Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Jag har räknat och gjort en budget. Jag jobbar ju bara 60% så det blir ingen jättebudget att röra sig med. Barnbidraget går jämt ut med barnomsorgen. Jag har slimmat ner matkonto, kläder har jag aldrig shoppat till mig men sonen behöver för han växer ju. Jag köper aldrig dyrt osv. Jag kommer att bo i en tvåa så där blir det också slimmat. Bil måste jag ha men den har jag inga lån på kan byta till en äldre bil men då lär jag väl få laga upp pengarna. Jag HAR verkligen räknat ordenligt. Jag måste ju betala tv-avgift, försäkringar, mm, Filip ska ju ha lite leksaker och kläder i båda hemmen-kan ju inte flytta runt på ALLT.

Min inkomst är inte stor och jag har ett barn också. Jag kan inte jämföra mig hur andra lever. Jag har ett ansvar inför min son också. Han måste få göra saker ibland och allt kostar ju pengar....Och det är inte bara ekonomiskt. Det är ju även tidsmässigt. Jag jobbar bara eftermidagar-kvällar och får därmed inte ha sonen på dagis då jag har möjlihet att kunna rida.

Jag hoppas att du inte känner att vi pressar dig, det är nog inte det som är meningen när vi försöker se hur du skulle kunna lösa ett hästägande som ensam mamma. Jag tror att vi alla vill dig väl, och unnar dig ett fortsatt liv som hästägare eftersom du kämpat så för att få Kelly dit ni nu är och för att det får dig att må bra. Men om hästägandet istället blir något man bara får ångest av så är det ju annorlunda. Det är klart att ni måste leva ett drägligt liv i övrigt också. Sonen måste ha sitt i första rummet, och det är inte kul att vända på slantarna i precis allt man gör.

Handla efter vad ditt hjärta säger, det blir det bästa. Kram!

Drömmen borde ju vara att hitta nån som kan ta henne på foder och där du kan få rida henne ibland ändå...

Du är stark och jag tycker att du prioriterar rätt. Jag känner en som alltid har satt sig själv och sitt hästintresse före barnen och jag har aldrig förstått hur hon fungerar. Det finns ju faktiskt inget viktigare än barn. Och dom är ju inte små hela livet heller. (Tackochlov ;) )

Ja du får inte tro annat än att vi på alla sätt vill hjälpa dej att hitta lösningar, men trots allt så måste ju Filips och ditt liv och välbefinnande komma i första hand. Så enkelt är det hur svårt det än må vara. Usch jag lider med dej :cry:

Natten har varit regning och sömnlös, nu blåser det som bara den men det är bra för då torkar det upp i marken fortare.

Ina stånkar på ute i hagen, juvret är som i går. Tänk om det ändå vore klart snart och att det skuttar ett föl i hagen rätt som det är och att allt gått bra utan att jag behövt lägga mej i.

Jag har läst om så mycket eländes fölningar på nätet så jag får frossa vid blotta tanken på att jag själv kanske snart står inför samma elände! Jag vill inte stå där och behöva ta beslut när jag inte vet vad som är ett riktigt beslut.

Men det är väl bara att gilla läget och göra det bästa, dvs hoppas och be för att hon klarar det själv utan missöden :grin:.

Eller om hon ändå är skendräktig, att det går över snart så att vi får återgå till ett normalt liv igen :angel:

Usch va jobbigt allting är :eek:

Det går nog bra ska du se :laugh: Men kan tänka mig att det är oroligt.

voff jag kan förstå att det blir svårt att ha häst när man är själv. Jag hade häst, men då hemma. Det var inte lätt då heller att få tid att kunna rida när barna var små. Så det är ju inget lätt beslut varken för ekonomi eller tid.

Här blåser det idag så jag kan inte sova efter nattjobbet :crazy:
Sova är nog överskattat, blev sovning mellan 08.00- 11.30 :(
Kommer nog bli en lång dag.

Jag ska nu ge mig in till stan och handla lite. Det gillar jag inte alls, men ibland tvunget...

Tack alla :)

Jag ska ju bita ihop till betet. Det är två månader. Då blir det lättare. Sen är ju betet ca 3 mån. Hur vi ska lösa det med in och utsläpp när stallisarna drar innan maj vette katten. Stallägaren är ju resande och sällan hemma så det är bara jag och den andra stallisen. Hon jobbar tidiga mornar, jag kvällar. I två månader kanske jag kan gå upp med Filip 7 dagar i v trots att jag jobbat natt för att släppa ut. Men man mår ju inte så bra efter alla tragedier som hänt :( Jag ska orka också utan att klappa ihop.

Perfekta lösningen vore en fodervärd genom kontakter i nuläget. Så jag får landa, ladda batterierna och se hur ekonomin och vardagen verkligen blir.

Ja, jag har verkligen kämpat för Kelly. I tre år har jag haft henne och kämpat för det vi har i dag. Och nu äntligen skulle jag få börja träna och rida henne på allvar. Sadelproblemet var löst, stallet perfekt, paddocken underbar att rida i och jag hade börjat leta tränare och fått en medis. Kelly var tillbaka i hull och jag kunde börja mata henne normalt, inte ösa i henne allt detta lusernet mm.
Jag var ju i mål!! Känns väldigt, väldigt tungt. Och vad ska jag göra med den fritid jag kommer att ha? Detta är ju hela mitt andningshål i vardagen. Min lilla lyx. Självklart kommer jag att göra allt jag kan för att få behålla Kelly.

Nu vet jag ju inte vilken tid ni släpper ut men de kan kanske gå ut lite senare.
Fattar att det känns tufft men hoppas att det löser sej för dej.
Men får du inte lite ersättning då du är sjukpensionär oxå?
Samma visst kostar barn och det funkar inte att köra allt fram och tillbaka men de saker han behöver delar ni väl kostnaden på?
Ett sätt att spara pengar ,barn växer ju fort finns ofta fina saker på tradera.
Samma Kellys försäkring,vet ju inte om vilken du har men bara veterinärvård kostar ju inte så mkt,livvärdet på försäkringar sjunker ju mkt när de blir äldre.
Kommer inte med ngr pekpinnar utan bara funderar lite.

Senast ändrad:

Tackar för in-puts:)

Filip får redan begagnat. I alla fall när det gäller dyra saker som cykel osv. Kläder blir inte så mycket eftersom vardagskläder slit ju oftast ut i denna ålder. Säljer även själv det som går eller byter med andra. Så har vi alltid gjort.

Kellys försäkring är nog minimal. Tog över den befintliga. Det är en veterinärvårdsförsäkring med katastrofskydd (typ stallbrand) och en plusförsäkring ( återbetalning vid borttagning) Totalt är den på 110:-. Inte mycket att orda om. Lyckas jag behålla henne byter jag stall, igen. För jag måste få det att funka med tider utan att känna tvång och stress. Vad händer om en av oss vill åka bort eller blir sjuk??

Den stora kostnaden är ju boendet. Jag får ta vad som erbjuds. Här finns inte mycket så jag har accepterat en två i ett område nära Filips far, skola och bästis. Kostnaden för den är som det kostade att driva huset vi haft. Dvs 5000:- Men då var vi två. Och två på att dela på hemförsäkring, bilkostnader, tv-licens och sånt som inte går att banta ner mer.

Så trots att jag fått jobb så blir min inkomst inte mycket högre än innan. Jag hade en bra a-kassa och en bra inkomst fr FK. Men min lön nu är ganska låg så det jämnar ut sig. Tror att det blir ca 1100:- mer i mån mot tidigare. Sammtidigt har jag i princip alla kostnade som tidigare. Men nu är jag ensam om dem. Jag är också ensam om tiden. Jag ska ju orka också. Jag är ju inte sjukskriven 50% utan en anledning. Och jag har gått upp i jobbtid. Bara det är lite jobbigare.

Men som sagt. Jag har inte gett upp ännu. Men jag är realist och jag måste ha en plan B klar.

Tänkte på det - kommer Filip att bo hos dig på heltid? Tänker på det här med att gå upp tidigt, när man är ensam kan man äta "billigare" mat, osv. Men naturligtvis förstår jag att vardagen måste gå runt, att ha häst är ju en lyx, absolut. Och ibland kanske inte man kan unna sig den lyxen, under perioder i livet. Tycker bara så synd om dig, att nu när det äntligen hade rättat till sig med stall osv, så blir det så här:(

Jag lider med dig! Jag bara önskade att jag kunde hjälpa dig på nåt sätt!

En fodervärd vore ju det absolut bästa, då har du hästen kvar och kan få hem den igen när det passar bättre. Men var noga med att skriva ett ordentligt kontrakt, oavsett vem det är.

*styrkekram*

Ja Filip kommer att bo hos mig bortsett från var annan helg första 6 mån. Detta för att han ska få så mycket tid som möjligt med båda sina föräldrar. Jag jobbar ju alla kvällar. Jag har ju bara förmiddagarna ledigt. Så vi gör som så att han bor hos mig och vi vaknar ihop och kör morgonrutinerna tillsammans. Till hösten är det skola så då blir det bara några få tim på morgonen vi ses:cry:. Sen lämnar jag honom på dagis och åker och jobbar. Exet löser ut honom sen och de har eftermiddagarna ihop. Då kan de göra och vara var de vill. Men när läggdax kommer får exet åka hem till mig och göra läggproseduren och sen sitta där och vara barnvakt tills jag slutar jobbet. På så vis kan vi pussla med våra arbetstider och Filip får så mycket tid som möjligt med oss båda.

När min tjänst sen ska gå över till fast så har jag möjlighet att förhandla fram så jag jobbar dagtid var annan vecka. Jag vette katten när jag ska få möjlighet att rida Kelly mer än helgerna :confused: Filip kommer ju att vara med mig hela dagarna. Det blir bara i paddock i.s.f. men jag får nog byta till ett billigare stall utan sån lyx om jag ska ha råd.

Ja fodervärd hade varit bra. Och det där med kontrakt är superviktigt. Men ändå vill jag hitta foderhemmet genom kontakter. Min förra häst lämnade jag ut till en okänd via annons. Givetvis med kontrakt. Men vad hjälpte det. 8 mån senare stod jag där med en förstörd och vanvårdad häst. Han blev aldrig bra igen och tre år senare fick han tas bort bara 9 år gammal. Kontraktet läkte tyvärr inga sår. Så jag tar lärdom av den läxan och lämnar bara ut min pärla till någon via rekomendation.

Fast min dröm är ju att få behålla henne. Jag har ju laggt all denna kraft de sista åren på att vi skulle få en lång framtid tillsammans.

:devil: Karlslok att göra såhär mot oss :mad: :cry:

Ja fodervärd hade varit bra. Och det där med kontrakt är superviktigt. Men ändå vill jag hitta foderhemmet genom kontakter. Min förra häst lämnade jag ut till en okänd via annons. Givetvis med kontrakt. Men vad hjälpte det. 8 mån senare stod jag där med en förstörd och vanvårdad häst. Han blev aldrig bra igen och tre år senare fick han tas bort bara 9 år gammal. Kontraktet läkte tyvärr inga sår. Så jag tar lärdom av den läxan och lämnar bara ut min pärla till någon via rekomendation.

Fast min dröm är ju att få behålla henne. Jag har ju laggt all denna kraft de sista åren på att vi skulle få en lång framtid tillsammans.

:devil: Karlslok att göra såhär mot oss :mad: :cry:

Nej, vilket skit!! anledningen att jag puschade på kontrakt var att jag är indragen i en story med slaktade hsätar som varit både med och utan kontrakt, men det är svårt att göra nåt utan kontrakt. Jag har en häst ute på foder och det är till en kompis och trots att det är en kompis så har vi kontrakt.

Jag hoppas verkligen att du kan behålla hästen, det tror jag skulle vara bra både för hästen och dig.

Ja, se karlar... Dom är ett släkte för sig.. :oTänk på att dom har en envägskommunikation mellan hjärnhalvorna, så dom fungerar inte riktigt som oss. ;)

Jag mailade var enda hästvänn jag känner i hela sverige igår och bad dem hålla öron och ögon öppna. Detta är maänniskor jag litar på och som jag vet skulle tipsa om Kelly till en seriös person. De skulle inte chansa när de vet vad det handlar om.

En av dem är stallchef på en skola där man har olika rid och hästutbildningar. Inte så långt ifrån där jag bor. Hoppas verkligen att hon kan hitta något bra genom alla de kontakter som hon har där.

Så frustrerande när det är en så djäkla duktig häst och som är frisk. Bara åldern är emot henne :(

Fast fodervärd i nuvarande stall gör ju att du och stallisen kan hålla ett öga på henne. Eller kanske det är svårt att hitta på liten ort?
Kanske medryttaren känner nån?

Tess jag ar ledsen men jag tycker du snurrar till det mer an nodvandigt.. och du vet jag sager vad jag tycker, det ar inte kritik men hur jag ser saker fran utsidan..

Lat mig gora en forslag till dig som du kanske kan adapt eller tanka pa eller anvanda delar av.. Jag sager inte att du skall gora det utan jag fran utsidan kan se saker som du blir hemmablind pa sa att saga.. nar man ar mitt is "smeten" (plattsmeten haha), kan det vara svart att se saker som andra tycker ar sjalvklara.. i alla fall, det har ar vad jag tankte...Om jag har saker fel far du ursakta.. men sa har har jag forstatt ditt liv ser ut just nu..

Du arbetar mon em och kvall, tisdag e och kvall och onsdag em och kvall.. sen ar du ledig torsdag fredag lordag och sondag..
Da foreslar jag att Filip som gar till dagis mondag morgon gar till dagis mondag morgon.. eller nar han nu gar.. Sen far peter losa ut honom mondag eftermiddag kvallning. Och sen foljer han med peter till huset och sover dar.. Tisdag och onsdag blir det peters ansvar att ta filip till dagis och hamta honom pa kvallen.. Och sen torsdag morgon istallet for att ga till dagis tar Peter honom till ditt hus/lagenhet pa morgonen.. Och filip da ar hos dig till mondag morgon igen.. Da far bad foraldrarna lika mkt tid med honom. Detta forutsatter forstas att allt flyter i ordning, vilket saker normalt inte gor men man maste ha en mall att ga efter.. Da slipper ni det har med varannan veckanda som jag tycker ar orattvist.. varfor skall du ha filip mestadels av tiden och hanbara varannan veckanda??
Sa det betyder da att du kan kliva upp runt 7 pa mondag och fodra, slappa ut (med hastar som far morgon ho i hage) mocka ditt stall och gor i ordning kvalls foder.. Och nar filip ar i dagis kan du rida..
Tisdag kan du vanta med foder till 8, da har du sovit 7 timmar och ak och fodra maten som dij stallis person har gjort i ordning. (eller medryttare som du gott kan begare att hon gor saker.. hon betalar ju inte och mocka och gora mat ar inte sa jobbigt). Du kan rida ocksa da. samma pa onsdag
och sen ar det torsdag. filip far bara folja med till stallet och fodra och du kan fa honom att hjalpa dig med mockning och sant.. lagga upp foder, visst tar saker langre tid men da ar han sysselsatt ocksa.. Jag formodar att han skall ga till Max och leka ocksa.. utmarkt tid for dig att ga rida.. Fre lor och son gor ni saker tillsammans.. du kan ju aven ta med max till stallet och de kan leka medans du gor i ordning saker.. Nej det kanske inte blir sa mkt ridning men du kan ta pojkar och hast och ga pa promenad ocksa.. Kanske peter kan ta honom for en timme eller tva om du vill rida.. Du maste dra ned pa dina krav om petighet och lata dammtussarna vaxa i hornen bade i stallet och hemma ibland..
I alla fall, pa detta sattet har du ju 3 dagar som du kan rida kelly, mon tis ons.. Och kanner du for det kan du ju ga hem och vila innan det ar dags for plattarna igen pa eftermiddagen.. En hast kan man gora allt for plus ridning pa 2 timmar.. Handla kan du gora pa vagen hem fran stallet..
Pa sa satt behover inte peter sitta i ditt hus heller.. och filip har sin sang och sitt rum som han kan sova i hos pappa... Och sen far val peter hjalpa till med inkop av klader och leksaker som skall vara hos honom.. det skall ju inte du kopa sa att saga..
Sen om du vill aka bort en weekend.. ja du har ju en medryttare.. som kan ta hand om hasten, filip kan vara hos pappa, det maste inte vara exact varje varannan veckoanda och sant.. ni skall ju ha delad vardnad.. da skall det delas.. men ibland blir det inte exact..

Jaha, det var min idea.. tycker fortfarande du skall sanda kelly till Tant Macaroni och du har Soraya ponny.. om du nu vill ha hast, eller sa har du henne tills hon saljer.. NU ar ju marknaden for att salja.. Eller sa letar du fodervard/halvfoder i det stall du star i nu alternativt stallet tvars over vagen.. Och du ar medryttare sa att saga.. Du behover inte sanda ivag henne till ngn.. En 19 ar gammal sto ar ju inte sa attraktivt.. aven om hon kanske ar tranad for MSV och kan bli utmarkt laromastare till ngn, ja hon har ju inte tavlat pa manga manga ar pga av babiesar och det tar tid att fa en hast i shape igen for tavling.. pa hogre niva menar jag.. klubbtavlingar ar en sak men aven dar tas det traning.
Jag hoppas du kan anvanda dig av nagra av mina ideas for att fa en ratsida pa din situation. Barnet har en pappa, lat honom ta ansvar och ocksa betala for saker som Filip behover.. Det ar inte bara du som skall lagga ut pengar.. och det ar inte bara du som skall lagga ut tid...

Åhh, Voff - det är såå tråkigt det som har hänt.

Försök att hålla ut. Vi kanske kan vara till hjälp med att skicka sånt som du behöver till kuse eller din lille pojke. Om inte annat får du klaga ut hos oss - det är inte apskit att kunna göra det med x antal tanter å 1 Gubbtjyv!

Då jag blev ensam med två barn hade jag faktiskt mer pengar att röra mig med än tidigare. :angel: Undrar vad det kan bero på... (Nu hade jag ingen kuse då, men ett hus som kostade som din lägenhet gör nu.)

Fixa bostadsbidrag och kolla upp med FK om underhållsstöd - bäst att ta underhållsstöd via FK. (Man vill ju för fanken inte bråka om pengar efter att man har separerat - något positivt ska man ju få ut av det... Nu menar jag inte kluring, utan att slippa extra onödigt bråk). Kanske skicka kusen på bete om det blir billigare. Det kommer att ta ett tag innan du finner ork. Kanske ger kusen dig den ork som du behöver, men sorg över en förlorad vän som den där karlsloken du nyss blev av med, grr :devil:, kan ta tid att bearbeta.

Sköt om dig! Styrkekramar i massor.

Go kväll....

Voff... jag kan bara beklaga din sitution... Jag hoppas att du finner på råd på mer än ett sätt. Tyvärr är inte Kelly den typ av häst som jag söker. Det är bara åldern som är rätt... annars hade jag kunnat ta henne.

I kväll har jag varit ute och tittat till mina damer... De ser ut att må riktigt bra. Det blåser rejält här... har avstått hästträning av den anledningen. Inte för vinden i sig... utan för att det blåser så pass att det inte är riktigt säkert att gå i skogen.

Bäcka är inte riktigt nöjd med nyordningen i skogshagen. Hon vill ha tillgång till den stora vallen de gått på i vinter... Men ... där spirar gräset nu.. och jag vill ha vallen obetad till hösten vintern...
Så de får gå nu under försommaren i den lite mindre skogshagen ...
Efter midsommar kommer de ut i en hage som jag inte betat på två år...

I morgon är det sista dagen på "två stolar".... förhoppningsvis...
På måndag påbörjar jag en tre veckors utbildning och sen är det förhoppningsvis så att jag har fått min fritid tillbaka... Slut på 11-12 timmars arbetsdagar .... Det ser jag verkligen fram emot.

Nyheter fran torpet...

for er som var har, ja NU antligen ar det slut med dunk barandet.. jag har fatt en kran pa utsidan woohoo.. tog en timme att satta in, kostade mig 2000 plus tax och ar vart varenda ore. Nu ater vi ris och bonor for resten av manaden.....
annars inget nytt, folis sparkar madeira ar grinig och trott, alla ser ut som rug muffins med har overallt.. snart ar det sommar ...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka