Skulle du tycka någon var elak som tackade nej att komma hem till dig? Skulle du tycka illa om den personen som tackade nej till din inbjudan och anta att den tackade nej för denne inte ville umgås med dig?
Jag har en tendens att gå åt mig själv rätt hårt, så om en person inte vill komma hem till mig utan någon uppenbar grund (t.ex. har inte tid, är sjuk, ska på semester osv) så är det möjligt att jag skulle kunna få för mig att det bara är för att personen inte gillar att vara hemma hos mig, personen kanske tycker det är äckligt i min lägenhet, tycker hunden är jobbig, tycker att -jag- är äcklig osv. Jag skulle dock inte tycka illa om personen i fråga, men jag skulle nog bli lite ledsen och kanske försöka rannsaka mig själv lite för att försöka hitta ett fel hos mig själv som skulle kunna förklara det.
Om någon person avböjde att delta i gåvobyten (där du ska vara med och byta) för personen säger att ekonomin styr åt annat håll, och du känner jag köper en liten sak i alla fall för du vill vara snäll. Nästa år säger personen -jag kommer inte om Ni köper åt mig det känns jobbigt helt enkelt. Skulle du tänka - Nähä...mina presenter duger inte...?
Det finns nog lägen där jag skulle kunna tänka så ja, det beror på hur personen framför sina tankar. Därmed inte sagt att jag skulle tycka att personen var girig och fisförnäm (så vida personen inte uttrycker det på ett sätt som får det att låta som att denne inte vill ha "mitt skräp"). Att personen avböjer av ekonomiska skäl skulle jag däremot inte ha några problem med, det skulle väl kanske bara vara om man vet att personen kastar pengar omkring sig som snö till vardags, men när det kommer till att lägga en liten slant för någon annan så heter det att man inte har råd. I ett sånt läge skulle jag nog bli lite fundersam, men har man, på riktigt, inte råd så har man ju inte råd och det ska man ju inte klandras för.
Det är skönt att lita på vad andra säger. Du verkar ha svårt att lita på vad andra säger? Är det för att du ofta säger eller gör saker du tror andra vill höra eller att du ska göra. När det inte händer dömer du dom hårt då (eftersom du verkar döma dig själv rätt hårt)?
Förstår inte riktigt vad du menar med sista meningen, menar du att jag dömer andra hårt om de inte håller vad de lovar? Det beror ju på vad det handlar om, men om vi säger att jag ber dem att inte köpa presenter, och de gör det ändå, nä, då dömer jag dem inte för jag förstår att det ligger i vår kulturella natur att vilja visa uppskattning och tacksamhet, ofta genom att köpa presenter. Men det hindrar mig ju ändå inte från att må dåligt av det ändå, och då menar jag inte att jag går och är bitter och surar utan jag kan sitta där och kallsvettas medan harhjärtat går som en trumma, det känns som att alla stirrar på mig och är beredda att döma varje liten rörelse jag gör. Ännu värre blir det ju om man får något som man kanske inte tyckte var så fint, för då måste man dessutom sitta där och fejka fram någon slags falsk "Åh vad fint! Det här var verkligen en jättefin present!" och så känns det som att alla ser rakt igenom en och man vill helst springa ut genom dörren och aldrig träffa någon av dem igen.
Jag har inga förväntningar på att någon ska göra något för mig, någonsin. Däremot har jag väldigt lätt för att vända saker och ting mot mig och leta fel med mig själv som skulle förklara att personer runt omkring mig agerar som de gör.
En person vill inte komma hem till mig = denne tycker min lägenhet är äcklig = jag är äcklig
Jag får en present = Någon har lagt tid, energi och pengar på mig = jag har inte råd att ge samma tillbaka = ångest
Jag har inte råd att köpa en present = jag passar inte in i den allmänna sedvänjan = jag ser mig själv som misslyckad
Ungefär så fungerar min hjärna.