Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Go kväll.... Äntligen fredag skulle jag vilja säga....

Veckan har varit kopiöst jobbig ... den började med ett dubbelpass i söndags.. och sen har det rullat på varje dag... Men nu är det helg...

Fröken är brunstig.... Tokbrunstig.... Men trots det selade jag ut i går och så tog vi oss ett rejält pass i skogen... 8 km totalt blev det...
Den brunstiga damen var lite motvals till att börja med... Hormoner har jag dock inget överseende med så hon fick finna sig ....

Att damen är tonåring dessutom blev tydligt.... På tonårsjäntors vis blir hon hysterisk över allt som flyger i luften... även kallat insekter....
Speciellt blodsugande sådana... Trots att vi preparerat oss både hon och jag så hade vi följe av ett rejält gäng myggor....
Vi fick släppa till lite blod båda två.... Och damen fick gilla läget även i det fallet.

Dock blev tempot uppdrivet... och jag fick pinna på rätt bra för att hålla jämna steg med hennes mycket raska och något överilade skritt...
Nåja.. framåtandan är det inget fel på...

Idag tar jag helg... Damerna får vila idag så tar vi nya tag i morgon....

ha ha...hormonstinna ungjäntor :laugh: då förstår jag du hade jobb o fart...men verkar som de går framåt raskt i alla fall...:D

en eloge ska nu ha för att ni jobbar på...:banana:

Haha syrran!Jag ser dig framför mig,blicken rakt fram,halvtravande för att hänga med Fröken Grå,svetten lackande och så då gänget med mygg runt om:D.8 km är låångt,bra gjort:)!

Har klippt allt gräs idag,tar sin tid för jag får inte igång åkgräsklipparen:devil:.

I kväll tittat på damfotboll,brorsdottern spelar,och sedan förberett en del inför morgondagen.Pumpat däck och kopplat på transporten bl.a.

Det är en härlig morgon här på västkusten! I natt har hästarna varit ute första gången för i år. Borde varit tidigare, men har av olika skäl inte blivit så. Kom på att jag måste ta bort plåtkaret som jag lägger hö i, för 05.30 stod ponnyrackarn där och bankade och tyckte det vara frukostdags:mad: Det dånar ganska bra i ett plåtkar...Han gör likadant inne, i boxdörren på morgonen, har alltid gjort, enligt ägaren. Jag tycker det är rätt jobbigt, det stör liksom det mysiga i att komma till morgonfodringen.

Men men, idag är det en fin dag, jag flyttar karet, så är allt lugnt. Kollade sommarhagarna igår, behövs nån stolpe, annars ok. Så mitten av nästa vecka flyttar de nog dit, vi avmaskade igår, så de får gå här och skita av sig, så jag kan mocka bort det sen, här är ju väldigt kort gräs.

Jag fick hem ett sto för tillridning som bankade på sådär. Hennes matte brukade gå upp och ge hö när hon började bångla på och det tog hon ju som vana...

Jag blev ganska görless på oljudet som startade så fort jag kom till stallet (låg 3 km från mitt hem då) så jag tog ut hästen och ställde henne i en liten grusfålla varje gång hon började banka och där fick hon stå tills de andra fått sitt käk, sen gick jag ut och gav henne...

Hon var inte dummare än att hon fattade vad det handlade om rätt fort. På ett par veckor slutade hon helt...stod som ett ljus.

Sen som kuriosa kan jag nämna att hon vid ett tillfälle råkade komma åt boxdörren som var lite glapp så det bånglade till ...ha ha ha, hästen tvärvände i boxen och stod och stirrade in i motsatt hörn som för att gömma sig:rofl:...nåja, den gången åkte hon ju inte ut utan fick sin mat med de andra ;)

God morgon för övrigt! Den här veckan har varit tuff på jobbet men mycket intressant. Hästarna är motionerade förutom de dagar jag haft långpass (onsdag och torsdag). Båda är i fin form. Igår longerade jag båda. Rocket har just fattat vad "galopp" är så pass bra att han inte ville sluta. I stadig form rullade han på och när jag väl fick honom att hejda sig lite och åter lyssna tvärstannade han och såg skitlycklig ut..."Titta JAG KAN":idea: ... knashäst!!!

Lilly är lite lat i värmen så henne fick jag liksom jaga på genom att göra smårusningar mot henne, tjoa lite och hoppa mot henne...då brakade hon loss i världens brall och därefter började hon jobba. Nu ska jag ut och planera ut en hage för jag tror det är dags att flytta på dom nu. Ligghallen ska tömmas...vinterhagen ska vila...och röjas lite.

Ha en bra dag alla :)

Dock blev tempot uppdrivet... och jag fick pinna på rätt bra för att hålla jämna steg med hennes mycket raska och något överilade skritt...
Nåja.. framåtandan är det inget fel på...

Idag tar jag helg... Damerna får vila idag så tar vi nya tag i morgon....

Ha ha ha, jag fick plötsligt en syn ... typ ångande lokomotiv med följe av en tvåbent samt ett moln av insekter...började garva och sen blev det bara värre...jisses, jag måste vara trött :o

Ni är underbart flitiga!!! Längtar tills jag kan dyka ner på besök igen, ska bli så kul att se hästarna och träffa er:love:

Ja... liknelsen med lokomotiv kan nog stämma...:D I alla fall om någon hört oss.. eller rättare sagt... Bäcka stod för synintrycket... och jag stod för ljudeffekterna..

Så långt stämmer det... molnet av myggor också.....

Dock går jag vid lite vid sidan om henne... Ungefär i höjd med hennes höft...
Jag vill se vad hon ser.... så jag är mentalt beredd på eventuella urspårningar...
Går jag bakom så blir mitt synfält något begränsat... Skulle något oväntat dyka upp... så hinner jag i de flesta fall sätta in rätt stöd och hjälp till henne så hon håller sig "på spåret"..... Vill ju inte ha en körhäst som redan från början lär sig att slänga sig åt sidorna... big no no enligt mig....

Nä... behåll riktningen oavsett vad som dyker upp där framme är visionen....

hmm ...de finns ju lite fler alternativ till gräsklippningen än kökssax -åkgräsklippare ..:laugh:

kökssax....häcksax....trimmer...lie...handgräsklippare....motorgräsklippare...med självgång o utan ....slåtteerbalk...åkgräsklippare...traktor med slåtter....

varså god o välj efter yta som ska klippas o behov av motion...:rofl:

Du glömde:
släpp häst elelr valfri växtätare i trädgården:D

Jag är hemkommen från dagens banträning. Dottern fick ett pet och ett stopp i 50cm. Lärde av misstagen, laddade om med jävlar annama och nollade sedan 60cm

Stolt mamma:D

Och jag är hemma efter en lyckad ritt:).Vi blev till slut tio stycken och vi var ute från 11 till halv 3.

Höll på att gå lite galet från början,vi lastade med linor men när det sattes lite tryck så släppte ena(jag som knutit dåligt:grin:),hon var nästan inne men kastade sig ut och slog huvudet i taket och jag tappade henne.

Hon sprang som tur var inte så långt och otroligt nog fick smällen inga konsekvenser,nästa försök gick hon på:).

Ritten startade hemma på min kompis gård och först fick vi ta oss genom en hage full med nyfikna kor:crazy: innan vi kom ut till rätt väg.Första slingan tog ca en timme,nästan alla hästarna var lite stirriga och bångstyriga,en mer än de andra.Ett sto som måste gå sist för risken att hon slog blev stressad och stegrade sig och höll på men tjejen satt kvar som tur var.Det blev mest skritt men även en del trav där,ingen var intresserad av galopp just då(men H.fick plötsligt utan att jag gjorde något till några språng i fin kort galopp:),jag blev tyvärr så häpen att jag glömde berömma och istället saktade jag ner för att inte rida på framförvarande).

32411674.jpg

Efter fika på gården red vi ut på ytterligare en sväng,något längre med många långa travsträckor och även galopp för dom som ville.

Lastningen gick bra även när vi skulle hem.Väl hemma fick hon komma ut och rulla av sig svetten och D.var mycket glad att kompisen var tillbaka igen:).

32411714.jpg

Min fining: (obs!ni ser en skymt av pallen som både var bra att ha för att komma upp och när vi fikade)
32411690.jpg

Ååååhh vad mysigt .... Vill också åka och rida hos andra.....
Det verkar så himla roligt....

Skönt att komma ut och rida på nya marker :) Vi har Sörmlands ridled så att vi kan gå på den bara 2 km från stallet, tror ni vi kommit iväg... nää... men sadelväskor har vi köpt i alla fall :p

*KL

Ridturen idag var lite av en skräckupplevelse :eek: Vi red en väg som vi ridit många gånger och där det står bikupor vid kanten. Nu var dessa flyttade, jag red först med prinsessan och vi red närmare för att kolla så att det inte var några bin runt dem, det var det och alla de små odjuren satte sikte på oss.

Prinsessan greps av panik (jag tror faktiskt hon fick något stick på huvudet också) och studsade upp och ner på stället, men inte minsta ansats till att fly. Jag hade också fått dem innanför hjälmremmarna vid öronen så knäppte upp hakremmen för att de skulle flyga ut. Prinsessan försökte ta bort dem hon hade vid huvudet, genom att klia huvudet i marken och sedan var hon på väg att lägga sig. Så då red vi ut på bondens åker för att komma undan fortare, jag tror de följde oss i flera km trots att vi red på i ganska högt tempo :crazy:

Efter det var det riktigt stora bromsar som jagade oss, jag kan säga att ridturen blev avkortad. När vi kom in i samhället och stod och pratade med en i en trädgård så börjar det rinna, som jag tyckte det såg ut, blod ur munnen på henne:eek: Det visade sig att hon hade lyckats snappa till sig en tuss gräs med rostfärgad lera på som hon gladeligen tuggade i sig, det var en rostfärgad gräslerklump runt hennes bett, det sög hon på i godan ro och fattade inte alls mattes panik:D

Men jag fick hennes tänder borstade, hon var lite putt för att jag snodde lerklumpen, den var tydligen god:angel:

Usch,vad otäckt med bina:(!Broms hade vi kring oss sista kilometern idag,annars har jag inte märkt av så mycket insekter än.Skönt!

Och till quse:hört talas om självgående motorgräsklippare;)?En sådan klippte jag med:).

Nu är premiären avklarad.... Bildbevis finns.....
Jag har ridit i dag... 10 meter... sen vände vi och så 10 meter tillbaka...

Det var ett ögonblickets ingivelse som fick mig att sitta upp...
Därför den något udda utrustningen... och avsaknad av viss utrustning...
Jag hade jobbat henne på lina innan... trav och galopp.... efter att hon gått en hel dag på grönbete.. eftersom hon var mjuk och medgörlig idag... och positiv till jobb så fick jag ingivelsen... Så jag gick fram till uppsittningsrampen och klev helt sonika på....

Här är bildbevisen...

Precis suttit upp....
IMAG0123.jpg

Här vänder vi....
IMAG0125.jpg

På väg tillbaka....
IMAG0126.jpg

*Röda Faran Flyger Igen* ...........................:angel:

Har precis kommit tillbaka från en störtskön runda med fröken. Ja, vad ska man säga? Jag bor nog i det häftigaste landskapet... Vackert, dramatiskt och utmanande...underbart!

Skrittade till skogen, där blev det trav över stock och sten och sen drog vi järnet i galopp, PONNYBUSGALOPP:bump: utmed en av stigarna...Jädrar anåda vilket klipp hon har i steget och attan vad fort det går...jisses, snacka om uppfriskande ridtur. :D

Hejja syrran!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Hon ser hur stadig ut som helst så ni är snart i farten genom skogen ni med :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka