Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tävla höga klasser och rida ut, en omöjlig kombination?

Du skriver att hästen blir överladdad, sen skriver du att skogen är avkoppling och psykisk stimulans, inte dressyrträning. Du fick det att låta som att dressyrträning ska göras på bana, inte i skogen.

Alltför många ponnyföräldrar snappar upp vad tränare eller annan duktig ryttare säger/ har för åsikter. om allt från hästhållning till utrustning.

Visst gör barn det med, men det kan ju stoppas av en förälder som vet bättre o en som som inte pushar sitt barn för hårt.

höga klasser för ponny resp. häst är en milsvid skillnad.
Stora hästar är ngt ömtåligare oxå:cool:

Men visst borde de flesta få gå i skogen emellanåt.

Jag tror att det är så att hästarna och ryttarna inte är vana vid att rida ut, vilket gör att hästarna blir helt tossiga.

Själv rider jag ut på min som ska gå FEI nästa år, vi rider ut och galopperar långa sträckor för att hon ska gå ner i vikt :p Hon är lite skuttig och kastar sig ibland men har "bara" åkt av två gånger ute :p Men jag tror att med träning så kan man rida ut på alla hästar oavsett nivå på ridningen.

skogen är för oss avkoppling och psykisk stimulans, inte dressyrträning.

Så använder vi oss oxå av skogsridning!:bow:

*kl*
Ofta brukar jag ta min häst på promenad i stället för en tur i skogen, det tycker hon (och jag) är superskönt, jag har massa morötter i fickan och vi bara går och filosoferar.

Det låter som att alla hästar MÅSTE få ut i skogen och verkligen ridas, det räcker så bra och skönt för de flesta hästar som arbetas hårt i ridhus/ridbana att bara få ut och skritta och jogga i skogen.

Min häst går svårklass och jag skulle ALDRIG ta henne på en "ordentlig" galopptur i skogen eller trava bland stenar och rötter t.ex. däremot kan vi ta en mkt lugn galopp på en fin skogsväg. Jag vet att det är svårt för många att förstå.

De hästar som går de stora klasserna är satta i en egentligen onaturlig kondition och styrka som de kan ha svårt att själva hantera, det vill verkligen till att veta vad man gör innan man drar iväg på en "skogstur".

Men allting är som vanligt relativt, vad är rida i skogen? Så ja enligt mig rids min tävlingshäst i skogen. Men kanske inte om du frågar någon annan:D

vadå ska...

ja för oss så ska dressyrridning ske på banan. där är det bättre underlag, hästen är koncentrerad och man slipper oroa sig för hål i vägen, djur som brasar fram i skogen osv. ser ingen anledning till att rida dressyr i skogen om man har en bana. när jag inte haft det så har jag ju varit tvungen att rida på åkrar och vägar och det blir ingen vidare Dressyr utav det...

för mig är det viktiga att hästen faktisk får komma ut i skogen och koppla av och få variation, inte att man busgalopperar på stubbåkrar. vilket jag inte anser har med dressyr att göra för den delen. så red jag när jag var ung och dum. :p

du har inte provat o tömköra i naturen istället då?
prova med det 2-3 dagar/veckan. Det har jag gjort med "stissiga" hästar, tills dom lärt sig varva ner av sig själva. Sedan har jag hoppat upp o ridit när dom funkar bra i tömmarna en längre period...och då har det gått bättre.

Upplever också att hästar som är laddade lättare varvar ner efter en uteritt än efter ett pass på banan. Särskilt i nya miljöer eller när de får "genomkörare" i terräng där de måste titta vart de sätter fötterna?
Jag är själv sån som rider ut alldeles för sällan av bekvämlighet (känner mig inte trygg med mig själv snarare än hästen, funkar bättre i terräng där jag också får något att tänka på, eller med sällskap) men de gånger hästen fått komma ut en sväng har den blivit mycket coolare mentalt efteråt.
Är väl egentligen den där första turen eller möjligen första turerna som är värst, när hästen blir lite extra tittig/osäker/laddad av att plötsligt få komma ut. När den väl kommit över det och rids ut regelbundet brukar det kännas bättre, men är man för lat av sig så kanske man inte får arslet ur :angel:

Mitt mål är att min häst ska gå svår klass. Henne rider jag 3-4 dagar i veckan på banan och ut i skogen ca två gånger i veckan och där gör vi det mesta. Klättrar, hoppar, galopperar, travar, skrittar på långa tyglar etc. Oftast tar jag hoppsadeln ute men ibland väljer jag dressyrsadeln. Min häst är väldigt glad och framåt samt gillar att jobba oavsett om det är på banan eller i skogen. Är oftast väldigt snäll. Jag tror att jag har haft väldig tur med henne!
Min personliga åsikt är att hästarna mår bra av att få komma ut i naturen regelbundet även om det bara är en skritt-tur.

Jag anser att hästen ska kunna vara koncentrerad både i skogen och på bana. Men alla är vi olika.

min tränares tränare här i USA tävlar på elitnivå här och tävlar internationellt.

nu bor ju han i södra californien och här finns inte många ridhus, men hans ridbanor har inte ens staket. hans anläggning gränsar till en stoooor nationalpark och tycker att det är en SJÄLVKLARHET att rida ut på hästarna.

min tränare är hoppryttare från början och har även ridit en hel del fälttävlan, hon tycker att det är på snudd till läskigt att rida ut med honom, inte för att hästarna är galna utan för att han är det! :D

flera av hästarna han tränar ligger på över $100 000 men det är ändå ut i terrängen och bort från stigarna o full kareta, gärna hoppa över diken mm!

han är en av mina stora förebilder, bland annat pga detta! :)

Jag tror att det är en omöjlig komb i vissa fall.

Men jag tror inte att det har med att göra att man skulle vara för rädd om hästarna, ev på hobby eller medelsvensson nivå, elit ryttarna bland stora hästar har med största sannolikhet koll på vad en häst behöver för träning för att hålla. Däremot så släpps de kanske inte i hage pga det argumentet.

Många elit hästar skrittas ut eller leds ut i skritt. Oavsett om dem är dressyr eller hopp inriktade. Jag tror att det är vanligare att man tränar unghästar mera varierat i naturen, än de som är äldre.

Vad gäller ponny så har jag ingen aning, men jag kan tänka mig att om de ligger högt i blod, eller är "hottade" så är det säkerligen inte lät tför ett barn att klara en sådan ponny i skogen.

Personligen så rider jag ut mina. Däremot skulle jag aldrig sätta mig och rida ut på en häst som stegrade sig eller som jag ansåg uppträdde farligt, oavsett om det var en GP häst eller en helt outbildad.

Dressyr är ju ryttarens förmåga att kommunicera med hästen uppsuttet. Egentligen. Kan de inte kontrollera sina hästar ute så är de i mina ögon långt ifrån dressyrryttare.

*kl*

Min förra häst, av stam som är känd för sin stirrighet, skrittade jag bara ut med. I trav och galopp blev hon väldigt stirrig, spänd och uppstressad. I sådana fall tycker jag inte att det är värt att sitta och rida ut bara för att man "ska", det förstör mer än det gynnar.

Nuvarande hästen rider jag ut ca 2 gånger i veckan, han blir laddad men inte spänd och stressad så då brukar jag försöka utnyttja det extra trycket han får.

Jag tror inte att det handlar om att kontrollera hästen, det kan man i de flesta fall göra. Men att ha en sönderstressad häst pga uteridning är det nog ingen som vill ha. Många av dagens dressyrhästar är avlade för att vara extremt känsliga och explosiva för att kunna göra så bra som möjligt ifrån sig på dressyrbanan, att ta ut en sådan häst i skogen kan vara mycket stressande för den.

Samt att rider man bara i dressyrsadeln så ÄR det svårare om man rider ut att få tag på hästen om den skulle bli sprallig, det blir inte riktigt samma ridning, och kan nog kännas osäkert och ovant efter ett tag. I alla fall jag tycker att de långa lädren blir hämmande då.

Varför skulle det vara svårare att rida ut i dressyrsadeln?? Har man bara en man trivs med så..

Själv använder jag enbart min hoppsadel vid hoppträningar eller om jag bara ska klättra, sista gången jag använd hoppsadeln vid uteritt så bröt jag tre revben..:cry:

tycker annars att jag har mer kontroll i dressyrsadeln när min häst börjar skutta, hoppsadeln är ju konstruerad för att man ska komma ur den.. :angel: (tror så attsäga att det är en vanesak och en person som rider mycket i dressyrsadeln på banan borde även kunna rida ut i samma sadel)

KL

Vad jag inte förstår är talet om att hästarna skulle vara så "laddade" och i så "hög kondition" och så " starka" mm.

Är inte alla tävlingshästar det:confused: Oavsett gren. Jag vet att det finns hoppstall också där hästarna inte rids ut men det finns även dressyr och hoppstall där hästarna rids ut. Är de hästarna i sämre kondition, osv:confused:

Dressyrhästar på hög nivå ska vara extremt välridna. Det är betydligt lättare att hålla koll på en välriden häst än en inte välriden häst som inte svarar på hjälper och blir okänslig öht. En ouppfostrad häst vill jag INTE rida ut på.....
Om hästen inte är lydig även ute i naturen, då kan man fundera:cool:

Jag tror att det från början handlar om ryttares inställning och vilja. Sen om hästarna är ovana så är det klart att dom blir glada......Jag minns första uteritterna för året (och julturerna i snö :idea:) på glada innerstads-ridskolehästar :bump: när jag var ung. En gång flög jag av tre gånger på samma ridtur på Djurgården på en av de yngsta gladaste och starkaste hästarna:crazy:

Ang ponnyer så upplever jag att de som har lite blod är de lättare att rida för barn. De små mer eller mindre kallblodslika ponnyerna är klart överskattade som barnhästar, barn ska ha lätta känsliga hästar (att tävla o rida) som de kan inverka på och ha kontroll över och lära sig rida rätt på.

(Att sitta på shettisar och andra bredryggade urstarka små varelser befrämjar varken sits eller ridning i övrigt, anser jag. )

Om vi nu pratar om barn som är tävlingsryttare så kan de mycket väl klara av att rida ut på en korsningsponny.
Det är inte värre än en ett tjurigt russ som sätter all sin styrka i att dra ner nosen och sticka med ungarna....Utan bättre, om hästen är välriden och det förutsätter jag.
MEn barnen måste lära sig rida utan att hänga i tyglarna som om det vore en livrem, vilket jag förutsätter att de som tävlar dressyr på högre nivå klarar.

då har du nog aldrig ridit en häst med mkt nerv. :smirk:

visst, han är koncentrerad som bara den tills nåt farligt händer.

Jag tror inte att det handlar om att kontrollera hästen, det kan man i de flesta fall göra. Men att ha en sönderstressad häst pga uteridning är det nog ingen som vill ha. Många av dagens dressyrhästar är avlade för att vara extremt känsliga och explosiva för att kunna göra så bra som möjligt ifrån sig på dressyrbanan, att ta ut en sådan häst i skogen kan vara mycket stressande för den.

En häst som inte lyssnar på sin ryttare utanför stängslad bana är inte välriden, det är min åsikt.
Om den blir sönderstressad av utevistelse är det något i hanteringen som är FEL! Att tro att "moderna dressyrhästar" per genetik är rädda/stressade av att gå i skogen är rent löjligt- självklart kan hästen om det är en ny situation bli glad och orolig, men se då till att träna så att den klarar av det! En skicklig dressyrryttare borde inte ha några problem att lära in sådant.
Eller är det bara bekvämt att rida dressyr på överspända energiknippen innanför stängsel, på hästar som av överskottsenergi bjuder på flashiga steg? Är det dressyr ändå?

/Migo

Varför skulle det vara svårare att rida ut i dressyrsadeln?? Har man bara en man trivs med så..

Själv använder jag enbart min hoppsadel vid hoppträningar eller om jag bara ska klättra, sista gången jag använd hoppsadeln vid uteritt så bröt jag tre revben..:cry:

tycker annars att jag har mer kontroll i dressyrsadeln när min häst börjar skutta, hoppsadeln är ju konstruerad för att man ska komma ur den.. :angel: (tror så attsäga att det är en vanesak och en person som rider mycket i dressyrsadeln på banan borde även kunna rida ut i samma sadel)

Jag pratar om stigläderlängden....jag har långa läder när jag rider i dressrysadeln.

Jag tror just det att många upplever mer kontroll i dressyrsadeln är orsaken till att man tycker att man inte klarar hästen ute...:cool:

Vill betona igen -jag rider mkt i båda sadlarna och rider ut i båda. Men om jag ska ner och galoppjobba på gärdena osv då har jag sämre kontroll i dressrysadeln - OM hästen skulle hoppa upp i luften och vilja fara iväg. Jag kan omöjligt sitta tillbaka lika bra där om hästen skulle vara "på" på samma sätt som på ridbanan.
(Och de som försöker det brukar få en häst som "sticker") Jag skulle inte kunna låta hästen öka tempo o steglängd på samma sätt, det skulle inte fungera och då menar jag ÖKA. Att galoppera går ju bra men riktiga rejäla tempoväxlingar i galopp - nej.
Då behöver man kunna resa sej i lätt sits och använda vikten därifrån för att få tillbaka hästen om det behövs. Sen kan man inte helller sitta i de tempon jag pratar om bitvis.....

Jag anser att man ska rätt utrustning för rätt tilllfälle, som gör det lättare för både ryttare och häst i det arbete man ska utföra. Eftersom det är en stark, laddad häst i hög kondition skulle jag aldrig riskera att tappa kontrollen.

Men man kan ju korta lädren en aning i dressyrsadeln när man rider ut om man inte har nån annan sadel. Så funkar det bättre:idea: Det har ajg gjort på hästar där bara dressyrsadeln ligger riktigt bra. Det funkar ju också.

då har du nog aldrig ridit en häst med mkt nerv. :smirk:

visst, han är koncentrerad som bara den tills nåt farligt händer.

Men det har jag:rofl::rofl: T o m erfaret galoppfolk kallar henne "högelektrisk":o minsta impuls påverkar henne väldigt starkt.

Och dessutom har mina andra också varit fblhästar med "nerv".

Det är väldigt irriterande att koncentrationen kan växla så, men det är ingen anledning att hästen inte ska kunna ridas ute oavsett. Den får ju lära sej att den ska lyssna på piloten och hållla sej i skinnet, hur upprörd den är blir. även det är till stor del en lydnadsfråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18