sysselsättning i ny upplaga LXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan ju undra vilka hemskheter hon har råkat ut för för att bli så skadad. Hon kan ju inte vara riktigt frisk.

Att se henne som sjuk eller att råkat ut för hemskheter som förklaring till hennes åsikter är att låta henne slippa undan. De flesta av tex Nazistopparnas barndom var vanliga och de var empatiska mot sin familj, vänner, husdjur! De var vänliga och hjälpsamma, mentalt friska enligt medicinsk och juridisk definition. Samtidigt som de kallt planerade utrotningen av judar, romer, homosexuella och personer med fysiska och psykiska handikapp. Eichmann var iofs dålig i skolan men annars var hans barndom och ungdom helt normala.

Hannah Arendt skrev en bok, 'The Banality of Evil' i samband med Eichmann rättegången där hon framför tesen att vi vill tro att ondska är något stor och monstruöst. Sauron i Sagan om Ringen. Men att den inte är det. Att det är vanliga människor som inte skiljer sig från andra, som haft samma uppväxt och erfarenheter som andra. Men som ändå, ofta pga ideologi, blir 'onda' som de flesta av oss skulle definiera ondska/avskyvärda åsikter.

Ett intressant exempel är syskonen Schimanski (jag misstänker att det är Vera, systern som intervjuades i radio). Samma uppväxt men en är humanist som hjälper flyktingar och en är nazist med åsikter som gjort att hon dömts för hets mot folkgrupp. Den enda skillnaden var att fadern slog henne pga att hon var dålig i skolan.
https://www.expressen.se/nyheter/qs...ill-hitler--brodern-folke-hjalper-flyktingar/

På tisdag är det ett år sedan min vän begick självmord men då är jag på väg till Stockholm. Så därför åker jag och en vän till hennes grav imorgon och lämnar en blomma.

På tisdag åker jag som sagt till Stockholm och på onsdag flyger jag hem till Ungern.

Var nyss ute på balkongen och det där med att det kan finnas chans att vädret går åt rätt håll verkar kunna stämma MEN jag har inte sagt något, inte tänkt något och absolut inte märkt något för då lär istiden komma fort igen, hårt och brutalt och bli kvar en halv evighet till :yuck:

/hallonsaft som inte vågar kolla väderleksrapporten. :nailbiting:

Var nyss ute på balkongen och det där med att det kan finnas chans att vädret går åt rätt håll verkar kunna stämma MEN jag har inte sagt något, inte tänkt något och absolut inte märkt något för då lär istiden komma fort igen, hårt och brutalt och bli kvar en halv evighet till :yuck:

/hallonsaft som inte vågar kolla väderleksrapporten. :nailbiting:

Jag tog mod till mig och kollade.
Nu är det -2° och känns som -7° och imorgon eftermiddag är det gråa moln med något stjärnaktigt under i vit färg :banghead::rage:

/hallonsaft är inte modig, hallonsaft är dumdristig, lättlurad, härdad? :cry:

Särbon köpte med sig den underbara danska leverpastejen jag älskar åt mig. Det är kärlek det! ;)
Har ätit sån på knäcke med rödbetor.
Ååååh!
Fick efterlängtad behandling också. Skitrisig i kroppen efter sjukan.
Inatt kan jag nog sova. ❤️

Du har uppfostrat honom väl :up:
Leverpastej och rödbetor har jag aldrig testat på macka, lät ju faktiskt inte dumt. Tack för tipset :bow:

Sitter och läser i night shift och det känns mycket ovant. Som att ha solglasögon på sig. Tydligen ska ögonen inte ansträngas lika mycket med den påslagen.

Dags att börja gå och lägga sig. Jag är inte speciellt trött fast har varit vaken sedan lite efter sju idag.

:yuck: Det var för sötsliskigt för mig,men har kommit på att jag kan brygga vanligt o sen rör ner en tsk av eländet o då blir det ok.
Värm mjölk och vispa slå bort största bubblorna ta vanligt kaffe som du brukar ha och sen ev. socker eller oboy efter smak.
Sötsliskigt? Nej inte ens färdigköpt pulver är det ju?
Vadå? jag sockerråtta? :o

Jag ska ta och lägga mig nu faktiskt, var duktig och tog en sömntablett i tid så tänkte att det kanske kan få bli en natt med ganska okej sömn för det var ett tag sen så kan nog vara förståndigt.
Känns väldigt mysko när jag kollar på klockan :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Någon mer som har någon gammal trotjänare du vill hedra? Jag har min 2000kr laptop från 2014 som har fått nya plåster och en spjäla så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 988
Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Malin_L
·
Tjatter Dags för årets tråd! Vad ska ni äta för gudomligt? Hur firar ni? Jag och sambon är bortbjudna till vänner och har fått i uppdrag att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
10 141
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset