Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Nej, jag menade inte riktigt så som jag råkade skriva.. Ursäkta. Jag menade att de flesta, oavsett disciplin, vill ju ha samarbetsvilliga, lyhörda hästar som lyssnar på små hjälper. Sen skiljer det ju självklart mellan t.ex. hoppning och dressyr.

Ja, men ska det ena behöva utesluta det andra? Går det inte att ha en hopphäst som "hoppar hus" och som går att rida ute? Eller måste man välja mellan att ha en "mysig" häst, eller en aningen rubbad häst men som är duktig på att hoppa?

Nej, jag menade inte riktigt så som jag råkade skriva.. Ursäkta. Jag menade att de flesta, oavsett disciplin, vill ju ha samarbetsvilliga, lyhörda hästar som lyssnar på små hjälper. Sen skiljer det ju självklart mellan t.ex. hoppning och dressyr.

Ja, men ska det ena behöva utesluta det andra? Går det inte att ha en hopphäst som "hoppar hus" och som går att rida ute? Eller måste man välja mellan att ha en "mysig" häst, eller en aningen rubbad häst men som är duktig på att hoppa?

nej okej då förstår jag :) de tävlingshästar som har inte har nerv men som ändå är tillräckligt explosiva är inte direkt vanliga och kostar därefter. en tävlingshäst måste ju tyvärr ha en viss nerv och explosivitet och den skapar tyvär problem inom andra områden av ridningen. men det beror ju på vad man vill göra, det blev lite fel när jag köpte häst, jag trodde att jag hade köpt en 140 häst, det visade sig vara ett GPämne. med allt vad det innebär extra i huvudet på den. så visst kan man ha en lugn och bra hopphäst, men extrembegåvningarna är till 90% lite knäppa helt enkelt för att det är det som gör dem knäppa som också gör att de presterar bra inom sin disciplin.

Det jag menar är att man kanske väljer att inte rida ut en häst om man ska räkna med att bli avslängd de första 35 gångerna?
Speciellt om man måste rida på en bilväg?

/
Susanne

ja, jag tycker inte man ska risikera livet o hälsan för att rida ut. då får man börja i det små och försöka vänja (som jag har gjort), vilket jag inte tror att elitryttare har tid eller intresse av. eller så struntar man i det eftersom skogsridning ändå inte är nån tävlingsgren. :p

Menar du att skaderisken är mindre om den går över på inhägnat område:confused:
Varför reser den sig? hingst?

men extrembegåvningarna är till 90% lite knäppa helt enkelt för att det är det som gör dem knäppa som också gör att de presterar bra inom sin disciplin.

NEJ. Det där är nåt som folk får för sej och då kan man "ursäkta" en massa beteende med hänvisning till att hästen är "si eller så"

De allra bästa hästarna har bla starka psyken och det är INTE knäppskallar alls. De kan bli det, det är inte lätta hästar alltid, men det beror i så fall helt och hållet på hanteringen.

Men jag undrar vad du menar med "nerv" och "knäpp":confused:
Accepterar du och andra det för att hästen är så bra:confused:

Skulle du inte vilja att den var annorlunda:confused: En häst kan ha fruktansvärt stark vilja och väldigt mycket "nerv" utan att vara det minsta "knäpp". Nerv och knäpphet hänger inte det minsta ihop för mej, man måste bara lära sej skilja på vad som är vad med en häst.

Och varför skulle knäpphet och prestation hänga ihop? Jag tror att står man i ett stall där det finns den kulturen kan man gå på många nitar när det gäller hästhantering:crazy:

Flashlight!
Jag sitter här och läser och blir lite upprörd, men det du skriver kan jag skriva under på- alltihop.
:bow::bow:

kl
Jag tycker att det är en självklarhet att man ska kunna rida ut på sin häst...det är så klart bara en fråga om vana och uppfostran.
I min värld ska man kunna rida sin häst i princip var som helst, går inte det är hästen inte lydig nog och ryttaren inte tillräckligt konsekvent.

Att dressyrhästar på hög nivå skulle vara i så hög kondition att det blir för mkt att rida ut på dem tycker jag låter som rent skitsnack...
De enda hästar på högsta elitnivå (OS, VM, EM, världscuper mm) som jag har haft att göra med är fälttävlanshästar och trots att de är i bra mkt högre kondition än vad en dressyrhäst oavsett nivå är går det att rida ut på dessa :eek: vad kan det bero på? :smirk:
Min egen är åxå ett riktigt spöke och i rel. hög kondition (ft-häst) och har varit i ännu högre, och visst det gäller att man är lite kvick i tanken när man rider ut och ser till att man har honom mellan skänklarna...men jag tror definitivt inte att det skulle vara bättre för varken honom eller mig att vi skulle sitta och fega på en ridbana jämt för att han blir mer avspänd då. Rider även dressyr ute på åkrar och gärden då möjlighet finns, tror att min häst skulle bli ledsen om han bara fick gå på bana jämt.

Jag tror att anledningen till att det inte "går" att rida ut på en del dressyrhästar (och hopphästar och andra med för den delen) handlar om understimulerade hästar och rädda ryttare...

Men du din är ju dressyrhäst nu för tiden, det kanske var därför jag såg er sist liggandes i ett dike i trossnäs när en bil kom förbi :devil:

Menar du att skaderisken är mindre om den går över på inhägnat område:confused:
Varför reser den sig? hingst?

nej han reser sig inte alls lika extremt inne och framför allt ganska sällan. lustigt att du frågar, nej han är vallack men på hösten varje år börjar han fäktar som en galning nästan oavsett vad jag ber honom om, så numera får han hormonsprutor när det börjar bli kallt. antagligen är det en god kombination av att han är efter en häst som inte är spec markbunden och någon form av hormonrubbning. det är iallafall senaste teorin. det är jobbigt som fan men vad ska man göra liksom. det är ju bara att jobba med de förutsättningar man har.

Jag får väl ha överseende med dina bristande kunskaper i hästhantering. Det kanske inte är något du kommer att förstå utan egna erfarenheter. Om du verkligen tycker att det är djurplågeri att rida en häst i ridhus eller ridbana så är det väl upp till dig.
Men jag tycker att det är viktigare att bedömma varje situation för sig och acceptera hästar som inte klarar av uteritter. Det finns väl ingen anledning att avliva dessa hästar bara för att de inte klarar av uteritter?

Jag undrar verkligen vem som brister i kunskaperna om hästhantering här :crazy:

NEJ. Det där är nåt som folk får för sej och då kan man "ursäkta" en massa beteende med hänvisning till att hästen är "si eller så"

De allra bästa hästarna har bla starka psyken och det är INTE knäppskallar alls. De kan bli det, det är inte lätta hästar alltid, men det beror i så fall helt och hållet på hanteringen.

Men jag undrar vad du menar med "nerv" och "knäpp":confused:
Accepterar du och andra det för att hästen är så bra:confused:

Skulle du inte vilja att den var annorlunda:confused: En häst kan ha fruktansvärt stark vilja och väldigt mycket "nerv" utan att vara det minsta "knäpp". Nerv och knäpphet hänger inte det minsta ihop för mej, man måste bara lära sej skilja på vad som är vad med en häst.

Och varför skulle knäpphet och prestation hänga ihop? Jag tror att står man i ett stall där det finns den kulturen kan man gå på många nitar när det gäller hästhantering:crazy:

din argumentation är fullständigt jävla skrattretande.

nerv per definiton är en känslig och explosiv häst. en känslig och explosiv häst reagerar mycket kraftigare på små saker. nerven behövs inne på banan. somliga hästar kan stänga av den när de går ut. andra inte. knäpphet och prestation hänger inte ihop, nerv och prestation gör det.

det är klart att jag hellre skulle slippa en häst som stod på bakbenen men han är sådan och det det är en bra häst därför är att han reser sig inte ett tillräckligt skäl för mig att byta häst.

och ang att allt beror på hanteringen vet jag inte ens hur jag ska börja bemöta det, det är rakt igenm larvigt att säga så. olika individer har olika egenskaper oavset hantering. med det sagt bugar jag ur disskussionen då jag inte ser någon mening med att diskutera med någon som är såpass trångsynt.

Jag köper INTE det där. Vad är det som är speciellt med "såna" hästar.:confused: Jag tror det är en prioriteringsfråga och en intressefråga hos ryttarna.

Nog är det så alltid, det finns givetvis hästar det inte går att rida ut på för att dom aldrig har fått vara ute i skog och mark men det handlar ju i botten inte om att hästen inte kan utan om ryttaren och dess hantering. Hur man än vrider och vänder på det så blir hästarna som dom hanteras. Sen finns det mer och mindre idioter till hästar oxå men får dom komma ut från början blir det sällan några problem senare i livet oxå.
Det fattar ju vem som helst att en häst från holland som aldrig har sett skog och mark säkerligen blir tokig men det är ändå människan som gjort den tokig och det kan man aldrig komma ifrån.

En av landslagsryttarna i fälttävlan tar tex alltid med sina unga hästar som handhästar ut i skogen innan dom ens är inridna för att minimera "nyhetens behag" när det väl är dags att rida ut på dom uppsuttet.

nej han reser sig inte alls lika extremt inne och framför allt ganska sällan. lustigt att du frågar, nej han är vallack men på hösten varje år börjar han fäktar som en galning nästan oavsett vad jag ber honom om, så numera får han hormonsprutor när det börjar bli kallt. antagligen är det en god kombination av att han är efter en häst som inte är spec markbunden och någon form av hormonrubbning. det är iallafall senaste teorin. det är jobbigt som fan men vad ska man göra liksom. det är ju bara att jobba med de förutsättningar man har.

Det är inte så lustigt alls att axel frågar, det är vanligast att hingstar reser sej:idea: Men nu har din häst hormonrubbningar som förklaring till beteendet:confused: Det var ju kapaciteten förrut som gjorde att han var så :devil: bra så han gick inte att rida ut:confused:

Du bekräftar det jag tror med andra ord, det handlar om annat, och jag har förståelse för att du har problem. Och förstår att du vill ha den annorlunda.

Den låter som en klapphingst faktiskt, och det är inte så kul, värre än en hingst.

Hoppas att du kommer tillrätta med problemen:idea:

din argumentation är fullständigt jävla skrattretande.

nerv per definiton är en känslig och explosiv häst. en känslig och explosiv häst reagerar mycket kraftigare på små saker. .

Jo tack, jag vet:rofl: Men dom går att rida ut på ändå:devil:

jag vill inte räkna mig som dressyrryttare.

sommartid och när vädret tillåter rider jag gärna på vår stora utebana. annars rider jag i ridhuset i princip alla pass i veckan.

när jag köpte min häst, då 7 år gammal var hon direktimporterad ifrån holland. inte van vid uteritter och hagar av större storlek. fick för mig att jag skulle vänja henne, men la det åt sidan efter ca 1,5 år (uteritt 2-3 dar/v.). hon blir alldeles för stressad, studsar på stället med huvudet i vädret, eller kastar sig iväg. att rida med andra blir hon nästan mer stressad av och har man ridit en väg ett par gånger vet hon vart det är galopp och börjar stressa upp sig. det är alltså inte bara att hon dummar sig. jag klarar ut situationen och kan hålla henne på mattan, men det känns så fruktansvärt onödigt bara.

nu förtiden rider jag ut ca 2 gånger/mån i skritt. känns hon avspänd tar vi en kort trav också. gramanen brukar sitta på i fall att. det är jättefin och stor skog vid mitt stall, så lite backar blir det varje gång.

jag tror som någon annan skrev att det beror på hur man vänjer dem. som sagt är ulla håkansson ett bra exempel på det.

Det jag inte forstar ar varfor man koper en san hast som inte gar att ridas ute? Jag vet att alla ar olika, men jag skulle aldrig klara av att rida i ridhus 7 dagar i veckan, jag skulle bli sjukt uttrakad:crazy:
Vara grannar rider aldrig ut och jag forstar inte hur man orkar, aven om man gillar att trana sa maste det val bli trakigt i langden? Men det kanske bara ar jag..

Jag köper fortfarande inte att det är så:devil: Dom kanske kan -om dom ville och prioriterade att låta hästarna gå ut och miljöträna. Men det finns inte tid till det tror jag - det prioriteras bort och då är det klart som:devil: att hästarna blir svåra att rida ut på.

Såg ditt svar nu:
ADHD-hästar? Ja ibland har jag trott att det finns:rofl::rofl: Allvarligt.

MEn nej jag tror att dom inte helt enkelt tycker det är VIKTIGT att träna hästarna på att galoppera i skogen eller ridas ut alls. Alltså får hästarna spel -om de nån gång rids ut..

Jag har haft ett ADHD fullblod , den snygga som du har sett på bild men rida ut på henne var aldrig några problem eftersom jag började att promenera i skogen med henne när hon var 1 år men hon var en riktig knäppis och jag vågar inte tänka på hur hon hade kunnat bli om man inte hanterade henne så mkt som man var tvungen till.

Hon slängde sig säkerligen 200ggr i gången när man satte på benskydd men efter 201 gången så brydde hon sig inte längre och så var det med allt, det var bara att vänja och vänja.

:rofl::rofl:
Jo men snygg var den:idea: Man kan inte få allt :devil:

Mitt första fullblod slängde sej så fort han inte fick som han ville:devil: upptäckte jag efter ca ett halvår av avslitna grimskaft....:cool: Så det blev smisk i rumpan :o OCh sen var det ingen metod han använde mer....

jag känner ett fullblod som vi alla omkring tror har Damp :p Men han är väldigt go...

Helt ärligt så tror jag att min pålle har ngn motsvarighet till de människor som är helt beroende av rutiner, rutiner, rutiner och ALLT måste vänjas in enl samma procedur. Annars blir han lätt hysterisk.

Men det går (hittills i alla fall) - det tar "bara" en j_la tid. Får se hur det blir i tävlingssammanhang nu då :angel:

Jag köper INTE det där. Vad är det som är speciellt med "såna" hästar.:confused: Jag tror det är en prioriteringsfråga och en intressefråga hos ryttarna.

Jag vet att du inte köper det där, men det är utefter din erfarenhet. Och du har möjligen lyckats med alla hästar som du har intention att rida ut på.

Som ex kan vi nämna min valacks mamma, hon var ju ingen elithäst, gick hoppning LA-MSV och lätt fälttävlan.

Hon var extremt väluppfostrad, lade aldrig ett öra bakåt, skitsnäll, men helt omöjlig att rida ut på, hon var inte rädd för något och 100 % trafiksäker, men stressade något så kopiöst ute.

I perioder så hade jag henne hemma utan ridhus och ridbana så då fick man ju rida där det gick, jag tränade också då med grannarna som hade löphästar.

Trava och galoppera gick hyfsat, men skritta var rent omöjligt.
Det gick inte att träna bort utan man fick acceptera att hon var sådan. Trots att jag mest red ut, så var hon en häst som egentligen inte gick att rida ut på.

För hennes välbefinnande så var det ju bäst att hitta ridsätt där hon stressade minst, och det var inte i skogen.

Andra ex är en häst som inköptes unde miljonen, den kom utomlands ifrån och gick aldrig i hage eller reds ut, däremot leddes den i skritt 2 ggr/dag utöver träningspassen.

Den är otroligt lugn och harmonisk.

Som kontrast är en unghäst uppfödd på lösdrigt och som såldes billigt pga att den vävde. Den tävlar framgångsrikt i unghästklasser, går ute i hage med sällskap och i skrittmaskin, utöver det hoppas den och rids ut 3 ggr/vecka.
Den är extremt stressad och väver rejält.

Jag är personligen för att hästar ska få gå ute och även arbetas på varierande sätt, både på bana och i terräng. Men det finns avvikande individer.

Jag hade en inackorderad arab som tävlades i distans. Den var fullkomligt neurotisk, kastade sig i skog och mark, fick panik om en gren nuddade den osv, matten tränade hästen notoriskt i flera år, men den blev inte bättre..

Ex är många, det är lätt att säga att ryttare inte vill eller är omotiverade, men det kan finnas andra anledningar.

Så jag vidhåller att det finns inga rätta svar på BALs grundfråga.

Förstår inte riktigt vad det är du argumeterar för?
Anser du att alla hästar kan bli lugna som filbunkar vid uteridning, oavsett temperament, nerv och tidigare erfernheter?
eller anser du att nej, alla hästar kan inte bli lugna, men så pass hanterbara att en skicklig ryttare kan klara av dem, och därmed bör de ridas ut?

/
Susanne

Det är ju skillnaden på olika hästar att en del behöver väldigt mycket tid för att vänja sej men även det går, bara man ger dem tiden.

Medan andra (eller i andra situationer) kan man säga till och det viktiga är att se skillnaden och vad olika hästar behöver och när och hur dom ska hanteras öht - vad gäller allt - även uteritter....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka