Nej det är ju det jag säger att statistiken inte säger ett dugg om det utan mer om de faktiskt läste vidare eller inte. Det är mitt enda argument att statistiken inte säger om barnen hade det lätt i skolan, bara om de klarade sig vidare till universitetet.Men säger de där studierna ens något om "lätt i skolan"? "Lätt/svårt för sig i skolan" framstår för mig som betydligt mer svårstuderat än resultaten i termer av betyg.Det jag har tagit del av handlar om betygen, där akademikers barn då snittar högre. Men det säger ju inte att det har gått lätt. Det kanske det har i en del fall, inte i andra. vad vet jag.
Så vad jag diskuterar är enbart den lilla lilla detaljen att Mabuse antydde att hennes barn såklart skulle klara skolan lätt eftersom hon var akademiker och statistiken sa att det skulle bli så. Medan jag menade att de rimligen skulle klara skolan, men om det är lätt eller efter att ha kämpat en del är ju faktiskt inte statistiskt belagt. (Det kan man ju däremot kanske räkna ut genom att veta saker om sina barn! såklart. Men ren statistik säger ingenting om lätt eller svårt.)
Dvs det enda man kan säga är att studievana föräldrars barn med mycket stor sannolikhet läser vidare, man kan inte säga något om de får lätt i skolan eller ej utan det är på individnivå. Dvs det finns (det vet jag) akademikerbarn som inte hade det lätt i skolan, gick ut med normala till bra betyg och läste vidare på universitetet.
Och det är där jag tror skillnaden ligger, och jag har sett liknande åsikter i artiklar, orättvisorna representeras av saker som -hjälp av föräldrar med läxorna, stöd, böcker hemma osv. (tidigare även läsa högt för barn, men numera gör en liten andel föräldrar det, runt 30% mot tidigare runt 80% av alla föräldrar. Dvs iofs tidigare läste studieovana för sina barn (Sverige hade högt läskunnande och intresse för böcker), nu gör inte ens studievana det.)