Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?
Jag köper INTE det där. Vad är det som är speciellt med "såna" hästar.
Jag tror det är en prioriteringsfråga och en intressefråga hos ryttarna.
Jag vet att du inte köper det där, men det är utefter din erfarenhet. Och du har möjligen lyckats med alla hästar som du har intention att rida ut på.
Som ex kan vi nämna min valacks mamma, hon var ju ingen elithäst, gick hoppning LA-MSV och lätt fälttävlan.
Hon var extremt väluppfostrad, lade aldrig ett öra bakåt, skitsnäll, men helt omöjlig att rida ut på, hon var inte rädd för något och 100 % trafiksäker, men stressade något så kopiöst ute.
I perioder så hade jag henne hemma utan ridhus och ridbana så då fick man ju rida där det gick, jag tränade också då med grannarna som hade löphästar.
Trava och galoppera gick hyfsat, men skritta var rent omöjligt.
Det gick inte att träna bort utan man fick acceptera att hon var sådan. Trots att jag mest red ut, så var hon en häst som egentligen inte gick att rida ut på.
För hennes välbefinnande så var det ju bäst att hitta ridsätt där hon stressade minst, och det var inte i skogen.
Andra ex är en häst som inköptes unde miljonen, den kom utomlands ifrån och gick aldrig i hage eller reds ut, däremot leddes den i skritt 2 ggr/dag utöver träningspassen.
Den är otroligt lugn och harmonisk.
Som kontrast är en unghäst uppfödd på lösdrigt och som såldes billigt pga att den vävde. Den tävlar framgångsrikt i unghästklasser, går ute i hage med sällskap och i skrittmaskin, utöver det hoppas den och rids ut 3 ggr/vecka.
Den är extremt stressad och väver rejält.
Jag är personligen för att hästar ska få gå ute och även arbetas på varierande sätt, både på bana och i terräng. Men det finns avvikande individer.
Jag hade en inackorderad arab som tävlades i distans. Den var fullkomligt neurotisk, kastade sig i skog och mark, fick panik om en gren nuddade den osv, matten tränade hästen notoriskt i flera år, men den blev inte bättre..
Ex är många, det är lätt att säga att ryttare inte vill eller är omotiverade, men det kan finnas andra anledningar.
Så jag vidhåller att det finns inga rätta svar på BALs grundfråga.