Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

God morgon! Sverige är vackert, vi har vackra hästar ...skön natur...vem behöver åka bort för det??? ;):

..men atmosfären, värmen, dofterna, vidderna, havet :love:

Red på Kreta för några år sen, med galopp på stranden :)
Det är inte jag bortskämd med iaf.

Islandshästar kan vi oxå rida på i Sverige, men är en annan upplevelse på Island med dess natur (kan rekommenderas)

Åh Tiger , du lyckliga människa. :D

:o Är det bara jag som är fullständigt nöjd med naturen och de upplevelser jag får på mina ridturer? Har aldrig känt att jag vill bort och göra det någon annanstans:crazy:. Visst, jag bor i en härligt skön vildmark med milsvida stigar utanför knuten, höga berg, djupa dalar, raviner, grunda stället över åarna så man kommer fram överallt.

De hästresor jag skulle vilja göra är bl.a. till England för att vara åskådare på en clinic med Mike Branch (en vän på FB) från USA. Han åker regelbundet dit för att visa hur man på ett bra sätt jobbar med viltfödda hästar från hedarna (dartmoor bl.a.) samt att jag gärna skulle vilja vara med vid en s.k. "round up" i USA där tränare samlas för att göra vildhästarna "halter brooked" innan dom adopteras ut. Jag är nog konstig :o

Den enda ridresa som jag har drömt om att få göra är att få åka till USA och antingen leka cowboy eller rida med indianer. :love:
Annars är jag väldigt nöjd med älgar, björnar och havsörnar. ;)

räcker upp handen...:) håller med du...är hur tråkig som helst ...fullt nöjd med sveriges natur o årstider...dessutom är ja ju ingen fan av värme...

enda jag skulle vilja göra är att på en bra häst galloppera på en milsvid sandstrand .....och rida klippiga bergen....fast å andra sidan vore de en höjdare o rida en vecka i fjällvärlden med.....

Idag var de tufft o klamra sig fast på Springaren....de bara kröp i kroppen på han o allt i denna världen var en anledning till att steppa o skutta o bocka :D

Men lugnade sig när han fick sträcka ut på skogsvägen i en galopp...

sitter i tittar på en liten bukett av BLÅSIPPOR O NÅGRA VITSIPPOR som plockades idag under ridturen...:eek:

Hur gick de till så snabbt :crazy: ur led är tiden...fattas bara att liljekonvaljerna kommer om ett par veckor med.....:D

mot den där tingesten som man får livets smörjmedel ur o sedan mot dygnhögen.....tallyhoooooooooooooooooo

Min dröm har alltid varit att åka till Island och rida en vecka.
Men min ekonomi:( och att jag inte har någon hästvakt sätter P för det...:(

Jag behöver inte åka nånstans :)
Sen förstår jag att man vill det då det ju blir en upplevelse i annat klimat och ny miljö osv.
Men jag har fullt upp att ta mej från stallplan, så varje tur inom en km är en upplevelse för mej :D
Sen är jag för feg att rida andras hästar och det blir nog jobbigt och dyrt att släpa med Trullan ;)

Här här är halvmolnigt men varmt, +13 . Kanske det blir en sväng med bonusen senare om min huvudvärk släpper :(

Tyvärr är både jag o ponnyn spruträdda, men jag ska kolla med min vet- den enda som han accepterar för övrigt...
I lördags red medryttaren lektion, hon kände väl som jag: lite osäker på om det gick bra eller dåligt.... Alltid svårt med ny tränare som inte känner honom då han inte funkar riktigt som andra hästar, är ju mkt egen o speciell min lilla älskling!

Igår blev det en lugn barbacka lunk, satt o pratade i sjöng o han var mkt harmonisk, härligt! Det behövde vi båda efter en hektisk helg, men jag kunde ändå inte hålla mig helt då vi kom till en backe o han började vifta med öronen som betyder: kan vi inte galoppera matte? Så det blev en liten galopp oxå i det underbara vädret!

:o Är det bara jag som är fullständigt nöjd med naturen och de upplevelser jag får på mina ridturer? Har aldrig känt att jag vill bort och göra det någon annanstans:crazy:. Visst, jag bor i en härligt skön vildmark med milsvida stigar utanför knuten, höga berg, djupa dalar, raviner, grunda stället över åarna så man kommer fram överallt.

De hästresor jag skulle vilja göra är bl.a. till England för att vara åskådare på en clinic med Mike Branch (en vän på FB) från USA. Han åker regelbundet dit för att visa hur man på ett bra sätt jobbar med viltfödda hästar från hedarna (dartmoor bl.a.) samt att jag gärna skulle vilja vara med vid en s.k. "round up" i USA där tränare samlas för att göra vildhästarna "halter brooked" innan dom adopteras ut. Jag är nog konstig :o

Inte det minsta konstig. Det låter jättehärligt det du beskriver oxå :laugh:
Jag är oxå hemmakär, men är jag ändå iväg.. jag då.. kan jag visst unna mig en ridtur i främmande miljö.

"Jag trivs bäst här, där jag kan lukta på blommorna" Nej, det finns nog ingenting i denna värld som skulle kunna få mej att åka utomlands :D

Jo, Egyptens pyramider och sfinxen ska jag se innan jag dör men jag väntar med att åka dit tills jag vunnit drömvinsten på Lotto för då kan jag hyra ett plan som tar mej fram och tillbaka samma dag :angel:

Vilket väder, jösses säjer jag bara!! Man kan inte tro att vi hade vinter förra lördan här.

Nu ska jag ut och njuta och kratta lite granna. Kanske...............

Jag tycker vi har det fantastiskt vackert här i Sverige, men upplever gärna andra kulturer, natur, mat...Det är semester, att med mina goa ridkompisar rida i annorlunda omgivningar, dricka vin och tjata och prata på kvällarna (så mycket man orkar;) ). Träffa andra likasinnade, knyta nya kontakter världen över. Det ena behöver väl inte utesluta det andra:confused:

Vi åker ju ganska sent, september/oktober, för att förlänga sommaren lite. Ofta har vi haft en behaglig temperatur på 22-24 grader, det tycker jag är superskönt.

Jag och maken reser ju också gärna, fast vi bor på en härligt vacker plats. Det är omväxlingen, att man lär sig nytt och berikar livet, tycker jag:) I år bilar vi ner till Kroatien några veckor, och på vägen stannar vi i Chiemsee i Tyskland och Ljubjana, Slovenien. Jag har många "vill-se" på min lista:)

Och Gubbtjyv - du får komma och hälsa på här så ska du få galoppera på stranden;) Har väl ca 15 min dit med transport...men nu är snart den säsongen över. Till hösten...

Senast ändrad:

bugar o bockar så manen släpar för erbjudandet:D noterar i svarta boken frenetiskt...

Visst är de som du säger...de ena behöver inte utesluta de andra....olika intressen helt enkelt o lära sig o se något nytt är aldrig fel....

finns väl förresten inget rätt eller fel i den saken....

i mitt fall undrar jag om oviljan härrör sig från barn o ungdomsåren....då flyttade vi hej vilt vartefter farsgubben fick byta jobb....bodde i snitt 3 år på varje ställe...

var int förrän jag köpte stället o några år därefter känslan av att höra hemma någonstans kom för första gången....

resor har alltid fört utvecklingenframåt i alla värdsliga tider....

Efter ett par timmars hårt slit, nertrampande i vårsjöar och vårfloder så jag fick gå in och byta skor...har vi lyckats få fart på stängslet runt hästarnas gamla hage. Har öppnat upp och nu går dom fritt där igen och dom kan göra sina rejs. Förhoppningsvis håller dom sig där nu:cool:

Mmmmm,resa,det är väl livets höjdpunkt??
Håller med dej till hundra,Tajger!
Har ridit på Borneo,ojoj! Det lever jag på än!
Och när jag red genom öknen till pyramiderna o sfinxen...Så underbart!
Det är väl de tillfällen som etsat sej fast hårdast i min hjärna.

Men det är lika skönt att komma hem igen!

Idag har Karin o jag farit runt o jobbat hästar,eller ,Karin har jobbat,jag har fotat.
En kompis till mej har en welsh hingst,som ska ridas in,så där har vi varit.
det gick himla bra,en mkt trevlig ponny med huvudet på skaft!
Min hingst ska last tränas,vilket vi inte hann idag.

Pinan fick sej en genomkörare av Karin oxå.

En bra dag!!

Det blir lite dåligt drag på den här sidan, när alla är på Facebook istället;) Men vi får tänka på vår gubbe som inte hittat dit ännu, och delge honom nyheter också:)

Det senaste, Gubbe, är att vi alla drar till Blåkulla om ett tag! Kvastarna är startklara, kaffepannan laddad, katten är kammad. Där blir det party!!! Och jag gillar ju att resa, så varför inte en weekend till Blåkulla?!

I morgon blir det återbesök på kliniken. Återkommer med information. Kanske behöver jag Karin sen om/när vi ska ut och gå;)

God natt med er alla!

Resa är en stor del av vårt liv med. I Egypten red vi kameler i öknen och vi fick t om galoppera med dom en bit :D
Kvällen avslutades vid ett Beduinläger med lägereld under en fantastisk stjärnhimmel så underbart vackert !

Att åka iväg ett tjejgäng som ni gör Tajger låter superhäftigt.

Ikväll skulle vi visa hästarna det nya avverkningsstället på skogsvägen en bit bort.. så de inte skulle tramsa under sadel senare..
Maken ledde D och jag red S barbacka.. bara det.. vilken :idea: !
Hundarna var med , bara katten saknades i familjemyset.

Lite spänt och skojigt var det ju... ännu med spänt blev det..
Hästen D tvärstannade och tittade mot hygget, S tittade in mot hygget.. det rör sig.. hästarna frös till is. ÄLG :eek:
2 stycken som lugnt gick o strosade. Nu har inte jag älgfrossa övht, men när jag nu hade kommit på den fantastiskt briljanta iden att rida barbacka (händer aldrig annars) så fick jag det lite grann.
Kände mig plötsligt som Bambi på hal is, utan att S rörde sig ur fläcken :crazy:
Ja, det avlöpte ändå väl, men vi vände där , just in case..
Jag gled av lite stilla :o så det inte skulle hända mig något...man blev ju gammal och klok helt plötsligt när vårkänslorna rann av :D

Får nog ta en ny promenad dit i morgon med dom. Två nya saker, skogen är borta och älg istället :confused:

Go kväll.... Slut i planeten... Har ju suttit i skolbänken hela dagen... Modell korvstoppning.... Så idag när jag kom hem var ju precis lika slut som jag brukar vara en vanlig dag....

Väl hemkommen dammade jag av stålhingsten som stått övergiven sen i höstas.. Dock skall jag tillägga att den här stålhingsten drivs av apostlahästar..

Stack ut en runda.... Den första för säsongen.... Lilla rundan... 26 km, snitthastighet 21.5 km/h..... Dryga timmen alltså för den som inte är snabb i matematiken...:D

Riktigt skönt... och nu påbörjas träningen inför sommaren.... Jag brukar nämligen roa mig med att cykla till jobbet ett par tre gånger i veckan... Har 37 km enkel väg ... så det blir 70 km totalt ....

I morgon är det dags för hästträning igen... I dag fick de bara grooming i hagen och sen nattahö och krubbskrammel....

Du har en vacker själ du Tajger :D

Jasså de är time för den årliga flygresan....blir till att gå omkring med hjälme på skallen några dagar då......

vill ju inte få en kaffepanna eller ilsken katt landande på skalpen...:laugh:

Du glömmer väl inte servicen o lite trimmning på kvasten så den inte hackar o fräser o blir lite sprutt på den.... :p

Håller hovar o allt som går at hålla för att allt är okey med Tage Racer....

Min erafarenhet av dylika skador är att vetterinärerna är väl tidiga med att tillåta mer ansträngning.....själv har jag lagt till ett par veckor o har peppar peppar inte fåt några bakslag.....

nåja...huvudsaken de blir bra o veterinärerna vet bäst....

tänk va pigg o glad han ska vara när de blir tillåtet att ut o röra på sig....matte lär få fullt jobbb...kul kan de bli...:devil:

Du är vettvillig kvinna....:p hålla på så där o fara omkring.....tänk va dyrt de bir....går ju åt mer mat ju...:D

men du ska ha en :bump: för att du gör de....särsklit efter en sådan dag..

Om ni båda är spruträdda så då fattar jag att det blir jobbigt.
En annan är ju lite sadistiskt lagd tack vare jobbet så det är bara att sätta kanylen,(dvs så länge det inte är jag som ska få sprutor,):angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka