Dina åsikter för mina tankar till Indiens kastsystem och gamla tiders "skomakare bliv vid din läst". Det är jobbigt att vara barn till någon som tar förgivet att barnet ska bli en förlängning av släktens/föräldrarnas åsikter. Varför inte ta förgivet att dina barn kommer hitta sin grej och låta dem vara som de är?
För att jag har läst forskningen. Barn blir i regel en förlängning av sin uppväxt, omgivning och familj, vare sig man vill eller inte. Jag har liksom förlikat mig med det mycket välbevisade faktumet. Och det är såklart ändå spännande att se vad det blir av dem - t ex kommer de förmodligen ha lätt för matte, så med tanke på könsrollspåtryckningar från omgivningen kan man tänka sig att de kommer bli ingenjörer. Samtidigt jobbar båda vi föräldrar med människor/samhälle. Så det ska bli intressant att se om könsroller eller socialt arv slår igenom där, för att ta ett exempel.
Det är ju just att jag låter dem vara som de är som gör det troligt att de kommer bli som de är, dvs en produkt av sitt sociala och biologiska arv. Som vi alla, jag också. Jag har alltid fått välja fritt vad jag vill göra, och alltid valt efter vad jag tycker verkar roligast - och här sitter jag nu vid 40, och det finns väl inte ett intresse jag har som inte går att spåra bakåt i släkten. Möjligen då att jag blev samhällsvetenskaplig lärare med kultur- och djurintresse istället för humanioralärare med kultur- och djurintresse, men det är ju en variation på marginalen.
Och det är ju regel snarare än undantag att det är så det blir. Jag tror inte mina barn är undantaget, jag tror de är regeln, eftersom det är statistiskt mer sannolikt.