Jo, det finns ett stort tabu kring frågan eftersom det handlar om priser och djur. Det finns ofta en grundtanke som heter ungefär så här: "Har du inte råd så ska du minsann inga djur ha." Jag är glad att prissättningar och kostnader har börjat diskuteras mer i media, för varför ska man INTE kunna få bli medveten om hur klinikernas finanser fungerar? Jag är jättetrött på att bli "klappad på huvudet" av folk som upprepade gånger bara talar om för mig att jag inte har någon aaaaaniiing om vilka kostnader klinikerna har, och hur lite pengar de tjänar på sina patienter. .
Men "tabu" betyder att man inte får ta upp ämnet.
Så är det verkligen inte.
Ja, det är dyrt med djurvård.
Och då får man välja att betala eller att avstå från vården.
Om vården är livsnödvändig men man inte har råd, så får man välja att låta avliva sitt djur.
Men hur menar du att det "borde" vara?
Menar du att vi djurägare skulle vara sponsrade av skattepengar (subventioner) för att hålla nere kostnaderna?
Eller menar du (vilket jag misstänker) att företagen som erbjuder djurvård skulle skära ner sin vinstmarginal?
Varför är det fult att bedriva marknadsmässig verksamhet även med djurvård (för det är så jag tolkar dina inlägg; företagen borde skämmas som vill gå med vinst) men inte fult att vilja tjäna pengar på oss människor i allt annat: djurfoder, kläder et c.
Är det fult att vilja gå med vinst på djurvård, på samma sätt som det verkar vara fult att vilja gå med vinst på inackorderingsverksamhet (där ser jag samma typ av tankegångar; man borde få hyra in sin häst hos någon annan till självkostnadspris, precis som man tydligen borde få djurvård till självkostnadspris)=???