Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den jag tänker på nu handlar om vuxna i nmr. Det handlar om varför de ansluter till nmr.Vet inte om det var den jag lyssnade på. Hoppade in i mitten ungefär. Tänkte lyssna på hela så fort jag hinner (om jag klarar av det, den var rätt så emotionellt tung )
Alltså OMG!!Fick lite inspiration att måla med akvarell igen. Är grymt nöjd över himmelen - övning ger färdighet.
Visa bifogad fil 11962
Aha! Tack! Fick den känslan att denna delen var en av två (eller flera) kan det kanske vara en hel serie?Den jag tänker på nu handlar om vuxna i nmr. Det handlar om varför de ansluter till nmr.
Effie
God morgon. I dag kan jag jobba. Wohooo!
Sikta mot månen om du missa kanske du träffar en stjärna!Börjar bli lite nervös, men det kommer kännas bättre efteråt.
Då börjar operation: Fake it til you make it & Frisk vågat hälften vunnet
Det var inte influensa den här gången men ja, mördarhostan har lagt sig.Mördarflunsan har lagt sig?
Ta hand om dig och välkommen åter när du villTänkte ta lite Buke-paus.
Kram på er vänner!
Nja, det där fick mig att tänka på en sak en fd kollega sa en gång "de som kör bil med stjärna saknar ofta hjärna.."....tror dock inte det stämmer utan är mer fördomsfullt.Sikta mot månen om du missa kanske du träffar en stjärna!
Tänkte ta lite Buke-paus.
Kram på er vänner!
Jag hoppas det!Nja, det där fick mig att tänka på en sak en fd kollega sa en gång "de som kör bil med stjärna saknar ofta hjärna.."....tror dock inte det stämmer utan är mer fördomsfullt.
Att se henne som sjuk eller att råkat ut för hemskheter som förklaring till hennes åsikter är att låta henne slippa undan. De flesta av tex Nazistopparnas barndom var vanliga och de var empatiska mot sin familj, vänner, husdjur! De var vänliga och hjälpsamma, mentalt friska enligt medicinsk och juridisk definition. Samtidigt som de kallt planerade utrotningen av judar, romer, homosexuella och personer med fysiska och psykiska handikapp. Eichmann var iofs dålig i skolan men annars var hans barndom och ungdom helt normala.
Hannah Arendt skrev en bok, 'The Banality of Evil' i samband med Eichmann rättegången där hon framför tesen att vi vill tro att ondska är något stor och monstruöst. Sauron i Sagan om Ringen. Men att den inte är det. Att det är vanliga människor som inte skiljer sig från andra, som haft samma uppväxt och erfarenheter som andra. Men som ändå, ofta pga ideologi, blir 'onda' som de flesta av oss skulle definiera ondska/avskyvärda åsikter.
Ett intressant exempel är syskonen Schimanski (jag misstänker att det är Vera, systern som intervjuades i radio). Samma uppväxt men en är humanist som hjälper flyktingar och en är nazist med åsikter som gjort att hon dömts för hets mot folkgrupp. Den enda skillnaden var att fadern slog henne pga att hon var dålig i skolan.
https://www.expressen.se/nyheter/qs...ill-hitler--brodern-folke-hjalper-flyktingar/
Tja, jag kör Volvo - Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor och än har jag inte orsakat någon olycka.Jag hoppas det!
Jag har kört väldigt mycket stjärnbil och hoppas att jag har en hjärna.
Just nu kör jag en SKIT Toyota. Den ska bytas. saker går sönder hela tiden. Men den är 23 år gammal. Funderar på en Honda eller Mazda.Tja, jag kör Volvo - Vi Orsakar Landets Värsta Olyckor och än har jag inte orsakat någon olycka.
Jag lyssnar ju på Ett jävla solsken just nu, och där är Ester Blenda Nordström vän med, och sympatiserar delvis med, flera av de främsta inom rasbiologi i Sverige. Det var vanligt på den tiden, sånt som man idag inte skulle ta i med tång liksom. Apropå ondska nära inpå...
Nä. Och det var ändå inte konstigt eller något man såg ner på. Herman både undersökte samerna och tog sig älskarinnor bland dem. Men Esters kärlek till en kvinna tvingades hon dölja hela sitt liv eftersom det var olagligt och ledde till institutionalisering på mentalsjukhus...Jo, Uppsala har ju inte ett direkt trevligt förflutet i det avseendet tyvärr...