Men det handlar ju inte om att TS inte har lust, vill eller tycker illa om hans föräldrar. "Inhale firar inte jul" är inte orsaken till att hon inte vill gå. Och familjen är jättetrevlig så det är heller inte problemet. Social fobi har jag förstått är jättejobbigt från vänner som har det så jag fattar att det inte är så enkelt att bara gå dit ändå. Men social fobi är inget som bara försvinner av sig själv, det måste man jobba med (och ibland även utmana sig själv för att komma vidare). Med andra ord kommer TS ha samma problem varje gång hon får en invitation och till slut kommer det bli ganska kyligt mellan TS och svärföräldrarna, vilket är så synd och så dumt när de faktisk är människor hon tycker är väldigt trevliga.
Tycker också att det då är bättre att säga som det är, "jag har social fobi och ångest, jag klarar inte av att träffa folk", än att ständigt försöka hitta på ursäktar och lögner. Det är en sjukdom som alla andra, TS är för sjuk för att klara av vissa saker. Låt pojkvännen berätta sanningen för sina föräldrar så de vet hur det ligger till?![]()
Fast ts gör nog mkt saker trots sin sociala situation, det är nog fullt tillräckligt. Att utsätta sig för en sitation man absolut inte på något sätt måste, varför? Jag har svår social fobi och för mig är det tillräckligt att bara jobba på en stor social arbetsplats, gå i affärer, träffa vänner, gå på obligatoriska möten etc. Då är det skönt att kunna välja bort sociala situationer som är helt frivilliga. Det är lixom fullt tillräckligt att jag utsätter mig för de sociala situationer jag redan gör. Man behöver inte utmana sig själv 24/7 lixom.
Jag förklarar dock varför jag inte kan, och det brukar inte vara tillräcklig anledning iaf. Undviker inte alla frivilliga sociala situationer, men man ska absolut kunna det