Tar strypgrepp på andra barn...

Zaria

Trådstartare
Har nu i 2-3 dagar fått höra från dagis att Hampus tar strypgrepp på de andra barnen,slår dem och drar dem i håret något han aldrig visat tidigare. Visst lite "brötig" har han alltid varit men inte såhär.
Ibland har han klappat till mig & sambon också när han varit arg något som givetvis inte är tillåtet. Dock har det blivit mycket mycket bättre hemma. Senast häromdagen pratade jag & sambon om hur mycket bättre Hampus lyssnar här hemma och att han inte är lika arg längre.

Skäms ju nästan halvt ihjäl när man hämtar och får höra hur det varit på dagis samt att fröknarna gärna berättar hur otroligt jobbigt det blir för dem att hålla koll på honom och att de andra barnen börjar bli rädda för honom :cry:

Vad gör man? Bråkar han hemma brukar vi gå ner på hans nivå och prata med honom vilket han brukar lyssna till. Men att ta stryptag och dyl är ingenting vi märkt av här hemma.

Han är även hos pappa varannan helg men jag vet inte vad som händer där. Han är en bra pappa men sista halvåret har det flyttat in en tjej och ett barn till. Funderar på om något hänt där eftersom han började med detta direkt efter pappas helg. Tyvärr går inte pappan att prata med och även om det skulle vara problem där så är jag den sista som skulle få reda på det så någon vilja att samarbeta finns inte där alls tyvärr.

Vad gör man? Det knyter sig i magen varje gång man skall gå till dagis och hämta/lämna numera.
Vad kan jag göra? Som sagt här hemma finns inga sådana tendenser och även om Hampus varit ganska trotsig och arg ett tag innan jul så har det blivit betydligt bättre.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Han är 2,5 år.

SÅ det är inte riktigt på den nivån att man kan diskutera saken med honom när han kommer hem.

Däremot har han varit väldigt ledsen när han kommit hem. Har försökt att fråga lite om det varit bra på dagis och då har han gråtit. Idag ville han inte gå dit,något som aldrig hänt tidigare då han verkligen älskar sitt dagis.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Nej, det är ju inte det då...

Svårt.
Men det verkar ju vara något som gör att han inte trivs just nu.
Bytt personal? Andra barn? Nya rutiner? Någon förändring hemma?
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Hemma är det som vanligt. Hos pappa,ingen aning.

På dagis har det däremot varit väldigt många nya vikarier samt en ny fastanställd som tyvärr skall byta avdelning redan nu (hon har bara jobbat en månad)

Sedan är det några praktikanter där och idag har det varit en ny,så det har varit väldigt stor omsättning på personal den sista tiden tyvärr. De ordinarie träffar man inte lika ofta heller utan det har ständigt varit nya, bara denna veckan har jag träffat 3-4 okända ansikten.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Omsättning av personal brukar tyvärr inverka väldigt negativt på många barn. I synnerhet de minsta.
Tyvärr är det ju svårt att göra något åt.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Ja det är ju så, så det kan nog ha något med saken att göra.

Träffade på en kompis på väg hem från dagis som både jobbar på dagis (inte på Hampus avdelning dock) och känner Hampus väl och hon blev också jätteförvånad.

En annan sak jag funderar över är om Hampus vill ha uppmärksamhet,det har kommit väldigt mycket nya barn och inskolningar samt div praktikanter som tar tid från personalen och nu är han nästan äldst på sin avdelning.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Han är 2,5 år.

SÅ det är inte riktigt på den nivån att man kan diskutera saken med honom när han kommer hem.

Däremot har han varit väldigt ledsen när han kommit hem. Har försökt att fråga lite om det varit bra på dagis och då har han gråtit. Idag ville han inte gå dit,något som aldrig hänt tidigare då han verkligen älskar sitt dagis.

Jag tycker inte att du ska skämmas, det är ju itne ditt fel att din son slåss!

Jag tycker också att du ska låta personalen "ta över bollen" lite, det är mest DÄR han slåss, då får de ju försöka lösa det där istället för att "skvallra" till dig om hur oooootroooooligt jobbig han är. Har de så stor omsättning på personal så kan det vara en förklaring, en annan kan ju vara att han har svårt för att uttrycka sig med ord, ytterligare en förklaring kan ju vara att något barn på dagis har börjat med stryptagen, personalen ser inte allt, och så har han tagit fasta på just det.

Du kan inte lösa det här ensam utan personalen får faktiskt hjälpa till att försöka förhindra slagsmål, att försöka se vad som händer INNAN han slåss osv.

Mina två pojkar är två slagskämpar, de bråkar högljutt och slåss också, men på dagis är de snälla mot varandra och andra barn. De får mycket beröm för hjälpsamhet och att de leker fint och snälla. Det känns bra, för jag var SÅ orolig för att de skulle ge andra barn stryk.:o Men så är det inte än så länge i alla fall

Så det finns så klart hopp för din son också!:)
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Tack

Jo man blir väl lite känslig när det gäller ens barn. Dessutom vet dagis att jag mått dåligt och varit sjukskriven i perioder men Hampus har jag liksom alltid orkat med men dagis brukar fråga bara jag ser osmninkad och lite trött ut hur det är för att kunna utläsa detta på Hampus enligt dem. Som tur är mår jag ganska bra just nu.

Men jag känner mig maktlös för det är ju inte hos mig han bråkar så jag har inte en chans att göra något heller. Känner inte alls igen hans betende. Här hemma är han otroligt hjälpsam och noga och glad. Fick även höra hur jobbigt de och de andra barnen har det med honom nu,vilket jag ju inte kan göra mycket åt.
Känns som du skriver att det är upp till dem att se till honom på dagis och agera,för det är mycket jag kan göra åt det när han dels är så liten att vi inte kan prata om det och att jag aldrig märker av något sådant hemma.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Hade förskolan några förslag på lösningar då? De är ju utbildade pedagoger och det är ju inte speciellt ovanligt att småbarn är utåtagerande på olika vis. Om de inte har några förslag på lösningar tycker jag inte att det verkar vara någon bra miljö, rent spontant.

Våra barn har bitits på dagis, men vår personal har haft lösningar och informerat oss om hur de går till väga och det känns jättetryggt.

Om jag var i din sits så skulle jag ringa BVC och be att få komma till deras psykolog. Där kan du dels få stöd för egen del samt konkreta tips på hur man kan hantera såna här situationer.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Jag håller med Enya. Även om sonen alltid har varit lite "brötig" som du uttrycker det, så är det på dagis som han agerar ut. Ge lämna över bollen till dem. Fråga personalen om vad de har för teorier om varför han är så på dagis. Är han utanför?; Får han inte uppmärksamhet av personalen?; Otrygghetskänsla?; osv.

Sedan kan du ju alltid fundera över om det där är ett bra dagis (per se, eller enbart för din son). Beteendet måste ju tyda på att han inte riktigt trivs. Kanske mycket liv och stora grupper övertriggar honom (det finns säkert ett mer korrekt uttryck för det) där lek går över i överslagshandlingar?
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Jag tror att det kan vara värt att tänka på att förskolepersonal ganska sällan dömer någon eller letar en syndabock när barnen beter sig "underligt". Det handlar oftare om att man vill informera och hålla sig ajour med föräldrarna om vad som händer. De flesta barn har perioder då de inte riktigt beter sig så som de vuxna omkring helst skulle önska, men det är helt normalt.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Nej de hade inga lösningar alls, mer än att de frågade hur jag brukade göra hemma.

Jag sa att OM det skulle hända skulle jag sätta mig på hans nivå och prata med honom. Men nu händer det ju aldrig hemma.

Ja BVC kanske är en bra lösning,har väldigt god kontakt med vår BVC sköterska.
Skall ringa henne och se vad hon säger.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Med tanke på att man fick sitta med socialtjänsten för att prata om rutiner,mitt mående och annat enbart pga att jag är en ensamstående mamma med psykiska funktionshinder samt om jag var muslim (är indisk adopterad,27 år gammal,har sambo och hjälp via honom osv)

Sedan erkände dagis för mig att "Vi trodde fel,både om hur din vardag ser ut,om att du är ensam samt om hur gammal du är,vi trodde du var ca 18 år"

För det kunde de ju inte frågat mig själv. Deras försvar var att de tyckte att sonen var så sen med pratat,då var han inte ens 2 år gammal. Kan tillägga att jag vet minst 5 unga mammor som bytt avdelning pga personalen och en äldre som inte heller tyckte det var speciellt bra. Så mig som syndabock-ja det hade inte förvånat mig.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Funderar också på det. Ett alternativ är att han är trött då kan han bli fruktansvärt grinig,arg och besvärlig (vem blir inte det)

Sa innan jul att om han inte verkar trött behöver de inte lägga honom,för då fick han sova ca 2 timmar per dag vilket gjorde att han inte somnade föränn klockan 12 på natten,inget vidare bra.

Nu säger de alltid att han är trött och jag har sagt minst 5 gånger att det är okej att de lägger honom en stund samt tagit med hans "sovagn" men de har inte lagt honom endå,så även trötthet skulle kunna vara en orsak.

Sedan är han väldigt bestämd med vilka han tycker är okej eller inte,en dagisfröken han haft i drygt 2 år sa att "det är först nu Hampus vill busa med mig på riktigt,jag får ta upp honom och kittla honom mm" innan hade han inte alls tyckt hon var speciellt rolig. Förövrigt är han en väldigt trygg kille som gärna pratar med allt och alla.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

För det kunde de ju inte frågat mig själv. Deras försvar var att de tyckte att sonen var så sen med pratat,då var han inte ens 2 år gammal. Kan tillägga att jag vet minst 5 unga mammor som bytt avdelning pga personalen och en äldre som inte heller tyckte det var speciellt bra. Så mig som syndabock-ja det hade inte förvånat mig.


Med den bakgrunden förstår jag att du är skeptisk.
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Ja det är jag verkligen.
Och om de tror att jag är psykiskt sjuk,muslimsk förtryckt liten 18 åring kan de väl bara fråga?

Ångrar så att jag ens berättade varför jag varit sjukskriven för ett år sedan. Var efter det som de drog igång allt den gången,som tur var hade jag min BVC sköterska med mig som jag har en ganska nära kontakt med samt att jag bor brevid BVC så hon om någon vet ju vem jag är,vad jag gör och hur Hampus mår. Förutom det är hon min samtalskontakt som dokumenterar till min läkare då jag haft svårt att prata med en främmande kurator. Efter det lugnade det sig,men nu börjar de visst ha funderingar igen om något :confused:
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Om jag var du skulle jag ta en kontaktdag på förskolan då du bara iakttar vad som egentligen händer. Personalen ska väl kunna redogöra för en handlingsplan då något barn blir utåtagerande på ett destruktivt sätt? Vanliga anledningar till att barn bits och slåss kan ju både vara att de har svårt att uttrycka sig med ord eller att de för stunden behöver mer uppmärksamhet. Det är inte alls säkert att "problemet" finns i hemmamiljön, det kan lika gärna vara på förskolan som problemet uppstår. Bästa sättet är att punktmarkera barnet så man hinner gripa in innnan det går över styr och så att man sedan kan prata och visa hur man gör. Börjar de andra barnen bli rädda är det också viktigt med gruppstärkande lekar etc.

Våra små har aldrig bitits eller slagits på förskolan men hemma har de haft perioder då de bitit varandra (oftast av frustration). Vi har varit noga med att man måste trösta och försökt visa vad och hur man ska göra när man blir arg på någon.

Jag frågade noga på förskolan under inskolningen vad de hade för handlingsplan om något barn bets etc. och jag kände mig mkt lugnad efteråt. Jag tycker att ni föräldrar ska be om ett möte med personalen (efter kontaktdagen) där ni kan lyssna på deras förslag och de på era. Det är jobbigt att punktmarkera ett barn (speciellt om det är lite personal) men det är ibland nödvändigt. Kanske också mötet kan få pappan att tina upp så pass att det kommer fram hur det går med Hampus och bonussyskonet- leker de "strupgrepps-lekar" t.ex.
Lycka till!:love:
 
Sv: Tar strypgrepp på andra barn...

Så. Igår när jag hämtade Hampus hann jag få en ordentlig pratstund på iaf 10 minuter med den nya jätteduktiga dagisfröken (som tyvärr slutade samma dag)

Jag frågade hur de här stryptagen sett ut,då har han tydligen klämt åt med båda armarna om barnet och inte släppt. Hon sa även att "han är ju en sån underbart,go,glad och snäll kille så jag tror inte han menar något illa" det hade dessutom varit samma tjej han gjort detta på (misstänker vem hon är dessutom) detta är en tjej han tycker otroligt mycket om.

Jag börjar fundera på om han inte gör sina superkramar som han gör med katten, dvs håller om och lyfter för att slänga upp katten i soffan och gosa med honom.
(vår katt tycker det är helt ok kan tilläggas)
Men jag funderar på om det inte är något liknande han försöker göra med tjejen...och hon hade tankarna åt samma håll.

Skall försöka prata med de andra också när man nu får tag i dem,för de ordinarie är inte ofta där numera utan bara en massa olika.

Men är det som jag tror så är det egentligen för hårda gosekramar han vill ge denna tjej och även om han givetvis inte skall få tvångskrama henne så känns det mycket bättre än stryptag av ren elakhet som det pratats om.

Något som var positivt i det hela var att pappan blev såpass intresserad att han faktiskt ringde...så vi pratade lite om det också lugnt och sansat och lite så kunde han göra på hans bonusbarn också, nu var det inte bara ett bonusbarn som jag trott utan 3 st, en kille på snart 2 år,samt 2 st tjejer på 5 och 6 år samt en bebis på väg...och tjejerna där ligger väl i riskzonen. Så det känns lite som att det mer är gos med tjejerna han vill ha än att bråka även om man ju måste skydda tjejerna. Är dessa tjejer desutom lite äldre så tål de ju dessutom hårdare kramar än Hampus 2 åriga favorit tjej som jag gissar fått ta emot alla stryp-kramar.

Skall föröka prata om en kontaktdag på förkolan också,tycker det verkar smart samt en handlingsplan när jag får tag i de ordinarie för nu är det bara en massa människor hit och dit och ingen av dem verkar kommunicera speciellt bra för det är ofta ingen vet något alls om något, en del hälsar inte ens osv...

Är väldigt mycket mer lättad nu än igår då tårana bara sprutade över att ha ett strypande litet monster här,har hellre ett kramande monster även om det såklart inte är okej att försöka krama ihjäl tjejerna för det är tydligen de som får ta hans stryp-kramar.

Är jättetacksam över alla goda råd jag fått här också...Vad vore livet utan buke :love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 140
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 080
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 437
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 698
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avlivning älskade katt
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp