Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

*kl*

Jag rider inte ut på min häst, möjligtvis korta skrittrundor. Anledningen är helt enkelt att jag är livrädd efter att ramlat av ganska illa ute för två år sen då hästen blev rädd. Sitter jag och är livrädd så kan jag garantera att min ibland "spökiga" häst INTE blir bättre av det så vi struntar helt enkelt i att rida ut. Däremot leds han ut, klättras för hand och tömkörs.
Rider på utebana gör vi men det är ju som att rida i ett ridhus så det räknar jag inte som uteridning.

Jag har sett många fenomen, inte alltid uppe i eliten men de 'strax under' med en röd tråd av:
1. Svåra att hantera på marken = de är opålitliga
2. De är fina och kan ridas av en hel del inhägnat/ridhus
3. Rida ut är galenskap då de knappt 'sett' vad som finns där och blir tossiga

Alla är såklart inte så, men MÅNGA

en sak som jag tänkt på är att det är nästan konstigt att hästarna kan gå på stora tävlingar, med allt vad det innebär av publik, blommor, ljud och rörelse, när dom inte ens är vana att ridas på utebanan hemma?? är inte det lite motsägelsesfullt?
:confused:
Inte nödvändigtvis. Om hästen lär sig att den kommer undan arbetet genom att bli hysterisk kan den enkelt ta till det på tävling där ryttaren inte kan göra så mycket åt saken ändå.

Men om den alltid måste vara koncenterad på sin ryttare oavsätt om det är hemma eller borta kommer den inte ifrågasätta ryttarens hjälper på tävling även om det är en stor arena.

Men där spelar ju erfarenheterna in.
gudarna vet vad de varit med om- eller inte.

allvarligt, dethär är inte vildhästar vi pratar om (antar jag) utan framavlade individer som inte är mer vana att leva i skog och mark än du och jag. varför skulle det vara djurplågeri att bara rida hästen i ridhus om den trivs bäst med det? alla hästar går verkligen inte att rida ut på. och det handlar inte om att vänja sig, det är ju som att säga att det går att vänja en häst som inte gillar att hoppa vid att hoppa svårklass, det argumentet håller liksom inte.

vad menar du? Varför skulle HÄSTEN trivas bäst i ridhus? :confused: Du menar nog ryttaren.

Hästar är extremt olika, de som uttalar sig om att alla hästar går att rida ut, har nog aldrig haft erfarenhet av sådana hästar. Jag tror inte alls att elithästar skulle vara ostimulerade och ouppfostrade.

Jag köper INTE det där. Vad är det som är speciellt med "såna" hästar.:confused: Jag tror det är en prioriteringsfråga och en intressefråga hos ryttarna.

Jo visst, kanske är det så...fast jag tror ju inte att det är nått absolut, nått som inte går att ändra på. Däremot att det tar tid och att man riskerar skador.
Så är det nog.

Alla är nog inte beredd att ge det tid.. huvudsaken är ju att hästen kommer ut - promenad i snöre, tömkörning eller liknande.

Jag brukar skritta fram och av i skogen.. ibland när jag "bara" ska rida ut får jag gå till paddocken först för att få lite "koll" om hästen är helt hysterisk och få trava/galoppera av sig.. sen kan vi ta en repa i skogen.

Alla sätt är bra, utom de dåliga ;)

Angående nivån:rofl:
här skriker man så fort hästen är lite pigg- Dra ner på kraftfodret!!!!
Det krävs massor med sånt för att en elithäst ska orka vara energisk på träning.

Och det går att rida ut trots massor av kraftfoder:p

Jag köper INTE det där. Vad är det som är speciellt med "såna" hästar.:confused: Jag tror det är en prioriteringsfråga och en intressefråga hos ryttarna.

Jag tror att vissa hästar (nu lägger jag mig i - sorry :D ) är helt enkelt så lätt-tiltade i skallen att de inte riktigt "passar" för uteritt, de fixar det inte. Sen kan man fråga sig vad de skulle ha för bokstavskombination om de hade varit människor.

Nu tror jag att det handlar om ett fåtal - men nog finns de (?) Kanske inte det mimus menar, men det är de jag tänker på

Om eliten inte kan rida ut på vissa hästar så tycker jag att Bukes skribenter kan hålla snattran för vi är inte på den nivån - alls!!! :devil: vi har ingen aning, vi kan bara tro och tycka.

Jag köper fortfarande inte att det är så:devil: Dom kanske kan -om dom ville och prioriterade att låta hästarna gå ut och miljöträna. Men det finns inte tid till det tror jag - det prioriteras bort och då är det klart som:devil: att hästarna blir svåra att rida ut på.

Såg ditt svar nu:
ADHD-hästar? Ja ibland har jag trott att det finns:rofl::rofl: Allvarligt.

MEn nej jag tror att dom inte helt enkelt tycker det är VIKTIGT att träna hästarna på att galoppera i skogen eller ridas ut alls. Alltså får hästarna spel -om de nån gång rids ut..

Importer som din, har nog sällan fått galoppera i ngn terräng. bara skrittat på asfalten runt ridhuset;)

Men menar du då att ju duktigare ryttare och häst, ju mer ok att inte klara den ute:confused::cool:

Jag konstaterar bara att det finns hästar som inte rids ut - även i Sverige. Naturligtvis tycker jag att hästar ska ridas ut om det går.

Jag vet inte men har fått det intrycket att många som inte rider ut- inte heller har dem i hage på dagarna.
Fördom kanske.
Menar nu elithästar i både hopp o dressyr.

Det jag menar är att man kanske väljer att inte rida ut en häst om man ska räkna med att bli avslängd de första 35 gångerna?
Speciellt om man måste rida på en bilväg?

/
Susanne

Jag konstaterar bara att det finns hästar som inte rids ut - även i Sverige. Naturligtvis tycker jag att hästar ska ridas ut om det går.

Ja det finns det. Men skälet tror jag fortfarande är att för att de ska vara bra på sin gren är uteridningen inte viktig och det prioriteras bort av bla effektivitetsskäl.

Jag vet inte men har fått det intrycket att många som inte rider ut- inte heller har dem i hage på dagarna.
Fördom kanske.
Menar nu elithästar i både hopp o dressyr.

Den som fällde uttalandet jag hörde har iaf sina hästar i hage.

De jag känner som iaf har tillhört eliten och fortfarande rider på högre än Msv-nivå har sina hästar i hage om dagarna.

På min ridskoletid red jag en privathäst som sällan reds ut.
Han var livrädd.
Trodde att han var enda djuret i skogen o höll på att dö av att se ett rådjur:rofl:
Sen började jag att jaga rådjuren;)- ja ja sätta fart mot dem- då blev han tuff.
Har även "jagat" älg på det viset. senast för ngn månad sen.

Passar mig dock om de har kalv:eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 586
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18