästen tycker jag.

kl

Hästar är hästar. Hästar är ett fyrbent djur som vandrar o betar den största delen av dagen, ett bytesdjur med flyktbeteende - ser man ett rovdjur så springer man. De är ett flockdjur, ett djur som vill ha öppna vidder, som är klaustrofobiska. Som är rädda om sina ben, för de är det viktigaste man har, så att man kan fly. De är ett djur som har det naturligt i sig att galoppera fram tillsammans i hög fart över stock o sten, diken o stenmurar, samtidigt som de ser sig för.

Jag blir så trött, när jag läser om hästar som blivit sportredskap. Om människor som låter dem stå inomhus i en box större delen av dygnet, eller gå i en skrittmaskin (vilken fruktansvärd skapelse...) o sen i sk hagar (små fyrkanter) med benskydd o hundra täcken o utan kompisar, för att de inte ska skada sig. Som rakas av sin vinterpäls o istället ska ha täcken på sig. Som matas med kraftfoder i mängder o får minimalt med hö/gräs; som är det naturligaste för en häst att äta - för att de ska bli "snygga" o "alerta". Och så ridas runt runt i ridhus eller på ridbana.
De har decimerats till redskap för ägarnas vinstsyfte, för att lägga till ytterligare plaketter o ekonomisk vinning. De får stereotypa beteenden, kan inte umgås med andra hästar, "går inte" att rida utomhus på, etc - allt en följd av ett onaturligt hästliv.

Nej låt för bövelen hästarna få vara hästar. Det är en ynnest att få bli buren på deras rygg. Dessa vackra ståtliga djur.

/Trötter

Känner till en ökänd hoppryttare som red ut sin 4-5 åriga hingst.
den hade varit skvatt galen o var alldeles randig när den kom tillbaka.
Nej. Den rids inte ut mkt.

För att inte säga alls.

Fast enligt tidigare svar i tråden går det inte att rida ut på hästen om den går GP hoppning heller - bara om den går mindre än 1.40.

Det jag avsåg med illustrationen var bara att jag inte tycker det är motiverat vilken gren den går, som anledning att den ej kan tas utomhus.

Tror att man kan generalisera o säga att proffs- de som har många hästar som tävlas, inte har tid till att rida ut, utan tränar bara. Oavsett vilken gren.
Hopphästar värms ofta upp av hästskötare o hoppas bara av ordinarie ryttare.

Jag befann mig på en elittävling där jag hörde en person uttrycka att: Vill man tillhöra toppen så får man räkna med att hästarna/ponnyerna är knepiga, rida ut är inte alltid möjligt...(Detta var på en ponnytävling, kanske det skiljer sig åt mellan ponny och stor häst eftersom det är en viss åldersskillnad på ryttarna).

Tror ni att det är så?

Ja tyvärr. Inte alla långt ifrån MEN en del och kanske det sprider sej?
En känd ponnyfamilj vill inte(kan inte??) rida ut på sina ponnyer då de kan bli skadade av sten/grenar eller om de blir skrämda. Kan tilläggas att det blir lätt skrämda. Inget roligt att hantera dem på parkering. Brukar aldrig vara med på prisutdelningar osv utan då tar man annan ponny. Vet att mamma rider ponnyerna ibland när de är för busiga... (Det är dressyr på elitnivå)

Fast sen finns det otroligt många av andra varianten också :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka