Till mina föräldrar, vänner etc skulle vi, angående julfirande exempelvis, säga: "Supertack för inbjudan! Vi kommer nog förbi en sväng, sen är vi hemma
". Inga konstigheter.
Det jag har vänt mig mot dock är detta:
"Att inte tala om det och istället komma med någon nödlögn (eller ännu värre, "jag känner inte för det..." ) är respektlöst mot den som bjuder anser jag."
Vi skulle förmodligen kunna dra en nödlögn om vi kände att vi behövde men det behövs ytterst sällan faktiskt. Givetvis säger man inte "jag känner inte för det" eller "nej jag vill inte", det låter så otrevligt. Vet inte vad vi säger "du vi får nog skippa det den här gången" eller nåt i den stilen. "Du det vore jättetrevligt men den här gången hoppar vi". Fan vet jag.
Jag har alltså vänt mig mot att det på nåt vis vore otrevligt att säga "Vi vill nog mest bara ta det lugnt hemma" istället för att säga hela sanningen. Det är DET jag tycker är jättekonstigt. Att nån i familjen skulle bli asledsen och bara "va??? TA DET LUGNT HEMMA? AY CARAMBA". Jag tycker att om TS inte vill gå så kan man absolut krångla sig ur det lite fint, det är för mig inga konstigheter.
Jag vill inte alltid åka till en specifik släkting till min partner. De har det snorvarmt inne och alla röker som fan. Jag bara står inte ut. Skulle fan aldrig drömma om att säga sanningen till dem om det. Du tycker att jag borde göra det alltså? "Ursäkta mig farbror men din lägenhet stinker röv och jag får kväljningar av tanken på att äta mat som tillagats i ditt kök?" Tack men nej tack säger jag. Då är det bättre med "niphredil blir hemma den här gången men jag kommer gärna" som svar på inbjudan.