Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

ja den pappan är de inga fel på , dock lämnade han en del heta avkommor men springa kunde de....:laugh:

insprugna pengar får vi nog lasta mamman för..:laugh:

160 ..inte så tokigt ..flesta amerikaner ligger ju runt de.... min är dock lite högre....söt var hon i alla fall

Sprajar honom varje dag med flugmedel nu sedan myggen har kommit.

Han vägrar äta salt. Har provat med 1 km fodersalt i maten eller vattenhinken, då vägrar han äta/dricka...
En vanlig saltsten räcker till honom i minst 1 år...

Har provat med det oxå= vägrar dricka...
Bäst funkar nu en näve (typ ½ dl) betfor, torr då) som delas på båda hinkarna. Ett tag dög det bara med äppeljos i dricksvattnet, fick då ca ½ dl delat på båda hinkarna

KL

Har haft utsläpp och lunchfodring. Antagligen sista lunchen de får för i vår...:(
Släppte ut pållarna vid 8.30
Blöte betfor och vägde upp all hösilage
Mockade och fixade käk + vatten till gubben. Blöte middagsmaten med extra vatten så han får i sig mer vätska
Tog in gubben igen för avborst och tvätt av "underredet". Fick äta mellis i boxen medan han fick flugmedel, linementa hbkota och flexijoint.
Släppte ut igen. La in middagsmat i boxen och lunchade. Åkte hem

Man får gratulera...bugar o bockar så manen släpar...:p

Jag får vidarebefodra grattulationer och bugningar. Det var hästskötaren som red. Jag bara äger hästen:D

I övrig t har jag idag roat mig med att fixa med lite staket och pållarna får numera husera i skamfållan. Det stora gärdet ska gödslas och plöjas. Då kan de inte vara där mer.

Kul, då var du ju i mina trakter. Bor bara 1½ mil från Simlångsdalen. Min hovslagare har försökt övertala mig att rida en prova-på-distans, men vi har inte nappat än. Annars rider vi ju ganska långa rundor när hästen är igång.

Idag gick dotera och jag skogrundan med Tage, ca 4-4,5 km och han var helt lugn hela tiden. Inget snörp med underläppen, Karin;) Hyfsat väder, men inte så varmt som de hade lovat...Fast jag var lite svettig efter promenaden iaf:)

Nää, för jag var trött och skrev fel:p
Sämsholm skulle det stå. Förlåt!

Oxå en underbar häst!
Men du menar att havre inte är back to basic? Jag tänker hur de fodrade förr, men du menar längre än så? vildhästar?
Är det en fång häst du har? Eller på vad sätt är den, de känsliga mot spannmål, stärkelse?

Många ger havre/färdigfoder etc BARA för att "man ska" och har inte någon som helst koll på om hästen överhuvudtaget behöver det.

Mina hästar klarar sig utmärkt på hö och lucern. Finns ingen anledning att ge nåt annat då...och dom är av helt skilda typ. Rocket är mer mot varmblodstyp medan Lilly är en mullig ponny. Båda är lättfödda men Lilly är extremt lättfödd. Korsförlamning är rätt vanligt förekommande hos de amerikanska raserna, fång är vanligt hos mulliga ponnies. Inget av det är önskvärt här så jag håller dom till foder som inte stör tarmarna, vilket spannmål gör. Dagens havre är heller inte av samma typ som förr då det hela tiden förädlas för att bli mer hållbart, mer motståndskraftigt, mer ekonomiskt lönsamt o.s.v. ...och vad det gäller hästar förr så arbetade dom långt mer än dagens häst gör över lag.

Ingen av mina hästar har påvisat någon sjukdom av ovanstående men jag bjuder heller inte på det när det så uppenbart inte behövs såna foder för att dom ska bygga muskler, hålla hull och orka jobba. Hö, lucern, vitaminer och mineraler är allt dom får och bilderna visar ju att det absolut inte behövs nåt annat...dessutom jobbar mina hästar mer än de flesta hobbyhästar gör.

Ser man till den forskning som gjorts hittills (finns att söka på bl.a. SLU:s sidor) så vet man att stärkelse påverkar tarmar negativt liksom socker. Kan man undvika det är det ju en win-win-situation både ekonomiskt och hälsomässigt. USA-forskare inom häst har kunnat koppla stärkelse till korsförlamning samt även fång (störning av tarmen kan utlösa fång). Liknande studier finns på oss människor med liknande resultat.

Den mest intressanta studien i fodersyfte är den man gjort på aktiva travare där man gav en grupp endast hö/silage och det påverkade inte deras tider, ork, muskeluppbyggnad m.m. Så jag är övertygad om att vi fodrar på oss själva problem. Jag har valt att kliva av det "tåget" och gå tillbaka till hästens grund som gräsätare ;)

Hej hopp för övrigt!

Denna dag blev stressig...inväntade besök av "di äldre" i familjen på makens sida. Vi kom ju inte så långt med städningen igår :o ...så det var det vi vaknade till i morse. Herreminjeeee vad vi jobbade oss genom huset och maken hann till och med att kratta undan lite som kommit fram när snön nu smält. Gästerna dök upp precis när vi blev klara...phuuuuuu:crazy:

Så har vi umgåtts och ätit gott (smörgåstårta och vanlig tårta med hallon och inlagda persikor)...under tiden tilltog blåsten och nu stormar det formligen. Väntar lite med att gå ut och jobba hästarna som går ute i hagen och ser ut att må toppen. Avnjuter nu lite tystnad och en kopp kaffe...eller ja, jag hör ju hela tiden hur det tjuter i stugknuten så tystnad är det väl inte...:cool:

Vi har ett strålande väder, solen strålar och det är varmt och skönt. Tyvärr, p.g.a. vinden kunde vi inte sitta ute och fika, annars hade vi gjort det. Det får bli längre fram...maken sa just att vinden får hela huset att gunga:eek:...ja ja, det avtar väl framåt kvällningen...hoppas jag:cool:

:bow: håller med ....men de fodrar att du har analys på höet....vet din hästs energi o proteinbehov vilket är individuellt , så de är inte lättare o fodra med enbart grovfoder men mycket större vinster att få.

sen behövs alltid ett hästöga ....som komplement....

Ja de får du göra..prestationen blev ju inte sämre av att de var hon som red...tvärtom....va månde bliva....:laugh:

Den här dagen har jag njutit av hejdlöst! Ett underbart väder har vi, trots blåsten (som jag inte brukar gilla). När maken och jag släppt ut hästarna skjutsade jag honom till grannbyn där pendeltågen har ändstation så att han fick åka och hämta sin lastbil efter ett par dagars "konfererande" på Östersjön :D Här hemma satte jag igång att göra scones till töserna som skulle titta in mitt på dagen. Jag hade passat på att locka hit min mamma också så vi blev fyra generationer runt fikabordet. Nice!

Nu i eftermiddag dammade dottern och jag av våra små hästar och tog en tur på kantzonerna. Underbart med kvittrande fåglar, fjärilar och superglada pigga hästar som inte alls var störda av vare sig de hårda vindbyarna eller konstiga flaxande fåglar. De är för söta! :love:
216020_10150160688771200_645741199_6828041_7793480_n.jpg

Leo ser pytteliten ut här, konstigt.

206837_10150160688881200_645741199_6828043_7889784_n.jpg

En halshuggen jag sedd från Sorayas rygg.

kl

Shiit fullständigt värdelöst vetande...:) Sicken stor fläck de blir nr man trampar på en död mus:eek:

mot skurhinken.....:mad:

Vinden har mojnat...men då fröken yrväder fick sig en genomkörare igår valde jag att först grooma bägge...så välbehövligt:cool: och sen tog jag Rocket i lina och så fick han jobba lite. Först lite påminnelse om det vi kört tidigare, sen fick han klättra på lilla kullen och slutligen lite tankenötter aĺa NH...han är så duktig:love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka