Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
skogen är för oss avkoppling och psykisk stimulans, inte dressyrträning.
du har inte provat o tömköra i naturen istället då?
prova med det 2-3 dagar/veckan. Det har jag gjort med "stissiga" hästar, tills dom lärt sig varva ner av sig själva. Sedan har jag hoppat upp o ridit när dom funkar bra i tömmarna en längre period...och då har det gått bättre.
Samt att rider man bara i dressyrsadeln så ÄR det svårare om man rider ut att få tag på hästen om den skulle bli sprallig, det blir inte riktigt samma ridning, och kan nog kännas osäkert och ovant efter ett tag. I alla fall jag tycker att de långa lädren blir hämmande då.
Jag tror inte att det handlar om att kontrollera hästen, det kan man i de flesta fall göra. Men att ha en sönderstressad häst pga uteridning är det nog ingen som vill ha. Många av dagens dressyrhästar är avlade för att vara extremt känsliga och explosiva för att kunna göra så bra som möjligt ifrån sig på dressyrbanan, att ta ut en sådan häst i skogen kan vara mycket stressande för den.
Varför skulle det vara svårare att rida ut i dressyrsadeln?? Har man bara en man trivs med så..
Själv använder jag enbart min hoppsadel vid hoppträningar eller om jag bara ska klättra, sista gången jag använd hoppsadeln vid uteritt så bröt jag tre revben..
tycker annars att jag har mer kontroll i dressyrsadeln när min häst börjar skutta, hoppsadeln är ju konstruerad för att man ska komma ur den.. (tror så attsäga att det är en vanesak och en person som rider mycket i dressyrsadeln på banan borde även kunna rida ut i samma sadel)
då har du nog aldrig ridit en häst med mkt nerv. :smirk:
visst, han är koncentrerad som bara den tills nåt farligt händer.