Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Så här skönt är det när matte kliar magen

32282318.jpg

:love::love::love:

O vad dött det var här då!!

Jag har nyss nattat pållar och bråkat med nyhemkommen "Pina"...hon har ett sår på hasen som jag ville fixa med,men det ville inte hon....
Hon blev belönad med kli över hela kroppen efteråt o njöt i fulla drag,så det kanske var lite ok iallafall.;)

Stjärnklart och ca 11 grader varmt,så trevligt:laugh:
Synd bara att det blåser så.....

Nyss nattat hästar jag med och även här är det stjärnklart men bara +4 grader. Blåser halv storm gör det fortfarande och flickorna är inte helt bekväma i det vädret men vi får hoppas att blåsten ger sej snart.

Nu ska jag snart krypa ner under täcket och läsa en stund innan det blir en liten mikrosömn, sen är det dax att kolla kuse. Och jag hoppas att lilla Miranda sover länge i morronbitti :laugh:

fungerar inte din webcamera thingy som gubbe satte upp brimmis?? da behover du jubara titta pa skarmen och se ina pottan.. och sen lagga dig ner igen..
ja vad som an hander, hoppas du far sova hela natten.. har ar det nog ett par veckor kvar minst. och det ar helt ok det med..
jag skulle nu sedan jag ser marken i paddocken borja med mirri.. han har vuxit sa mkt i vinter och borjar bli riktig stor hast.. och lite mer hantering ar nodvandig.. han ar enormt snall och sant men busig.. valdemar vill inte leka sa mkt.. Men nu ar ju ise borta sa kan borja ta promenixer igen.. Mirri tror han behover ga i mitt kna, vi arbetar pa det ocksa.. det dar med personal space ar ju lite svart.. men det finns hopp om honom ocksa..
Jag hoppas pa solsken i morgon, da kan jag ta mig en tur pa valdemar.. om det bara blir till grusvagen.. grus och grus forresten, det finns inte manga korn kvar darute.. plus med tjal lossning nu sa kommer sprickorna.. i ar blir det mkt grus att lagga i.. tack och lov inte min kostnad..
jaha, nastan midnatt, sa jag skall val tebaks till sangen igen.. nattis yalls.

Usch, det finns inget färre än då tjälen släpper. Alla hemska hål som blir o måste täppas igen, och på vissa ställen ger sig tom asfalten. Det värsta är ju de vägar som SER hela o fina ut och helt plötsligt bara försvinner marken, man vågar ju bara trava o galoppera där man är helt säker på underlaget.
Älgen: åh, fin bild- är det en hafflinger?
Vädret: oj, fortfarande pulsa i snö? Härligt!! Här har vi oxå haft +11, men väldigt stormigt. Idag verkar bli en fin dag, med mindre blåst.

Igår när jag åkte hem från jobbet som såg jag en massa tjock rök som såg ut att komma ngnstans nära mitt gamla stall så jag tog en omväg för att kolla o ringde en som står där. Det brann en bit ifrån, så så sätt ingen fara, men det vart en massa rök så de hade stängt till övverallt.

Idag ska vovven trimmas, vi ska köpa foder o torv och efter lunch blir det hämtning av ny klippt gin vovve o fika hos uppfödaren. Idag rider min medryttare lektion för ny tränare, intressant!
Ha en bra dag alla!

det är inte min bild. Jag har bara citatsvarat.
Hästen är brimmis och tydligen av rasen tapir:D

Morsning på er.... Det verkar som tråden tappat tempo lite..... Nåja ingen större skada skedd.... Det blir ju lättare att uppdatera sig när man varit borta ett par dagar. Men Brimmis jag hade hoppats att den där masken hade avslöjat sig vid det här laget...

Kat får jag gratulera till väl investerade pengar... allt som underlättar vardagen med häst är toppen...

Här är inget nytt under solen.... Det blåser fortfarande storm och har gjort så i snart tre dygn.... :cool: Det börjar bli rätt tröttsamt måste jag säga...

Förhoppningsvis mojnar vinden framåt eftermiddagen ... Det är dags för att ge unghästen en genomkörare igen... Visserligen har de motionerat sig själva frisk i vindbyarna... men det är liksom inte riktigt samma sak...

Men nu skall jag lata mig några timmar till och sen får vi se vad jag får lust till...

Voff!

Vad har du för strö till Kelly? Spån och torv är ju dyrt, om man inte kan köpa på pall. Halm är ju billigare.
När jag hade egen halm till gubben, hade jag en strökostnad på max 80 kr i mån, växelströbädd, rejält tjockt lager + att han åt en hel del.
I somras (även nu i sommar) betalade jag ungefär 50 kg i mån för halm, visserligen kompispris:bow: (10 kr balen, stora småbalar). Växelbädd, rejält lager, han åt en hel del. Inne 20-08.

Vad köper du ditt kraftfoder? Granngården är dyrast, iaf här. Köper enbart lusernpellets och Miner därifrån. Havre, betfor och lusernhack köper jag från Citygross (ev Hanssons i värsta fall).
Hans pulver (nypon, kiselgur, profeed, flexijoint, hoofbuilder) köper jag ifrån Internet, Citygross och i värsta fall från GG.

Försöker även att storshoppa när GG har rabatter eller öppethusdagar.

God morgon!
Här fortsätter det att blåsa, har blåst sedan tor. Men det torkar upp iaf i hagen nu:banana:

Idag har jag insläppet vid 17.30-18tiden. Så jag ska inte till stallet förrän runt 17.

Ska fortsätta att ringa på "hemlisen":angel:
Sen iväg till stallet. Mocka, fixa käk och vatten till gubben. Fylla på vattnet i hagen.
Lägga in middagsmat till alla 4, blöta ny morgonmat till 3.
Ta in gubben och borsta lite. Tvätta av fötter och ben.
Ta in de andra 3, byta om och fara hem med buss*2

Samma här,väntar på lugnare väder:grin:.Men solen skiner,ska ut och lägga på grus på ett av de värsta ställena i hagen.

H.har skotts om idag,tänkte rida henne i em.

Och vinterdäcken behöver av.Kanske orkar jag ta tag i det också idag.Bilen besiktigades förresten häromdagen,gick igenom men det visade sig att problemen jag märkt kom från en(troligtvis)läckande servopump.Tid är beställd för detta,lär väl som allt med bilar kosta en slant.

Shit... krånglande bilar är inte roligt..... De skall i min värld bara fungera och fungera utan att man behöver göra något med dem....

Tråden verkar få mer fart på helgerna, men mycket av pratet har flyttat sig till FB. Kika där får du se :)

Idag ska jag och Malva köra lite ved. Jag har några stockar ligger och vänter på mig. Just nu har sambon precis startat upp Traktorn och ska ge sig iväg och kapa upp dom i längder och kvista. Han kommer att ta en del med traktorgripen och lasta osv. men jag och Malva tar det som ligger lite illa till och där det finns risk för att vi kör sönder.

Annars har jag lyckats ta några kort på mina tjockisar som låg och sov/solade i hagen. Det kommer bilder sen. :)

Snart ska jag gå ut och förbereda och vänta på att barnvakten kommer så jag slipper ha med grabbarna i skogen. Dom är nämligen totalt orädda för hästar.. :eek: och det tillsammans med mina elefanter och sen stockar på 50-70cm breda och 3meter långa så blir jag lite nervös.

Återkommer senare, tjingeling! :laugh:

Jo då.... läser där också.... Men ungefär lika sällan som här.....:D

En annan har bara tid på helgerna känns det som.... Men förhoppningsvis blir det ändring på det...

Mul: Vore kul att se"elefanterna " i arbete i skogen:)Finns inte mycket i hästväg som slår att se en ardenner som tar i och drar.

Inne för lite mat och vila(alltså halvligga framför datorn:D).Nu tillbaka till grushögen!

ha ha bytte till nya sommardäck i veckan...hög tid ...14 är sista dag....tyvärr kostade de 5300 ...men skönt o slippa gå å halta av tyngden på plånboken..:laugh:

Jag och dottern har varit ute och skrittat i vårsolen. Måste ju komma igång ordentligt om vi siktar på att rida hökensåsritten;)

Nu måste jag fixa lite käk för i afton är barnen uthyrda och det blir barhäng för min del:D

och har stadas det stall och allman fasande over all shit som samlats under vintern.. har kort ner och fyllt skraptunnan, skulle till tippen, de var stangt.. sa lassa ur saker igen fran bilen och sen mer allman fasa.. har borjat satta upp stolpar sa jag kan ha lite grasmatta framfor huset.. skall ocksa plantera blommor dar.. Annars har tant Fjanta varit en bra grasklippare.. Nu skall jag ha blomsterrabatt, no more fjanta..som forresten bestamde sig for att rulla i lerpolen i morse, hon ar nu gra.. med har hangandes overallt.. jag borstar och borstar men det finns inget slut pa henne..eller hennes har rattare sagt.. Hon foll ur ganska sa kraftigt vid palsfallningsstart, har fatt ata avels pellets den sista 3 veckorna och plockat upp jattefint.. Protein gor mkt till de sma liven..
Valdemar blev sadlad, jag blev uppsutten och vi kom hela vagen till grusvagen.. da ville han inte langre.. jag var vinglig och sa vande vi. MEN jag var pa honom i alla fall.. det raknas..
De andra tva liven bara gar i hagen och gor inget.. dock ar NASTAN all sno borta i rundcorralen, den paddocken framfor huset, och jag har dragit tillsammans tradarna och avbrutna vita pinnar och snart ar det val hopp om nytt stangsel dar.. Planen ar stolpar men tjalen, ja den finns fortfarande.. sa vita pinnar och 4 tradar skall val vara nog for maeira och babies hoppas jag.. Stolp kommer.. Stod och tittade idag pa att kanske gora en till hage bredvid tradgardshagen.. Mkt rojning forstas men val vart det.. sa denna veckan om vadret haller sig far jag borja i ett horn.. allt sa hastar har utrymme och rora sig.. Gras har jag inte mkt av, men de far foder hela aret om i alla fall..
Tillbaka till verkligheten..

Inne för en kopp kaffe..... Har röjt sly.... Precis som jag misstänkte så fick jag sällskap av två damer som mer än gärna la sig i mitt jobb.

Det blåser fortfarande näst intill storm här... Men i den delen där jag röjer är det lä...

Snart tre dygns rejäl blåst har tydligen tagit ut sin rätt på damernas vaksamhet. När de insåg att jag tänkte tillbringa en längre stund i hagen la sig båda damerna i solgasset intill mig och somnade...

Så fort jag slutade och det blev tyst så tittade Bäcka upp för att kolla var jag var och vad jag sysslade med.. När hon konstaterat att jag var kvar i närheten så somnade hon om....

Det blir ingen hästträning i dag... I stället går jag efter kaffet ut och röjer lite
till... Det är inte fel med lite socialträning också.... :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att inte vara så sentimental
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • ChatGPT