Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Det jag menar är att man kanske väljer att inte rida ut en häst om man ska räkna med att bli avslängd de första 35 gångerna?
Speciellt om man måste rida på en bilväg?

/
Susanne

Varför skulle man räkna med det? Varför skulle hästarna kasta av? Om de är vana att ridas ut och inte får en chock över allt som visade sig finnas i stora världen :eek: Sen är lydnad i mina ögon något som följer hästen - var den än befinner sej - och oavsett kondition och foderstat.:cool:

vad menar du? Varför skulle HÄSTEN trivas bäst i ridhus? :confused: Du menar nog ryttaren.

absolut inte, det finns många hästar som blir stressade av att ridas ut, så länge de går ute på dagarna ser jag inte problemet.

Men alla vet att hästar är vanedjur.
det som de inte ser dagligen är en potentiell fara.:eek:

absolut inte, det finns många hästar som blir stressade av att ridas ut, så länge de går ute på dagarna ser jag inte problemet.

Menar du seriöst att det skulle stressa en häst om den vants vid att ridas ute:eek: Hästar kan vänja sig vid allt i stort sett - på gott o ont. Det beror på människan vad de vänjer sig vid......Hästar stressas inte av sånt de känner till och är vana vid. Visst dom kan ladda och tramsa för välkända saker men det handlar om överskottsenergi och inte stress. OCh den galopperar man lämpligen bort:rofl: Ute.:idea:

Såg ditt svar nu:
ADHD-hästar? Ja ibland har jag trott att det finns:rofl::rofl: Allvarligt.

MEn nej jag tror att dom inte helt enkelt tycker det är VIKTIGT att träna hästarna på att galoppera i skogen eller ridas ut alls. Alltså får hästarna spel -om de nån gång rids ut..

Faktiskt tror jag att vissa hästar ÄR rätt knepiga i huvudet och extremt svåra.

Fast vanligast är väl att det brister i tid och engagemang - men jag vidhåller att det finns hästar som är mkt svaga och virriga i knoppen och klarar inte av så mkt stimulans. Jag har sett sådana människor och hundar - så varför inte hästar?

Importer som din, har nog sällan fått galoppera i ngn terräng. bara skrittat på asfalten runt ridhuset;)

Skulle tro att det ligger en hel del i det du skriver. Fast min bodde vid en starkt trafikerad väg - så han är inte rädd för bilar. Däremot sparkar, stavgångare, barnvagnar och liknande är superfarligt. Han kan inte heller förstå att det finns stenar och rötter man måste LYFTA på fötterna över i skogen. Han var nästan livsfarlig att rida ut på första tiden ;)

Senast ändrad:

Som jag skrev tidigare - i en perfekt värld, ja. Men en häst som inte är van att ridas ut sedan innan?
Skall köparen då avstå från denna häst? Eller lämna tillbaka den när den inte går att ridas ut?
Eller som min ena häst, om hon hade varit hos en mindre rutinerad ryttare? Har du något förslag vad en sådan skulle göra med henne?
För de skulle garanterat inte klara av att stanna kvar i sadeln vid en uteritt. Sorgligt men sant.

Faktiskt tror jag att vissa hästar ÄR rätt knepiga i huvudet och extremt svåra.

Fast vanligast är väl att det brister i tid och engagemang - men jag vidhåller att det finns hästar som är mkt svaga och virriga i knoppen och klarar inte av så mkt stimulans. Jag har sett sådana människor och hundar - så varför inte hästar?

Jag tror inte att några hästar är så svaga i nerverna (i så fall allvarligt genetiskt fel :cool:) att dom inte klarar av att vänja sej vid uteritter just. Är dom svåra att rida ut på beror det nog mer på överskottsenergi i kombination med ovana, som gör dem upprörda.
Samt faktiskt bristande kontakt/förtroende i förhållande till ryttaren:o

Ja det finns riktigt knäppa hästar, det tror jag också, av olika skäl:cool:, oftast människorrelaterat tror jag. Men att de skulle vara fler bland elithästar tror jag inte alls. Bra tävlingshästar är starka individer men starka individer är INTE lika med knäppskallar:crazy:

Sen är lydnad i mina ögon något som följer hästen - var den än befinner sej - och oavsett kondition och foderstat.:cool:

Ovanstående är naturligtvis det mest ultimata...Fast hur ser det ut IRL? Titta på vilken dressyrtävling som helst, oavsett nivå. Det finns i princip alltid ekipage som blir spända, ser spöken etc.

Jag tror inte att några hästar är så svaga i nerverna (i så fall allvarligt genetiskt fel :cool:) att dom inte klarar av att vänja sej vid uteritter just. Är dom svåra att rida ut på beror det nog mer på överskottsenergi i kombination med ovana, som gör dem upprörda.
Samt faktiskt bristande kontakt/förtroende i förhållande till ryttaren:o

Ja det finns riktigt knäppa hästar, det tror jag också, av olika skäl:cool:, oftast människorrelaterat tror jag. Men att de skulle vara fler bland elithästar tror jag inte alls. Bra tävlingshästar är starka individer men starka individer är INTE lika med knäppskallar:crazy:

Hästar med mycket nerv är nog svåra att rida ut på, speciellt i tävlingskondition. Men jag antar att det går :D

Ledarskap från ryggen är väl också A & O.. sitter det så borde det gå med tid och tålamod

Menar du seriöst att det skulle stressa en häst om den vants vid att ridas ute:eek: Hästar kan vänja sig vid allt i stort sett - på gott o ont. Det beror på människan vad de vänjer sig vid......Hästar stressas inte av sånt de känner till och är vana vid. Visst dom kan ladda och tramsa för välkända saker men det handlar om överskottsenergi och inte stress. OCh den galopperar man lämpligen bort:rofl: Ute.:idea:

om jag skulle sitta och gallopera utomhus på min häst skulle jag vara en tämligen oseriös hästägare. det känns som att du har en väldigt liten förståelse för hur andra tänker kring sina djur. jag står i ett stall med nästan uteslutande elithästar och de flesta av dem är lite milt rubbade, inklusive min egen. hästar kan vara knäppa på olika sätt, min går mycket på bakbenen. på en ridbana är det ingen fara för flyger jag där så gör jag mig av naturliga skäl inte speciellt illa och hälp är aldrig långt bort, flyger jag av i skogen är ju läget som bekant helt annorlunda. nu rider jag ut min häst så ofta jag kan , men aldrig ensam och bara i skritt. så hanterar de flesta i mitt stall uteridningen. dessutom finns det ingen funktion för mig att sitta och "gallopera av energi" utomhus min häst gör av med nog energi när jag jobbar den, jag använder uteridningen som en andningspaus.

avel har skapat endel extrema individer, och om du säger att alla häster går att göra till lämpliga uterittshästar har du bara ingen erfarenhet av speciella hästar.

om jag skulle sitta och gallopera utomhus på min häst skulle jag vara en tämligen oseriös hästägare. det känns som att du har en väldigt liten förståelse för hur andra tänker kring sina djur. jag står i ett stall med nästan uteslutande elithästar och de flesta av dem är lite milt rubbade, inklusive min egen. hästar kan vara knäppa på olika sätt, min går mycket på bakbenen. på en ridbana är det ingen fara för flyger jag där så gör jag mig av naturliga skäl inte speciellt illa och hälp är aldrig långt bort, flyger jag av i skogen är ju läget som bekant helt annorlunda. nu rider jag ut min häst så ofta jag kan , men aldrig ensam och bara i skritt. så hanterar de flesta i mitt stall uteridningen. dessutom finns det ingen funktion för mig att sitta och "gallopera av energi" utomhus min häst gör av med nog energi när jag jobbar den, jag använder uteridningen som en andningspaus.

avel har skapat endel extrema individer, och om du säger att alla häster går att göra till lämpliga uterittshästar har du bara ingen erfarenhet av speciella hästar.

Jo jag kan lova dej att jag har erfarenhet av speciella hästar:cool:

Inom galopp avlas också mycket "speciella" idivider fram emellanåt eftersom det är farten som räknas i första hand. Det är helt och hållet jämförbart. Och fullblod har jag mycket erfarenhet av och fullbod som äter mycket mat och är i hög kondition, dessutom.
Jag undrar varför hästarna i ditt stall är "milt rubbade":crazy:

Det där handlar om kultur i olika stallar och bland dressyrryttare och även hoppryttare. Sådär gnäller dressyrryttare också långt under elitnivå när dom vill ha en ursäkt för att inte rida ut sina hästar.

Sorry, men jag blir lite trött på såna argument som du har.:( Det handlar om dej och hur du klarar av din häst i olika situationer. jag dömer varken dej eller någon annan, men jag har min syn påm orsakerna.

Jag förstår inte hur man vill äga en sådan häst.. Som står på bakbenen (som man tillåter ställa sig) och som man inte kan rida ut på av rädsla för att ramla av. Om aveln skapar rubbade hästar kanske man borde ta sig en ordentlig titt på den, och ändra på det.

Tillit mellan häst och ryttare är väldigt viktigt för mig, jag ska kunna lita på min häst i alla lägen - och vice versa.

Nu är jag återigen ganska fördomsfull, men varför tycker jag att det är sådan stor skillnad på hopp/dressyrsidan och westernsidan? Är det bara jag som ser ganska stor skillnad på, för att hålla oss till ämnet, exempelvis uteritter? Jag har aldrig hört om någon westernryttare med dessa problem. Vad är skillnaderna? Ägarna? Hästras? Alla har vi ju egentligen ungefär samma mål, oavsett inriktning.

Edit: nu vet jag ju inte om någon i tråden är westernryttare, men jag har fått för mig att det bara är hopp- och dressyrryttare.

Senast ändrad:

Hästar med mycket nerv är nog svåra att rida ut på, speciellt i tävlingskondition. Men jag antar att det går :D

Ledarskap från ryggen är väl också A & O.. sitter det så borde det gå med tid och tålamod

Precis, :) om man väljer att vänja hästar och tar den delen som en del av vad hästen ska kunna göra, men det går ju inte om man inte lär dem:crazy:

Precis, :) om man väljer att vänja hästar och tar den delen som en del av vad hästen ska kunna göra, men det går ju inte om man inte lär dem:crazy:

Svårare också om man skaffar sig en äldre som aldrig gått ute.. aja. Det finns ju massor som funkar ypperligt ute

Jag förstår inte hur man vill äga en sådan häst.. Som står på bakbenen (som man tillåter ställa sig) och som man inte kan rida ut på av rädsla för att ramla av. Om aveln skapar rubbade hästar kanske man borde ta sig en ordentlig titt på den, och ändra på det.

Tillit mellan häst och ryttare är väldigt viktigt för mig, jag ska kunna lita på min häst i alla lägen - och vice versa.

Nu är jag återigen ganska fördomsfull, men varför tycker jag att det är sådan stor skillnad på hopp/dressyrsidan och westernsidan? Är det bara jag som ser ganska stor skillnad på, för att hålla oss till ämnet, exempelvis uteritter? Jag har aldrig hört om någon westernryttare med dessa problem. Vad är skillnaderna? Ägarna? Hästras? Alla har vi ju egentligen ungefär samma mål, oavsett inriktning.

den passar mitt syfte med ridningen, jag rider inte för att ha en mysig häst att rida ut på jag rider för att jag vill tävla. hästen hoppar hus, att det inte går att rida ut på den blir då ett mindre problem. hur du nu kan vara så tvärsäker på att jag "låter" min häst resa sig är ju också rätt roligt. iom att han är så ung står han under perioder hos proffsryttare för utbildning, det är inte direkt ett disciplin problem. han bara är sådan, det är hans sätt att reagera när han blir upprörd. och som sagt för mig finns heller ingen funktion i att sitta och gallopera hästen utomhus, faktum är att de absolut flesta proffsryttare som jag har träffat hanterar uteridningen ungefär på samma sätt. skritt och lite trav ute.

och det är ju fullständigt befängt att vi skulle ha samma mål inom alla discipliner, det är ju bara dumt. det är väl självklart att jag inte söker samma kvaliteer i min häst som en dressyr eller western eller distans eller hobby ryttare gör?

De westernhästar jag träffat på har ett mycket stadigare temperament, är inte avlade för att ha så mycket nerver: Hade helt enkelt inte fungerat när man skall använda dem som boskaps / ranchäst.
Utöver det upplever jag att många westernmänniskor fäster stor vikt vid att miljöträna hästen redan som liten, något som många halvblodsmänniskor ( generalisering, jag vet! ) kanske inte gör lika mycket?

Främst tror jag dock att temperamentet på raserna är väldigt olika

/

Susanne

Jo jag kan lova dej att jag har erfarenhet av speciella hästar:cool:

Inom galopp avlas också mycket "speciella" idivider fram emellanåt eftersom det är farten som räknas i första hand. Det är helt och hållet jämförbart. Och fullblod har jag mycket erfarenhet av och fullbod som äter mycket mat och är i hög kondition, dessutom.
Jag undrar varför hästarna i ditt stall är "milt rubbade":crazy:

Det där handlar om kultur i olika stallar och bland dressyrryttare och även hoppryttare. Sådär gnäller dressyrryttare också långt under elitnivå när dom vill ha en ursäkt för att inte rida ut sina hästar.

Sorry, men jag blir lite trött på såna argument som du har.:( Det handlar om dej och hur du klarar av din häst i olika situationer. jag dömer varken dej eller någon annan, men jag har min syn påm orsakerna.

det är som sagt mycket kapabla människor, några av dem jobbar med ridningen, så att säga att det handlar om okunniga människor håller liksom inte.

du dömer både mig och andra när du för en sådan argumentation, jag har stått i massor av olika stall och jag har haft en rad olika sorters hästar, alla andra har fungerat att rida ut på, jag har ändå alltid bara skrittat.

och du kan inte på allvar mena att man ska sitta och rida ut på en farlig häst bara därför att? det har ingenting att göra med rädsla det har att göra med självbevarelsedrift och skaderisk. jag kan inte ta chansen att min häst slår över och skadar sig. samma anledning som varför jag aldrig skulle få för mig att släppa ihop den med mer än en häst. så ser jag på hästar, och du kan faktiskt inte säga att det är fel. det är tråkigt med människor som inte kan respektera andras sätt att se på saker.

KL

Nu har jag iofs inte läst hela tråden men svarar i alla fall.
Jag har ett sto med mkt nerver i sig, hon är ganska svår att rida ut på, men gör det såklart i alla fall. Speciellt om hon inte har varit ute på ett tag av olika anledningar. Det handlar inte om olydnad anser jag, man får helt enkelt respektera att olika hästar har olika mkt nerv, tävlingshästar i hög klass och kanske speciellt dressyrhästar,har oftast mycket mer nerv än de flesta, och även hur mkt man än tränar på att rida ut så blir vissa hästar inte lugnare. Jag rider ut min häst ca 1 gång i veckan nu när det är vinter, flera gånger i veckan på sommar då med mkt galopp osv, har gjort detta i snart 3 år och hon är fortfarande nervig i skogen. Innan dess har hon stått i tyskland och kan tänka mig att hon mest gått inne där.
så alltså,visst blir alla hästar,gäller även de med mkt nerv,lugnare desto mer man tränar på att gå ut, men många är ändå rejält nerviga ute, hur mkt man än rider ut, alla blir inte helt lugna med MKT träning.
:p
Men därför anser jag inte att man inte ska gå ut :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka