Jag ser väl egentligen inget problem i att man som förälder tänker "Oj, hur ska detta gå?", att man är orolig eller rent av besviken, men om ungen väl har bestämt sig så är det ju bara att backa upp hen och köra på. Det går att vara besviken och stötta samtidigt, faktiskt.
Jag ska dock tillägga att jag har idag rätt svårt att se hur mina föräldrar hade kunnat göra något för att få mig att ta mig igenom gymnasiet, jag tror att jag helt enkelt mådde för dåligt och var för skoltrött. Men utan stöd att utarbeta en plan och utan vilja att tycka att "godkänt är faktiskt good enough" så var det definitivt kört.
Jag har en stark, stark tro på att det finns ALLTID flera sätt att göra saker och ting på. Vissa sätt är helt klart jobbigare än andra, men den "lätta" vägen är inte alltid den rätta. (Jag har en ungdom i min närhet som just nu kämpar sig igenom en tuff tid gymnasiet och jag blev faktiskt lite glad när hon under en diskussion om hur viktigt det är att gå gymnasiet sa till sin mamma att "Men Tassen klarade sig ju bra utan gymnasiet, hon är ju snart färdig jurist.".
) Jag har bestämt mig för att vara beredd på att lotsa min unge på en alternativ väg om så behövs, är hon för lik mig är risken stor att hon hamnar där.