Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

KL
Jag är van vid att vara blåst och i blåsväder:rofl:
Hemkommen från jojbbet precis. Steg upp kl fem i morse. Så nu ska jag faktiskt lägga mig på sofflocket en pyttestund innan sambo och barn invaderad med pizza:d
Sedan ska jag leda bort hästarna från stallet till sommarhagen igen. De har varit hemma en sväng och fått nyservade sommardäck. körde ju punka på en för en vecka sedan, men nu ska det väl gå några mil till;)

*Hallojj*

Undrar lite stilla vad som hänt egentligen. Var har jag fått all denna energi från? Denna lediga dag har jag hunnit med att jobba Rocket som gjorde ett alldeles strålande jobb på lina. Stabil och säker börjar han bli i kroppen, trots att han också börjat växa:eek:. Rejält hög bak där nu...så jag lät bli att sitta upp. Men arbetsvillig som bara den är han, måste han fått av sin salig mor.

Lilly fick sig också en rejäl omgång. Hittade rätt bett idag. Det låg lite undangömt sen vi flyttade från Ramvik, ett vanligt enkelt tvådelat bett i svartmetall. Tänkte gå tillbaka lite i utbildningen av damen då hon så gärna exploderar i galoppen. Började alltså med att longera (i repgrimma men fullt utrustad i övrigt). Där gick hon fint och taktfast i alla gångarterna. Jag satt upp och begärde samma sak uppsuttet...skritt = bra, trav = bra!...galopp...eh nä...Det blev en urladdning direkt...så då jobbade vi på det. Tillbaka i skritt, trav ner till skritt igen och så en fattning...om igen...om igen...och se på f*n...efter ca 35 minuters jobb så fick vi till det. Takt, tempo och styrbart:banana:. Då avbröt vi genast och tog en stilla promenad ner på fälten.

Efteråt duschade jag, åkte till Härnösand och besökte diverse butiker. Började med foderleverantören där jag hade en skuld som skulle rätas till. Han tittade på mig och sa förvånat...Men, det är ju nästan ingenting??:o ...jamen, sa jag, jag ska ha lite mer också. Köpte lucern, hinkar och saltsten. Betalade och kände mig nöjd. For vidare till staden och jag tror jag hann med det jag tänkt. På vägen hem kom jag på att jag missat köpa hundmat och ringde foderleverantören...inget svar...tog en chansning och åkte dit ändå...

Nä, R var inte på plats men hans medhjälpare var där. Vi började tillsammans leta efter rätt foder (ger lamm och ris)...vi hittade det inte. Gick ut och spanade efter R som plötsligt dök upp i traktorn. Vi vinkade in honom och han talade om var säckarna var. Kan jag betala nu, frågade jag?...nä, jag sätter upp det, sa han med ett leende:o ...eh...ok...sen for han...Nåja, vi slängde in säcken i bilen och jag for hemåt...

...kom ca 7 km...då slänger jag en blick ner mot min väska...J*vlar, plånboken:eek:...bara att vända...tillbaka till foderleverantören som nu var tillfälligt tillbaka. Han kom gående med plånboken med ett brett flin:o...ska vi ta och få väck betalningen nu då, frågade jag...nä, jag ska iväg på direkten så det tar vi sen, fick jag till svar...hm...ok...ja ja...

Kom hem, solen strålade. Jag gav hästarna saltstenen, det var poppis. Sen gick jag in och drack kaffe och packade upp allt jag handlat. Då slår vädret om och det blev storm...regn...sol...o.s.v. Blir en innesittarkväll, tror jag:cool:...har ju en Glenmorangie som kan värma mig:angel:

Önskar er en bra dag :)

Då kan du ta den energin och komma hit och städa mitt stall...

Jag har haft inbrott..... av en eller två hästar.....
De har vänt upp och ner på hela stallet.... Finns inte en pryl som ligger där den ska... allt är nedrivet eller omkullvält......

Dörren mellan lösdriften och stallet har blås upp i dag och därmed har hästarna fått fritt tillträde till halabaloo i stallet....

De har till och med klämt i sig hela tunnan med "krubbskramlet".... Jepp... en eller två hästar är väldigt mätta i kväll.....

Jag vände i dörren och bestämde mig för att städning och omorganisation får ske i morgon... när jag sovit klart... Nu skall ju straxt iväg till jobbet..

:eek: Jisses...jag kan tänka mig att dom haft hallabalooo ...vilken mardröm. Önskar dig ett bra pass på jobbet. Kram!

Tackar... och hålla en tumme för att ingen hästmage får spelet....
Båda damerna var i alla fall vid gott mod nu när jag la ut natt hö....
Får titta till deras status i morgonbitti...:cool:

Kl.

Va konstigt det var när jag klev utanför dörren i morse, det var helt vindstilla och tyst och sjön låg spegelblank. Stog och njöt av lugnet och stillheten medan flickorna åt frukosten. En liten räv, tror att det var en rävhona, var och hämtade en sork i slänten och sprang i väg till skogs med den. Säkert till sina små rävungar :laugh: Det var en morron med livskvalitet på hög nivå!

Nu har jag äntligen fått i mej lite frukost jag med, min bästa hovvårdare har varit här på morron och gjort flickorna fina i fötterna. Ina har en liten hovspricka men den ska jag hålla efter med raspen så är den snart borta, annars ser fötterna kanonfina ut. Om 6 veckor är det dax igen.

Nej, dax att gå ut och ta reda på alla hovrester så hundarna slipper glufsa i sej. Det blir ju att lukta så förtvivlat illa när det ska fisas ut till kvällen :angel:

Åh, vad mysigt det låter med sjön, och räven...jag kan se det framför mig och känna lugnet. Livskvalitet, som du säger.

Syrran, hur gick det med hästarna efter festen i stallet? Vilka rackare...men det gäller ju att passa på, tyckte de nog:)

Jag ska ha hit hovis idag, för nu har nog hovböld kommit som ett brev på posten efter förra veckans skovrängning:( Igår var pålle ganska halt når jag kom till hagen, och hoven varm. Jaja, vi tar en vila till:crazy:

Jobbkoman är total - vet inte riktigt när jag ska hinna göra 6 laxtårtor, två stooora tårtor, 8 kladdkakor med hallon, för att inte tala om alla inköp, dukning, och allt annat som kommer runt om. Idag är det kak-kalas för 70 st 80-85-åringar, i morgon inköp och bakning (på min lediga dag) lördag dressyrtävling, jag har sekretariatet, svärfar fyller år, söndag tårta (som då förhoppningsvis är bakad) till konfirmanderna med familjer, måndag vårlunch till 50 pers...Jaja, man är inte sysslolös iaf;)

Men tisdag är jag med i leken igen:)

Gomiddag...även här var det en skön morgon. Lite väl mycket vind dock framåt 10 när jag skulle träna Lilly. Vi fick knata ner på nedersta vallen som har lä från skogen och där jobbades det rejält.

Har kommit på varför fröken hettar upp sig så vansinnigt...det är inte rödhättestrul utan hon har för mycket vilja att behaga och då blockerar hon sig själv till slut när hon inte ger sig tid att vänta in mina signaler.

Idag har vi jobbat på det och hon var fantastiskt fin på slutet när hon väl dämpat sig. Lite mer sånt här jobb och vi kan vara i tävling rätt snart...

Rocket får vila, jag har bakat bröd, duschat och så fort brödet ska ut ur ugnen drar jag söderut till barnbarnet.

Fridens!!!

Piraja:Roligt att det går så bra med Lilly:).Vad är det du tänker tävla i,någon westerngren antar jag?

brimmis:Vilken härlig utsikt du har,har ju sett dina bilder från din del av världen:).

Tajger:Jag blir matt bara jag läser om vad du har framför dig:crazy:,skulle aldrig våga mig på att ordna bakverk åt så stora sällskap.

Min dag är hitills ganska lik gårdagen,sovmorgon,hundpromenad,gräsklippning(något mindre än i går)och ridning.Idag har vi ett underbart väder så det skulle passat med min långa runda men H.var lite loj idag så vi höll oss hemomkring,klättrade backarna några vändor och snirklade på hygget bl.a.

Glömde berätta att igår såg jag värdens minsta,sötaste älgkalv när jag var ute och gick:).Drog mig snabbt därifrån för mamma älg fanns strax intill och jag hade hunden med.

Och idag har tornseglarna kommit!Jag blir lika glad varje år jag hör deras skarpa skrik i luften:).Dom har sina bon under takpannorna ovanför mitt sovrumsfönster.

Har faktiskt snyggat upp lite inomhus också,vad det gör med lite dammsugning och undanplockning och diskning:).Precis som igår väntar nu kvällspass om några timmar.

Go middag.... Natten på jobbet var lugn... Lite för lugn... timmarna blir både långa och dryga...

Väl hemkommen tittade jag till damerna... Båda verkade må bra... De tog för sig begärligt av morgonhöet som jag serverade innan det var dags för mig att gå in och nanna kudden några timmmar..

Gick upp vi 12 tiden... har nu vaknat till över ett par koppar kaffe... Tittade på en video som togs i natt... Kompisens sto har nu fölat och det blev ett bedårande stoföl...

Nu skall jag gå ut och ta hand om resterna efter damernas halabaloo i stallet i går...

Mina tornseglare har inte visat sej här än men dom kommer nog snart. Dom har bo under takpannorna på altanen. Däremot är det full fart på ladusvalorna! När dom kommer är sommaren här :laugh:

Vad vi är lyckligt lottade som får se rävar och älgbebisar och annat som hör naturen till :bow:

Nu har jag alldeles nyss landat här hemma efter ett fantastiskt roligt dygn med jobbet. Som en kollega så fyndigt fick till det om sig själv i går kan jag beskriva mig själv. Jag var full som en kastrull :rofl: Vinet flödade fritt och alla skratt också. Vi var 28 brudar och bara två karlar. Varendaste en i personalen kom och var med och alla hade hur kul som helst.

Men nu är tant Macaroni mycket trött. Och hon kommer att ta det mycket lugnt resten av dagen. Ponnyn ska dock provridas, flickans mamma var också med igår så hon är nog i precis samma skick som jag :cool: Men det här sköter våra döttrar så bra själva :)

Mirameja! Snälla, berätta mer om hästen om du vet något. Temperamentet framför allt. Du kan väl skicka PM här eller på Facebook :)

Jag lyssnade på sången också, den var suverän :)

Brimmis och MiramejaAtt bo nära naturen ger ju oss så mycket tillbaka

Tajger Man blir matt.... ta det försiktigt så det inte blir för mycket av det goda

Syrran Det verkar ju i alla fall som om dina älsklingar klarade sig utan magknip :p

*KL
Efter ett helt suveränt galoppträningspass (galopp, skritt växlat) har jag nu tagit mitt glas bubbel och livet leker :)

Prinsessan har inte gjort en enda dumhet sedan i mars när hon hade en bock period, och är glatt och villigt med på allt jag hittar på. Roligast dock när vi flänger runt på smala stigar i skogen :) Hon är som en bergsget:rofl:

Bubblet är för att fira att jag skrivit kontrakt på mitt lilla torp i skogen:laugh:

Ett helt udda hus, men som det enligt mina barn stod mamma på:rofl: och det kände jag själv också;)

Ja, det är western vi siktar in oss på ;) ...vilken gren har jag inte bestämt än. Debuten kan mycket väl ske i "pleasure - walk and trot" som start, så att säga :o

McMarco:hoppas du får mitt pm,är lite osäker om jag gjorde rätt:confused:.Annars kan jag skicka telefonnummer på fb.

När får du flytta in i ditt lilla torp? Hoppas du inte hunnit plocka upp alla kartonger efter senaste flytten nu då ;)

Men usch o tvi vilket väder det bjuds på i dag då! Inte ens hundarna var pigga på spring o bus trots att grannen kom med sin bruna fina lab Cesar gåendes på vägen när vi var på väg ut till hätarna. Och då var ändå alla hundarna lösa och dom brukar hitta på en massa bus när dom ses :D

Nu ska jag fixa i ordning lite frukost sen finns det tvätt att ta reda på och lite av varje som blir eftersatt inomhus när det varit en solig och fin dag :angel: På em ska jag i väg till optikern och kolla synen för nu är det nog dax för nya glasögon.

Du har gjort alldeles rätt :) Jag fick både bilder och ditt meddelande. Det här låter väldigt intressant, det kan vara hästen vi söker! Jag skickade ett mail till din kompis via annonssidan men kommer att ringa henne lite senare idag. Jag måste kolla upp om vi har möjligheter att åka ner och hälsa på hästen i helgen (ja, om din kompis också kan förstås).

Kl.

Va konstigt det var när jag klev utanför dörren i morse, det var helt vindstilla och tyst och sjön låg spegelblank. Stog och njöt av lugnet och stillheten medan flickorna åt frukosten. En liten räv, tror att det var en rävhona, var och hämtade en sork i slänten och sprang i väg till skogs med den. Säkert till sina små rävungar :laugh: Det var en morron med livskvalitet på hög nivå!

Jag ser bilden helt klar framför mig. Guldstunder är vad det är! Jag bor ju i stan' (ja - liten stad, men ändå) - sådana här stunder är sällsynta "hemmavid". Man får samla på sig i stallet eller på landet. Landet är ett sån't ställe som Idavallen verkar ha köpt (BILDER?), torp i skogen alltså :)

Har haft busy veckor - men ser fram emot lite ledighet snart. Ridningen går finnemang, liksom på- och avsittning. Grattis till mig!

NU SKA JAG LÄSA IKAPP!

Senast ändrad:

KL
Hittade en lapp från länssyrelsen utanför hästhagen idag.:devil:
Någon hade anmält. Men det är inte jag som får hundhuvudet i detta fall. fanns inget alls att anmärka på...:D

Däremot har jag VÄLDIGT starka misstankar om vem som gjort anmälan och den personen är inte längre välkommen. Inte min förlust.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 024
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka