När vi bodde i Linköping så hade våra täcke när det blev ner mot -20, gamlingarna dock redan vid några minusgrader, inte så mycket pga att de frös, inget fel på pälsen, men däremot för att skydda gamla stela leder.
Här nere i Skåne är det bara gamlingen (bara en kvar nu tyvärr) som har täcke, förutom nu när alla fick kennelhosta och Garibaldi till och med fick lunginflammation. Det är ju visserligen inte så kallt här nere men det blåser så jäkla mycket. Sen är jag lite bekväm och kör med regntäcke när det regnar mycket, men det är mer för att slippa få in fyra blöta hundar, med regntäcke blir de bara blöta på huvud och ben, det gör rätt stor skillnad.
Smarta hundar är det helt klart, hårda tag är inget som funkar speciellt bra, precis som
@Lejonelle skriver. Nog kan man ryta ifrån på dem för att stoppa eventuella tilltag, men det får mer ses som brandsläckning. När det gäller daglig samvaro och träning funkar belöningsbaserad träning mycket bättre - det är i alla fall min erfarenhet.
Mina har faktiskt inte varit så speciellt "slyngliga" - visst har de haft lite tokigheter för sig men ingen direkt uttalad period där de varit hopplösa. Ganska enkla hundar på sätt och vis, gör man rätt så blir det rätt, fast jag kan ju förstås ha haft tur med mina också.
Jaktlusten har varit lite blandad, en som var helt ointresserad av vilt/djur men som gärna jagade trasa på MH, bollar etc. En som var lite intresserad men som är så vek att han aldrig skulle drömma om att sticka om jag sa att det inte var tillåtet. En som inte visat något större intresse ens när han kört upp harar rakt framför näsan och så då hans bror (omplacering) som har en REJÄL jaktlust, men som gick att träna bra med hjälp av inkallningsträning med rejäla lek/kampbelöningar och så slutligen unghunden som har rätt stort intresse att springa efter saker och även en stor portion trygghet så han inte bekymrar sig om vi är ett par hundra meter bort... med honom fick vi jobba mycket med favoritbelöning (pipboll) och härom dagen stoppade vi honom när en hare gick upp rakt framför näsan på honom. Så jo, jaktlust kan finnas, men generellt är de föriga och samarbetsvilliga hundar så det brukar gå att jobba bort (eller ja, jobba bort gör man kanske inte utan snarare förändrar beteendet).