Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

*kl*

Jag läste om en elitponny i hoppning som inte heller reds ut - det gick inte. Fast det går ju bra för det ekipaget ändå.

Vet inte om det finns några rätt eller fel i den här frågan, det beror nog på vem man frågar ;)

Jag vet en elitjunior (hopp) som "rider ut". Då menar de en slinga som går i en hage, ca 500 m. :angel:
Där cantras hästarna och det är "uteritten".

Förresten:

En tant som bor en bit härifrån som tävlar dressyr på ELIT-nivå rider nästan aldrig på dressyrbanan. Hon rider ute i skog och mark och där tränar hon också.
"En häst som inte går att rida ut på är inte en välutbildad och välmående häst" är en av hennes favorituttryck. Målet måste vara det enligt henne.

"Tanten" är Ulla H så hon har ganska stor erfarenhet. :idea:

Tror att man kan generalisera o säga att proffs- de som har många hästar som tävlas, inte har tid till att rida ut, utan tränar bara. Oavsett vilken gren.
Hopphästar värms ofta upp av hästskötare o hoppas bara av ordinarie ryttare.

det tror jag också, och det är inte så himla konstigt egt. har man 8-10 hästar som ska tränas varje dag så rider man intensivt på banan/ridhuset, inte ut i skogen.

men ofta så skrittas väl dessa hästar ut av hästskötare, antigen för hand eller uppsuttet?

och har man då någon som är väldigt svår och galen att rida ut så undviker man kanske det för att hästen inte ska skada sig. eftersom det inte är viktigt i tävlingssamanhang om hästen går att rida i skogen eller ej...

Jag tror att alla hästar oavsett nivå mår bra av att ridas ute oxå. kanske skulle dagens hästar hålla bättre om de inte bara gick i ridhus?
sedan är det självklart att ridpassen ute får anpassas efter underlag osv.
men å andra sidan är det många hästar som inte ens får gå ut i hagen, vilket jag anser vara helt fel.

Jag tror inte bara att det är varierad ridning som är det enda rätta, utan god metodisk ridning med successiv uppbyggnad. hästarna har schemalagda vilor o uppbyggnadsprogram.

En som har många att byta mellan behöver inte pressa en enda häst.
Topphästarna håller ju bättre än många fritidshästar.

Nu tävlar inte jag, men jag är en typisk sandlåderyttare och har fått upp ett par hästar en bit i alla fall.

Den första hästen jag hade blev mycket bättre att rida ut ju högre han kom i utbildningen. Som yngre hade han för vana att göra rysliga skutt kombinerat med att dra järnet. När han kom längre i utbildningen kunde han kanalisera den energin till samling i stället.

Nuvarande häst är tvärtom, han har blivit tittig och skuttig och allmänt hemsk. Jag utgår dock ifrån att det inte är värre än att han med en något sänkt kraftfodergiva och en veckas ridning i skog och mark blir helt OK att rida ut på.

Jag är dock av den åsikten att sandlåderidning måste kompenseras med annan underhållning. Mina hästar går alltså i en alldeles utmärkt jättestor hage med kompisar, i ett friluftsområde där det alltid händer något.

Att hålla hästarna inne eller i minihagar för att ridningen ska vara det roligaste på hela dagen tycker jag är en fullkomligt vidrig inställning.

Jag måste som vanligt hålla med Svea.

Det handlar inte om gren huruvuda det "går" att rida ut beroende på gren, utan beroende på hästhållning.

Hästar är gjorda för att reagera - blir de understimulerade inne i boxen - fyrkanten. Blir de lätt överstimulerade när de väl kommer ut.

Den senaste månaden har jag vid olika tider åkt förbi en elitryttare i Dressyr, olika tider på dygnet. Första gången blev jag glad över att de byggt hagar :)

Men insåg efter flera vändor att använda blev de inte. Däremot lös det ofta i ridhuset...

Många elithästar utsätts för många stressorer, och utan möjlighet att ladda ur lite i taget i en hage, så sker allt på en gång, när man väl hamnar ute.

*kl*
Förtydligande till mitt första inlägg.

Den som uttalade det i ursprungsinlägget anses av många som "en duktig hästmänniska", det är inte alltså ingen helt utan erfarenhet som uttalade sig.

Man blir förvånad ofta. "Namn" med erfarenhet visar sig ofta vara rätt okunniga ang. arten häst.

En häst som inte fungerar vid uteritt behöver varken vara ouppfostrad eller ha en dålig ryttare. Ska jag få lov att förklara vad som menas med att en häst inte fungerar vid uteritt? Om en häst håller på att stressa ihjäl sig, bokstavligt, när man rider ute borde ju man med lite vett innanför skallen förstå att hästen inte lämpar sig för uteritt och att tillståndet man försätter hästen i borde klassas som djurplågeri.
Men jag tar ju såklart för givet att alla hästmänniskor här på buke jobbar för hästens bästa och absolut inte jobbar för djurplågeri.

Jag hålelr med, men jag tycker att om hästen håller på att stressa ihjäl sig vid uteritt eller annars, har alldeles för mycket stressorer i sitt liv för att det skall vara ett hästvärdigt liv.

Sedan kan det bero på många olika saker ( stressorer) understimulering kan vara en, men det finns många fler orsaker

Senast ändrad av en moderator:

jag tror att vad som menades i sammanhanget var att riktigt bra hästar ofta är speciella som individer.

Min erfarenhet inom ett hästvårdande yrke är att det där speciella inte sitter så mycket i hästens personlighet, utan i helt andra saker.

All idrottsutövning på elitnivå utsätter djuren för kraftiga påfrestningar, det sliter på dem, och förvånande många har "krämpor".

det vill inte en del höra talas om ,men annars så skulle det inte behövas så mycket "medikamenter" och en sådan rigorös dopingkontroll....

Där håller jag med. Om allt faktiskt.
Och i "elitryttarnas" fall tycker jag det är dåliga ursäkter att hästen är för svår ute.
För gemene man kan det ju vara lite svårare, är kanske inte så kul att sälja sin häst för att man inte reder att rida ut den. Å andra sidan brukar man inte höra att dessa vanliga hästar inte går att rida ut.
Så det prioriteras nog bort helt enkelt. Hästen är jobbig och man skiter i att göra den lugnare ute.

/
Susanne

Dressyr är ju ryttarens förmåga att kommunicera med hästen uppsuttet. Egentligen. Kan de inte kontrollera sina hästar ute så är de i mina ögon långt ifrån dressyrryttare.

jag undrar om du vet vad du pratar om.:angel: För det finns hästar som stänger av när dom blir tex rädda och då går det inte att kommunicera med hästen och det beror inte på att man inte kan eller att man är en dressyrryttare eller hoppryttare för dom kommunicerar också med sina hästar. Å såna hästar som stänger av är det inte lätt att rida ut i skogen med.:cool:

flashlight;9731 Mimus: Visst finns det specialfall men det är ju inte dem vi pratar om när det gäller elithästar? Jag kan omöjligt veta vad andra hade kunnat göra med dessa hästar eller HUR de har tränats osv. Eller vad som gör dem såna. Men de behöver inte vara stressade utan kanske bara är såna helt enkelt:confused: När det gäller elitryttare tror jag definitivt att det handlar om prioriteringar av vad som är viktigast skrev:
Nu blir det lite taget ur sitt sammanhang,men ja,gällande araben så var han sådan.

Elitryttare eller dem under eliten prioriterar träning, men deras hästar har också vildagar och skrittdagar.

Arbetet kan läggas upp på olika sätt. Ute eller inne.
Håller med om att det kankse inte är dem själva som rider ut, men det är ju egentligen skitsamma, huvudsaken är väl i en sådan här disskution att hästen verkligen kommer ut då och då.

Jag VÄGRAR att tro att en elitryttare inte skulle känna till vad varierad träning innebär.

Och JA, visst handlar det om hästhantering i mångt och mycket, men än spännande blir det när det inte fungerar med ytterst väluppfostrde hästar som går ute i snitt 10 tim/dag.

Nu känner inte jag så många elit ryttare i hoppning och dressyr, men av dem jag känner så är det faktiskt så att dressyrhästarna går mera i hagar och i skogen än vad hopphästarna gör....

Däremot så TROR jag att det handlar om tillgång till uteridnings möjligheter, och där prioriteras nog ex en galoppbana bort i många stall.

Jag skrittar ut min varje dag, minst 20 min, men jag rider också en stund på banan ca 5 dagar i veckan/alt tömkör. Hade jag tillgång till en träningsbana skull jag rida där, istället för att galoppera i sommarhagarna.

Min valack går/gick i snitt i ridhus ca 8-10 ggr/år förrutom förra året och nyblivna 5 åringen har ALDRIG varit i ett ridhus.

Däremot om jag hade haft tillgång till ett ridhus så hade jag gladeligen använt det ofta.

*KL*

Apropå kontroll.

Även om en taggad dressyrhäst är lydig och kontrollerbar så är det inte så säkert att det alltid är så gynnsamt för den att ridas ut. Om den spänner sig av rädsla eller allmän iver så jobbar den ju inte precis optimalt, det kan tvärtom vara negativt för musklerna att hästen arbetas på det viset. Och då blir man ju tvungen att välja om man ska lägga en massa ridpass på att få hästen att gå lika avslappnat och lösgjort i terrängen som i sandlådan så att man får en positiv effekt av uteritterna, eller om man vill lägga de ridpassen på att bygga upp hästen dressyrmässigt.

Jag personligen tycker att det är skittråkigt att rida ut, det kan vara mysigt när det är nysnö eller om man råkar befinna sig på någon extremt naturskön plats. Så jag är inte villig att lägga alla de där ridpassen på att coola ner min häst.

Men, som sagt, jag ser till att han får se en hel del annat än sandlåda och box ändå.

Även om en taggad dressyrhäst är lydig och kontrollerbar så är det inte så säkert att det alltid är så gynnsamt för den att ridas ut. Om den spänner sig av rädsla eller allmän iver så jobbar den ju inte precis optimalt, det kan tvärtom vara negativt för musklerna att hästen arbetas på det viset. Och då blir man ju tvungen att välja om man ska lägga en massa ridpass på att få hästen att gå lika avslappnat och lösgjort i terrängen som i sandlådan så att man får en positiv effekt av uteritterna, eller om man vill lägga de ridpassen på att bygga upp hästen dressyrmässigt.

där tror jag absolut du har en poäng och jag håller med om att jag tror det ligger massor i det.

jag har blivit tillsagd av tränare, på den tiden jag tävlade som mest och hade en häst som blev väldigt het och taggad ute (även om den var mycket glad och trevlig att rida ute), att jag fick välja.... endera komma vidare en nivå vidare på skalan, och då var det skritta och möjligen lite trav utomhus som gällde när jag skulle rida ut. Hästen blev vrål taggad ute och jobbade INTE i en avslappnad form i högre gångarter eller tempon, eller kunde koppla av om man ridit på och sen ville ta ner tempot.

MEN: man kan ändå rida ut - skritta tex. många gör inte det heller - för hästarna är "för vilda" :angel:
det är där jag tycker det blir lite skitsnack ang. att den "inte kan vara ute" pga att den är "en dressyr häst". som flera nu sagt - det är en prioritering/val från ryttarens sida, - det handlar inte om hästen som jag ser det.

En tant som bor en bit härifrån som tävlar dressyr på ELIT-nivå rider nästan aldrig på dressyrbanan. Hon rider ute i skog och mark och där tränar hon också.
"En häst som inte går att rida ut på är inte en välutbildad och välmående häst" är en av hennes favorituttryck. Målet måste vara det enligt henne.

"Tanten" är Ulla H så hon har ganska stor erfarenhet. :idea:

:bow::bow::bow: Och jag håller med den "gamla tanten", tant som jag är....:rofl:

Oavsett alla försök att förstå och ursäkta och förklara så kvarstår det där för mej, sen kan det finnas extrema undantag men där håller jag med Fredrik ang stressorer (eller vad F skrev) i hästens liv...:crazy: Jag tror inte undantagen är så särskilt många om man lägger ner tid och intresse på att vänja hästen, och anser det värt mödan. Kanske de som har rena allvarliga lynnesfel i så fall.

Ang det svea skrev om muskler osv så nej, inte det heller....
En häst som har lätt att spänna sej gör det på ridbanan också.
Vad är skillnaden för musklerna. Spänner den sej bara ute är det för att den är ovan - återigen.

Men det är min åsikt, helt enkelt.

Jag menar ju inte att man inte ska använda ridhus om man har tillgång till det, själv rider jag i ridhus upp till fyra dagar i veckan den mörka, stenhårda årstiden.

Jag menar inte att man BARA ska rida ute, (även om jag har gjort det också långa perioder när vi inte hade ridhus nära)
Det jag menar är helt enkelt att hästar mår bra av allsidig träning och att det kan aldrig bli tillräckligt allsidigt på en volt eller i ett ridhus -ständigt.

Jag menar också att alla hästar SKA gå att rida även utomhus - annars är det ngt allvarligt fel någonstans.:cool: Och inte hos hästen oftast heller i alla fall inte från början.

Visst är det samma för hopphästar. Vilka som rids ut mest/minst vet jag inte. Men just det som zanzan skrev om att hästen inte får gå i hage eller ridas ut för att den ska använda energin i ridhuset och för att ridningen ska vara den roliga delen, det har jag hört från folk som stått på rena dressyrstall (och säkert samma på hoppstall) och det gör mej riktigt irriterad!! :mad: I det aktuella stallet verkar det snarast vara status att säga att hästen inte går att rida ut - för att den är i så hög kondition och så stark:eek::angel: Det är vad som får mej engagerad i den här diskussionen.

*kl*

När jag jobbade som hästskötar åt en hoppryttare på Strömsholm var alla hästar ute flera timmar (inte för att det är spec mkt) varje dag och när årstiden tillät var de ute i gräshage (på sommaren, inte när hagarna var leriga och kunde bli förstörda), dock inlindade i skydd runtom men de fick iaf vara ute. Och nu talar vi om hästar värda miljoner.

Dessa hästar red vi hästskötare/beridare även ut på.Varje häst fick iaf bli riden ut 2 ggr/vecka, ibland bara skritt, ibland ut i skogen och ibland på galoppbanan. Plus en del promenader. En av hästarna som hade stått skadad fick lugnande när vi promenaderade med den. Inget jag förespråkar men hästen fick lov att få röra på sig efter boxvila och ryttaren ville inte riskera varken våra eller hästens liv.

Jag tror alla hästar kan vänjas vid att bli uteridna utan problem det är bara frågan om hur lång tid det tar att vänja dem.

Har själv en häst som varit väldigt jobbig att rida ut på men han har blivit mkt bättre. Det tog dock tid och är inte klart än.

*kl*

Jag kom att tänka på en helt annan gren i hästsportsammanhang - nämligen trav.

Var tränas elithästarna i trav någonstans?

De "värsta" atleterna är galopp, trav och fälttävlanshästar och torde då enligt vissa slutsatser vara tämligen vilda och omöjliga "ute i det fria".

En travhäst som inte kan köras ordentligt på div skogsvägar blir nog kasserad rätt snabbt. Men här sker ju en naturlig tidig invänjning så jag tror inte ens att det är någon travtränare som har problem med detta.

En SUPERatlet som Järvsöfaks - en riktig sporthäst med massor av kondis och tävlingshuvud utan dess like. Vad gör JOP med honom?
RIDER på Stockholms gator med tusentals människor i klunga runt honom.

Håller med att det till 99% måste handla om ryttarens tidspress och bekvämlighet än om något annat.

Jag rider 95/100 träningspass ute. På vägar - skogsvägar och stigar i skogen. Vet faktiskt inte vad jag inte skulle kunna göra ute i skogen som jag kan göra på bana?

Har man en "stissig" häst så förstår jag att det är ett stort problem att ta tag i och att försöka vänja hästen kan ta tid och kanske tårar och rädsla - men att påstå att hästen inte KAN lära sig att ridas ute är bullshit.

Min häst blir fö JÄTTEGLAD och pigg när vi väl befinner oss på en ridbana och ger massor "gratis".

En häst som har lätt att spänna sej gör det på ridbanan också.

Det tycker jag kanske är en lite väl kategorisk generalisering...

Vad är skillnaden för musklerna. Spänner den sej bara ute är det för att den är ovan - återigen.

Visst. Men frågan är hur många ridpass man vill offra på att göra den van.

tiotiotiotio

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka