Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Tack, vi som har en härlig playa att ligga på tar gärna värmen:) Men jag litar inte på er där borta i ost, ni kan ju behålla solen för er själva bara för att :devil:as så jag tar det säkra före det osäkra och drar iväg en runda till Kroatien också, så jag säkert får lite sommar.

Slippa vantar, slippa fruset vatten, slippa fingrar som domnar bort, slippa tår som måste tinas i en timme efter ridtur, slippa blöta leriga vintertäcken, slippa avboka träning för vägarna är så hala att de inte går att köra på, slippa...

Jaja, jag är ändå glad att vi har olika årstider, för annars hade man säkert inte uppskattat det ena eller det andra lika mycket, vilket man än föredrar;) Och ska jag vara ärlig, så rent hästmässigt föredrar jag tidig höst. Vackra färger, skön luft (de dagar det inte regnar och blåser, västkusten, ni vet) lagom temperatur att rida när som helst på dagen...

Idag är här iaf soligt, men lite kall vind. Går snart hem från jobbet och tar långledigt. Ska rida dressyrlektion i morgon tillsammans med en väninna, det ska bli kul. Inte Tage dock, han får vila lite till, det får bli en av ridskolans hästar.

Så så nu ska inte du och syrran klaga över värmen .Är ju bara att lägga sej i solstolen med en bra bok och ngt kallt att dricka :d
Och rida ,äh bara att ta på sej mindre kläder så går det oxå,man slipper juu känna sej som en michelingubbe:angel:

kl
Hästarna är hemma på besök,hovslagare och veterinär(vaccinering)har varit här.Fick hjälp att leda hit dom men i kväll ska jag ta en och en tillbaka till betet igen.

Var så roligt att ha dom inom synhåll igen:),det blir tomt när dom inte är här.Och själva var dom glada för att komma in i stallet,i allafall till att börja med,det blev liite tråkigt när veterinären dröjde.

Men eftersom dom får betala av på maten som vi får gratis på vintern genom att beta ner två hagar på sommaren så är det lika bra att passa på nu innan det blir för mycket insekter.

...lite paus från sågandet....hästarna åter i hagen.Red H.med D.på släp,aldrig gjort det förut men det gick bra.Sparade ju lite tid:).

Så så nu ska inte du och syrran klaga över värmen .Är ju bara att lägga sej i solstolen med en bra bok och ngt kallt att dricka :d
Och rida ,äh bara att ta på sej mindre kläder så går det oxå,man slipper juu känna sej som en michelingubbe:angel:

He he he.... Här går det inte att ligga i någon solstol.... De där bombplanen gubbtjyven talar om finns även här... Man får helt enkelt inte vara ifred från dem om det inte blåser halv storm vill säga... Så solstol, något kallt att dricka är inte aktuellt...

Beträffande ridningen.... Jag känner mig som en Michelingubbe oavsett vad jag sätter på mig.... Så längre ridturer får anstå ett tag till .... :D Några minuter på ridbanan knycker jag till mig mellan varven... och om rätt läge dyker upp när jag och Fröken är ute och gör skog och mark....

Men det får ske tidiga morgnar eller sena kvällar och nätter, eller någon dag då solguden har fridag.... Jag blir för irriterad i värmen för att hålla på med unga spralliga hästar när värmen är över 20 strecket...

Slippa vantar, slippa fruset vatten, slippa fingrar som domnar bort, slippa tår som måste tinas i en timme efter ridtur, slippa blöta leriga vintertäcken, slippa avboka träning för vägarna är så hala att de inte går att köra på, slippa...

Håller med till fullo, hur kan man ens försöka förmedla något genom tyglarna när händerna är borta? Fast får lov att säga att vintern som var i år med massa snö, var kanon ur ridsynpunkt :angel: Och efter att investerat massor i varma kläder/vantar/skor så gick det faktiskt att rida :p Jag är nog lite kluven :o

*KL
Igår var det 28 grader här när jag kom till stallet, och jag hade hoppträning på agendan. Tur var väl det eftersom prinsessan älskar hoppning, så hon jobbade på bra trots värmen. I dag var det dressyr på schemat, eftersom det var ganska varmt idag också så tog jag det barbacka, en sak mindre att svettas för:laugh: Hon skötte sig utmärkt, lite för mycket spring i början, men efter ett tag väldigt avslappnad och mjuk.

Jag har börjat med en ny rolig sak, har ju för lite att göra innan jag har mitt hus att snickra på. Har påbörjat en hinderpark, än så länge har jag samlat virke. Imorgon skall hinderstöden fixas, bommarna står på tork och skall sedan oljas och målas. Så om ett tag kommer jag att ha riktiga hinder att hoppa på :laugh:

Kl.

Jo då nog skulle jag kunna stänga in dom men jag vill inte det. Så fjantig är jag :p Och för det andra så är det ju helgdagar hur länge som helst nu, ledighet för vissa och arbetsdagar för oss andra :mad: Vill oxå kunna ta semester i 1 dag och få 5 dagars ledigt :cry:

Hmm vågar jag tala om att jag är ledig 9 dagar var tredje vecka?
Oki när jag jobbar så är det intensivt men det är det värt med tanke på ledigheten :D

Nej du Pinto, sådant vill vi verkligen inte veta!!!! :devil:

Idag har det shoppats lite. Var till både Glada Hästen och Hööks i Västerås. Dottern ville köpa lite basics till sin nya häst och på G H blev det ett träns med 20%. Jag är med i den butikens gilla-klubb på FB och då fick man ett lösenord i går, haha. så om man sa "Borta bra, men hemma bäst" i kassan fick man rabatten på en valfri vara :o) 120 kronor är alltid värt att göra pinsamma saker för, dottern själv hade aldrig sagt det :) Men tjejen i kassan blev så glad när jag gjorde det att hon klappade händerna och pep ett "jaaaaaaa" :D

Till mig, och Leo förstås, blev det ett stiligt schabrak i läckert brunt som nästan går åt lite aubergine i färgen, och en sadelgjord. Nu bara måste jag tillbaka och köpa den matchande flughuvan, herregud! Vad tänkte jag på när jag var där som inte köpte den på en gång?? På Hööks köpte dottern en uppsättning damasker och boots plus grimma i färg som ska passa den nya stjärnan. I morgon ska jag jobba, rida med min kompis och proviantera in för resan söderut. Vovve ska lämnas hos dottern i stan och sonen på övernattningskalas. Lånebilen hämtas, transporten gås igenom med mera. Vi närmar oss the Hämta day *s*

Spännande med ny häst!!! Håller tummarna att det blir riktigt bra:)

Idag har jag varti med en kompis och ridit lektion på "hennes" ridskola. Fick en maxad d-ponny, som visade sig ha samma welshpappa som dotterns tävlingsponny hade:) Den var känslig och trevlig och det gick ganska bra. Fick bara nån liten tillsägelse om "bak med axlarna" som förr var mycket mer... Det var hur som helst jätteroligt att rida för instruktör, det var ju ett tag sen. Nu håller vi tummarna för att Tage vimsat färdigt med sina långa ben...

ha trodde du att du var ensammen va :laugh: jobbar 13 arbetspass på 35 dagar...:angel: o 1gg är 7 dagars ledighet i de hmm ...där vann du visst..:D

Mmm japp jag vann jobbar ju 7 pass på 21 dagar och 3 ledigheter varav en av dem är 9 dagar:angel:
Va fasen kan ju inte jobba för mkt måste ju hinna med pållarna oxå:D

Ja nu får du prata med honom så att han håller sej frisk,går ju inte an att han ska gå och mumsa gräs och bli tjock o däst;)
Hoppas din instruktör var snällare än mej ,stod i mitten eller hmm satt på en stol när dottern red,blev dressyrpass för henne med båda tanterna.
Slavdrivare vad är det??:devil:

Hmm! Jag måste ha fått fel jobb ;)
Men nu är jag är ledig fyra dagar med idag. Börjar på måndag morgon igen...

Hade hoppas på fint väder idag, men det var mulet som vanligt och blåsigt.
Jag vill verkligen ha värmen :love: Finns ju inget bättre än att njuta i solen.

Har idag hållt på ute i trädgården och försökt fått ordning på den.
Cyklade sen med dottern som absolut skulle rida trots feber och svullen hals. Det blev en lugn ridtur då jag inte tyckte hon skulle rida alls.
Vi red och cyklade förbi den stora ridanläggningen brevid här och där såg det ut att vara westerntävlingar.

I morgon hoppas jag på sol och värme :D

...lite paus från sågandet....hästarna åter i hagen.Red H.med D.på släp,aldrig gjort det förut men det gick bra.Sparade ju lite tid:).

Det där är kanske något man skulle våga testa.. har ju oxå två hästar, men sällan medryttare. Häst på släp, hmmm.
Berätta lite mer ingående hur du gjorde. Lite lugn skritt bara ?
Känns som om det skulle kunna bli lätt besvärligt om pållarna bestämmer sig för det:eek:

Jag brukar helt sonika ta en i longerlina på Släp. Kutar ändå efter sbansen på den hästen jag rider liksom.
Kl jobbat i natt. Nyss hemlommen och frukostäten. Ska köra igång städningen så jag kan "rymma" i eftermiddag med gott samvete. Tänkte försöka stängsla klart och flytta hästarna till den stora beteshagen.

Haha,jag vad gör man om en häst stannar och den andra går vidare:)?

Jag red i skritt och bara vår vanliga väg som de är vana vid och där kommer sällan någon bil.Hade dock bara ett grimskaft det kändes lite kort.

Kanske ska pröva även i skogen en dag,D.är ju foglig av sig och följer snällt med H.Tvärt om ska jag INTE pröva:).

Kl
Kom upp rätt tidigt,här är underbart väder,verkar bli varmt.Gick först en runda med hunden och sedan tog jag en ridtur.

Nu laddar jag för bluesfestival som vi ska på både idag och i morgon:).

Klockan 9 i morgon är vi hos din granne mirameja, titta förbi om du hinner/har lust/har tid :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 041
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 815
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 720
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka