Ta för givet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ta för givet

Hur kan det vara Ticans fel var hennes föräldrar väljer att bosätta sig?Ett barn kan ju ändå inte bestämma var hela familjen ska bo, det måste ju de vuxna göra,, annars blir det som i de nya programmen om super nannysarna :smirk:

På helgerna SOVER jag. Då i genomsnitt kanske 15 h/natt. Är oftast hemma, hästarna o hundarna osv när jag är vaken.

Vi har eget stall, och jag får inte betalt för att ta hand om min egen häst ;)

Att ge barnen (i en viss ålder) barnbidraget tycker jag är en bra idé, själv fick jag inget barnbidrag då jag valde att ha häst istället men var minst lika nöjd för det :)

Tican skrev:
På helgerna SOVER jag. Då i genomsnitt kanske 15 h/natt. Är oftast hemma, hästarna o hundarna osv när jag är vaken.

Vi har eget stall, och jag får inte betalt för att ta hand om min egen häst ;)

Sov de normala 8-9 timmarna och du har 6-7 timmar du kan ägna åt att tjäna pengar.

Jag gjorde inte stalltjänst åt min häst heller :D
Ridskolan i Umeå var stor + att det stod ca 80? (minns inte riktigt faktiskt...) privata hästar uppstallade. Det var slitigt och fullt jobb hela tiden och inget jag gjorde för att det var kul. Utan just för att det var betalt!

Axplock ur programmet direkt från minnet:

7.00 hö:a med dålig hövagn till ca 100 hästar.
*släppa ut första omgången av ridskolehästar och börja mocka åt de 40 stycken spiltor och boxar som det var.
*byte av hästar
*skritta hästar/leda konvalecenter på ridskolan
*fodra kraftfoder vid 11.00 (betydligt lindrigare och snabbare)
osv

För övrigt var det ett ex. på hur jag fick pengar. det är inte säkert att det finns stall där Tican bor som har sådant system. I många stall delar man på den bördan.På K4 betalade privatryttarna för det samt att ridskolan tog väl in "ridavgifterna" för att betala de som arbetade dvs ridlärare/stallarbetare och dylikt folk.

Javan

Senast ändrad:

Tican skrev:
Det hör väl inte riktigt hit, om du hemskt gärna vill veta kan du väl pm:a eller nåt. =)
Om det inte hör hit, så behöver jag inte veta.
Men jag kan fråga en annan fråga i stället.
Har du några fördelar av att ni bor där ni bor?
Eller bodde ni bättre förut?

Det är väl solklart att det är nödvändigt att man behöver umgås med folk man tycker om?
Jodå.
Men varför finns det bara sådana i Stockholm då?
Vi andra verkar ju att överleva med sällskap av de människor som finns runt där vi bor, även om de inte är Stockholmare.

Nån liten lya i stan troligtvis.
Och stan, det är då Stockholm alltså.
Ja det är bäst att jag frågar, för det finns ju andra städer.
Och jag tror att andra runt där du bor tycker att det är Norrtälje.

Okej, lya i stan.
Men hästarna och hundarna då?
Är de inte intressanta längre i det läget?

HUR kan

du överhuvudtaget inte vara nöjd? För mig finns det bara ett enda svar på den frågan, nämligen att du är otroligt bortskämd. Hur kan du t ex sova 15 timmar/natt på helgerna om du har egen häst? Kommer han/hon ut vid 12-13 då? Eller du har någon annan som släpper ut (antagligen)? Jag tycker du ska vakna upp och inse att du har det OTROLIGT bra! Standard är INTE att ha det som du, kan jag säga. Jämför dig med folk runt omkring dig, i skolan tex, så upptäcker du snabbt att du egentligen inte har det rätt bra och istället borde vara himla tacksam för det liv du har. Gräset är inte alltid grönare utanför, believe it or not!

Ställer inte dina föräldrar några krav på dig? Du verkar ju ställa rätt höga krav på dem? Typ märkeskläder, egen häst, en massa fickpengar osv? Vad gör du hemma för att underlätta för dem?

föhoppningsvis så gör hon mer för att underlätta hemma än att bara klaga hos oss ;) skönt om hennes föräldrar slipper höra en del av det som kommer fram här på buke :cool:

Lugn och fin nu.
Jag tror att det är något annat som saknas.

Även om man får allt, precis ALLT materiellt, så kan det vara annat som man behöver men inte har fått.
Och då så blir man konstant missnöjd av sig.
Nya prylar kan tillfälligt lindra detta missnöje, men det kommer omedelbart tillbaka när prylarna inte längre är nya och spännande.

Okej, det är klart. Får hon inte kärlek, respekt och uppmärksamhet utan blir mutad så har hon det inte lätt. Jag tog detta om en diskussion om materiella saker (som trådskrivaren tog upp det), men det är klart att man kan se flera aspekter. För en gång skull viker jag mig för din åsikt, men tro inte att det blir en vana...

Nå, tjejen (Tican), hur ligger det till egentligen? Har du det bra hemma om man bortser från allt du vill ha men inte får?

Jag tror att det är svårt att själv se vad som egentligen saknas.
Så att det därför mest blir ett gnäll om prylar, för att man är van vid att få just prylar.
Det är ju svårt att be om något som man inte vet så mycket om.

det är klart man inte kan gå runt och vara tacksam 24/7. Men får jag tex skjuts till stallet så säger jag tack det var snällt. Om du gör en tjänst till någon kommpis så vill du vell inte göra det igen om inte kommpisen tackar och visar lite uppskattning?

Det är klart man inte kan ta märkeskläder för givet när det finns billigare kläder. Jag vet att mina föräldrar har en ekonomi som tillåter att jag köper märkeskläder som dom betalar, men det betyder inte att dom gör det.. Min mamma betalar för vinterjacka (1500 kr max) vart annat år. Vill jag ha något dyrare så får jag betala själv. Det är vell ganska självklart?

du behöver verkligen inte jobba om du inte vill. Jag jobbar inte men då har jag ju inte råd med märkeskläder heller, det vet jag och jag bryr mig inte heller när jag kan handla på h&m ;)

Men varför är det standard med märkes kläder? Det är ju det som är det stora problemet eftersom MÅNGA föräldrar faktiskt inte har råd att hålla sina ungdomar med märkeskläder från topp till tå, ändå är det så vanligt.
Det är ju inte ungdomarnas fel, för har karusellen en gång börjat snurra då är det svårt att komma ur.
Själv förespråkar jag skoluniform så behöver inte barn ha så mycket ångest över kläder och prylar de inte har, och alla blev plötsligt bedömda på lika villkor och inte efter hur mycket pengar ens föräldrar lägger ut på sina barn.

Det värsta med barn som bara får och får är att de en dag ska klara sig själva, betala hyra, mat, el osv. utan pappas pengar, då blir det plötsligt jobbigt i livet.

Sv: HUR kan

du överhuvudtaget inte vara nöjd? För mig finns det bara ett enda svar på den frågan, nämligen att du är otroligt bortskämd.
Vad är det som är så bortskämt då? Mina föräldrar har gott om pengar - JA, och de använder dom - JA. Men jag får inte speciellt mycket mer matriella saker än folk jag känner i andra samhällsklasser.

Hur kan du t ex sova 15 timmar/natt på helgerna om du har egen häst? Kommer han/hon ut vid 12-13 då? Eller du har någon annan som släpper ut (antagligen)? Jag tycker du ska vakna upp och inse att du har det OTROLIGT bra! Standard är INTE att ha det som du, kan jag säga. Jämför dig med folk runt omkring dig, i skolan tex, så upptäcker du snabbt att du egentligen inte har det rätt bra och istället borde vara himla tacksam för det liv du har. Gräset är inte alltid grönare utanför, believe it or not!
Nej jag morgonfodrar inte. Jag gör kvällsfodringen istället.

Jag vet att jag har det bra, på vissa sett. Vi bor stort, jag har en egen häst och lätt för mig i skolan. Jo, visst, jättebra. Sen att jag inte har någon möjlighet till kompisar eller killar, att min pappa slår mig och att min mamma jobbar 24/7 - betydligt viktigare saker enligt mig - är ju en annan sak.

Ställer inte dina föräldrar några krav på dig? Du verkar ju ställa rätt höga krav på dem? Typ märkeskläder, egen häst, en massa fickpengar osv? Vad gör du hemma för att underlätta för dem?
Som jag skrev tidigare handlar inte den här tråden om MIG. Jag använder inte märkeskläder, eftersom jag inte har råd. Massa fickpengar .. jag tar mig till stan, köper kläder och betalar gojorna med tillbehör, godis, tidningar, biobesök, skivor, böcker, mobil osv själv för mina 1000 kr/månad. Rimligt och fullt normalt enligt mig och alla jag pratat med det om.

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är väldigt lite gnäll om prylar. Jag vet att jag har får mina pengar och försöker se till att sköta det så jag slipper gnälla, sas. Möjligen lite nudå, eftersom jag tycker de gjorde fel när dom utsåg sig själva till både åklagare och domare i en konflikt.

Jag lider också av någon slags sömnproblem, och har ofta ont i huvudet osv för att jag är så trött.

Kan inte låta bli att dra lite på munnen, förlåt! :o

men jag kom att tänka på din andra tråd om att vara uppe till klockan fem bara-för-att...

undrar du inte varför du lider av sömnproblem? :o ;) :eek:

Men sömnproblemen är ju nu, och innan de veckorna på jullovet som jag gick o la mig konstigt. Och har inte haft "jetlag" som sitter i i månader förut.

Tican skrev:
Vad är det som är så bortskämt då? Mina föräldrar har gott om pengar - JA, och de använder dom - JA. Men jag får inte speciellt mycket mer matriella saker än folk jag känner i andra samhällsklasser.
Du tycker alltså att du också skall ha det bättre ekonomiskt, för du har föräldrar med gott om pengar?

Tican skrev:
Sen att jag inte har någon möjlighet till kompisar eller killar, att min pappa slår mig och att min mamma jobbar 24/7 - betydligt viktigare saker enligt mig - är ju en annan sak.
Ojdå! Mina misstankar var tydligen befogade.
Det var något annat.
Varför har det blivit så?

Men det där med kompisar och killar, finns det verkligen inte några människor alls där du bor.
Jag bor också på landet 6km från allt, men det verkar att finnas både kompisar och killar till dottern.

Tican skrev:
Jag vet att jag har det bra, på vissa sett. Vi bor stort, jag har en egen häst och lätt för mig i skolan. Jo, visst, jättebra. Sen att jag inte har någon möjlighet till kompisar eller killar, att min pappa slår mig och att min mamma jobbar 24/7 - betydligt viktigare saker enligt mig - är ju en annan sak.

Var du ironisk eller blir du slagen av din pappa? I så falla så tycker jag att du ska vända dig till socialkontoret i din kommun, skolkuratorn eller polisanmäla honom på en gång.

Helt ärligt så tycker jag att ni borde se över hela er familjesituation, det verkar vara lite si och så med den. Ta hjälp av någon utomstående.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 457
Senast: Bri
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama