Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

kl

Var lite tveksam att rida H.idag,igår när vi promenerade var hon trött och hade något problem med luftvägarna,kom en del slem i näsborrarna.Idag var hon pigg igen men fnös väldigt i början av turen,kunde dock inte se något slem.

Hon var som sagt väldigt pigg så efter en stund ökade vi,hon fick trava så länge hon ville,blev en kilometer innan hon saktade ner.Sedan skrittade vi hem igen.Inga mer fnysningar då.

Det var så här även förra året men då hostade hon också ganska mycket när vi ridit en stund.Under höst och vinter har det inte märkts något.

Väl hemkommit från en trevlig dag hos Cho3 och Tajger och deras trevliga hästar.
Där kommer kanske lite bilder imorgon.

Tack Karin! Det var kul att se hur du hanterade Tage, när han beter sig som han gör. Jag ska tänka på det, och jobba på hur jag beter mig:)

Hur märker du av det på din häst och hur länge har hon besvär?Vad kan man göra åt det?

Förra året i samband med det här började H.också klia mulen mot nånting hela tiden,vid ridning och strax efteråt.Vet inte om det hörde ihop eller bara råkade komma samtidigt.Har inte märkt av det -än.

När jag sökte svar verkade det vara symtom på headshaking,verkligen inte roligt:(.Blev som sagt bättre efter sommaren,hade nästan glömt bort det.

Även D.har någon form av skakning med huvudet ibland vid ridning.Lätt att bli nojig,vill ju inte att de ska må dåligt men det är svårt att veta hur/om de lider av det.

lättare trött,slemmig,frustar och piper i andningen
Haft besvär ngr år och det börjar alltid på vårkanten,hon får örter.
När hon äter dem så är det inga symtom alls

Senast ändrad:

Ja,en dag full av hästeri!! Men jätte kul!

Först av allt tog karin en promenad med min hingst.
Ut genom helt fel grind,efter lite tvekan klev han ut på skogsvägen,ifrån kompis o trygga hage.
Följde snällt med Karin nedför vägen,över på andra sidan landsvägen, för att titta på en jättestor lyftkran som användes för att resa grannens ridhus,som är under byggnation.Följde bygget mkt intresserat,kanske funderar på att bli kranskötare?:D
Skötte sig utmärkt!

Sedan vidare till en kompis welsh hingst.Uppsittning, för första gången, stod på schemat. Det gick så bra!
Mycket klok o vettig liten ponny! Och vacker.....!!:d
Han tyckte dock det var läskigt att gå framåt,bakåt o runt i volter gick däremot utmärkt! Nåja,så småningom funkade även framåt växeln,med lite lock o pock o godis....:d

Tillbaka hem till mej för last träning av min två års hingst.
Han har aldrig satt sin fot i en transport förr o tyckte att det var lite läskigt,men ändå ganska spännande.
Skötte sej bra igen:laugh:

Karin skötte sej oxå utmärkt:bump: o jag tror hon är nöjd med min insats som ställföreträdande fotograf o coach.....

Men vad trött man blir av att jobba som fotograf,hoppas jag slipper träningsvärk i avtryckar fingret i morgon:angel:

En väldigt bra dag! Tack Karin!

Låter som en underbar dag, bara vigd åt dessa underbara varelser: hästarna!!
Hade själv en lång dag med lilla ponnyn i förrgår. Ja, eg är han inte såå liten, welsh cob, 1.46, grov i typen. Först blev det en lugn o harmonisk runda på nästan en timma, bara skritt förutom en galopp. Sen satt jag en bra stund i solen o fixade med bett o träns, har bestämt att inte använda D- rings bettet, han gillar det inte alls. Vanligt 3 - delat är absolut bäst i dressyr och de flesta uteritter.
Sen kom då vet som jag väntade på. Kollade tänder o raspade lite, det var inte mkt som behövdes. Pratade om ryggen o fick många bra ridtips o hur han ska vinkla bäckenet samt röra ryggen. sen foder frågan, haha, jag varit nojjig att han äter dåligt o tappar. Nejdu, sade han, om man tittar på den magen så går det verkligen ingen nöd på honom, och den rumpan skulle många hästägare önska att deras häst hade....så eg har jag nog stirrat upp mig för mkt på vad han inte äter och inte focuserat tillräckligt på ridningen. Här ska byggas muskler!!!
En härlig o lugn veterinär!

Kanske hon är som min att hon får besvär nu när det blir pollen?
Åh, vad jobbigt. Det visste jag inte att hästar kan vara känsliga mot. Hjälper örterna? Måste hästen stå inne vissa perioder, eller är det trotts allt bättre ute?

Var du glad att du har en häst som begränsar sig själv ;) ...Lilly (Welsh Cob även hon) är av den extremt lättfödda typen och som äter konstant om det bjuds. Hon är också grov, 148-150 cm mkh ca.
Så här såg hon ut förra sommaren
100814KickioLilly5.jpg

Hon får i stort sett bara hö, lucern, VSL och lite vanliga mineraler.

Åh, vad jobbigt. Det visste jag inte att hästar kan vara känsliga mot. Hjälper örterna? Måste hästen stå inne vissa perioder, eller är det trotts allt bättre ute?

Ja även hästar kan reagera mot pollen och jag tror det är lite som med oss människor...vi har en helt annorlunda kost än i "urminnestider" och jag tror det påverkar...allt processande av käket idag är inte bra.

Jag själv mår så mycket bättre om jag skippar snabba kolhydrater, e-ämnen och sånt...allt "konstgjort" är ett big NO NO här hemma så margariner m.m. finns inte här ;) . Ren mat är bäst, helst vilt eller naturkött/kravodlat o.s.v. Lika för hästarna, dom får inga blandningar i övrigt utan rent ska det vara.

Håller med :) De många hästmänniskor inte förstår är att ha ett hö som passar sin hästs behov....inte så lätt alla gånger....men fixar man de så behövs inget annat , då fyller höet allt...

En gammal sanning är att ett bra hö alltid är värt pengarna....o du får nöjda glada välmusklade fina hästar , arbetsglada....o en nöjd husses plånbok:D

ha ha...hmmm ja där var de en Lilly i väl gott hull...harkel...:angel: men fin är hon...

Vilken härlig lördagsmorron det är!!! Solen vräker sej på himlen och det är redan 11 stycken goa plusgrader :bump: Blir nog en varm och skön dag!

Har varit ut och hissat flaggan för gubben min som fyller år i dag så det blir kalas här på em.

Frukosten är intagen för oss tvåbenta och nu är det alla fyrbenta som ska ha sitt!

Önskar er alla en underbar lördag :banana:

God morgon... eller god förmiddag snarare....

Har varit på kurs hela veckan.... långa dagar således och slut i planeten när man kommit hem.... Har varje dag tränat efter jobbet för att få upp orken.
Har varit lite förundrad över att jag inte orkat hålla samma tempo som tidigare och jag har fått en fruktansvärd träningsvärk och kroppen har protesterat.

Igår på eftermiddagen kom jag till insikt om vad det hela handlade om.. Började må rätt risigt lagom till sluttentan... Klarade av den på ett hyfsat sätt....

Sen när jag satt i bilen på väg hem insåg jag att jag var rejält sjuk.... Har nog varit det hela veckan, men tryckt tillbaka det hela tiden...
Hur som helst så stupade jag i sängen när jag kom hem... blev där ett par timmar för att krångla mig upp för lite middag som Husse ordnat.

Ut till damerna för att ge dem nattahö.... Båda två är lite putt på mig för jag håller på och fasar ut krubbskramlet.... Det spirar så fint av nytt och fint vårgräs i hagen så jag bedömer att de inte behöver nått extra.

Efter det så återgick jag till horisontalläget.....

Idag blir det nog en latedag.... Lite pyssel inomhus... tvättning och sånt....
Hoppas på att må bättre i morgon... Måste börja stolpa upp en ny hage till damerna...

Var rädd om dig syrran!!!! Krya på dig och ta det lite lugnt. Hästarna kan vänta lite till med att få en ny hage.

Var du glad att du har en häst som begränsar sig själv ;) ...Lilly (Welsh Cob även hon) är av den extremt lättfödda typen och som äter konstant om det bjuds. Hon är också grov, 148-150 cm mkh ca.
Så här såg hon ut förra sommaren
100814KickioLilly5.jpg

Hon får i stort sett bara hö, lucern, VSL och lite vanliga mineraler.

Va fin hon är Lilly, härligt med den långa manen. Min har tyvärr mkt problem i fällnings tider och tappade massa av manen förra vintern, vet inte om det ev var halsen på täcket som skavde? Jag var tvungen att klippa av allt för att den skulle bli jämn. Vet inte hur man lägger in foton här, men har på FB, lägger in nya lite då och då.

Håller helt med både dig o Piraya, det finns ju så mkt onödig mat o onödigt foder med olika onödiga tillsattser! Just nu ratar min häst havren, gaa, att han ska vara en sån finsmakare. Vissa sorter funkar hur bra som helst o vissa går tvär bort- nu har de tydligen bytt leverantör där vi köpet....
Helst vill jag ju fodra med bara hö o havre, och extra protein vid päls sättning.
Själv hade vi gärna BARA köpt KRAV o ekologiskt om det inte var så dyrt.​

Va fin hon är Lilly, härligt med den långa manen. Min har tyvärr mkt problem i fällnings tider och tappade massa av manen förra vintern, vet inte om det ev var halsen på täcket som skavde? Jag var tvungen att klippa av allt för att den skulle bli jämn. Vet inte hur man lägger in foton här, men har på FB, lägger in nya lite då och då.

Bild från tidigt i vintras...och nu är manen ännu längre, ska ge mig på den med trimkniven lite och jämna till den igen. är inte så svårt när man gjort det ett par gånger :)
31911678.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka