Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Då åker du nog förbi mig strax innan :D Jag får väll ställa mig vid vägen och vinka ;)
Så ser du någon galen tjock tant jogga runt och vinka så är det bara jag :angel:

När jag fick hem min prinsessa som 3-åring så fick hon ibland följa med som handhäst när jag red en halvblodsvalack. Vi började bara lite försiktigt i skritt så att hon lärde sig vart jag ville att hon skulle gå. När hon blev mer van travade vi också, och efter ytterligare ett tag kunde vi ta en kort galopp utan problem. Trots att hon redan då älskade mat så funkade det utan några armar ur led :p

Jag gjorde det för att man kunde komma iväg lite längre än bara promenaderna, så att hon skulle få bekanta sig med omgivningarna. Jag var mycket ute och promenerade eller tömkörde henne innan inridningen, men kändes som om man inte kom så långt då. Fördelen kom när jag red henne, hon kände igen sig och det var aldrig ett problem att rida en sväng.

Usch då, hoppas det ger sej fort! Inte kul alls med värk.

Ja som ni kanske såg på FB så kom Maja hem i morse, och hon betedde sej som på den tiden hon var utekatt. Hon är märklig! Hon har ff inte gått upp på öv utan går omkring här i köket, hoppar upp på bordet och lägger sej och sover en stund, dricker vatten och äter lite mat och vi fattar ingenting!

Hon bryr sej inte alls om hundarna mer än att kommer dom fram så gnuggar hon sej mot dom och spinner. Så här länge har hon inte varit nere på 6,5 år och det är lika längesen hon var ute och det har hon valt alldeles själv. Underliga katta!!

Annars så är det ett alldeles underbart sommarväder, 23 grader i skuggan och det fläktar skönt.

Idavallen, du har PM

Spännande Suss! Kör försiktigt och hoppas nya hästen blir jättebra:) Vilken tur ni hade som hittade rätt så direkt. Tack vare tant- och gubbtråden:)

McMarco:Kl 9 var jag knappt uppstigen idag,var ju på musikfestival igår(och ska dit i dag igen:) ).Lycka till med svarta Rieu eller Rio kanske han kallas nu?

kl
Idag hände det!Galopp med H.:)!Visserligen bara 100 meter i uppförsbacke och dom :devil: bromsarna gjorde nog sitt till,men ändå:)!Men attans vad fort det går:eek:.

Vad roligt med den nya hästen! det är ju så spännande att få hem ny, och att se hur de funkar med de andra.
Jag kan knappt sova de första nätterna utan måste hela tiden kolla om den nya trivs :o

Här händer inte så mkt i helgen. Är ensam med de små till måndag kväll. Det är blå himmel, nästan vindstilla och 26 i skuggan. I em ska det bli över 30.

Testade stocksadeln igår. Den var väl skön, men jag vill allt ha en western, så får hålla utkik tills jag hittar en. Vi funderar på att ha denna till bonusen om den passar Lasse. Sen har vi en tjej som är intresserad av att sitta lite barnvakt och rida lite i sommar, och hon gillar inte western, så då har vi ju användning för den ändå.

Nu ska jag ut och kolla hur mkt vatten hästarna har.

Oj oj, sitter och varvar ner efter några timmar på akuten med äldsta dottern. Hon har cyklat och krockat med en annan cyklist och farit med huvudet ner i backen. Fått några klamrar på ett sår och en rejäl hjärnskakning. Hon ligger kvar över natten, så de har koll på henne. Fy, vad det är jobbigt när det händer barnen något:cry: Tack gode gud att det inte var värre, iaf. Hjälm, när man är på väg till krogen? Skulle inte tro det:crazy:

Åh, stackare. Har det gått bra? Har de kollat nacken noga? Hoppas hon repar sig snabbt.

Älgen: hoppas axeln är bättre.
Gubbe: hur mår din unghäst som var dålig?
Ni andra: hoppas alla mår bra o njuter av värmen!

Själv har jag varit lite frånvarande då min häst blev hastigt sämre (han med njurproblem för er som inte vet) så jag fick ta bort honom. Hade nog ändå trott att vi skulle få en sista sommar ihop!

Nu har jag precis blivit medryttare på en Islandshäst, mindre typen (130) och extremt kort hals så det känns lite pyttigt. Men jätte spännande att lära mig mer om dess ridning o kämpa med att rena hans gångarter. Vet inte så mkt om honom än, har bara provat en gång o ska träffa ägaren i veckan. Känner ju dem båda då de står där jag hade Nobel. Har sagt upp min egen plats för att ta en paus men vill ändå vara kvar här som medryttare. Men idag blir det bara trädgårds arbete, ogräset slutar ju alldrig att växa....
Har slarvat med att plantera oxå: har blomster lökar, men ska man vänta med dem till hösten kanske?
Ska sätta potatis, hinner ju tyvärr inte bli klara t midsommar! Och kryddor o sallad får jag köpa färdig uppdrivna.
Gräslöken är ju kvar från förra året o en mynta kruka planterade jag ut i våras. Så igår blev det grillad kyckling filé i följande marinad: gräslök, mynta, olivolja, salt, soja, citrus krydda- mums!

God morgon!
Precis kommit in efter en promenad med Olga, är hund och kattvakt i helgen. Redan varmt ute, blir nog kokhett idag i em...:(
Ska nu äta frukost och surfa lite. Sedan äta lunch och gå ut med Olga igen.
Ska till stallet i em först, åker nog hemifrån vid 16tiden. Tar ett tag att komma dit - 2 stadsbussar + cykla sista 2 km (har för mig att det är?) till sommarstallet.
Mocka, halma in om det behövs (tror det är dax nu). Byta vattnet i hinken. Blöta mellis och kvällsmat. Lägga in lusern och mellis i boxen. Lägga in hö i hans höhörna, har fri tillgång på hö. Blanda morgonmat och mätta upp ny mellis till i morgon,
Ta in gubbe för avborstning, olja hovar, ge flexijoint och äta mellis. Beroende vad klockan är (de tas in för kvällen tidigast 20), låta han stå kvar inne eller släppa ut i hagen igen.
Byta om. Cykla och bussa hem:laugh:Gå ut med Olga en sista sväng för dagen. Äta middag och titta på BB, final i kväll!:banana:

Fy vilken kväll du/ni haft.Håller med dej finns inget värre än när ungarna skadar sej.Men tur att det inte blev värre än det blev.

Åh fy vad otäckt!!! Tack o lov att det inte blev värre skador!! Ja man är allt bra hjälplös och maktlös när det hänt nåt med ens barn. Kram till er, det behöver ni nog.

Tack för omtanken. Axeln något bättre (läs armen någorlunda brukbar) idag:)
Ska göra en massa smarriga tårtor för imorgon är " en sådan där" dag och hela släkten kommer för att fira idag.:D

Har provridit Tornado en sväng till Ica för att inhandla ingridienser och han gick som en dröm:d

Dottern är hemma och mår efter omständigheterna väl. Hjärnskakning, ett par häftklamrar på ett sår i huvudet, blåslagen, men inte värre. Tur i oturen...

Idag är det studentbal för sonen:) Så stiliga de blir, de små slynglarna:love: när de får på kostym. Frågan är bara hur länge, här är 25 grader varmt...Minstingen som tar studenten, sen har vi klarat av den biten:)

Men sicken sömntuta du är då Mirameja ;) Klart det hade varit kul att träffa dig igen, men det var ju inte så länge sedan sist så jag får väl överleva det :)

Det gick så bra hemma hos dina grannar (rasande trevliga människor måste jag säga!! Maken håller med.). När vi fikat och skrivit alla papper så lastade vi och for hemåt. Det tog nästan fem timmar, vi körde ju naturligtvis lugnare och stannade fyra gånger för att titta till vår dyrbara last. Duktig häst som inte förde mer väsen av sig under resan hem än att han kliade rumpan mot bakbomen då och då.

Hopsläppet hemma gick bra, Rio är redan herre på täppan. Gamla kung Herkules fick faktiskt ge sig :) Idag har Rio blivit ordentligt pysslad med, fått rasa av sig i paddocken och blivit riden. Han fick en flughuva (vanlig utan öron) och jag tror inte att det är något han är van vid för det är faktiskt det enda han visat visst obehag för att ha blivit "utsatt" för här hos oss.

Min egen stackars Leo fick också en present idag, den var inte heller uppskattad. Inte ett dugg. Munkorg på och han är grinig nu. han var mycket tjurig när vi skulle rida och överhuvudtaget inte med på noterna. Nu är jag inte bekymrad för det, jag fick en de ja vu från förra året. Ska man rida får munkorgen plockas bort minst en timme före ridpass, annars blir det en mycket matkinkig pålle att tampas med. Min älskling har personlighet :love:

Studentfirande är så roligt att vara med om. Här hade vi det 1 juni men mitt kusinbarn hann jag tyvärr inte med. Kusinen, som är hennes mamma, och jag är uppvuxna nästan som syskon och är nog närmare varandra än många syskon så vi känner mycket för varandras barn också. Eftersom jag först jobbade och sedan skulle sälja häst fick mina döttrar fira henne utan mig. Lite tråkigt för jag älskar att vara på stan den där dagen, när alla småfulla (eller helfulla) glada ungdomar åker runt runt i stan på lastbilsflak och i hövagnar, sjunger, skrålar och spelar jättehög musik. Alla är glada och det brukar vara jättevarmt och fantastisk stämning.

Bla bla bla ... jag surrar bara jag :D Hursom Tajger, grattis till din stiliga student!

hujedamig :( när det händer ungarna något är det värsta som finns. Tack och lov att det gick så bra som det gjorde ändå, cykla utan hjälm och sedan fara i backen kan bli riktigt otäckt.

Älgen "Parkerar" du Tornado i cykelstället när du handlar? :laugh: Jag fick en massa lustiga bilder i huvudet;) Skönt att armen är brukbar i alla fall, hoppas inflammationen ger med sig.

KL
Idag blev hinderstöden klara och 10 bommar impregnerade och målade första gången, nu kommer det roliga, mönster :p Blir fält med vitt samt annan färg, men det finns ju hur många olika sätt som helst att göra det på. Några skall jag i alla fall göra prickiga, tips av stallkompisen. Hon hade sett det på någon tävling.

Avslutade dagen med en runda i skogen. Idag hade vi sällskap och prinsessan var inte fullt nöjd, hon har blivit bortskämd med att vara ensam med "mamma" :love:

vad kul att han kommit hem till er nu, och skönt att det gick så smidigt både med resa och hopsläpp, verkar vara en cool kille:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 041
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 815
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 720
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka