Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

*KL

Igår tittade jag på ett nytt hus, eller en liten stuga. Den är ganska udda men det passar ju mig och det finns tom två vedspisar, dock ingen i det som nu är kök. Så spännande värre är det ;)

Sedan har min stallkompis och jag fått ett uppdrag, vi skall flytta en flock med kor från en hage till en annan. Vi tänkte göra det med hjälp av hästarna, det skall bli mycket intressant. Dock har vi tränat lite på kalvar men max två i stöten, nu är det något fler :eek:

Låter kul med liten tokig stuga:) Och djärvt med koflytt. Men vad är det värsta som kan hända liksom? Att ni får kalvar över halva bygden:)

Grattis Lyrik till jobbet!

Och Quse till katten som hittat hem!

Här är det stiltje, dottern red idag, liten stund i paddocken. Blev nåt varv i galopp, och sen var det tydligen kört att få pålle att koncentrera sig:)

Var är majvärmen??? Plockade iaf liljekonvaljer idag:)

Kl.

Go fm på er!

Vaknade till en gråmulen tillvaro i dag igen, nu längtar jag efter sol och värme! Ja det blir väl det med så småningom, det är väl bara att vänta :crazy: Usch va jag är less på att vänta!

I förrgår kväll när jag och gubben satt och käkade blev det en åsksmäll från avgrunden. Jäklar vad det small och hästarna kutade som tokar i hagen :eek: Resultatet av den enda smällen blev 3 pajade nätverkskort och en trasig router så nu är vi utan dom stationära datorerna och telefon. Tur att det finns bärbara datorer och mobiler annars vore det katastrof :angel:

Har bestämt mej för att i dag ska det skickas kottar på analys så när jag gjort morronfixet med flickorna och jagat Winnie som stal min korsordstidning så gick jag och satte mej och började min väntan.

Hann inte mer än bläddra fram korsordet så började det regna, hästarna tittade på mej och sa "Sitt där i regnet du, vi går in vi" och så gick dom in i ligghallen och mumsade hö :grin:

Så det var väl ingen större ide att sitta kvar där ute så jag och voffsingarna gick in vi med. Vi får väl gå ut senare.

Tack alla!

Här är det lite mulet, +12.
Ska ringa på hö idag, hämta en hästkärra full. Höet får "bo" i kärran hela sommaren borta vid sommarstallet.
Har insläppet idag, så jag ska till stallet vid 17tiden. Mocka, fixa käk och vatten till gubben. Ta in gammelman för lite avborstning, olja hovar, tempning, kolla skap (igår var det inte lika svullet som innan:banana:), ge flexijoint.
Ut och beta en stund, minst 30-40 min. Igår fick han beta 40 min runt "banan":d
Ta in alla 4 vid 18.30tiden och åka hem.

Blir tidig kväll. I morgon ska jag vara 7.30 vid nya jobbet...

vad är problemet ....:laugh: du har väl bootsen...

Gjorde som du föreslog,i går fick han på bootsen.Jag var lite rädd för skav när han skulle ha dom på ett helt dygn men trasiga hovar hade nog varit sämre.

Det blev inget skav och skon gick bra att slå på:).

I dag hoppar jag över ridning,hårda byiga vindar och hästar som stått inne några timmar och var jättebusiga när de kom ut igen,nej tack:D!

Men dagen är inte slut än,det kanske mojnar framåt kvällen?

ha..se där..de finns lösningar på allt:laugh: Man kan ta o linda något varv med Wetflex på ballarna innan man sätter på bootsen om man är rädd för skav ...men sällan jag fick skav , när de passar. då sitter de ju bergfast..

de ska vara till att bli cowgirl då...hmm hoppas inte kossorna har horn...ystra kor med horn kan bli otrevligt ihop med hästarna...ahja..ska inte måla fan på väggen...ni får säkert skitakul....:D

grattis till nya stugan...perfekt ju med vedspis i tv rummet....:idea: compact living...

grattis själv Mammsell Marco......faller du för strecket idag eller klarar du dig ett tag till...:angel:

ja må hon leva ja må hon leva i 50 år tilll:rofl::banana::banana:

Haha, tack kära Gubbe! Lever jag i 50 år till så blir jag 99 och det är väl inte helt fel om man får ha kroppen med sig :) Med enkel matematik kan ni då räkna ut att om ett år blir det stor baluns här. :banana:

Många grattis på din dag, och även lyrik till nya jobbet!

Själv tog jag mig i kragen idag och bestämde mig för att töm köra. Han blir ibland lite stressad av inspänning o alla linor så jag var lite nervös- har ju inte gjort det på många år.
Typiskt nog var det hoppning i paddocken så jag gick ut i skogen, gick bakom och snett bakom- aldrig testat innan. Men vi klättrade runt lite, slalom kring träd m.m och det gick jätte bra

Grattis mcMarco och Lyrik!!

Det blev en liten ridtur ikväll mellan åskvädrena :crazy:

Lite på stallplan med koner vilket Trullan inte gillar. Varför gå runt koner när man kan gena emellan :confused:

Sen en tur i vinterhagen vilket hon inte heller tyckte var kul, inte så mkt gräs där ju :(

Men det kändes rätt ok.

32404541.jpg

Morning... Slinker in och tittar vad ni har för er.... Snart dags för jobb...

Här har det blåst storm i ett par dagar... All avancerad träning av häst har ställts in av den anledningen... Men några pass med lina har det blivit.
I går var det dags för lite galopparbete på ridbanan igen.

Unga damen börjar bli riktigt rund och fin i galoppen... Och i traven börjar hon hitta en väldigt trevlig form. Små och stora volter fungerar utmärk nu utan att hon tappar takten...

Och på lilla volten så börjar äntligen böjningen komma... Dessutom har hon upptäckt att när man jobbar på lilla volten... då måste man använda bakbenen :D

Nu har vi varit på ridbanan de sista gångerna... så snart är det dags för en rejäl runda i skog och mark igen... Jag hoppas stormbyarna lägger sig till i eftermiddag.... Annars får jag väl hitta på något annat mindre avancerat...

kl

Jag skriver så sällan för jag tycker inte jag har så mycket att säga men väldigt mycket att göra. :)

Men jag läser iallafall. Roligt med jobb, Lyrik och kram på er med sjuka djur. Det är baksidan med djuren. Tur att dom ger så mycket annars.

Här är det mest mulet och kallt. Men jag hann ut och rida mellan regnskurarna igår och det luktade så gott. Det går vattkoppor på dagis så det är ju också en väntan... ;) . Nä nu tillbaks till jobbet efter en mikropaus. :D

Jag fryyyyyyser :eek: Har suttit ute i 4 timmar i blåsväder och väntat på att Winnie o Ina skulle kacka. Ina skötte sej men Winnie passade väl på när jag inte såg så jag får väl göra om försöket en annan dag :mad:

Och i går var mina uppfödare hit och kollade på Ina Pina Tjockstina. Hon (Anette) är väldigt fundersam, alla tecken finns ju men hon tycker det hänt för lite sen sist hon var här. Dessutom har Ina inte blivit större med tanke på att det ska vara dax vilken sekund som helst, hon har snarare minskat lite i omfång. Men å andra sidan kan fölis ha ändrat ställning och på det viset gjort att magen ändrat sej. Så det är väl bara att vänta vidare :crazy:

Usch va jag är less på det här! Att vara så osäker på mej själv så jag inte vet om det är rätt det jag ser. Men som Anette sa så blir man osäker på vad man ser eller inte ser när man inte varit med om det nångång förrut.

Jag frågade hur lång tid det är kvar innan vi med 100% säkerhet kan säja att det inte blev nåt och dom har varit med om dräktighet som varat i 1 år och 14 dagar :eek::cool: så för att vara absolut på den säkra sidan så kan vi se slutet på det här i mitten av juni!

Det här blir nog både första och sista gången jag väntar på föl vare sej det blir nåt eller inte :angel:

Det finns väl bara ett sätt att bli riktigt säker på.... En veterinär som går in rektalt och känner efter... Nu skall ju Ina vara så långt gången att det är oerhört lätt att känna ett foster....

Då behöver du ju inte fundera på OM det är något i magen.... utan "sitta lugnt" och vänta på delivery så att säga..

Det är ju bara det att vi haft vet här 2 ggr och hon vill inte gå rektalt eftersom vi inte hade box och nu känns det som att det är "skit de samma" för nu är det så nära ändå och jag har redan "slängt ut" över 2000 spänn dom 2 gångerna vet har varit hit.

Missförstå mej rätt, blir det inget och hon ff har juvret svullet och ser ut som hon gör så ska vi naturligtvis ta reda på vad som är fel. Så länge hon mår prima nu så får det vara.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023