sysselsättning i ny upplaga LXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
I dag pa var promenad kom en liten Boston terrier farande och tankte hoppa pa Diva innan vi var ute ur bebodda trakter. Min Princess hoppade till nar den lilla kom rusande hel aggressive over gatan och gick sedan in i ett automatiskt fot gaende med ogonkontakt. :love: Det ar mitt svar pa nastan allt. Har man en uppgift att utfora kan man inte svara pa dumma forslag, :p det har var dock forsta gangen nar Diva inte ens tittade pa hotet utan bara tog for givet att jag skulle fixa det. :love:
Boston terriern lat mycket overraskad och besviken nar den inte kunde fa igang Diva att svara ... och lommade sakta hem igen under mutter.

I morgon aker jag nog over gransen till Mexico igen. Jag behover handla lite presenter till alla hemma och det ar sa himla roligt att haggla pa marknaden, nagot jag sallan gor nu nar jag inte bor i Asien langre. :cool:

Att se henne som sjuk eller att råkat ut för hemskheter som förklaring till hennes åsikter är att låta henne slippa undan. De flesta av tex Nazistopparnas barndom var vanliga och de var empatiska mot sin familj, vänner, husdjur! De var vänliga och hjälpsamma, mentalt friska enligt medicinsk och juridisk definition. Samtidigt som de kallt planerade utrotningen av judar, romer, homosexuella och personer med fysiska och psykiska handikapp. Eichmann var iofs dålig i skolan men annars var hans barndom och ungdom helt normala.

Hannah Arendt skrev en bok, 'The Banality of Evil' i samband med Eichmann rättegången där hon framför tesen att vi vill tro att ondska är något stor och monstruöst. Sauron i Sagan om Ringen. Men att den inte är det. Att det är vanliga människor som inte skiljer sig från andra, som haft samma uppväxt och erfarenheter som andra. Men som ändå, ofta pga ideologi, blir 'onda' som de flesta av oss skulle definiera ondska/avskyvärda åsikter.

Ett intressant exempel är syskonen Schimanski (jag misstänker att det är Vera, systern som intervjuades i radio). Samma uppväxt men en är humanist som hjälper flyktingar och en är nazist med åsikter som gjort att hon dömts för hets mot folkgrupp. Den enda skillnaden var att fadern slog henne pga att hon var dålig i skolan.
https://www.expressen.se/nyheter/qs...ill-hitler--brodern-folke-hjalper-flyktingar/
Det är inte frågan om att låta någon slippa undan. Att växa upp i ett nazistiskt hem är en hemskhet i sig. Att planera utrotning sv människor kommer för mig aldrig bli friskt.

Det är inte frågan om att låta någon slippa undan. Att växa upp i ett nazistiskt hem är en hemskhet i sig. Att planera utrotning sv människor kommer för mig aldrig bli friskt.

Men om det är samma person vi pratar om så var inte hemmet nazistiskt efter att de kom till Sverige. Och Nazisttopparna växte inte upp i nazisthem heller. Men jag läste om, tror jag, samma undersökning om barnen som växer upp i nynazistiska och höger extrema hem. Jesuiterna sa, ge mig ett barn tills han är sju och jag ska visa dig mannen. Och tyvärr blir ju barnen hjärntvättade precis som de som växer upp som självmordsbombare. Men de är inte psykiskt sjuka eller har upplevt något hemskt, deras hem är säkert kärleksfulla. Men de växer upp med åsikter som resten av samhället och svenskar i allmänhet, ser som sjuka och avskyvärda.

Det är kontroversiellt, men i vissa fall skulle jag nog vara ok med att omhänderta barnen med hänvisning till psykisk misshandel. Det är också därför det är så otroligt viktigt att barn i ska hemskolas utan integreras i det svenska samhället. Jag vet att det inkräktar på individens (förälderns) rättigheter. Men jag anser att barnets bästa går före förälderns. Dessutom ska all religion och ideologi hållas borta från friskolor!

Men varför är det hemskt i sig? Hem och uppväxt kan vara varma och kärleksfulla och empatiska och samtidigt ha åsikter som majoriteten av svenskar anser som förkastliga. Och friskt? Juridiskt och medicinskt är de här människorna friska. De tror däremot på en social ordning där vissa är mindre värda än andra beroende på etnicitet och vissa folkgrupper inte har någon existensberättigande. Fruktansvärt ja, sjukt i klinisk mening nej.

Ska börja denna dag med att ringa fk. Tänkte kolla om en hade tur och kunde se om det skett något med min ansökan men möttes av en sida som tydde på att jag måste ansöka. Vilket jag gjorde redan den 1/3. Får ringa o hoppas på att det bara är en bugg..

Jag har ju sovit fyra timmar på jobbet så jag känner mig inte alls så trött som jag brukar vara efter nattjobb. Tror jag struntar i sängen och kryper ner i soffan några timmar istället, somnar jag så somnar jag.

Men om det är samma person vi pratar om så var inte hemmet nazistiskt efter att de kom till Sverige. Och Nazisttopparna växte inte upp i nazisthem heller. Men jag läste om, tror jag, samma undersökning om barnen som växer upp i nynazistiska och höger extrema hem. Jesuiterna sa, ge mig ett barn tills han är sju och jag ska visa dig mannen. Och tyvärr blir ju barnen hjärntvättade precis som de som växer upp som självmordsbombare. Men de är inte psykiskt sjuka eller har upplevt något hemskt, deras hem är säkert kärleksfulla. Men de växer upp med åsikter som resten av samhället och svenskar i allmänhet, ser som sjuka och avskyvärda.

Det är kontroversiellt, men i vissa fall skulle jag nog vara ok med att omhänderta barnen med hänvisning till psykisk misshandel. Det är också därför det är så otroligt viktigt att barn i ska hemskolas utan integreras i det svenska samhället. Jag vet att det inkräktar på individens (förälderns) rättigheter. Men jag anser att barnets bästa går före förälderns. Dessutom ska all religion och ideologi hållas borta från friskolor!

Men varför är det hemskt i sig? Hem och uppväxt kan vara varma och kärleksfulla och empatiska och samtidigt ha åsikter som majoriteten av svenskar anser som förkastliga. Och friskt? Juridiskt och medicinskt är de här människorna friska. De tror däremot på en social ordning där vissa är mindre värda än andra beroende på etnicitet och vissa folkgrupper inte har någon existensberättigande. Fruktansvärt ja, sjukt i klinisk mening nej.
Att växa upp och få med sig att det är sunt att avliva handikappade bebisar är hemskt. Det kommer jag aldrig att ändra åsikt om.

Att hålla fast vid sådana läror sådan under sin livstid är inte friskt. Var är empatin? Oberoende om det kliniskt är friskt eller inte så är det i mina ögon inte friskt. Att avliva bebisar med berått mod har jag mycket svårt att se dom en frisk handling.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Någon mer som har någon gammal trotjänare du vill hedra? Jag har min 2000kr laptop från 2014 som har fått nya plåster och en spjäla så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 988
Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Malin_L
·
Tjatter Dags för årets tråd! Vad ska ni äta för gudomligt? Hur firar ni? Jag och sambon är bortbjudna till vänner och har fått i uppdrag att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
10 141
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar