Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Brimmis - de är så fina, dina tjejer!

Här är hästarna ute, stallet gjort. T o m en kärra i hagen blev det i morgonsolen. Nu ska jag jobba nån timme, sen kommer ena dottern och pojkvän och lunchar med grillad korv, sen blir det nog clinic med Tobbe Larsson i eftermiddag:)

Ha en bra dag!

Go morron på er!

Molnigt är det än så länge men det börjar synas lite blå himmel här o där så det finns hopp om en fin söndag. Maskfritt är det oxå.

Ska alldeles strax ut och ge flickorna frukost sen drar jag i väg till ridhuset i grannbyn och kollar på när gamla stallisen tränar Nh med gamle Arvid.

Åhhh är det han som varit med på ponnyakuten? Han med dom underbart vackra Frieserhästarna? Ha så skoj!!

Åh, vad kul med clinic med Tobbe, det skulle jag vilja vara med på. :laugh:

brimmis: Ok, vad skönt att snön är borta nu! här såg jag igår att det börjar komma upp gröna strån på marken och nåt grönt på träden:)

*allmänt kl*

Här är det mört idag. Jag lyckades vricka ena foten ganska ordentligt igår under skogsäventyrena. Det känns som om jag åldrats iaf 30år i natt i övriga kroppen :o

Idag måste jag handla, städa, fixa ute och kanske börja ta reda på det som ligger på timmervagnen. Det är redan 11grader varmt och inte riktigt sån storm som det varit. = skönt ute alltså :D Ha det bra därute idag!

God morgon.... Säger som någon annan.... äntligen kom lugnet efter stormen..

Den här bilden tog jag på Bäcka i går när jag var ute i hagen...
Visst syns det att det blåste....
32284254.jpg

Idag skall jag fortsätta att röja lite.... Sen får vi se vad jag hittar på efter det.

Jo jag sprutar dem självKan lova att det fixar du lätt,lite otäckt kan det vara första gången.Är ju veterinär som skriver ut det så du kan ju be att han kollar dej första gången..Brukar spruta dem då de börjar sätta vinterpäls och sedan på våren när fällningen tar fart.

B - vitaminspruta funkar bra på jyckar oxå :).

Brukar sätta fart på matlusten... Ifall man sprutar ett djur som dias får man räkna med att den diande avkomman får ökad matlust...

Fler här än jag som kikat på Ponnyakuten hör jag.
Vissa tanter blir aldrig för gamla :D
Jag tycker om programmet. :banana:

nu har jag vandrat med valdemar... kom till norra torpet och sen hem igen.. barbacka denna gang men det var ok ocksa.. det ar ju inga problem med tanke pa hans "portly figure" haha.. han var pigg och vaken och tyckte ocksa det var skoj.. vi aven sag nara grona blad som ats.. tant fjanta ville ut hon med men var inte i mood for att dra runt med henne ocksa.. tar en promenix med henne senare.. och tar med borste haha, klar mig i sopsack ocksa sa jag inte har alla fantas pals pa mig i stallet..
dags for liten nap ar det dock.. solen kom fram och efter nap mer stadning. ar det inte inne i huset ar det ute.... enjoy afternoon

Barbacka,Kat:eek:!Du är galen eller så har du också varit på de där räddningsdropparna;).

Men bra gjort i allafall,:banana::banana:till dig!

ja men du vet hur han ser ut.. han ar b r e d over ryggen.. sitter battre barbacka an i sadel tycker jag.. narkontakt du vet.. skulle inte gora det med ngn av de andra dock och sen ar han ju lite svankryggig ocksa sa kanner mig som i en fatolj pa honom lol..

kom bara in for att se om lyrik skall ha det dar ho som hon pratade om en gang men hon har tydligen overgett oss har ocksa.. igen.. jaja, tanker inte sitta och vanta forevigt. jag kan fodra mina egna pallar med det..

nasta vinter blir det halm till de gula. och ho forstas.. har kommit fram till att hosilage, aven om det ar billigare per kilo sa blir det inte billigare totalt. de skall ju ha nastan dubbelt av silaget jamfort med torrt ho och da blir slutsumman ocksa hogre.. Plus jag tror inte hosilage/ensilage/vad man nu kallar det.. egentligen ar hastfoder...ger man dem en hog av varje sa valjer i alla fall mina det torra framfor det vata.. nagra andra synpunkter pa detta??
ha en bra kvall alla.. nu skall ut och fodras.

Jag tror hästarna väljer det som är smakligast...

Och smaken kan säkert variera mellan olika partier av hö och ensilage...
Lägger du ut en hög med hö och en hög med ensilage... så väljer hästarna hö om det är godare... Tvärt om väljer de ensilaget om det är godare....

Har de inte valmöjlighet så väljer de förhoppningsvis det som bjuds...:D

Jag kör sen några vintrar tillbaka med hösilage... (som är samma sak som ensilage, fast torrare) Personligen vill jag kunna servera hö.... Men normalt sett så har vi så fuktiga vintrar här att jag får mögelinslag i höet när jag lagrar det. Lagrar efter konstens alla regler... Det är torrt och fint när det läggs in och det täcks med halm... Men icke att det går att hålla fräscht en hel vinter. Det spelar ingen roll hu fint det är när jag lägger in det... I mitten av december börjar det ofelbart att damma och lukta lite skunk....

Tidigare har jag producerat eget både hö/hösilage... Men i år har jag köpt in allt grovfoder.. Har ett avtal med en av bönderna i närområdet.. Så jag får allt grovfoder hemkört och jag är garanterad att jag får balar från samma vall hela vintern. Det kommer jag att fortsätta med. Summa sumarum blir det samma kostnad... och när jag köper kan jag reklamera om det är dåligt.

Nä, jag har inte övergett er;) Har inte tid ibland att sitta här, utan bara någon timme ibland.
"Frakten" blir för dyr för mig. Förra sommaren betalade jag runt 1000 kr för ett fullt släp med småbalshö (runt 54 st, ca 10-12 kg st). Släp får jag låna av kompisarna i sommarstallet. Finns hyfsat med småbalshö här runt U-a, som jag kan köpa i slutet av maj, innan dess kan jag inte köra dit det. Vi åker till sommarstallet runt 1 juni, beror på när den pålle som har boxen nu, åker på semester.

Jag har alltid bara fodrat med hö. Vi köper ju av sambons kusin och är nöjda.
Men ev så ska vi köpa hösilagebalar och ställa i hagen den kallaste perioden. Det borde väl funka, att ge hö inne och hösilage ute? Om man vänjer in det samtidigt?

Lyrik :Bra att höra att du är kvar:).

Jag vilar ryggen en stund,byter däck,två kvar.

Har haft min syster här,vi har ridit.Blev den lite längre rundan som tog 1,5 timme.

32288602.jpg

Hon är ju alltid bra på att få H.i galopp,så även idag.Lite väl bra ett tag:grin:,hon försvann i fjärran,jag blev stående med en krånglande D,som jag hade tänkt låta ta en LUGN galopp,hans tävlingsinstinkt ville annat.När han inte fick dra iväg blev det lite bock och krumbukter på stället innan jag fick ge upp och låta honom springa ifatt.

Jag gillar hö.:d
Inte enbart för att gubben inte tål hösilage, utan för att det är enklare att se om det är dåligt när det är hö. Tycker jag iaf:laugh:
I nuvarande stall är det småbalshösilage (ca 30 kg st), går åt ca 1 per dag på 4 hästar. TS:en ska vara 60, men det verkar inte stämma alltid. Vissa är "blötta", andra är nästan hö-torra.

Gubben gillar både hö och hösilage, men magen hans tål ej hösilage. Får diarré och kolikkänningar av det, tror även att hans "klåda" kommer därifrån + spånet...
I förra stallet åt han hö. Under den kallaste tiden hade vi även hösilage (storbal 400 kg), men bara 8 st... Eftersom det var bara 4 av 3 som åt det (min +2 åt hösilage+hö, 1 åt bara hö) gick det inte åt så mkt, så balarna var öppna för länge (minst 2 veckor:eek:).
Det hösilage tålde gubben och åt bra. Rekordet den kallaste dagen förra vintern är 21 kg grovfoder på ett dygn + några kg halm + 1½ kg lusern...

KL

I morse hade jag utsläpp + lunch, så jag var i stallet vid 8.15
Släppte ut pållarna, bara gubben har täcke ute.
Blötte middagsbetfor till de andra 3. Blötte gubbens middagsmat och gjorde ny morgonmat.
Vägde upp hösilage 4*4 mål.
Mockade och bytte vatten. La in lusern + original i hans upphängda hink i boxen.
Sopade gången.
Hämtade in gubben från hagen, spolade av fötterna. Han får vara utan boots fram nu, all blåst har torkat upp det värsta geggan i hagen nu:banana: Får vara bootslös tills det blir geggigt igen och/eller sista veckan innan skoning.
Borstade av pålle. Fick sin mellis i boxen (havre, hack, original) medan jag linimenta hbkota och gav hans flexijoint i munnen.
Släppte ut i hagen igen. La in middagsmat och mätte upp ny till nästa dag. Lunchade pållarna och åkte hem.
Åt lunch på IKEA med päronen. Sen en snabbis förbi Jula för att se om de hade stallkängor men det hade de inte...:mad:
Sen hem och slöar lite. Ska titta lite på dumburken. Ikväll är det BB. Hoppas att Rodney åker ut!

Snacka om härlig väg....:laugh: inte undra på att han blev galopplysten...som gjort för de ju...:laugh:

jaha då har man gjort oxveckan...60 timmar jobb ....:crazy: så i morgon bitti blir de ridning.....Springaren har vilar 5 dagar :eek: månntro grantoppsbesök är oroväckande nära ....jaja ...de ger sig förmodar jag..

Kan meddela ett tecken på att vintern definitivt är gången.....slog ihjäl 2 blodfyllda MYGGOR på pålle:eek: liiiite väl tidigt i mitt tycke.....nu väntar vi bara på knott , broms , älgflugor o diverse andra stickande bitande surrande saker......:p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka