Fast långt ifrån alla överviktiga har hälsoproblem tänker jag. Jag tänker att det måste vara jobbigt att ständigt få det lagt på sig om man känner att man mår bra liksom?
På min kompis jobb har de hälsokontroller. Många kvinnor där har övervikt enligt BMI och hade jättefina resultat. Min kompis som är smal/underviktig enligt BMI hade däremot högt kolesterol, höga blodfetter och högt blodtryck. Läkaren antog dock att hon åt sunt och tränade eftersom hon var så smal.
Helt sant: långt från alla överviktiga människor har hälsoproblem.
Men övervikt, precis som förhöjda blodfetter, är en riskfaktor för senare hälsoproblem.
Och vid en hälsoundersökning hos en företagshälsovård så är det ju riskfaktorer som är i fokus.
Vikt och kolesterol och blodtryck.
Att ha högt kolesterol är inte en sjukdom utan en riskfaktor, bland flera.
Det finns många människor som har typ II diabetes som "känner att de mår bra" men icke desto mindre behöver de åtgärda sin sockeromsättning för att inte bli ordentligt skadade längre fram. Så att "känna att man mår bra" visar ju inte riskprofilen för senare problem.
Och övervikten är EN riskfaktor av flera, som diskuteras vid en hälsokontroll.
Synd att en del personer ska behöva bli så kränkta av att diskutera en riskfaktor men inte andra (brist på träning, till exempel, som också är en riskfaktor för senare sjukdom och som det inte verkar vara lika svårt att diskutera).
Jag vågar svära på att från vårdens sida ser man det ganska krasst och utan värdering/laddning. En riskfaktor bland flera; en bidragande orsak till problem.