Stillsam sysselsättning?

Jo, i sig är det ju en vettig grej att kunna. Det som jag tycker är svårt (och som gör att jag inte känner att jag är rätt kvinna för jobbet) är att hunden då lägger på en förväntan, och i stället för att slappna av ligger på helspänn och väntar på belöning.

Själva inlärningen av att gå och lägga sig på filten är ju inte svår, det är i "steget vidare" som jag känner att det lätt kan bli tokigt.

Fast nar man drar ju ut pa tiden innan godiset blir levererat. Jag kallar det for spot. Mina hundar far sta, sitta, ligga pa sin spot sa lange de stannar pa spoten och det fungrar utmarkt. Det ar inte svart att trana, golvet runtom betraktas som flytande lava och hunden blir tillbaka tagen sa fort den stiger ut (jag var slarvig med Mallen och han var lite for snabb, han star garna med tre fotter utanfor och ett bakben pa spotten, med kroppen mycket lang for att na sa langt ut som mojligt) :p
Random godis fran borjan ger snabbt hunden en forstaelse for att det kommer att komma ... men kan ta ett tag.

När min hund var nyopererad åkte vi flera gånger till de få ställen häromkring där hundar fick komma in. Bauhaus strosade vi t ex sakta runt i flera gånger. Nya ställen med spännande lukter tröttar ju hjärnan lite.
Jag köpte något litet varje gång för det kändes bäst men det är ju inte strikt nödvändigt.
Och man ska nog vara säker att hunden inte får för dig att kissa.
Precis, nya intryck och dofter tar på krafterna. När jag hade skadad hund som inte skulle röra sig aktiverade jag med att åka buss, ett varv eller två på ringlinjen gjorde sitt :)

• Gilla
Reactions: MML
Fast nar man drar ju ut pa tiden innan godiset blir levererat. Jag kallar det for spot. Mina hundar far sta, sitta, ligga pa sin spot sa lange de stannar pa spoten och det fungrar utmarkt. Det ar inte svart att trana, golvet runtom betraktas som flytande lava och hunden blir tillbaka tagen sa fort den stiger ut (jag var slarvig med Mallen och han var lite for snabb, han star garna med tre fotter utanfor och ett bakben pa spotten, med kroppen mycket lang for att na sa langt ut som mojligt) :p
Random godis fran borjan ger snabbt hunden en forstaelse for att det kommer att komma ... men kan ta ett tag.

Absolut, jag är helt med på hur man tränar och att det kan fungera väldigt bra på en del (säkert många) hundar. Min upplevelse är dock att en del hundar bygger förväntan på belöning i stället för att slappna av. Om hunden står/sitter/ligger på filten, och hela tiden är på helspänn och väntar på belöning, så känner jag inte att det "ger" något i form av att lära hunden att slappna av.

Liknande trådar

Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 476
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
805
Senast: Blyger
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 144
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka