Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Jag tror inte att det handlar om att kontrollera hästen, det kan man i de flesta fall göra. Men att ha en sönderstressad häst pga uteridning är det nog ingen som vill ha. Många av dagens dressyrhästar är avlade för att vara extremt känsliga och explosiva för att kunna göra så bra som möjligt ifrån sig på dressyrbanan, att ta ut en sådan häst i skogen kan vara mycket stressande för den.

Och samma svar till dej som Centaur. Det där är totalt fel och ryttarens ursäkt enbart, anser jag. Som sagt extremt känsliga och explosiva hästar har jag i alla fall erfarenhet av så det räcker och alla har gått utmärkt att rida ut på. En av dem hade ryttaren inte vågat rida ut på under en längre tid, han var rätt stökig i början, förstås, ville gå hem, reste sej och ville kasta runt osv. Men han vande sej och han älskade att gå ut. (Var ju ft häst från början egentligen:cool:) Men om ryttaren blir sönderstressad är det klart hästen blir det:crazy:

kl
Jag tycker att det är en självklarhet att man ska kunna rida ut på sin häst...det är så klart bara en fråga om vana och uppfostran.
I min värld ska man kunna rida sin häst i princip var som helst, går inte det är hästen inte lydig nog och ryttaren inte tillräckligt konsekvent.

Att dressyrhästar på hög nivå skulle vara i så hög kondition att det blir för mkt att rida ut på dem tycker jag låter som rent skitsnack...
De enda hästar på högsta elitnivå (OS, VM, EM, världscuper mm) som jag har haft att göra med är fälttävlanshästar och trots att de är i bra mkt högre kondition än vad en dressyrhäst oavsett nivå är går det att rida ut på dessa :eek: vad kan det bero på? :smirk:
Min egen är åxå ett riktigt spöke och i rel. hög kondition (ft-häst) och har varit i ännu högre, och visst det gäller att man är lite kvick i tanken när man rider ut och ser till att man har honom mellan skänklarna...men jag tror definitivt inte att det skulle vara bättre för varken honom eller mig att vi skulle sitta och fega på en ridbana jämt för att han blir mer avspänd då. Rider även dressyr ute på åkrar och gärden då möjlighet finns, tror att min häst skulle bli ledsen om han bara fick gå på bana jämt.

Jag tror att anledningen till att det inte "går" att rida ut på en del dressyrhästar (och hopphästar och andra med för den delen) handlar om understimulerade hästar och rädda ryttare...

De hästar som går de stora klasserna är satta i en egentligen onaturlig kondition och styrka som de kan ha svårt att själva hantera, det vill verkligen till att veta vad man gör innan man drar iväg på en "skogstur".

Detta borde ju i allra högsta grad gälla även fälttävlanshästar på högre nivå?
Vad jag vet så rider fälttävlansryttarna ut sina hästar så då måste det ju vara skillnad på dressyrryttare och fälttävlansryttare...

De hästar som går de stora klasserna är satta i en egentligen onaturlig kondition och styrka som de kan ha svårt att själva hantera, det vill verkligen till att veta vad man gör innan man drar iväg på en "skogstur".

Svårt att hantera om hästen tillbringar stora delar av dygnet i sin box eller en frimärksstor hage utan sysselsättning skulle jag tro, samt ngn timme inne i ett ridhus.
Fälttävlanshästar på allra högsta nivå brukar det inte vara några problem att rida ut på, även i andra gångarter än skritt....

*kl*
Förtydligande till mitt första inlägg.

Den som uttalade det i ursprungsinlägget anses av många som "en duktig hästmänniska", det är inte alltså ingen helt utan erfarenhet som uttalade sig.

När man läser era inlägg så ser man ju att man lägger olika saker i vad "rida ut" är. En del nöjer sig med att skritta och en del tar sig fram i alla gångarter.

Nu tävlar inte jag, men jag är en typisk sandlåderyttare och har fått upp ett par hästar en bit i alla fall.

Den första hästen jag hade blev mycket bättre att rida ut ju högre han kom i utbildningen. Som yngre hade han för vana att göra rysliga skutt kombinerat med att dra järnet. När han kom längre i utbildningen kunde han kanalisera den energin till samling i stället.

Nuvarande häst är tvärtom, han har blivit tittig och skuttig och allmänt hemsk. Jag utgår dock ifrån att det inte är värre än att han med en något sänkt kraftfodergiva och en veckas ridning i skog och mark blir helt OK att rida ut på.

Jag är dock av den åsikten att sandlåderidning måste kompenseras med annan underhållning. Mina hästar går alltså i en alldeles utmärkt jättestor hage med kompisar, i ett friluftsområde där det alltid händer något.

Att hålla hästarna inne eller i minihagar för att ridningen ska vara det roligaste på hela dagen tycker jag är en fullkomligt vidrig inställning.

Men för en häst som sedan typ 2 års ålder bara har gått i en minihage någon timme om dagen och enbart blivit riden i ridhus i flera år så kan en uteritt vara fruktansvärd... Det kombinerat med högt blod kan göra det väldigt svårt att vänja den vid uteritt.

Jag är inte emot uteritt, på min nuvarande häst rider jag ut i alla gångarter, men på vissa hästar kanske en promenad eller en skrittrunda funkar bättre.

Senast ändrad:

Oavsett hur mycket nerv hästen har så ska den kunna vara koncentrerad på dig och det du vill. Annars är hästen ouppfostrad, och det är ju en annan sak..

Oavsett hur mycket nerv hästen har så ska den kunna vara koncentrerad på dig och det du vill. Annars är hästen ouppfostrad, och det är ju en annan sak..

Det finns ju hästar som har mer nerv än andra, menar du att alla hästar med nerv i som ibland skvätter till har hamnat hos fel ryttare?

Jag tycker det beror lite på vad man lägger i betydelsen "rida ut". Jag har en "dressyrhäst":D och jag försöker rida så varierat jag kan. I det ingår det att rida ute i naturen. Men jag håller mig i närheten av stallet/bebyggelse just för att om det skulle hända något så ligger jag inte själv två mil ute i ingenstans. Jag tar det ganska lugnt också, kort samlad galopp om jag galopperar. Ponnydagarna när man galopperade ikapp med något annan ute på stubbåkrarna är definitivt över... Vissa kanske tycker jag är en fegis pga detta men det står jag för jag har helt enkelt ingen lust att riskera min hälsa onödigt mycket (det är ju alltid en chanstagning när man sitter på ett djur).

För övrigt tror jag det har även att göra men vilken slags natur man har runt knuten, har man preparerade skogsvägar där man kan galoppera ordentligt utan att sakta av var tjugonde meter pga av underlaget är det klart att man är mer motiverad att rida ut.

Kanske ska tillägga att mina hästar går ute i hagar som är rel. stora och inbjuder till lite psykisk stimulans för dem.

Senast ändrad:

KL
Jag tror att det är av orutin eller spänd ryttare som det blir väldigt excalterande med uteritt.
Om man alltid galopperar på samma ställe eller busrider i grupp brukar det oxå bli förväntansfulla hästar:bump::devil:

Tror att det är både bristande intresse/ tråkigt att rida ut, samt att alltid ha full koll o inte vilja komma i konflikt/ hårdare ridning.

På den ridskolan som jag växte upp, fick hästarna inte gå i skogen annat än på våren eller ngn gång på hösten. De gick heller aldrig i hage, annat än på sommaren.
Skötarridningen på julaftonsmorgonen var spännande- hejohå:eek:
Jag skötte de värsta hästarna- de som bara instruktörerna red på ute.:eek:

Nu pratade vi inte om "ibland skvätter till", utan om hästar som inte kan koncentrera sig på uteritter.

Tror inte att det är många som skulle vilja rida ut på min tokstolle. Nästintill varje gång jag rider ut så stegrar han sig/sticker/bockar och andra krumelutter i luften.
Men envis som jag är rider jag ändå ut minst 2 ggr/vecka :p

Hittills har jag inte åkt av, men varit på väg x antal ggr. Skulle aldrig våga sätta upp någon annan utomhus - det gör jag knappt i ridhus heller :cool:

Men har det att göra med att det är en häst på elitnivå eller att det är en häst som är stentuff ?

Bra att du envisas ändå:)!

Anledningen till det är ju att det är ovanligt o spännande plus att man kanske har gjort affär av allt- tar tygeln så fort man tror att den ska hoppa till.
ryttarens spändhet registrerar hästen per omgående.

Men för en häst som sedan typ 2 års ålder bara har gått i en minihage någon timme om dagen och enbart blivit riden i ridhus i flera år så kan en uteritt vara fruktansvärd... Det kombinerat med högt blod kan göra det väldigt svårt att vänja den vid uteritt.

Jag är inte emot uteritt, på min nuvarande häst rider jag ut i alla gångarter, men på vissa hästar kanske en promenad eller en skrittrunda funkar bättre.

Men unghästar tränar väl de flesta allsidigt, hur många dressyrhästar gäller det du skriver:confused: Det är ju faktiskt väldigt tveksam hästhållning öht i så fall....Och även dessa kan nog vänja sej rätt snabbt. Personligen tycker jag i så fall att hästar som är högre i blod är mer lättridna även om de kanske flamsar lite mer ibland, så är de känsligare och lättare att inverka på.

Håller med PF, man får se till att ligga lite före och ha hästen mellan skänklarna förstås, men det ska väl inte vara ett problem för duktiga dressyrryttare:eek:

Senast ändrad av en moderator:

Först vill jag nämna att alla hästar är ju olika liksom vi människor. Visst, det finns såklart hästar som är omöjliga att rida ut på med hög klass, men likaväl hästar som lugnt och snällt går att rida ut på. Det beror alldeles på.
Men om man ska ha en häst för att tävla i de högre klasserna så ska man inte förvänta sig att det går att rida ut. Men det är ju heller inte i det användningsområdet man riktar sig för att tävla de högre klasserna. Av egen erfarenhet så har hästar som är tillräckliga för att slåss om de bästa platserna i de högre klasserna inte fungerat alls vid uteritt. Men man ska ju inte dömma alla hästar. Såklart finns det många undantag.

Av egen erfarenhet så har hästar som är tillräckliga för att slåss om de bästa platserna i de högre klasserna inte fungerat alls vid uteritt. Men man ska ju inte dömma alla hästar. Såklart finns det många undantag.

Ovanstående menade nog den jag hörde prata. Att de ponnyer/hästar som slåss i toppen inte speciellt ofta fungerar ute.

jamen alltså visst GÅR han att rida ut och jag gör ju också det. har dessutom varit utan ridbana i flera år så jag har ridit ut MKT och även tränat på åkrar etc.

MEN jag ser ingen anledning att lägga träningspassen till skogen då det dels är dåligare underlag och dels vet man aldrig vad som händer, jobbigt att alltid måste ha ögon i nacken och upptäcka faror så man kan bryta av innan hästen ser dom..

jag förstår inte riktigt varför man hänger upp sig så mkt på att alla hästar ska galopperas och tränas en massa i skogen. det viktigaste är ju att hästen faktisk får komma ut!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII