Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

lilly är bland de vackraste hästar jag vet..... Här kommer en lite orgie i lillybilder..

14781444.jpg

15417461.jpg

17551081.jpg

19269108.jpg

21951195.jpg

underbar!!

Här har ni en som vägrar att trimma, klippa och rycka i pålles man. Aldrig i livet att Leo ska ha en kort, rak man! Även om den är ganska tunn och det kan se lite grann stripigt ut så är det så jag vill ha honom. Dotterns fingrar kliar att få pilla men jag säger stopp! Svansen kan jag toppa av lite ibland, den blir så himla lång så han nästan trampar på den, men med det får det räcka.

Jag gillar också naturlig look vad gäller manen:).

Nyss hemkommen från distanstävling,inte som tävlande men väl hinknisse:).
Var inte så betungande då kompisarna red kortaste sträckan 2 mil.Hjälpte till att hålla ,skritta och lasta hästar och servera vännerna lite fika.
Alla tre klarade vet.kontroll och tider.Träffade också en annan buketant,hade ju hört att hon skulle dit så efter lite spanande kände jag igen henne.

På hemväg ringer brorsonen som var hemma hos mig för att lasta av ved(nu vet ni vad jag har att jobba med närmsta tiden!)och berättar att mina hästar går i trädgården:eek:.De har aldrig tagit sig ut förut,inte nu heller egentligen,verkar vara jag som inte stängt ordentligt till hagen,tråden låg på backen.På min inrådan tog han lite skrammel i en hink och jo,de följde gärna med honom tillbaka till hagen.Gräsmattan lite söndertrampad men det går väl att ordna.

Har idag haft årets första fästing krypande på mig,usch:(!

ingen fara med gräsmattan...trampa igen spåren bara voila....

Jag har tagit några 1000 kvm av gräsmattan till hästhage..:) o den klarar sig utmärkt om man inte har dem där länge när de är blött....

För din skull hoppas jag veden är kluven o klar att travas...annars blir de till att lägga i överväxeln o svettas rejält..:laugh:

undrar om man ska gå ut o provstarta gräsklippparen...snart dax o klippa ..suck..:(

tänkte på hästen din.....fjordingen som jag fodrar nästan varje dag o kör emellanåt ..har precis samma symptom som din , kom för nåfra år sedan o han är 23.....han är pollenallergier.....

Köpte DODSON & HORRELL Breathfree...örter..börjar ge honom de när snösmältningen börjar o efter rekommendation på burken...sen får han underhållsdos o klarar sig finfint då...inga symptom o funkar som vanligt....

vintern behövs de inget....medlet är inte så dyrt ..räcker ett bra tag....även testat andra dyrare medel men inte fått någonbättre effekt....

kanske värt o testa....

oj..ser man på...:) de berömda undantaget ...:) söt liten sak.....

får man fråga vilken stam de är på den.....ser inte så stor ut...men söt va han..:laugh:

Piraja - jag tycker du kan trimma liiite i nederkant, så man inte får de där riktigt tunna yttersta testarna som bara ser tråkiga ut.

Här klipps inga manar, nä, ryckas ska de! Tycker man får se till sin hästs man, funkar den att ha lång, eller är det faktiskt snyggare med en kort, välskött man?

Vissa raser ska naturligtvis ha lång, böljande man, men många hästar blir, tycker jag, mycket prydligare och visar sin hals (om man nu vill det:) )bättre i en kort man.

Jfr med oss tanter, vissa kan ha långt böljande hår, andra av oss måste ha kort frisyr, för det har blivit lite tunt med åren;)

Dessutom skulle nog dottern få hjärtsnörp om jag sa att Tages man skulle få växa:D

Nu har jag och Tage varit ute och gått vår trekilometare. Jag tänkte på Karins råd, höll honom så mycket jag kunde bakom mig. Stannade och lugnade ner när situationen blev lite stökig, backade lite, stod stilla. Rundan tog nog dubbelt så lång tid, för det eldades i trädgårdarna, nån drog igång en motorsåg, en annan spolade med vattenslang...men han fick iaf inga allvarliga tokryck;)

Nu ska vi på kalas till min bror som fyller år. Bra, slipper man laga mat idag:)

har klipps INGA manar.. aven om det behovs.. Valdemar ar ju bara ackligt sot i sina langa man som delat sig i mitten, fanta daremot maste jag gora ngt at da allt hanger till en sida pa henne, tjock som den ar och det gor ont i MIG nar jag ser det.. Klipper kommer i 2 veckor.. da skall vi ha stor frisorsalong..
Rabarberna forstas, ja madeira med sitt lockiga har ar en pina, jag har rett ut tva mer tovor och nasta morgon var de rufisga igen.. Far kanske borja ha hennes i flator for att manen skall halla sig snygg, Mirri a andra sidan har jattebra har. Inte sa tjock annu men det kommer, han har ju precis tappat ut babies haret.. Svansar vagrar jag ocksa att klippa.. Valdemar kom hit med en svans avklippt rakt under hasen bak, sag ut som en halvblod hoppare.. stackarn.. Sa nu nar han aker pa camp for sommaren blir det stor lapp for hans stalldorr, KLIPP INTE HANS SVANS!!!!. Fanta har jag aldrig klippt, den behover putsas, men den ar nog sa lang som den blir.. lite jamna till och sant skadar ju inte... \Och igen rabarber skall ha lang svans.. Hade hand om en tvlingshast en gang dar svansen var flatad och upprullad i en strumpa och nedtagen en gang per vecka och genomborstad/plockad.. Mkt vackert i showring med svansen en meter ut efter hasten...tyckte de.. Inte min idea alltsa.. Men jag brukar trimma lite pa svansarna nar de borjar kliva pa den, men den skall ju vara sa lang som mojligt.. Igen beroende pa hur man anvander sin hast..

Mirameja, ar du redo for tant camp? vi far val nastan komma till dig har och hjalpa till med veden.. Jag hade ju fatt mitt inlagt annars hade det varit den stora saken har... Har inte mkt tid just nu innan folis kommer men sa fort hon har anlant kan jag komma ner for en dag eller tva.. lat mig veta..

Och annars pa torpet hander inget.. Varit en underbar dag med sol pollen och varme.. Pollen varit keyword.. Jag sticker ut nasan och borjar fa problem med andningen. Ogon ar roda, nasa ar rod och rinner, och jag har pa hela dagen fatt en box mockad.. \Stadade lite men inte alls sa mkt som jag skulle vilja ha gjort.. Ochhar ingen meds men skall till doctor pa tisdag sa far val forsoka halla mig levande tills dess.. \NNu ar det nastan dags for djuren att komma in, jag har sovit mestadels av dagen, sa maste ut och fa gjort middag.. Det blir val att satta pa sig en san dar mask igen.. Tankte pa ugnspannkaka for kvallen, med kassler i. Gott och matigt. Appetite ar inte heller sa stor.. jaja, man overlever..
Ha en bra kvall alla..

Jaaaa då Piraja, jag vet vilket jobb det är att trassla ut manen. Winnie har den tjockaste man du kan tänka dej dessutom är den alldeles smålockig. Hon får ofta små trollflätor som vi kallar dom, och det är ett elände att reda ut dom men jäklar va fin hon är i sin tjocka, lockiga man när den är genomborstad :love: Det går åt en del pälsglans men det är det värt :D Och svansen är tjock den med och i den får hon rastaflätor!!

När man går i väntans tider kommer man osökt in på att man ska fölvaka...

Jag har som överst på min önskelista fölvakning med hjälp av Birth Alarm - undrar om någon av er här på Buke vill hyra ut en dylik device/manick till mig?

Tänkte jag kunde börja här - har kollat runt på alla sighter jag kan finna - Nada finns det. :cool: Pma mig gärna då isåfall.

Nåväl - det ordnar sig nog! Nu ska jag ut till kusarna och fodra dem - innan de gör det själva. :eek::devil:

Hittade dem nämligen i stallet härom kvällen - de hade tagit sig in själva (inte mitt fel - nöjd där) och gjort taberas på kvällsmaten... :d Sabla tur att de inte hade gått på torrfodret. :grin: Kunde ha slutat illa.

För din skull hoppas jag veden är kluven o klar att travas.

32306147.jpg

Nix,det får jag göra själv.Det är ett jobb som jag gillar men som alltid är det svårt att få till tiden(ja,ja,jag vet!Prioritera:)!)Hoppas kunna visa er en färdig hög så småningom.

Kat: Du är så klart välkommen men än finns det inte mycket att bära:).

Gubbtjyv: Jag tackar så mycket för tipset på örterna,har kollat och ska beställa.Det är så bra med alla er här och all er kunskap,jag tar tacksamt emot:bow:.

Under dagens promenad snorade vi i kapp en stund H.och jag men vi gick i rask takt och mådde f.ö. bra:).

Här klipps det inte heller några manar och svansar.
När jag köpte gubben för 14 år sedan (tiden går...:laugh:) hade han lång svans och man som gick ner långt på bogen.
Men efter en sommar med bete + skog med tallar = kåda:(, så fick jag klippa bort det mesta för att manen var full med kåda. Sedan dess har han haft en ynklig man, som minskas ner vid täckesanvändning mm:(
Hans svans har varit hyfsat tjock och fin tills förra sommaren, då han tyckte att enbuskarna i hagen var fina kliställen... Så hans svans ser ut som fölsvans nu:(
Har funderat på att göra något åt den, men vad?:confused:

hmm....tur inte högen var så stor....gissar på en ca 10 kbm...men räcker till....du har 2 månader på dig....sen ska veden ligga staplad under tak....till midsommar...:)

Ja öreterna är värt att testa...till en rimlig peng.....hoppas de hjälper ...lycka till:)

God kväll!

Idag har det varit varmt, +16 som mest. Nu är det +10

Hade lunchfodringen idag, så jag var i stallet vid 14tiden. Lunchade de hungriga pållarna.
Mockade och fixa käk och vatten till gubben. Städade lite i hans hage, slängde bort gammalt äckligt hösilage som han ej har ätit upp.
Hämtade gubben från hagen och borstade av lite på stallplan. Spolade av tassarna uppe i spolspiltan innan han fick gå in och äta mellis i boxen. Sprajade på flugmedel, mkt mygg nu.:mad: Oljade in hovarna innan han fick gå ut i hagen igen. La in middagsmat och åkte hem.

Gubben har de senaste dagarna blivit svullen i skapet:(Kom sedan det har blivit varmare + mygg:confused: Är inte öm, ingen feber. Pinkar som vanligt, helst bara inne...
Ska ta i morgon och underredsbehandla honom (läs tvätta skapet;)), han får mkt gojs i skapet då och då.

Dricker även dåligt nu:( Har druckit dåligt till och från sedan sin svåra kolik för 3 år sedan. Ute dricker han inte alls, har 2 hinkar i hagen (ensam i hagen). Inne har han 2 stora hinkar, han dricker knappt en per natt, för det mesta mindre. Får blanda i en ½ dl betfor delat på båda hinkarna, utan dricker han sämre. Äter torrt hösilage.
From i morgon får han betforsoppa till middagsmat. + betforsoppa till mellisen:confused:
Han har när han druckit dåligt, fått kolikkänning, så det vill jag inte att han ska få nu

Inget fel på ögonmåttet:)!10 kbm är vad jag betalar för.Vet det där med färdigt till midsommar men det hinner jag inte.Får jag in den innan sommarens slut är jag glad.Brukar ha ett sjå med presenning på-av om det väntas regn i slutet när den börjat bli torr.I alla år hitills har jag fått in det mesta i bra skick.

mmm vet vilken tid de tar....eldade ju med ved i 12 år o fick hem 40 kbm i början på mars o kapade o klöv den för hand .....jädra jobb men ändå rätt skönt på något vis....då var de liksom vår o vårsolen framme....

men de va ett slit o få in den till midsommar annars gick de inte att elda den på hösten...hann inte troka tillräckligt...

men du har väl i alla fall en hydraulklyv hoppas jag.... :o

spruta skapet på han med knott o flugmedel eller köp en burk med mjukgörande salva som innehåller tjära...flygfäna skyr tjära....

ge han lite ca 10-20 gram lössalt utan jod i betforvattnet...så dricker han mera...:)

Jag har varit borta 6 dagar i rad, så idag var det riktigt bra att vara hemme.
Så skönt det är att rida egna hästar.:love:
Mina hästar kan ju allt som jag tycker en häst ska kunna. Så är det ju självklart jag har ju själv tränat dom.:laugh:
Det är ju också trevligt att hålla på med andra hästar, jag tycker att träna hästar är det enklaste jobb som finns.
Jag har alltid tyckt att det enklaste sätt att tjäna pengar är att inrida hästar.
Det är så trevligt att hålla på med, att det är svårt för mig att förstå att några vill slippa för det.
Kanske beror det på hur man gör.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring