Ta för givet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ta för givet

Orkar inte mad att alla ska vrida å vända på allt jag skriver jämt.
Jag vet mkt väl att ekonomin kan ändras men du måste väl ändå hålla med om att man inte går å skaffar en hel drös med barn om ekonomin redan är ansträngd, det kan inte jag kalla ansvarsfull förälder.
Om man blir gravid är det en sak men blir innerligt irriterad på alla fjortisar som planerar barn utan att ha varken jobb eller har kommit in i systemet.
Men blir man däremot oplanerat gravid fler än 1 gång (nu snackar jag tonåringar)kan man ju undra hur det stod till i sexual undervisningen i skolan eller hur människan är funtad i huvudet.

Men givetvis finns oansvariga 30 åringar oxå, de kan vara precis lika oansvariga som 15 åringar.(sambon har ett exempel i sin släkt) :eek:

Skulle aldrig skaffa barn om jag bodde i stan, mina barn ska växa upp i en villa på landet.Nu kommer jag mest troligt aldrig att få barn men man kan ju planera iaf :smirk:

Klart man skaffar barn för sin egen skull, det vore ju hemskt om föräldrar "uppoffrade" sig och skaffade barn som de egentligen inte önskade, inte sant? Och barn ska vara tacksamma över sådant de FÅR - precis som vuxna bör vara tacksamma över det de FÅR. Övrigt får man liksom skaffa sig själv, genom arbete t.ex. Får man dessutom anstränga sig för att kunna köpa en sak så uppskattar man den mer sedan.

Vi är inte låginkomsttagare, men jag skulle aldrig drömma om att köpa märkeskläder till mina barn. Å andra sidan köper jag inte märkeskläder till mig själv heller. Det finns väl bättre saker att lägga pengar på? Vare sig man har gott om dem eller ej.

Bortskämda människor går nog miste om mycket, tror jag, både barn och vuxna...

Jag har egentligen aldrig förstått det där med märken, jag vet skit fula kläder som folk köper bara för att de är av ett visst märke.
D&G jeansen(tror det var det märket eller så var det Gucci), är upprivna med rakblad över benen, alltså helt håliga å kostar 12 000 spänn.
Jag vill gärna köpa hela kläder från början så de håller längre ;) :devil:

Tican skrev:
Vissa föräldrar verkar ju anse att barn ska gå runt och vara tacksamma tjugofyra timmar om dygnet för att man faktiskt får mat varje dag och nya vinterskor förra månaden. Att dom ställer upp och skjutsar till nån kompis eller till diverse ridskolor och hockeyrinkar ibland, för att inte tala om biobesök!, osv. Det kan jag ju förstå, det är ju en massa jobb o pengar, MEN, det var väl föräldrarnas beslut att skaffa barn med allt vad det innebär? Ska det beslutet, missförstå mig rätt, gå ut över barnet?

T ex är ju märkeskläder snudd på standard, kan man ta DET för givet? Syftar på familjer med normal inkomst osv. För folk i tidiga tonåren å därikring är det ju faktiskt hyfsat svårt att jobba, och jag tycker det verkar lite småvrickat att barnet ska behöva ha två jobb, skola och jobb, för att kunna köpa den där fina vinterjackan från Peak, som "alla andra" faktiskt har.

Hm. Vad tycker ni?

Var tvungen att kolla din ålder efter vad alla skrev. Såg att du är snart 15 år. När jag var 15 (vilket är 14 år sedan) så brydde jag mig om kläder med dock inte vilket märke det var. Visst fanns Levis osv men det var inget som man DÅ brydde sig lika mycket om som nu. Nu är det EXTREMT! Jag fattar inte föräldrar som köper kläder för flera tusen till sina barn. Själv har jag jobbat sedan gymnasiet (helger och lov) för att dryga ut barnbidraget. Mina föräldrar hade helt enkelt inte råd att köpa nytt åt mig så fort jag ansåg att jag behövde så då fick jag allt jobba ihop det.
Sedan håller jag med någon föregående tskrivare här som skrev att barn behöver inte gå omkring och vara tacksamma hela tiden men lite uppskattning, en kram, ett tack så mycket skadar inte. Tvärtom känns det mycket roligare att köpa saker!
Vi har två pojkar, dock inte i tonåren ännu, men 10 och 6 år och de vill såklart ha nya saker och vi köper i takt man kan och har råd och anser att det är nödvändigt. Jag ÄLSKAR att skämma bort mina barn då de ALLTID uppskattar det!!! De får kläder när de behöver, de har leksaker så det räcker och de är nöjda.
MEN de har inte lika mycket som vissa andra i deras kompiskretsar men de klagar inte....
Vad ska man med dyra märkeskläder till? Finns ju roligare saker att göra för de tusenlapparna...

Har man inte råd så har man inte och hur ofta tänker tonåringen på sina föräldrar? Vad de behöver och måste ha för att må bra? Hur ofta går inte barnen ALLTID i första hand? Tänker ni tonåringar på det???

Jag har ett lysande exempel. Se tråden "Exet då ja..." på ÄU.

Jag tycker inte alls att ett barn behöver gå runt och visa sin tacksamhet dygnet runt. Däremot föresöker jag lära mina barn att det är uppskattat att de visar sin tacksamhet för något ibland. Nu är mina barn bara 1,5 och 6 år än så länge så det handlar mest om att man får en spontan kram ibland och att de är artiga och tackar om de får något eller så.

Vad gäller märkeskläder så tycker jag det är fullkomligt absurdt att det skulle räknas som standard. Hela rena kläder är det som gäller här, oavsett märke. lilltjejen ärver fortfarande en hel del kläder och det tycker jag är kanon. Sonen på 6 år får mycket av sina kläder till jul och födelsedag och det mesta handlas vid rea eller olika kampanjpriser.

Att barn skulle retas pga klädsel, tja ok om man ständigt går i skitiga trasor men för fel märken? Då är det nog dags för föräldrar att fundera på vilka värderingar vi ger våra barn egentligen. Jag förnekar inte på något vis att det händer för det gör det ju tyvärr, men det betyder ju inte att man med automatik ska ge efter och köpa märken bara för att. Istället man kanske ska hjälpa sina barn på andra sätt. Tyvärr tror jag inte mobbing och retandets grund ligger i klädmärken utan helt andra saker. Annars vore det ju rätt enkelt att få slut på mobbingen.

Jag tycker inte heller att det är småvrickat att barnet får jobba sig till det det vill ha utöver de behov som föräldrarna tillgodoser. För inte tror jag att dina föräldrar låter dig gå naken, utan kläder får du väl alldeles säkert, sen att det är "fel" kläder enligt din egen bedömning är ju inte deras fel utan det är ju du som väljer att du vill ha något annat och då får du ta konsekvenserna av det.

Det finns jobb åt 14-åringar. Jag är 14 och jag jobbar, div ströjobb och sen delar jag ut reklam, det suger, men ger iaf minst 400 i månaden.
Sen har jag 700 i månadspeng, men det mesta går till hästen och sen till mitt mobilabonnemang (som jag var dum nog att skaffa).
Ändå har jag råd med 'fina, dyra snygga' kläder, konstigt va ?

Varför skulle det vara svårt att jobba när man går i skolan? Det är väl då om någonsin som man verkligen kan ha ett (extra-) jobb utan att slita ut sig allför mycket! Handen på hjärtat, hur många timmar om dagen (utanför skolan) lägger du egentligen på skolarbete? Inte så många va?

Jag började sommarjobba och jobba extra på helger och lov när jag var 13. Sen blev det en vana och rullade på och jag jobbade mig mig mer eller mindre igenom hela skolan (med rätt hyfsade betyg). Detta gjorde jag inte för att mina föräldrar tvingade mig eller för att jag skulle ha råd med märkeskläder, utan hör och häpna, för att det var så kul. Och du ska veta vad mycket nytta jag haft av mina olika arbetsplatser (förutom det faktum att man tjänade pengar och kunde åka på utlandsresor och sånt som många inte hade råd till). Jag jobbade rätt mycket på olika hotell tex och gissa hur lätt det varit för mig att få jobb där senare när jag under någon tid studerat eller varit arbetslös. Man lär känna en massa människor och skaffar sig tidigt arbetserfarenhet som är skitbra längre fram.

Och som svar på frågan om barn ska vara tacksamma för vad de får - ja det tycker jag absolut. Inte så att de ska gå runt och bocka och niga dagarna i ända men de kan ta mig fan vara lite tacksamma, jag är så trött på alla bortskämda snorungar som tror att de ska bli Paris Hilton eller nån annan patetisk kändis.

Vildvittra

Mitt ex pappa(ensamstående) vägrade skjutsa sin son NÅNSTASN - han fick cyckla elelr åka moped från 12 år ålder..ok att man inte vill skjutsa sina barn jämt å ständigt är en sak - men då flyttar man inte ut på landet med över en mil till bussen,närmsta kiosk och vänner.
Jag blev aldrig skjutsad nånstasn av mina föräldrar( min pappa körde mig dit jag ville/behövde åka 2 gånger under hela mitt liv!) men jag bodde i stan och BEHÖVDE inte heller det.

Och Ja, var det gäller märkeskläder tycker jag att ungdomamrna får betala det själva! Finns ingen andledning att beta 1500-2000 spänn för en vinterjacka som används en säsong.
Ofta HAR barnfamiljer tajt ekonomi - och i valet mellan att köpa en canada goose jacka och betala räknigarna så hoppas jag att föräldern inte ens känner dåligt samvete.
Ni som anser det - har ni insikt i era föräldras ekonomi?

När jag var i tonåren så fick jag mitt barnbidrag. Jag ville själv ha det så. För dessa pengar skulle jag köpa kläder, ridgrejer, borstar till sköthästen m m, samt godis och nöjen. Någon gång hände det väl att mina föräldrar (under mina protester) gav mig pengar till bio om mina kompisar skulle gå och jag hade köpt ridbyxor eller så nyligen.

Jag hade aldrig märkeskläder och blev visserligen retad för det också men just kläder har jag personligen aldrig brytt mig så mycket om så jag gick ofta i kläder från ÖB, dvs militärjacka och ev. även militärbyxor. De kläderna kunde jag även ha på min fritid utan att vara för rädd att förstöra dem. Om jag köpte jeans så såg jag till att köpa de billigaste som fanns och samma med tröjor. Många reakläder blev det...

Jag kan känna att det var bra att ha det så, på så sätt fick jag ganska tidigt lära mig att man har begränsat med pengar och att man inte kan få allt som man vill ha utan att spara till det. Jag var ändå bortskämd så tillvida att mina föräldrar betalade mina ridlektioner och det var inte billigt.

Jag åker till skolan strax efter sju. Jag kommer hem fyra eller halv sex varje dag. Jag bor 3 km från busshållplats, en mil till närmaste stad. På de timmar jag har på kvällen utöver stalljobb och sysselsättning hemma är jag fullkomligt slut. Jag lider också av någon slags sömnproblem, och har ofta ont i huvudet osv för att jag är så trött. De dagar jag kan komma ifrån och åka till sthlm, (dvs träffa kompisar och göra den typen av saker som jag anser minst lika nödvändiga som det andra,) kommer jag hem nio och hinner knappt någonting annat.

NEJ, jag skulle definitivt inte kunna ha ett jobb på det.

Jag hade stalltjänst när jag var 14 år. Lördag eller söndag antingen 7.00-11.00 eller 7.00-16.00. Gav en del extra pengar varje månad. Samt att jag delade reklam på söndagar (usel betalt). Vad gör du lördagar och söndagar?

Vill man jobba så hittar man jobb. Har aldrig varit arbetslös men har då å andra sidan inte alltid haft sådana jobb som folk "avundats" mig...

javan

Tican skrev:
Jag bor 3 km från busshållplats, en mil till närmaste stad.
Och vad har fått er att flytta till den obyggden?

Tican skrev:
De dagar jag kan komma ifrån och åka till sthlm, (dvs träffa kompisar och göra den typen av saker som jag anser minst lika nödvändiga som det andra,)
Och varför är de så nödvändiga?

Och hur kommer du att göra sedan när du själv skall välja var du skall bo?

Men trots att du är så trött och har sömnproblem så vill du sitta uppe hela nätterna...

Allvarligt - när det gäller att vara tacksam så är det viktigt ATT man visar att man faktiskt uppskattar att föräldrarna ställer upp på en, att man får saker osv. Skulle mina barn kräva att få dyra märkeskläder t.ex så skulle de få svaret att det får man jobba ihop själv. Kan man inte det så får man klara sig utan. Varför ska barnet/barnen ha svindyra saker när man själv knappt har råd att unna sig något?

Jag tror det är viktigt att man tidigt får lära sig att man får jobba lite hårdare för att få det man vill ha utöver "basics".

Som jämförelse; min dag börjar (efter att ha haft pass hela natten på barn som vaknar av mardrömmar, är sjuka osv) 6.45 och går i ett tills sambon kommer hem 16.30. Har jag haft tid under dan har jag förhoppningsvis bara ridningen kvar hos hästen, har jag inte haft det så väntar all stalltjänst + ridning och ett par dar i veckan har jag nån extratur då jag fodrar eller tar in/ut alla hästarna i stallet, dvs jag är hemma igen 20. Då är det dax att göra i ordning barn för natten och vid 21.30 är det förhoppningsvis lugnt så jag hinner ANDAS lite innan det är dax att gå och lägga mig.

Utöver detta jobbar jag extra... jag delar ut reklam på söndagar (med barn på ryggen) och sorteringen får jag göra sent, framåt 23 på lördagkvällen för det är enda tiden jag har över. Varför jag jobbar extra? För att kunna unna mig ett par nya ridbyxor, en ryggbehandling eller något annat.

Träffa kompisar förresten, ska man hinna sånt?

Vi HAR god ekonomi, men prioriterar att ha häst, ha två bilar, varsinn dator, spara till hus så barnen får bättre uppväxt osv.

Jag skulle tröttna rejält på att ge saker och skjutsa och fixa om barnen alltid var otacksamma och började ta sånt för givet.

Du hade tur som fick betalt för att göra stalltjänst, de flesta måste göra sånt gratis :smirk:

Det hör väl inte riktigt hit, om du hemskt gärna vill veta kan du väl pm:a eller nåt. =)

Det är väl solklart att det är nödvändigt att man behöver umgås med folk man tycker om?

Nån liten lya i stan troligtvis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 457
Senast: Bri
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama