Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Tammdiddelitam diddelitam...ja är torpare jag o jag har de så bra...ligger på soffa för så ska de va....

de blåser i träa idag....halv storm men inga flygfän hann ifatt oss i klorofyllen i morse när vi var ute o fladdra runt ...:laugh:

verkar vara många som inte rider när de blåser....har ni testat o satt på öronproppar eller luva på öronen på pålle....

nu vänjer de sig rätt fort vid blåsten..den bekommer dem ju inget i hagen så kanske de beror på att matte blir lite ängslig:D

i morgon är de arbetsdagar på en Herrgård med mat o övernattning , fast jag ligger inte över.

Min kvinnliga chef undrade varför jag inte skulle sova över så jag talade om för henne att de var hennes fel för hon hade ju bokat ihop med en annan kvinnlig chef ju...:laugh:

nåja...sola skiner o vinden viner i knutarna o kaffet är hett o starkt o skitskottandet väntar..va mer kan en begära av livet....:laugh:

Go middag igen då....

*Nynnar med gubbtjyven.... fast på en annan melodi..... Typ.. "fångad i en stormvind... natt och dag".... osv...

Eftersom vi hade utbildningsdag på jobbet idag.... och jag blev klar med mitt vid lunchtid... så tog jag eftermiddagen ledigt.... Hem och svidade om till skogskläder och så plockade jag in fröken för ett pass i skogen....

Spännande på min ära.... Damen på tårna.... Idag var det första gången jag tömkörde redan från gårdsplanen... Brukar normalt ta henne vid handen första kilometern... Men.. nu är det dags att lägga på ytterligare krav... Alltså åkte tömmarna på redan i stallet...

Lite tveksamheter att gå av gårdsplanen... men iväg kom vi efter att jag harklat mig lite....

Hon vilade i går.... alltså var det turboladdat idag... För att få henne lite uppmärksam så var det ut på hyggen och över diken.... Då kan hon inte plöja på allt för fort....

Efter en si så där 4 km började hon komma ner i ett riktigt bra tempo... och det var riktigt härligt att för en gång skull kunna jobba hästen utan en massa störande blodsugare som tär på både hennes och mitt tålamod.. Dryga timmen var vi ute....

Nu får de gå i gräshagen ett par timmar....

Om jag inte skulle rida när det blåste skulle jag nog aldrig få rida:crazy: Bor på västkusten ju...

McMarco - håller tummarna för att det fungerar med tjejen när hon ska rida. Hör jag om nån bra häst hojtar jag till.

Piraja och Syrran, vem är det ni sitter och tittar på? Låter spännande.

Det är rätta takter Syrran..:laugh: På med grejorna o iväg..inga märkvärdigheter...

Men framåtanda är ju precis vad man vill ha på en körhäst...:D Frk Grå kommer o bli en alldeles utmärkt körhäst....sannna mina ord...finns inget värre än hästar som går o drar benen efter sig .....nää framåt i allaväder o oavsett vad som står i vägen....:D

Du kommer o se ut som en gärdesgårdsstör när du är färdig med Frk Grå ...:rofl:

Jodå här har du en till som rider fast det blåser.
Hemkommen från stallet där jag red båda tanterna.
Nja min stolla gillar inte blåst vare sej i hagen eller under ridturen,blir ofta en del luftsprång då det hmm blåser under svansen,fixat det hittills genom att sitta tungt i sadeln,än har inte klister behövts:D

Ja men självklart har de bokat så för att ingen av dem ska bli avundsjuka,tss du skulle sagt att du kunde delat rum med båda två!!!

Senast ändrad:

Sen har jag ju en till som skall genomgå samma behandling...:D
Fröken röd skall ju också i vagn är det ju tänkt....

Min gamla *Morsan*... hon blev sig inte riktigt samma häst efter att Gudrun drog förbi här..... Något hände nog den natten....
Efter det var det lite självbevarelsedrift att välja bort ridning när det blåste hårt.

Fröknarna som jag har nu tänkte jag vänja redan från början att man jobbar oavsett väder....

Sen är det ju upp till mig att ge mig ut i alla väder också....:D

Högst troligt att hon blev lite knäckt i den stormen...

Något som jag märkt på de hästar jag haft är att de varit livrädda när träd eller grenar brakat i backen....blåsten har inte gjort dem något men ljudet av fallande träd eller grenar har skrämt dem rejält...

stod för ettt ag sedan o tittade på en skogsmaskin som fällde på ett hygge....var väl en 10-15 meter ifrån....Springaren stod så fint så o berydde sig inte om maskinen o inte heller när sågen ven..men n är trädet brakade i backen..då flög han o darrade av rädsla....varit så med flera hästar...

o de var många träd som brakade ikull i gudrun..tänk dig..vart skule de ta vägen hästarna de brakade ju överallt....inte undra på hon blev knäckt...

blåser under svansen....ja jisses...:laugh: du får ta o sätta på henne ett par rejäla blöjor med mammelucker över så blåser de inte under svansen...:rofl:

Piraja och Syrran, vem är det ni sitter och tittar på? Låter spännande.

Vi har en gemensam vän i Skåne vars tinkerdam är redo att berika världen med ytterligare en liten häst. Förra året satt vi också och spanade på samma häst som då nedkom med en liten fröken. Vår vän, eller om det är hennes man, är tekniskt väl bevandrad så dom delar med sig av begivenheten till vännerna (oss plus en hel hög till) :D

...och så är jag landad i köket hemma efter en händelserik dag på jobbet. Hästarna ska vila idag med. Sen har jag ledigt i två dagar så jag ska ägna tid till båda sen får dom nog vila i 3 dagar för jag har mastodontpass över helgen...:crazy:...men, det får gå. Nya schemat har en sån period på 10 veckor, resten är mer lämpligt:p

God kväll!

Har jobbat andra dan på nya jobbet idag, går bra där. Lite ovant är det att kliva upp 5.30 när man är van att sova till 9-10 i vanliga fall:), om jag inte har morgonfodring på helgen.
Jobbar mellan 7-11.15, är lagom. Få sen om jag kan gå upp till 75% efter tag, beror på hur kropp och huvud mår...
Åkte direkt efter jobbet till stallet, jobb-bussen går förbi stallet.
Mocka, fixade käk och vatten till gubben. Tog in gubbe för avborstning, koll av ben och hovar och lite mellis i boxen. Släppte ut i hagen igen, la in middagsmat. Mätte upp ny till morgon. Packade ihop lite grejor inför flytten till sommarstallet i morgon (om inte Myrphy är framme...:(). Bytte och åkte hem.
Väl hemma käkade jag sen lunch/tidig middag.
Åkte sedan med farsan till sommarstallet för att hämta släpet där. Åkte sen ute till "bonden" i Harbo och hämta hö. Blev 30 balar a´20 kg st för 1 kr kg:banana: Såg fint ut iaf, hoppas att det passar kräsne herrn...:cool:
Åkte tillbaka till sommarstallet för att lämna av släp+hö där. Höet får antagligen "bo" i släpet i sommar. Skönt att slippa bära upp de tunga balarna på skullen:laugh:
Sen prata lite "skit" med mina kompisar där, innan hemfärd.

I morgon blir det först jobb, sen hem och käka lunch. Sen iväg till vinterstallet för att mocka boxen. Packa det sista + tunnorna med käk. Blir hämtade av min kompis vid 16tiden.

Godmorgon!

Jag vill också vara med och dricka kaffe :D
Det är ju så kul att leta häst :laugh: Finns ju massor till salu nu, köparens marknad.

Vaknade till en massa blåst idag med :mad: Börjar bli väldigt tråkigt med all blåst. Tycker att man blir så trött i huvudet av ljudet.
Men än så länge är det uppehåll i alla fall.

Börjar känna mig bättre så det blir nog jobb i morgon :laugh:

Morning...

Sitter med andra baljan kaffe och försöker vakna till liv.
Funderar över hur jag skall få dagen att gå... Har nattpass i natt så jag behöver bli lite trött under dagen så jag kan sova några timmar i eftermiddag.
Skall i alla fall ta hela hundligan på en rejäl promenad innan dess... så de håller sig lugna och tysta när jag skall sova. Men förutom det har jag ett antal timmar att slå ihjäl på något sätt.

Vädret är strålande vackert... Klarblå himmel, enstaka moln, solen skiner generöst.... och vinden är precis lika ihärdig som den var igår.... (läs storm)

Nåja.... det är ju myggfritt i alla fall....:D

God morgon:)

Igår kväll flyttade vi hästarna till sommarhagen (inte så långt, 3-400 meter) och inatt blev det så klart världens busväder:( Åska, hagel, storm och regn. Var uppe och tittade till dem nu på morgonen, och de var kanske inte riktigt så lugna som vanligt, men de var iaf i hagen, alla skor satt på, och min pålle hade regntäcket på, så de hade väl klarat sig hyfsat:)

Nu har jag några stressiga dagar på jobbet framför mig, det är ju alla avslutningars tid nu, och alla grupper ska ha lite extra. Om en vecka är jag med i leken igen. Jaja, ska nog orka titta in här också, men det händer nog inte så mycket mer än jobb...

Hmm om du berättar lite mer så kan jag hojta om jag vet ngn;)

Tja, trevlig häst av halvblodstyp över 160. Gärna 7-12 år men det gör inget om den är liiite äldre men kanske inte mer än 15-16. Den behöver inte vara så utbildad, grundriden är ok och att den tycker om att bli riden och är glad och framåt. Allround mot dressyr. Trygg, snäll, frisk och utan större "olater". Måste kunna hanteras även av inte så vana personer eftersom vi lever lite kollektivliv i vårt stall vad gäller utsläpp/intag med mera. En bussig häst helt enkelt. :)

Godmorgon gänget!

Vaknade till ännu en halvstormig dag. Det gör inte så mycket för idag är dagen då jag ändå inte alls tänkt ägna mig så mycket åt lillpålle. Ska bara upp i hagen och pussa lite snabbt. Sedan blir det dusch och fix och så drar alla 30 på jobbet till en folkhögskola några mil härifrån för övernattning. Grillfest och annat mys. Just ja ... vi skulle visst ha två planeringsdagar där ... jaja :D

Lite nervöst ÄR det att lämna hela arbetsplatsen i händer på idel vikarier :eek:. Vartenda pass i nästan två dygn ska skötas av dem. Nu menar jag inte att våra vikarier i sig inte grejar uppgiften, de är van vårdpersonal allihop men eftersom det behövs så himla många så har de fått plocka sådana som normalt kanske brukar jobba inne i stan bara, de har alltså knappt satt sin fot ute hos oss. Ja som tur är finns där några trotjänare (svärsonen min bland annat) som får styra upp skutan :) Och vår gamla nypensionerade sjuksköterska har hoppat in och ska ta hand om den biten. Känns också bra.

Ha det gott!

McMarco:Kompisen har sin holländska halvblodsvalack född-98 till salu för 25 000.Finns till salu på vanlig köp/säljsajt.Sök på Rio.

Efter en lång sovmorgon tog jag tag i dagen.Började med en lång promenad med hunden,alltid bra för att komma igång:).

Här är förfärligt blåsigt men soligt och hästen har inte ridits sedan i lördags så det kändes som det var dags.Jag vill ju inte att hon ska tappa konditionen hon byggt upp.Så länge det inte är för mycket insekter ska jag hålla igång.

Inne i skogen gick det bra att rida även om hon var lite spänd ibland.Jag själv kunde för en gångs skull hantera blåsten utan att bli nervig och då går det ju bättre.

Sedan stog valet mellan städning och gräsklippning,var ju ett lätt val,gäller att passa på när gräset är torrt.Städa kan man göra när det regnar:).Nu är två tredjedelar klippt.Jobb väntar nu,ska strax iväg.

OchLyrik:Kul att jobbet går bra!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka