Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Här var det idag premiär med ridtur på åkern :)
Full fart på hästarna som var lite stressade, tror det luktade älg.

Imorgon tar vi en längre tur runt trädholmarna och kanske vi tar med kaffe och fikar.

Trullan vill inte stå i sitt pink :crazy:

32185790.jpg

Är ångesten helt borta? Eller tar du fortfarande räddningsdroppar?
Bra är det iallafall att du äntligen har ridglädjen tillbaka.
Vilken sommar du och trullan kommer att få.

God morgon!
Trött,trött.... Skulle ha jobbat inatt men hamnade istället akut på djursjukhuset med min gamle vovve....:cry:

Var helt övertygad om att jag inte skulle få honom med mej hem igen,men så blev det inte.

kollad från topp till tå så visar det sej att hans inre organ är i gott skick men han har en allvarlig infektion som förmodligen kommer från urinvägarna och har gått upp i kroppen o påverkar hjärtat.

Då han inte var uttorkad så beslutades i samråd med veterinär att han skulle följa med hem igen,det skulle vara det bästa för hunden.Detta är verkligen mattes hund.....så det hade nog varit sämre att lämna honom.

Hon påpekade dock att denna infektion är allvarlig o att förloppet kan gå mycket snabbt och att det är alls inte säkert att han överlever helgen.....

Det kom så pang på....Han har varit pigg som en mört,har inte ens sett några som helst ålderskrämpor på honom.....
Men,visst tecknen har säkert funnits där,bara väldigt vaga o diffusa så att man inte tänkt på det.

Nåväl,vi har kamperat ihop hela natten,han å jag,och han verkade faktiskt lite piggare i morse. Han har vinglat ut för att kissa o "läsa morgontidningen" och han har druckit.Han har fått sin medicin o får nu vila en stund!

Dax för mej att släppa ut pållarna!!!

Ha en bra dag,alla

God morgon själv...

Sjuka djur är aldrig roligt... Sjuka äldre djur är om möjligt ännu mindre roligt..
Håller en tumme för snabbt tillfrisknande...

Mina får under inga omständigheter spannmål av någon sort då det retar tarmen. All stärkelse är bannlyst liksom socker i annan form än det som finns naturligt i höt. Den andra hästen jag har, Rocket, är halvpaint och de är också känsliga mot dylika ämnen...även om just Rockets pappa var av s.k. foundationtyp (ingen inblandning av fullblod). Jag har lärt mig via den "hårda" skolan vad som är bra mat för hästarna så nu är det liksom "back to nature" som gäller ;)
31911665.jpg

Oxå en underbar häst!
Men du menar att havre inte är back to basic? Jag tänker hur de fodrade förr, men du menar längre än så? vildhästar?
Är det en fång häst du har? Eller på vad sätt är den, de känsliga mot spannmål, stärkelse?

oh cho, gamle skallaren.. han ar ju gammal men skall inte ga annu.. hoppas du och han framfor allt kommer igenom det har med flygande colours.. och ar det dags sa ar det dags.. du vet ju han har haft ett gott liv..
ring mig om du behover, inte for att jag kan gora ngt men jag ar har...

har pa torpet inget nytt annu. mar battre idag, men har bara sprungit ut (i jammers) och gett en kaka och checkat vatten.. snart skall de ut.. solen skiner sa kanske kanske kan jag far ngt gjort. Petra kommer runt lunchtid och skall gora valdemars box.. kanske jag aven kommer upp pa honom. och sen blir det att dra trad till ridpaddocken.. och satta isolatorer.. det ar aldrig slut... men det ar skoj och ville inte vara utan djuren..

ha en bra dag alla, varen ar nog har nu...

Kl
Gårdagen spenderade jag på Simlångsritten.
resultatet nöjd häst och glad hästskötare
dscn7423_143321010.jpg

Fler bilder finns i min blogg för er som vill se.

Hon låter lite som min, fast ngt värre......
Min är het, galopp tokig, älskar att hoppa, taktar gärna. Men inga hopp o skutt o andra saker som tur är. Men att gå som en krabba, ner i diken, eller galoppera på stället för att han inte kommer iväg fort nog, det är hans speciallitet!!

Jag tog droppar igår och tur det kanske, då Trullan började galoppera när jag satt och försökte ta kort med mobilen :) Lasse fick ett ryck och hon hängde på.
Jag kände att svagt pirr i magen, men blev inte rädd, men benen darrade en stund :D
Fast när jag och bonusen red i förrigår så tog jag inga droppar och det kändes helt ok.

Ångesten är helt borta. Innan hade jag ju ont i magen när vi började sadla och började tänka negativt. Nu tänker jag inte alls och ser inte några hinder för att det inte ska bli en bra tur. Vilket jag antar att Trullan oxå känner, då hon överhuvudtaget inte tvekar eller verkar ha en tanke på att vända fast Lasse kan stressa och strula ibland.

Så det känns som att det är bäddat för en bra sommar! Särskilt som jag kommer att ha bonusen som ridsällskap. Har oxå en granne en bit bort med dotter som bonusen brukar vara med, och de har 2 isisar och vill ha ridsällskap.

Dags att köpa en bra kamera kanske :)

Alltså,det är så skitkul att se att det går bra för dej o Trullan nu!!
Man blir glad i hjärtat för din skull!!!:laugh:

De där är avigsidan med gamla vänner...och en bit som aldrig vänjer sig vid.

Ett ansvar man tar på sig redan vid köpet , dock har vi en förmån i att vi kan bestämma när de är dax för dem att få sluta.

DEsvåraste är att ta beslutet innan de går för långt.

Man får trösta sig med att man har gett dem ett gott liv o de slipper lida eller få ett ovärdigt liv.

Snabbt väldigt fort kan de gå i bland , o de enda man kan göra är att hantera de så bra som möjligt.

Våran egna sorg får vita efteråt .

Hoppas han hänger i ett taag till....du vet när de blir dags....

pussa på han lite o en extra god korv .....:)

visslingar o applåder....snyggt jobbat tjejen...:laugh: du ser med envishet o lite jävlar anamma går de mesta.....häng i nu...inte för långt mellan turerna..

i sommar kommer du o galoppera hej vilt.....:D

Fy fabian för morgnar..:cry: akn man få ta bort dem tro......okey morgnarna i sig själv är de inga fel på....men de kommer ju för tidigt på dagen...:eek:

Nåja gnälla lär väl inte ändra på de....3 muggar smörjmedel är klara så nu finns de inga ursäkter , dax o sadla upp o kasta sig ut i verkligheten...

ska se om vi kan hitta en ny väg till racerbanan....

ha en så bra dag som de går i solskenet....talyyhooooooooooooo

För din kännedom Gubbtjyv! Bra att du inte lyckats logga in på FB med positivt resultat ännu - vi måste utveckla oss mer om stons olika besvär och prata färdigt om det... ;):o :angel:

Annars är det soligt värre här - på Närkesslätten! :D

oj..ser man på...:) de berömda undantaget ...:) söt liten sak.....

får man fråga vilken stam de är på den.....ser inte så stor ut...men söt va han..:laugh:

Super Arnie är pappa
Petticoat är mamma

Damen ifråga är Summer Coat, sprang in lite pengar iaf åt sin ägare o uppfödare innan benen o hjärnan sa ifrån.

Hon kom till mig när hon var 6 år, Luciadagen var vi uppe i Stockholm o hämtade henne, kallt och snö.
Hon har inte varit en lek.. :devil: men till slut så blev vi de bästa vänner.
Kan fortf vara het men är kul att rida.
Har haft henne över 9 år nu :love:
Nej hon är inte hög.. 160 kanske ? Var som en ponny tyckte jag när vi hämtade henne. Men nu känns hon inte så liten, hon är mkt kraftigare :angel:

hmm :) Ston gillar jag skarpt....o besvär..nja..vete fåglarna om jag håller med...speciella jag..stor integritet , egna ideer , ja...men besvärliga..näää

föredrar ston framför valacker...har mest haft ston..gillar den psykiska utmaningen med dem...o har du kommit på god fot med dem så är de underbara...så nästa häst blir ett sto...

solen lyser även på litet torp i skogsbrynet....nyss hemkommen efter ett par timmar i sadeln...härlig tur o Springaren var på sitt mest alerta humör...:angel:

Råkade hamna i ett stort kärr vid letande efter ny stig...blev en aning blöttt :angel:

Men vi torka upp efter galopp på järnvägsbanken...en helt okey förmiddag...

nu en mugg kaffe i utemöbeln ....:p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka