Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

min häst är verkligen inte ouppfostrad!!! :mad:

han är rädd! han har haft panikångest och blockerat totalt så fort det hände nåt, och ju mer han kastade sig omkring ju mer panikslagen blev han...

han har blivit mkt bättre och är mkt tryggare nu men inte sjutton om jag tänker rida hästen på tex stora bilvägen och risikera bådas liv och hälsa i värsta fall, i bästa fall rasera allt som det tagit flera år att bygga upp, bara för att vissa oinsatta här på buke anser att "det ska alla hästar kunne, annars är dom ouppfostrade".
:smirk:

det har inget med koncentration eller uppfostring att göra öht.

min andra häst kunne jag rida i stadstrafik, ljuskorsningar osv utan problem, och även galoppera i full fart längsefter vägarna. han var het som tusan men mkt lydig och han fick inte panik för läskiga saker.

hästar är olika, undrar när folk ska inse det....

sen är inte det underlaget som finns här lämpad att rida snabbare än skritt och sakta trav på, någon meter i lugn galopp. men du kanske tycker att man ska galoppera i full kareta ändå, bara för att??? :crazy:

Senast ändrad:

Av egen erfarenhet så har hästar som är tillräckliga för att slåss om de bästa platserna i de högre klasserna inte fungerat alls vid uteritt. Men man ska ju inte dömma alla hästar. Såklart finns det många undantag.

Varför det, menar du? OCh vad menar du med "fungera"? Är det då säkert att det är hästen som inte "fungerar" eller är det ryttarna?

Sen vad menar du med att vissa går "lugnt och snällt"? Jag har inte haft nån som kan sägas ha gått "lugnt och snällt":rofl:

Förklara gärna.

En häst som inte fungerar vid uteritt behöver varken vara ouppfostrad eller ha en dålig ryttare. Ska jag få lov att förklara vad som menas med att en häst inte fungerar vid uteritt? Om en häst håller på att stressa ihjäl sig, bokstavligt, när man rider ute borde ju man med lite vett innanför skallen förstå att hästen inte lämpar sig för uteritt och att tillståndet man försätter hästen i borde klassas som djurplågeri.
Men jag tar ju såklart för givet att alla hästmänniskor här på buke jobbar för hästens bästa och absolut inte jobbar för djurplågeri.

Vart någonstans har jag sagt att man ska galoppera i full kareta? Vi pratade inte fart någonstans, utan koncentration. Det är två vilt skilda saker.

Jag sa heller aldrig att din häst är ouppfostrad, men det verkar ju som att du blivit lite trampad på tårna.. Jag sa inte att du ska rida på bilvägar heller, så det har du fått om bakfoten.

Jättebra att det blivit bättre med hästen, det visar ju på att du gör ett bra jobb.

Ja, jag anser att hästen ska kunna koncentrera sig på dig, oavsett läge. Sen om hästen varit med om något skrämmande eller liknande är väl en annan sak. Då kan det ju ta lång tid att bygga upp allt igen, men jag förutsatte att det inte var så.

Det jag mest reagerade på var att du sa att hästen har nerv, och därför har svårt att koncentrera sig. Men att hästen har nerv är ingen ursäkt för att den inte kan koncentrera sig, hade du istället sagt att hästen var rädd så hade även jag skrivit annorlunda.

Jag är inte ute efter pajkastning eller tjafs, och det kan vara svårt att förstå exakt vad någon menar bara genom text, då det blir en massa läsa mellan raderna, och det kan ibland uppfattas lite på fel sätt.

nerv=nervig=rädd.
så tänker iaf jag. är hästen bara het så säger jag het. som min andra, han är jättehet men ej nervig.

jag uppfattar dig som att du inte tycker att det räcker att skritta ut, att man måste träna ute? men jag kanske missuppfattar? :confused:

jag rider ju som sagt ut, och tar ofta avskrittningen ute när jag ridit på banan också, men just själva jobbet föredrar jag att göra på banan. som sagt det är bättre underlag och man slipper fegrida för att man måste vara beredd på att det kan dyka upp nåt skrämmande runt nästa sväng.. :p

betyder ju inte att det inte går att trava och galoppera hästen ute, men av dom orsaker jag nämnt så väljer jag att ta det rätt lugnt ute. även om det händer att jag travar det mesta av vägen och galopperar i alla uppförsbackar. men oftast tar vi det lugnt..

tror även det beror väldigt på vad man har för vägar, har man massa fina skogsvägar utan trafik och med bra underlag så inbjuder det mer till att träna i naturen... jag har endast grusvägar samt en liten traktorväg genom skogen. grusvägarna är oftast för hårda, traktorvägen har massa stenar.

men jag upplever iaf att min häst är nöjdare nu som han kan ridas igenom ordentligt på ridbanan och sen skritta ut som avkoppling, än när jag bara red i naturen.

Senast ändrad:

Det finns ju hästar som har mer nerv än andra, menar du att alla hästar med nerv i som ibland skvätter till har hamnat hos fel ryttare?

jag kan nog tycka att hästen kommit till fel ryttare då. Jag har själv haft hand om sk problemhästar tidigare och dom flesta har det gått o fått ordning på så dom blivit ridbara och trevliga även i naturen. En häst funkade jag väldigt bra ihop med på ridbanan, men vi kom inte överens på uteritt...alls. Det va bråk mellan mig o hästen varje ridpass då jag skulle rida ut ensam. Det funkade bra i grupp dock. Jag red hubertusjakter o dylikt på den hästen, men i ensamt sällskap så gick det inte. Jag försökte i 3 års tid...nästan varje dag...sen gav jag upp och insåg att hästen skulle göra sig bättre i ett annat hem som tillför den hästens behov bättre. Jag skulle aldrig kunna ha det på mitt samvete att behålla en häst bara för att den går bra på tävlingsbanan. En häst ska ut i naturen också, det gäller bara o få rätt lösning så även hästen är nöjd. Så jag sålde hästen (o jag grät i veckor för det kan erkännas) till ett hem där hästen rids ut i grupp o sällskap regelbundet. Där funkar hästen toppen! hästen rids ut mer än på banan, dock med sällskap hela tiden, men det gör iaf hästen nöjd och belåten. Och jag är nöjd för jag vet att hästen får komma ut regelbundet. Så i såna här fall, så kan vissa hästar helt enkelt må bra om dom får byta hem. (hur bra man än försöker ta hand om dom hos sig själva...) Va lite off topic svar, men lite svar på din fråga också. Nu va det inte bara en "skvättig" häst dock...utan en svår häst. Antagligen en sådan häst som vissa har som dom väljer att inte rida ut alls på.

och galopperar i alla uppförsbackar
Det där blir jag vansinnig på alla som gör. Bara för att ryttaren känner sig trygg där.
Man ska i sådana fall rida i samma fart nerför.
Man får en häst som pullar vid varje uppförslut.
Letar efter en ursäkt till att få dra iväg.

Senast ändrad:

Att galoppera i nedförsbackar sliter onödigt mycket

Det gör uppför med, om man alltid gör det.
Plus att det blir en väl inövad övning. Dumt om man är rädd för att galoppera ute. ännu värre om hästen sen ska sättas igång efter skada- t. ex.

min häst pullar aldrig och försöker aldrig dra iväg eftersom jag oftast skrittar.. :p så det är inget problem jag har.

det han gör är att flyga i luften..

tycker det är mkt jobbigare när man ska rida andras hästar och så har dom nån fast sträcka där dom alltid brukar rejsa. plötsligt flyger hästen iväg och där sitter man med sina långa tyglar och undrar vad fan det var som hände nu?? :rofl:

En häst som inte fungerar vid uteritt behöver varken vara ouppfostrad eller ha en dålig ryttare. Ska jag få lov att förklara vad som menas med att en häst inte fungerar vid uteritt? Om en häst håller på att stressa ihjäl sig, bokstavligt, när man rider ute borde ju man med lite vett innanför skallen förstå att hästen inte lämpar sig för uteritt och att tillståndet man försätter hästen i borde klassas som djurplågeri.
Men jag tar ju såklart för givet att alla hästmänniskor här på buke jobbar för hästens bästa och absolut inte jobbar för djurplågeri.

Är du allvarlig nu:eek: Menar du att en häst inte är lämpad att röra sej ute i terrängen:confused: DET är väl djurplågeri om något att acceptera att en häst inte är lämplig att ridas utanför fyra väggar eller en ridbana:crazy: Du får väl vänja dem då?? Tror du dom är födda såna.......??

Vad har du för hästar och vad gör du med dom?

*kl*
Kanske det är så att man får acceptera att alla har olika ambitioner med sin ridning? Den som fällde den ursprungliga kommentaren har barn som tillhör toppskiktet i Sverige. Har man ambitionen att hålla sig där så kanske man "står ut med" att hålla sig i sandlådan som svea uttryckte det tidigare i tråden.

Jag läste om en elitponny i hoppning som inte heller reds ut - det gick inte. Fast det går ju bra för det ekipaget ändå.

Vet inte om det finns några rätt eller fel i den här frågan, det beror nog på vem man frågar ;)

Nervig är inte samma sak som rädd för mig. En nervig häst är bara lite mer på hugget, väldigt uppmärksam på vad som händer runt omkring, än en lugnare, coolare häst. En rädd häst är en helt annan sak, i mina ögon.

Träna kan ju vara skritt. Att träna är för mig inte samma sak som hög fart.

Däremot tycker jag inte att man ska behöva fegrida (om man har en häst som inte är rädd, återigen), utan att hästen ska vara så pass lugn och trygg ute i skogen att allt ska funka lika bra som på bana. Jag förstår ju att det finns gränser på vad som går att göra i skogen, jämfört med på bana, men samspelet ska funka lika bra, och koncentrationen. Det kan ju ta ett tag att bygga upp, speciellt om hästen är ovan och bara rids/ridits på bana/i ridhus, men jag tycker inte att man ska skippa uteritterna bara för att hästen är ovan. Då vänjer man den.

Det jag menar är alltså - hästen ska kunna koncentrera sig på ryttaren i alla lägen. Oavsett om man är på bana eller ute.

det känns som att dom flesta har missuppfattat uttalandet, har själv en häst som är asknepig att rida ut på. jag tror att vad som menades i sammanhanget var att riktigt bra hästar ofta är speciella som individer. har man då valt att rida elit kanske man måste accetera att det inte går att sitta och gallopera ute i skogen på ett säkert sätt.

det var nog bara det som menades, inte att man inte ska rida ut för att det är dumt att rida ut utan att alla elithästar går helt enkelt inte att rida ut på.

Jag läste om en elitponny i hoppning som inte heller reds ut - det gick inte. Fast det går ju bra för det ekipaget ändå.

Men varför går det inte? Det är väl det de flesta ifrågasätter. Att folk säger "det går inte".

Jag känner personen som sade det (även om det inte var till mig), och jag vet att deras hästar rids ut - men kanske inte alla hästar... Och sedan är det ju då olika med vad man lägger i "rida ut". Bränna runt i 180 knutar eller skritta ut en bit.

Är du allvarlig nu:eek: Menar du att en häst inte är lämpad att röra sej ute i terrängen:confused: DET är väl djurplågeri om något att acceptera att en häst inte är lämplig att ridas utanför fyra väggar eller en ridbana:crazy: Du får väl vänja dem då?? Tror du dom är födda såna.......??

Vad har du för hästar och vad gör du med dom?

allvarligt, dethär är inte vildhästar vi pratar om (antar jag) utan framavlade individer som inte är mer vana att leva i skog och mark än du och jag. varför skulle det vara djurplågeri att bara rida hästen i ridhus om den trivs bäst med det? alla hästar går verkligen inte att rida ut på. och det handlar inte om att vänja sig, det är ju som att säga att det går att vänja en häst som inte gillar att hoppa vid att hoppa svårklass, det argumentet håller liksom inte.

Ja, jag kan faktiskt inte förstå varför det inte skulle gå att rida ut på elithästar. De är fortfarande hästar. Alltså, vad är anledningen till att det inte går? Sticker hästen? Eller vad?

Men varför går det inte? Det är väl det de flesta ifrågasätter. Att folk säger "det går inte".

Det vet ju inte jag, jag läste om ekipaget i en tidning. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad som skrev ordagrant.

Jag får väl ha överseende med dina bristande kunskaper i hästhantering. Det kanske inte är något du kommer att förstå utan egna erfarenheter. Om du verkligen tycker att det är djurplågeri att rida en häst i ridhus eller ridbana så är det väl upp till dig.
Men jag tycker att det är viktigare att bedömma varje situation för sig och acceptera hästar som inte klarar av uteritter. Det finns väl ingen anledning att avliva dessa hästar bara för att de inte klarar av uteritter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025