Sv: Tanter och gubbe traden part 7
Oxå en underbar häst!
Men du menar att havre inte är back to basic? Jag tänker hur de fodrade förr, men du menar längre än så? vildhästar?
Är det en fång häst du har? Eller på vad sätt är den, de känsliga mot spannmål, stärkelse?
Många ger havre/färdigfoder etc BARA för att "man ska" och har inte någon som helst koll på om hästen överhuvudtaget behöver det.
Mina hästar klarar sig utmärkt på hö och lucern. Finns ingen anledning att ge nåt annat då...och dom är av helt skilda typ. Rocket är mer mot varmblodstyp medan Lilly är en mullig ponny. Båda är lättfödda men Lilly är extremt lättfödd. Korsförlamning är rätt vanligt förekommande hos de amerikanska raserna, fång är vanligt hos mulliga ponnies. Inget av det är önskvärt här så jag håller dom till foder som inte stör tarmarna, vilket spannmål gör. Dagens havre är heller inte av samma typ som förr då det hela tiden förädlas för att bli mer hållbart, mer motståndskraftigt, mer ekonomiskt lönsamt o.s.v. ...och vad det gäller hästar förr så arbetade dom långt mer än dagens häst gör över lag.
Ingen av mina hästar har påvisat någon sjukdom av ovanstående men jag bjuder heller inte på det när det så uppenbart inte behövs såna foder för att dom ska bygga muskler, hålla hull och orka jobba. Hö, lucern, vitaminer och mineraler är allt dom får och bilderna visar ju att det absolut inte behövs nåt annat...dessutom jobbar mina hästar mer än de flesta hobbyhästar gör.
Ser man till den forskning som gjorts hittills (finns att söka på bl.a. SLU:s sidor) så vet man att stärkelse påverkar tarmar negativt liksom socker. Kan man undvika det är det ju en win-win-situation både ekonomiskt och hälsomässigt. USA-forskare inom häst har kunnat koppla stärkelse till korsförlamning samt även fång (störning av tarmen kan utlösa fång). Liknande studier finns på oss människor med liknande resultat.
Den mest intressanta studien i fodersyfte är den man gjort på aktiva travare där man gav en grupp endast hö/silage och det påverkade inte deras tider, ork, muskeluppbyggnad m.m. Så jag är övertygad om att vi fodrar på oss själva problem. Jag har valt att kliva av det "tåget" och gå tillbaka till hästens grund som gräsätare