Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Inte vill för att ni saknar box????:confused:

Jag har haft orsak att kontrollera ston rektalt mer än en gång.... Alla gånger utom en gång har vi haft hästen på stallgången... och en gång ute på gårdsplanen.....

Nåja... du lär få besked.... Du skall se... Hon kniper tills du lättar på garden och sänker uppmärksamheten lite... Så snuvar hon dig på hela tilldragelsen precis som min Morsan gjorde....

Vi hade inte hunnit med att börja vaka ens.... Hon levererade 3 veckor för tidigt..

Idag var det min tur att rida. Har varit lite omotiverad ett tag, men peppade mig själv, fixade stallet lite extra fint och gick ut i hagen för att hämta pållen...HAN KUNDE INTE GÅ!!! Fan, tänkte jag, benet är av:eek: Vågade mig fram för att kolla, då såg skon ut på det här viset

Foto0782.jpg

Foto0784.jpg

Fick in honom hoppandes på tre ben, av med skon, spola kallt, på med galoppbandage (eller min variant av det:crazy:)

När ska det ta slut? Nu var vi ju igång, på väg in i galopparbeten, och pang, dags igen...

Håll tummarna ni också att det inte har dragit sönder nåt i benet. Hovis kommer i morgon, hoppas, hoppas, hoppas att det "bara" är balltramp och sned sko som har känts rejält:(

knappen

Dottern vill vara med på banträning hos grannklubben på lördag. Stört omöjligt att hitta en transport:crazy: Eller det finns en, men den vill de ha 800 för. Jag hade inte tänkt köpa hela transporten liksom...
Så just nu lutar det t att hon får rida dit (ca 2 mil) och jag slår följe med cykeln. Hoppas det löser sig.

Idag har hon tränat lite skutt i skogen.
bild-1052_148546697.jpg

bild-1053_148546979.jpg

Han var väldigt öm, men det är han ju så fort han inte har sko på:crazy: Men jag tyckte att han "kände efter" och vågade sätta ner lite mer.

Söt ponny, förresten. Liknar en welsh jag hade för några år sen:)

Tack. Hon är faktiskt inköpt från en här på Buke.;)

Hoppas din bara var lite öm av barfotat, så det inte "blev mer"

Hade en likadan sko på vår ponny en lördagkväll när vi tog in dom. Hela kvällen gick åt för att få av skon, han var nyskodd. Han tog det väldigt försiktigt...men var helt ok.

Skönt att höra. Idag får han stå inne tills hovslagaren varit här. Han går bitvis hyfsat, men ser ibland blockhalt ut:( Bara att vänta och höra hovis bedömning, annars är det dags för kliniken igen...Undrar hur många gånger jag varit där i år:( Jaja, jag har iaf nära dit.

T o m maken tyckte synd om mig nu, och han brukar mest tycka att hästar är klantiga djur som haft tur som överlevt evolutionen:crazy:

Har man inte seminspilta, språnglinor eller en boxdörr att stå bakom är det inte speciellt säkert att göra en rektalundersökning.
Skulle tro att detta är anledningen

Gomorron vilken härlig torsdag! :( Skitväder, massor att göra och lillan har fått vattkoppor!

Och jag vägde mig imorse... Jag kan inte begripa att det ska vara så svårt att låta bli det jag inte ska äta. Jag mår inte bra av det och blir tjock.

Sådärja! Färdiggnällt! Det är bara att hämta en kaffekopp och köra på.

Godmorgon
i regnet........

Brimmis,det är inte lätt.....trots att man varit med några gånger!
Sista gången mitt gamla sto blev betäckt så visade hon sej vara dräktig på 30 dgr,vid koll på 45dgr var hon inte dräktig längre!
Eftersom jag tyckte att jag kände henne så fnös jag åt detta o var helt säker på att de sett fel....
Tiden gick,pållan växte o blev megastor,juvren växte o det började komma vätska ur dem. Jag var helt bombsäker,då hon visade alla tecken på att vara dräktig,och det var ju inte ens första gången......
Väntade o väntade på detta föl,o hade väl väntat än,om hon inte vandrat vidare vid det här laget!
När tiden för fölning hade gått över ca tre-fyra veckor började juvren så sakta återgå till normalt tillstånd o magen började försvinna!
Hon hade alltså förmodligen resorberat mellan dag 30 o 45 och var skendräktig.

Nu står jag här med en konstaterat dräktig femåring som det knappt syns ett smack på.
Ena dagen tycker jag hon har fölmage o nästa så ser jag ingenting!
Totalförvirrad!
Hon ska iofs inte föla förrän om ca 50 dgr men ändå.....
Min fyraåring syntes det inte heller på förrän det var dax i princip.
Hon släppte inga bäckenband o hon fyllde inte ut juvren förrän fölis var på väg ut. Och inte var hon speciellt stor o tjock heller.
så det är inte lätt.......Det enda som är lätt, är att bli förvirrad o tvivla på sej själv!
Men fan så jobbigt att vänta på ngt som man inte ens vet om det kommer!
Tror att många upplever just det,så jag tror inte du är ensam!
En sak kan du iaf vara säker på,ut kommer det om det är ngt! Det är bara frågan om när......

kl

På lördag är det dags för vår årliga vårritt.Vet inte hur många vi blir,sju vet jag säkert sedan är många fler tillfrågade.

Hur bra skulle det då inte ha varit om jag tagit tag i lastträningen?Har ju transport numera.Men inte en gång har det blivit:(.Dessutom har den använts ganska flitigt att köra nötkreatur så deras lukt finns ju där.

Själva transporten är hon ju van vid,den går vi förbi dagligen.Nu passar jag på att lufta den med lämmen nerfälld så idag fick hon gå och nosa på den.Hon verkar inte bry sig så värst men snusar och vädrar på det hon kom åt.Var uppe med båda fram när jag kom på att det nog är bra att ha den kopplad till bilen innan hästen går på:crazy:.Tränar nog lite i morgon igen men har redan beställt lasthjälp,med linor gick hon på utan problem sist.

Här är soligt men blåsigt,var väl sådär ridsugen men vill låta henne vila i morgon så jag kom faktiskt iväg.Hon var pigg och glad,det blev en lång travsträcka där hon tog i ganska bra,lite för mycket travartrav ett tag men det gjorde inget:).Hon hade inte så mycket luftvägsbesvär idag så det var ju bra.

Jag är hela tiden rädd för tappskor,H.vill jag ju kunna rida på lördag och D.kan ju få hovarna helt förstörda om han går barfota som jag tidigare nämnt.

Mina hagar är verkligen inte vänliga mot hästskor,mycket sten,tuvor och bitvis sank mossmark:(.När benen sjunker ner är det lätt att skorna fastnar i något på vägen.När det som idag blåser ska de dessutom springa extra mycket,jag har hjärtat i halsgropen ibland när jag ser vad de håller på med:grin:.

kl

Dottern goes :banana::banana::banana:
transportfrågan löste sig, så på lördag får ni hålla tummarna för dem:D

Åhhh Cho, va skönt att det finns nån som begriper hur vansinnigt osäker och korkad jag känner mej när jag inte vet vad jag ser, OM det finns nåt att se överhuvudtaget. Alla möjliga tecken på fölning som jag tror mej se och så händer det ingenting :confused:

Ja ja, nu är det ju iaf inte lång tid kvar innan vi med bestämdhet kan säja hur det blev men så länge jag inte vet så utgår jag från att det är föl. Skulle aldrig kunna förlåta mej själv om jag skulle orsaka att det går på tok.

Mirameja, va det låter kul med vårritt! Skulle väldigt gärna vilja göra en sån jag med. Kanske man skulle försöka sej på att anordna nån sån nån vår :idea:

Älgen, va skönt att det löste sej med transport för jäntan så nu håller vi tummarna för henne på lördag :bump::banana::bump:

Usch o fy vilken skallebank jag har! Har suttit med minstingen (snart 20 ;)) på op sen kl 7.30 i morse och vi kom inte hem förrän vid 14 tiden. Känns som om jag har skavsår i hela röva efter att ha suttit på en stol och skrubbat fram o tillbaka hela dan. Men nu är det gjort och nu hoppas vi och ber till högre makter att dom där förbannade fistlarna är borta för evigt!!

Annars har det varit rätt ok väder i dag med sol fast rätt blåsigt. Nu ska jag ta och gå ut till mina flickor och pyssla lite med dom och fixa iordning i ligghallen, hönäten var nästan tomma i morse.

Skiten får jag ta och skicka in nästa vecka om dom behagar släppa i från sej några kottar vill säja :angel:

Om det inte hjälper att klämma henne som en finne, kanske vi kan ta en tratt eller något och kika in? Ha,ha.

Jobbigt det är när man inte vet.....
hur har det varit med ev brunster? Visat något?

Älgen - jag håller tummarna!

Brimmis - det kanske är en fis på tvären trots allt:)

brimmis:Bra att vara med och anordna ritten,då har man lite att säja till om.Jag har inte vågat/velat vara med på en del andra ritter som gått för att jag har en häst som är svår att galoppera med.Då måste alla anpassa sig efter mig och det känns inte bra.Nu har vi lagt in en galoppsträcka för dom som vill,dom som vill ta det lugnare gör det:).En del med heta hästar vill inte heller ha för mycket fart med okända.

Är precis inkommen efter promenad med hunden.Här är ett härligt väder och göken hörs gala sedan ett par dagar:).

Hade funderingar på att flytta hästarna till trädgårdshagen men då måste jag gå dit med dom en och en och så tillbaka i kväll,känns omständigt så det får vänta någon dag.

Idag är INTE en dag som jag kan leda båda så långt,flyttade dom mellan två hagar här hemma,H.var istadig och skulle inte gå och D.var otålig och stog och slog med stora framhovarna farligt nära mina hälar:devil:.Var några rådjur i närheten och det brukar dom inte bry sig om annars men idag verkade dom vara lite otäcka:grin:.

Kul med aktiviteter utanför tävlingsbanorna men där man ändå är flera personer och hästar involverade. Vi är ngr "tanter" som till sommaren kommer att ordna ett 4-dagars ridläger för just "tanter". Det ska bli kul!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka