Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

God middag! Började denna lediga dag i lathetens tecken och avnjöt ett antal koppar kaffe framför datorn. Sen tog jag mig i kragen och gick ut i solskenet och började utöka hästarnas hage som nu är rätt ordentligt avbetad...kom halvvägs när HÄLLREGNET vräkte ner...:mad:...tjurig som jag är kutade jag bara in efter en vanligt jacka och så ut igen och gjorde klart till hästarnas förtjusning. Nu sitter jag här, dyngsur inpå bara skinnet och försöker värma upp mig med lite kaffe...

när jag torkat upp ska jag ut och städa ur ligghallen från vinterbädden:cool:

kl

Plötsligt kunde jag inte ladda upp bilder på den vanliga sidan:confused:.Prövar därför att lägga in dom på en annan,verkar ju fungera:),här är bilden som jag tänkte lagt till igår,från hagen dom släpptes i då.Massor att äta som tur är för jag har ingen ström på.

IMG_2965.jpg

Denna vecka har jag ledigt,var ju tänkt att vi skulle rida Skagern Runt.Nu blev det ju inte så och bra var kanske det,har blivit besvärligt att ha min hund ihop med en av de andra på gården på sista tiden:(.Hade nog blivit för mycket jobb för min mamma att ha henne under uppsikt dygnet om så länge.

I stället har jag tagit itu med min ved,kapar och klyver.Ska titta till hästarna nu och sedan tillbaka till veden en stund igen:).

Halva vinterbädden är nu ute...är bara inne och dricker vatten. Attan så tungt det är i värmen. Ja, solen är nu VARM och inte en regndroppe så långt ögat når. Hästarna njuter i nya delen av hagen. Kan tro att dom är mätta nu ;)

Vilken härlig hage!

Här är det varmt och skönt idag, sitter här och pustar ut efter att jag har haft "Vårlunch" för pensionärerna på jobbet.

Dagens meny: Laxtårta, baguette, rostbiff, skinka, salami, kycklingklubba, grillsallad (kladdig god med ananas, ärter mm) pastasallad med rödlök, oliver och melon, hasselbackpotatis, brieost och massa frukt o grönt. Hallonkladdkaka med grädde till kaffet. Ja, de var mätta:)

Tage är mycket bättre (iaf igår) så han får vila fram til helgen, så tar vi och skrittar och känner på det igen. Han får gå och äta upp sig i sommarhagen ett tag till:)

Synd att man inte är pensionär och bor i närheten av dej! Jösses så mycket god mat, man blir ju hungrig ju ;)

Vilken underbart härlig sommarbild på dina fina hästar Mirameja!

Här började dagen med gråmulet väder och halv storm sen klarnade det upp och blev sol men fortfarande blåser det halv storm! Är så förbenat trött på detta blåsväder :mad: Och när det inte blåser så hällregnar det men nu börjar det se bättre ut på väderfronten och jag hoppas innerligt att det stämmer!

Har äntligen kommit mej för med att göra iordning växthuset, ja det är lite pyssel kvar innan det är dax att köpa plantor men i det stora hela är det klart. Skulle spola rent glasrutorna invändigt och utvändigt men slangen har nog frusit sönder i vinter för det var som vattenspridare både här o där på hela slangen. Glömde den kvar ute i vintras :angel: Så det blir väl till att köpa en ny.

Nu ska vi åka till yngste sonen och titta på nya frisersalongen, om den är klar eller.

Avslutat dagen med en härlig timmesrunda i skogen. Lilly var helt fantastisk och Rocket lullade på strax bakom oss. Sommarvärme blev det till slut och det var efterlängtat!!! Så nöjd med dagen :D

Även här blev det en underbar kväll,helt vindstilla:).

Jag har sågat en del ved men än har inte högen växt så mycket.Stog rakt i solen också på em så lite trött var jag allt när jag gick in.Somnade faktiskt:o!

När jag vaknade till hade det slutat blåsa och var så fint och med tanke på att det kanske blir åska i morgon och därför ev.ingen ridning så pallrade jag mig iväg till hästarna.Red inte så långt för jag var rädd att D.som inte gillar att vara själv i hagen skulle rejsa lite väl mycket.Tänker ju hela tiden på hans skor,att de inte ska åka av:crazy:,hovslagare kommer på onsdag så förhoppningsvis sitter de tills dess.Inga av idag i allafall:) men sprungit hade han gjort,var helt blöt.

Vi blev stående en stund,man kunde ju tro att det var p.g.a de nyutsläppta kvigorna vid vägen men nej,det som såg konstigt ut var rishögen med plast på som idag låg helt stilla,vi har passerat där i hård blåst en massa gånger sista tiden utan att hon brytt sig,aldrig blir man klok på dom:laugh:.

IMG_2966.jpg

Kl.

Så är det sista maj nu då och det är 1 år sen vi flyttade hem hästarna. Nu blev ju inte det här året alls som jag hade tänkt och planerat iom min handled men nu spottar vi i näven och tar nya tag och hoppas att det kommande året blir bättre :D

Molnigt men varmt och tyvärr börjar det blåsa lite igen. Jag är så less på detta blåsande nu så det finns inte!

Lite vind är ju ok då det håller småsven borta (knott, typ) men stormvindar är väl att ta i...och här regnar det varje halvtimme, ungefär, som sen går över till högsommarvärme för en halvtimme...lite jämnare väder kan vi väl ha?...och det kommer väl nu då när jag ska jobba kommande 5 dagar :cool:

Hovis har precis lämnat gården. Rockets hovar är något bättre så vi fortsätter att böka med verkning var 4:e vecka. Lillys hovar är toppenfina så där räcker det med var 8:e vecka. Jag raspar ju lite själv då och då...

Är väl lite tjurig idag då jag missuppfattat besiktningstiden på bilen. Var så övertygad om att det var idag, den sista maj, och så var det IGÅR...Skyndade mig att hitta en ny tid, 23 juni:crazy:...sen blev det en tid ledigt den 17:e juni...så vi närmar ju oss...ack ja...Bara att söka vidare...:cool:

kl

En lika fin kväll som igår:)och någon åska märks inte av än.

Är ganska mör i kroppen,först sågade jag ved, sedan var kompis(hon som säljer häst)och jag ute i 1,5 tim och letade ridvägar i hennes del av byn.Vi skulle försöka komma över mossarna med alla kanaler till nästa by.Hon hittade en hemsk träbro,3m bred utan räcken som sviktade när vi hoppade på den,hu:crazy:!Hon blev nästan besviken(jag blev lättad!) när vi strax intill hittade en annan övergång som bara såg ut som vanlig väg över vattnet.

Jo,efter att ha hamnat lite fel på en gårdsplan visade det sig att det nog går att ta sig fram med häst.

När jag kom hem tittade jag på kartsök och såg att vi har en annan bättre väg att utforska vid annat tillfälle.Har ni provat lantmäteriets kartsök?Toppen!De flesta skogs-och åkervägar finns med och även en del stigar.Jag tycker det är jättespännande att se om man kan ta sig mellan två vägar som enligt kartan inte har förbindelse.Ibland hittar jag en stig men ibland är det sankt eller för oländigt för att ta sig fram med häst.Lycka är att hitta en ny runda:)!

Efter denna strapats for jag hem och klippte hela gräsmattan.Gick efter klipparen i 2 timmar,känns i kroppen nu men skönt att det blev gjort:).

Fick förresten avbryta sågandet en stund-fick samtal om att hästarna var utanför hagen:eek:.Stack dit så fort jag kunde med en hink med skrammel,de följde snällt med in i hagen:).Sedan fick jag fixa lite ström dit,inte helt bra för jag vet att det jordar på flera ställen men förhoppningsvis nog för att de ska märka att det är ström på.

Det där med kartsök ska jag försöka komma ihåg, det lät användbart :) Jag förstår att ni hade kul när ni var ute och letade vägar. Det lät som en bra dag.

Vi pusslar på logistiken här, nu börjar allt falla på plats! Det enda som fattas är en dragbil och lite strö till transporten. Det senare är nog det som är lättast att ordna :D Maken jobbar på det där med dragbil, och förhoppningsvis ska vi ha allt färdigplanerat i morgon. Då ska jag ringa "säljaren" och hoppas att hon tycker att det är en bra idé att vi kommer på lördag. :banana:

Va spännande att få hem hästen :bump:

Men vad det var vidrigt hett på jobbet i kväll, var som att springa runt i en våtvarm bastu :eek: Är så svettig o klibbig så det är rent hemskt men duschen får vänta ett tag tills jag nattat flickorna sen ska jag ställa mej och bara svimma under strilen :bow:

Nu har jag suttit och vaktat i flera veckor men tror ni att Winnie behagar skita? Neeej, inte så mycket som en endaste liten kotte släpper hon ifrån sej så länge jag är ute :mad: Hur svårt kan det vara att få i väg träckprov?

Det är nog den enda nackdelen med lösdrift, att man måste sitta på vakt för att få tag på färsk skit från rätt häst :crazy: Men det löser sej nog..........närmare jul!

Go kväll..... Jesus vilket otrevligt väder.... Mer än 20 grader varmt i dag på dagen... och klibbigt och kladdigt och varmt nu i kväll....

Jag röstar bestämt ner sommaren....:cool: Den är bara otäck ....

Vår och höst ok..... Vinter jepp... me like..... Sommar och värme... då går jag in och lägger mig på sofflocket... och vaknar inte till förrän frammåt kvällningen...

Damerna har fått stå ett antal dagar nu... Tanken var att jag skulle jobbat fröken idag... Men jag var inne och blev avtackad av mina gamla arbetskamrater och det innebar ett antal timmar ute i solskenet... Picnic i det gröna med kubbspel och beachvollyboll...

Huvudvärken började komma smygande... Sen ett par ärenden när jag ändå var i stan... och så hämta dotterns första flyttlass, hon flyttar hem i morgon.... Sen var det kört....

Huvudvärken *from hell* har hemsökt mig hela eftermiddagen och kvällen... och det beror inte på varken åska eller att jag druckit dåligt, jag har bälgat litervis med vatten i dag... Det kommer som ett brev på posten om det är för varmt och soligt...

I kväll är det dock premiär för myggfönstret i sovrummet... första natten för vidöppet fönster.... *längtar*... Hade redan lagt mig om det inte vore för att jag gör ett dubbelpass i morgon och måste ha lite minus på sömnkontot för att kunna sova ordentligt i morgoneftermiddag eftersom jag natten i morgon natt.... Sitter därför uppe ett par timmar till....

Men jag vill gärna ha lite sommar, så du får inte rösta bort allt...

När det är riktigt varmt får man rida morgon eller kväll, helst morgon, det finns väl inget härligare än en tidig sommarmorgon, ut med hästen och lyssna på alla fåglarna. Sen har man gjort det, då kan man åka till stranden resten av dagen, ta med lunchkorg, parasoll och bara lata sig * mmm, drömmer*. Tyvärr finns ju jobb, ogräs, och sånt elände också, men ändå. Jag gillar sommaren:)

Men jag vill gärna ha lite sommar, så du får inte rösta bort allt...

När det är riktigt varmt får man rida morgon eller kväll, helst morgon, det finns väl inget härligare än en tidig sommarmorgon, ut med hästen och lyssna på alla fåglarna. Sen har man gjort det, då kan man åka till stranden resten av dagen, ta med lunchkorg, parasoll och bara lata sig * mmm, drömmer*. Tyvärr finns ju jobb, ogräs, och sånt elände också, men ändå. Jag gillar sommaren:)

Håller med dig. Nu kommer en härlig tid :love:

instämmer jag också.
När jag nu gjort mig av med en energitjuv också så känns mycket, mycket lättare.

idag har jag kömpat vidare med mina staket i ett hav av brännässlor. lyckades få in några av deras blad innanför byxorna. Mindre lyckat:p

SssOm en timme ca ska jag träffa en gammal jobbarkompis och ta en fika innan jag går på arbetspasset. mitt första pass på egen hand. Ska bli kul och spännande. (jag har ju alltså jobbat innan, men nytt ställe med allt vad det innebär av rutiner osv)

men stäng in dem i varsin del av lösdriften då över natten . de lär väl skita någon gång på en 12 timmar så kan du skicka på morgonen...

inte fasen har jag stått med skyffeln under arschlet på hästarna o väntat inte , alltid tagit de färskaste från boxen på morgonen .

du kan ju ha provet i kylen 24 timmat enligt va de står innan du skickar så inte är de så petnoga inte....

stäng in dem i varsin halva på kvällen o ta provet på morgonen....fixat..:laugh:

Hejja Syrran....nickar instämmande..sommaren kan de ha på den västra delen av sverige....:laugh: Där de frusna tanterna håller till...

Själv tänker jag sätta igång o jobba utav helv---tte på jobbet , så jag kan vara ledig i höst o vinter....

Nää sommaren till västra sidan de får hemskt gärna min värme...fasen är ju 25 grader ute o torrt som i sahara ju....flygfän till förbaskelse...blir ju ruinerad på ultra shield o dessa stora bombplan som anfaller i flock....inte finns de sånt på hösten o vintern inte..:devil:

..eller gå ut och gå på ett främmande ställe med den du vill ska skita.Så fort dom ser något konstigt brukar i allafall mina lyfta på svansen:)!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 024
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 368
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka