Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

jag tycker det blir lite fel att jmf med travhästar då dom körs efter vägarna redan som 2-åringar, det är ju deras verklighet och dom känner inte till någon annan. mens ridhästar kanske enbart vistas på bana/ridhus tills dom är 5-6 år, många rids ju inte ens innan dom fyllt 4... då har travhästen redan två års erfarenhet av omvärlden, som den dessutom har fått i en tid då den ännu inte var "färdig", mao lättare för att acceptera nya saker.

men sätt den i ett ridhus så är den nog inte så lugn...
:angel:

Men det får jag verkligen hoppas att det inte är så att ridhästar bara rids i ridhus/ridbana tills de är 5-6 år:cool: Unghästar är väl de flesta i alla fall överens om att de bör tränas allsidigt:confused:

Numera tror jag nog de flesta vet också att man inte ska låta en häst gå i hagen tills den är 4 innan man rider in den, det är föråldrat hoppas jag. Det där med "sent tagen" är ju inte så positivt som det ansågs för 15-20 år sen......

KL

Sen NÄR folk tycker att man kan börja träna "ensidigt" ja, vad tycker ni som bara rider i "sandlådan":confused:

Numera börjar iaf väldigt många att börja rida in sina hästar tidigare än "förr". Den unghästutbildare jag känner rider iaf unghästarna mycket i skogen just för att få igång motorn, hoppar gör hästarna också fastän de är tänkta till att bli dressyrhästar.

Många hästmänniskor lever nog kvar i det gamla och börjar med vissa saker alltför sent...

mens ridhästar kanske enbart vistas på bana/ridhus tills dom är 5-6 år, många rids ju inte ens innan dom fyllt 4...

Men det där är väl ändå ett lite föråldrat tankesätt?! :confused: Det är väl allmänt vedertaget idag att man börjar tömköra lite, pyssla, löshoppa, promenera osv med unghästarna redan i 1-2 års åldern. Allt för att få en vid bredd och mkt miljöträning. Och inte fanken rids de i ridhus/bana till 5-6 år. :eek: Kan aldrig tänka mig att det skulle vara normen.. I alla fall har jag aldrig fått höra ngt liknande ens i min utbildning (som innefattar viss unghästhantering).

Nej, och på den tiden (eller nåja, något decennium tidigare) var dessutom "sent tagen" positivt i relation till att det inte var ovanligt att okunniga eller giriga människor red in hästarna väldigt tidigt. Och då snackar vi alltså om galenskaper som att sätta in treåringar i ridskoleverksamhet... :eek: Själv blev jag rätt upprörd efter att ha ridit hos några tjejer på landet. Det visade sig att ponnyn jag hade fått rida bara var 1,5 år! :eek: :eek: Den hade rätt tjock vinterpäls, så det var inte helt lätt att se att den var så ung. :crazy:

Nåja, nu ska jag inte kapa tråden mer med såna anekdoter.

/Svea, som helst köper ettåringar som får gå långa promenader i villaområden första vintern. Extremt bra miljöträning.

åjo, det är nog många som har det så! jag kollade på en hel massa unghästar och flertalet hade knapt varit utanför gården!

att det inte är bra är en helt annan sak.

:cool:

Det är olika från häst till häst.
En kompis köpte en häst från tyskland och var tvungen att vänja dne vid att gå i en liten fyrkant :eek: Hästen hade tydligen levt sitt liv i box och utanför men då med mänskligt sällskap. Hästen fick panik. Nu har hon haft den i ca 3 år och klarar av att gå i rasthage med sin shettis kompis.

Eftersom hästen var cool med en människa var det inte så svårt att rida ut på, dock väldigt tittig men lydig.

Hästen får balans och miljöträning av att gå i lite mer kuperad terräng. Jag skulle inte kunna tänka mig att bara rida i en fyrkant.

När man eär elitryttare har man ofta fler än en häst. då kan det ju mer vra tiden som inte räcker för uteritter

Senast ändrad:

Det är olika från häst till häst.
En kompis köpte en häst från tyskland och var tvungen att vänja dne vid att gå i en liten fyrkant :eek: Hästen hade tydligen levt sitt liv i box och utanför men då med mänskligt sällskap. Hästen fick panik. Nu har hon haft den i ca 3 år och klarar av att gå i rasthage med sin shettis kompis.

Eftersom hästen var cool med en människa var det inte så svårt att rida ut på, dock väldigt tittig men lydig.

Hästen får balans och miljöträning av att gå i lite mer kuperad terräng. Jag skulle inte kunna tänka mig att bara rida i en fyrkant.

När man eär elitryttare har man ofta fler än en häst. då kan det ju mer vra tiden som inte räcker för uteritter

elitryttarna har ofta hästskötare som sköter uteritterna eftersom det allt som oftast tar längre tid att rida ut än att sitta i ridhusen.
Jag vet inte , jag själv hade en unghäst från Tyskland som inte hade gått i hage heller i sitt liv men det var inga problem att släppa ut honom han var lugn och så men han hoppade över då han inte förstod vad han skulle göra i den där fyrkanten så när han tröttnade efter 20 minuter så hoppade han helt enkelt ut och gick in i sin box där han förmodligen kände sig tryggare.

Men inte kan väl "folk" tro att bara för att en unghäst sett ett ridhus har den sett alla? Om man är så "bekväm" (vill hellre kalla det oengagerad) så kanske man inte ska syssla med unghästar som är tänkta för tävlan, de behöver väl ändå en del miljöträning?

med tanke på att folk plockar in sina toppstammade fölungar efter första sommaren på bete, och kör iväg till fölvisningar i ridhus på hösten och ska visa dem löshoppade då de varken varit i ridhus eller över huvud taget klivit över en bom någonsin förr, så är frågan en "mute point" som jag ser det.
samma med 3 års visningar osv. Många får nedslag på faktumet att det förefaller och bedöms av domarna som att hästen knappt sett ett ridhus och än mindre löshoppats.

det är inte ovanligt alls vad jag sett. :angel:

Senast ändrad:

KL

Ja, uteridningen är det ständiga dåliga samvetet när man har många hästar. :(Både sina egna och de som är hos en på in-/tillridning.

Det är mest tiden som inte räcker till, min hästskötare låter jag gärna skritta fram och av i manegen men skulle inte våga släppa ut henne på tur om inte jag är med - särskilt inte på någon häst som inte är min.

Nej, och på den tiden (eller nåja, något decennium tidigare) var dessutom "sent tagen" positivt i relation till att det inte var ovanligt att okunniga eller giriga människor red in hästarna väldigt tidigt. Och då snackar vi alltså om galenskaper som att sätta in treåringar i ridskoleverksamhet... :eek: Själv blev jag rätt upprörd efter att ha ridit hos några tjejer på landet. Det visade sig att ponnyn jag hade fått rida bara var 1,5 år! :eek: :eek: Den hade rätt tjock vinterpäls, så det var inte helt lätt att se att den var så ung. :crazy:

Nåja, nu ska jag inte kapa tråden mer med såna anekdoter.

/Svea, som helst köper ettåringar som får gå långa promenader i villaområden första vintern. Extremt bra miljöträning.

Jo jag vet, jag är gammal nog att ha varit med om det också, :D
helt vansinnigt, jag red tex ett treårigt russ som visade sig ha ridits in vid två:crazy: En korsning i samma stall hade ridits av ungar sen den var 1.5....:cry: Den hade ständigt ont i ryggen tror jag nu efteråt, den kastade ofta av ryttare,:crazy:

Personligen tycker jag det är självklart att hästen ska få komma ut i naturen, för många är det inte självklart, men jag tror en häst presterar bättre och mår bättre med varierat arbete och avkoppling ibland.

Vissa perioder har jag struntat i och rida ut med min häst och bara varit ute och skrittat med honom och promenerat för hand, just för att det fan inte var roligt och att jag riskerade att flyga av för att en sten låg i diket.
Min tränare sa att jag inte behöver känna mig tvingad att rida ut med min häst då han går i stor hage och kopplar av med träd och stor yta att springa på.

Men jag kände mig så fruktansvärt barnslig, jag vill ju rida ut och får väl göra något åt saken då!
För tillfället rider jag bara ut i skogen av olika anledningar.
Nu när min häst är van kan jag galoppera ute i högre tempo utan bus och bockande! visst, han hoppar till helt plötsligt för olika saker men jag dör faktiskt inte.

Alla hästar kan gå ute i naturen bara man kämpar lite..

En annan häst jag red som var på försäljning där jag jobbar hade gått i ridhus 6 dagar veckan i ett år. JAG fick rida ut med hästen de första gångerna. Han var tokig! Men såå lycklig, jag har aldrig sett en häst så glad! :love: Efter nån vecka var han lugn och fin i skogen och vi kunde galoppera helt normalt längs vägarna ;) I början stog han mest på stället och hoppade upp och ner.
Den hästens glädje :love: Alla hästar är värda att få komma ut i naturen ibland.

KL
den dagen jag blir så gammal eller att jag inte törs galoppera mina ute i skogen ska jag skaffa mig en som gör det åt mig.

hade en sån förr- när jag red 3 hästar o en var som var gaaalen:D

Jag har oxå låånga läder i min dressyrsadel, det är liksom det som är själva poängen.. och om man kortar lädren så sitter man inte längre i balans i sadeln och får därmed problem om man rider ut, precis som om man skulle ha för långa läder i en hoppsadel.

Jag vidhåller fortfarande att om man har svårt att rida ut i sin dressyrsadel (eller i vilken sadel som) så beror det på en eller fler av följande orsaker.

*man har inte vanan inne av att använda sadeln
*fel längd på lädren gör att man hamnar i obalans
*sadeln passar en inte (och då menar jag inte bara storleksmässigt utan vissa modeller är helt enkelt inte rätt för en)

För min del så är punkt ett en stor del i att jag enbart hoppar i min hoppsadel (jag är helt enkelt inte riktigt van vid att sitta på det viset)

Jag kan göra precis allt i min dressyrsadel (utom att hoppa, klättrar inte iheller direkt i den) som du nämnde, och det är absolut inga problem att rida ordentliga tempoväxlingar, sitta kvar vid bus eller få tillbaka henne vid sken (ok lite problem med att få tillbaka vid sken, men ännu större problem i hoppsadeln, är nog inte sadeln det hänger på där ;))

anlednigen till att jag inte rider ut i min hoppsadelär att jag trillar av bra mycket lättare i den eftersom min lilla flicka gärna galopperar rakt fram och sedan mycket vänligt slänger sig åt sidan för att där fanns ett läskigt löv, alt. tvärvänder av samma orsak.

Jag har oxå låånga läder i min dressyrsadel, det är liksom det som är själva poängen.. och om man kortar lädren så sitter man inte längre i balans i sadeln och får därmed problem om man rider ut, precis som om man skulle ha för långa läder i en hoppsadel.

Jag vidhåller fortfarande att om man har svårt att rida ut i sin dressyrsadel (eller i vilken sadel som) så beror det på en eller fler av följande orsaker.

*man har inte vanan inne av att använda sadeln
*fel längd på lädren gör att man hamnar i obalans
*sadeln passar en inte (och då menar jag inte bara storleksmässigt utan vissa modeller är helt enkelt inte rätt för en)

För min del så är punkt ett en stor del i att jag enbart hoppar i min hoppsadel (jag är helt enkelt inte riktigt van vid att sitta på det viset)

Jag kan göra precis allt i min dressyrsadel (utom att hoppa, klättrar inte iheller direkt i den) som du nämnde, och det är absolut inga problem att rida ordentliga tempoväxlingar, sitta kvar vid bus eller få tillbaka henne vid sken (ok lite problem med att få tillbaka vid sken, men ännu större problem i hoppsadeln, är nog inte sadeln det hänger på där ;))

anlednigen till att jag inte rider ut i min hoppsadelär att jag trillar av bra mycket lättare i den eftersom min lilla flicka gärna galopperar rakt fram och sedan mycket vänligt slänger sig åt sidan för att där fanns ett läskigt löv, alt. tvärvänder av samma orsak.

Du har fel i alla tre fallen:smirk: Det är inte något av det. Det beror kanske på vad vi menar för ridning utomhus, när vi "rider ut". Det kan ju vara helt olika. Och självklart olika från gång till gång också. Men några saker använder jag uteritterna till.

Jag vill kunna jobba med rejäla galoppökningar genom kraftigt ökad steglängd och låta hästen gå på ordentligt emellanåt samt tillbaka i växlingar. Det är en del av arbetet när jag rider ut. Alltså jobba med ett väldigt brett register i galoppen, bland annat. Då skulle du inte kunna sitta i dressyrsadeln och du skulle störa hästen.
Visst kan man sitta i dressyrsadeln om man gör en "normal dressyrökning" men jag pratar om mer längning o ökning med ordentligt tryck som man inte kan jobba med i ridhuset, på samma sätt.
Dessutom vill jag just kunna både klättra och hoppa när jag rider ut.

(Om det inte bara är framridning för ett dressyrpass, förstås, då är det ju en annan sak,)

Jag tror fortfarande att om man sitter i dressyrsadeln med långa läder och hästen blir glad och ökar lite för mycket så klarar ryttaren det sämre i en dressyrsadel men jag kan ju ha fel, förstås.

Själv tycker jag att jag har bättre frihet att klara av eventuella dumheter utomhus i hoppsadeln, men det kan ju vara olika. Däremot är det förstås så att vid dressyr kommer man åt mycket bättre i dressyrsadeln. Jag vill inte rida dressyr i en hoppsadel:)

Sken tillåter jag inte, så det räknar jag inte ens med:eek:

Senast ändrad av en moderator:

jag tycker jag sitter MKT bättre och säkrare i dressyrsadel än hoppsadel, och min är ett riktigt busfrö... jag slutade rida i hoppsadeln just för att jag kände mig så mkt tryggare i dressyrsadeln.

Jag rider alltid i dressyrsadeln jag med, känner mig supertrygg med den. Kanske kortar lädren ett hål, men inte så att jag hamnar fel. Jag rider ju dock mest dressyr även ute.

Har dock skuttat diken, stockar o dyl och även galoppbommar utan problem. Klättrar absolut i den.
Enda gången jag upplevt obehag är när vi galopperat riktigt fort och fått fyrsprångskänsla, då blir underskänkeln för ostadig.
(Då önskar jag jockeyläder).

Jag har fn inget alternativ heller, men hoppsadeln skulle nog bara användas vid just hoppning och ev. terrängturer.

Jag sitter också mkt säkrare i min dressyrsadel än i mina gamla hoppsadlar, i dressyrsadeln sitter jag säkert även om hästen hoppar åt sidan,bockar eller vad hon nu kan tänkas göra. Aldrig att jag sitter så säkert i en hoppsadel, i alla fall inte i en flatback :D

Jag sitter också mkt säkrare i min dressyrsadel än i mina gamla hoppsadlar, i dressyrsadeln sitter jag säkert även om hästen hoppar åt sidan,bockar eller vad hon nu kan tänkas göra. Aldrig att jag sitter så säkert i en hoppsadel, i alla fall inte i en flatback :D

Jag har flatback :D

Men jag kanske är ensam om att tycka det är bättre utomhus:o

Men i högre farter tex är det svårt att få balansen rätt i dressyrsadeln med långa läder.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider ju ute för att hästen inte bara ska få miljöombyte, utan även annan träning- därav bara lätt sits eller lättridning.

sitter inte o fixar, utan är det galopp så är det- vroom;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 590
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka