Sv: Tanter och gubbe traden part 7
*Hallojj*
Undrar lite stilla vad som hänt egentligen. Var har jag fått all denna energi från? Denna lediga dag har jag hunnit med att jobba Rocket som gjorde ett alldeles strålande jobb på lina. Stabil och säker börjar han bli i kroppen, trots att han också börjat växa
. Rejält hög bak där nu...så jag lät bli att sitta upp. Men arbetsvillig som bara den är han, måste han fått av sin salig mor.
Lilly fick sig också en rejäl omgång. Hittade rätt bett idag. Det låg lite undangömt sen vi flyttade från Ramvik, ett vanligt enkelt tvådelat bett i svartmetall. Tänkte gå tillbaka lite i utbildningen av damen då hon så gärna exploderar i galoppen. Började alltså med att longera (i repgrimma men fullt utrustad i övrigt). Där gick hon fint och taktfast i alla gångarterna. Jag satt upp och begärde samma sak uppsuttet...skritt = bra, trav = bra!...galopp...eh nä...Det blev en urladdning direkt...så då jobbade vi på det. Tillbaka i skritt, trav ner till skritt igen och så en fattning...om igen...om igen...och se på f*n...efter ca 35 minuters jobb så fick vi till det. Takt, tempo och styrbart
. Då avbröt vi genast och tog en stilla promenad ner på fälten.
Efteråt duschade jag, åkte till Härnösand och besökte diverse butiker. Började med foderleverantören där jag hade en skuld som skulle rätas till. Han tittade på mig och sa förvånat...Men, det är ju nästan ingenting??
...jamen, sa jag, jag ska ha lite mer också. Köpte lucern, hinkar och saltsten. Betalade och kände mig nöjd. For vidare till staden och jag tror jag hann med det jag tänkt. På vägen hem kom jag på att jag missat köpa hundmat och ringde foderleverantören...inget svar...tog en chansning och åkte dit ändå...
Nä, R var inte på plats men hans medhjälpare var där. Vi började tillsammans leta efter rätt foder (ger lamm och ris)...vi hittade det inte. Gick ut och spanade efter R som plötsligt dök upp i traktorn. Vi vinkade in honom och han talade om var säckarna var. Kan jag betala nu, frågade jag?...nä, jag sätter upp det, sa han med ett leende
...eh...ok...sen for han...Nåja, vi slängde in säcken i bilen och jag for hemåt...
...kom ca 7 km...då slänger jag en blick ner mot min väska...J*vlar, plånboken
...bara att vända...tillbaka till foderleverantören som nu var tillfälligt tillbaka. Han kom gående med plånboken med ett brett flin
...ska vi ta och få väck betalningen nu då, frågade jag...nä, jag ska iväg på direkten så det tar vi sen, fick jag till svar...hm...ok...ja ja...
Kom hem, solen strålade. Jag gav hästarna saltstenen, det var poppis. Sen gick jag in och drack kaffe och packade upp allt jag handlat. Då slår vädret om och det blev storm...regn...sol...o.s.v. Blir en innesittarkväll, tror jag
...har ju en Glenmorangie som kan värma mig
Önskar er en bra dag