Forsoker att lasa pa lite men behover hjalp. vad tittar jag pa egentligen?
Om man tar den har hanen som ett exempel:
http://www.working-dog.eu/dogs-details/2577571/Sauron-Warrior-Soul
Vad ar bra?
Vad ar mindre bra?
Hade ni som har Beauc tittat pa en valp ur denna hanen? (Hypotetiskt om hunden var aldre - utvardering var det visst nagot som hette?)
Vad tycker ni ar viktigast med tanke pa vad jag letar efter?
Vilka halso tester bor ha gjorts? (De jag ser som sjalvklara verkar vara hofter/armbagar, hjarta och ogon.)
Iom att jag inte har MH att ga efter, vad anser ni vara det jag borde titta efter I stamtavlan (gillar saklart att de har visat nagot slags arbete men vad anses som lagom / mer an nomalt sas?)
Nagot annat att halla utkik pa / varningstecken I allmanhet?
Obs; jag ar saklart précis I borjan av att titta pa rasen sa var garna overtydliga. Och nej, tittar inte pa nagon specific hund / kull I dagslaget.
Jag tycker det är jättesvårt, jag har dålig koll på annat än svenska linjer när det gäller beauceron, så när jag förra året började fundera på att importera valp så tog jag hjälp av en god vän, tillika uppfödare, som har god koll på linjer utanför Sverige samt även kontakter som hon kan fråga när hon själv inte vet. Jag hade vissa kriterier när jag letade valp - jag ville ha en specifik hane med i stamtavlan (pappa till två av mina hundar) samt att jag ville ha en harlekin, dessutom vill jag ha en lite "nättare" hane, med tanke på framför allt agilityn. Plus att jag förstås ville ha en stabil och bra individ, fysiskt och psykiskt frisk.
Började själv med att kika hos den uppfödare som äger hanen som jag ville ha med i stamtavlan, hittade en intressant kull, sen frågade min uppfödarvän men glömde nämna att jag hade tittat på den här kullen, däremot berättade jag vad jag letade efter ungefär (hon vet rätt bra vad jag vill ha för typ av beauceron) och hon återkom efter ett par dagar och tipsade om en kull... precis den kullen jag själv hade tittat på.
Hanen som jag ville ha med var morfar till kullen, mamma till kullen var en vacker tik i lagom storlek och pappa till kullen var en hane med intressant härstamning, resultatet av en seminparning med frusen sperma från en hund som avled för typ 20 år sedan (minns inte exakt) så det var lite tillbaka till gamla linjer. Jag hade ju dock ingen koll på mentaliteten på föräldrarna men enligt min uppfödarvän så är den här uppfödaren (en av de större uppfödarna i Frankrike) noga med både hälsa och mentalitet.
Sen fick jag dessutom ta den valp som "blev över"
- det fanns tre harlekinhanar men en var dåligt tecknad så det var egentligen bara två att välja på och det var en annan som skulle välja valp före mig. Jag hade fastnat lite för den ena valpen (bara utseendemässigt då, fick rätt mycket bilder av uppfödaren) och det slutade faktiskt med att jag fick min favorit.
Lite tur ska man ha ändå när man köper valp - Indigo uppfyller med råge alla mina önskemål och är en helt underbar hund. Massor med arbetsmotor men ändå en avknapp, mycket social och trevlig, självsäker och trygg, trevlig mot andra hundar, lagom stor (67-68 cm) och på köpet har han dessutom visat sig vara en riktigt snygg kille. Jag hoppas att röntgen (som ska göras inom kort) också visar sig vara ok, för då finns det stora chanser att han kan användas i avel framöver. Han borde kunna vara en tillgång för rasen både mentalt och exteriört, så jag hoppas verkligen att han är HD/ED-fri.
Men jag tycker helt klart det är svårt att titta på linjer utanför Sverige, så att ta hjälp av någon som kan linjer är nog mitt bästa tips.