sysselsättning i ny upplaga LXXX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är problemet med eldningen?

Han får ångest av nån anledning. Han är ju schizofren så inte helt frisk alla gånger. Tror att det inte ska ta sig, fastnar i att det ska slängas in mer ved regelbundet och kan inte lämna huset när han väl tänt.
Hittills har han misslyckat med att tända en gång, och då var veden blöt. Han sköter pannan nitiskt och superbra så jag tycker inte han har något att oroa sig för.
Har sagt att jag kan tända istället om det känns bättre men då tycker han att jag får för mycket jobb.(jag jobbar heltid, han arbetslös)

Nåja, gubben som äger huset har sagt att han kan sätta in en pelletsbrännare istället för ved så vi får väl se.

Han får ångest av nån anledning. Han är ju schizofren så inte helt frisk alla gånger. Tror att det inte ska ta sig, fastnar i att det ska slängas in mer ved regelbundet och kan inte lämna huset när han väl tänt.
Hittills har han misslyckat med att tända en gång, och då var veden blöt. Han sköter pannan nitiskt och superbra så jag tycker inte han har något att oroa sig för.
Har sagt att jag kan tända istället om det känns bättre men då tycker han att jag får för mycket jobb.(jag jobbar heltid, han arbetslös)

Nåja, gubben som äger huset har sagt att han kan sätta in en pelletsbrännare istället för ved så vi får väl se.
Ok. Eldning ska verkligen inte orsaka ångest eller tvångstankar.
En pelletsbrännare löser antagligen alla de bekymren. :up:

Ok. Eldning ska verkligen inte orsaka ångest eller tvångstankar.
En pelletsbrännare löser antagligen alla de bekymren. :up:

Ja jag hoppas det :) då behöver vi bara fylla pellets och hålla lite koll då och då, istället för att som nu springa ner var 20de minut för att lägga in ved.

Jag är lite orolig för honom och hans hälsa i stort, bra han har en tid hos läkare snart.

Ja jag hoppas det :) då behöver vi bara fylla pellets och hålla lite koll då och då, istället för att som nu springa ner var 20de minut för att lägga in ved.

Jag är lite orolig för honom och hans hälsa i stort, bra han har en tid hos läkare snart.
Hoppas han får bra hjälp.
Det är inte bra heller att fylla på så ofta. Låter som pellets är en utmärkt lösning.

Upptäckte att det tillkommit nya recept på saker som vitaminer och ögondroppar i min lista. Så det är ju toppen, men jag biter på naglarna lite för att se huruvida det löser sig med Elvanse eller ej. Så satans bökigt det där. Min neurolog tycker att det låter vettigt, efter att ha fått tummen upp hos min läkare på psykiatrin. Men neurologen kan inte skriva ut det, och psykiatrin vill inte skriva ut det med indikation MS och tycker att neurologen borde vara den som gör det. De brukar tydligen lösa det med att få en psykiatriker på en annan mottagning som gör det, men det känns lite för osäkert för att jag ska ropa hej än. Vi har ju redan kommit överens om vilken dos jag bör ha, och infasningen osv.

Hoppas han får bra hjälp.
Det är inte bra heller att fylla på så ofta. Låter som pellets är en utmärkt lösning.

Hur ofta är det optimalt? Vi är nya på det här båda två :) Förstår att det är svårt att säga, men kanske kan jag lugna sambon lite i hans ledande.

Hur ofta är det optimalt? Vi är nya på det här båda två :) Förstår att det är svårt att säga, men kanske kan jag lugna sambon lite i hans ledande.
En vanlig panna fyller man upp och låter brinna i ett par timmar tills det bara är glöd. Sedan fyller man på igen. Dvs man fyller på medan det finns så mycket glöd att det tar sig igen. :)

Om det är riktigt kallt eldar jag en brasa på morgonen när jag åker till jobbet. Sedan tänder jag på kvällen och fyller på en gång. Så tre iläggningar på ett dygn.
Är det inte så himla kallt så räcker det med att elda en brasa med påfyllning på kvällen.

Oftast har man ju accumulatortankar till, och dem värmer man heta. Sedan får det vara. Vattnet ska ju cirkulera från tankarna och ut till elementen.

Det ska ju kunna brinna i flera timmar,stoppar han bara in ett vedträ i taget?
Host host,det var det där med att läsa klart innan man svarar. :o

Åh vad jag tycker illa om mig själv just nu!

Ni vet min gravida syrra. Hon har tydligen fått missfall idag i vecka 26. En tanke som flög upp när hon berättade om graviditeten att hon säkert får det senare iom att jag inte riktigt trott henne :crazy:
Hon skulle börjat blöda kraftigt vid 7-8 imorse och hela altet var klart till lunch och hon ska hem i eftermiddag och vill inte att någon kommer till sjukhuset och hälsar på/hämtar henne (hon åker buss). Mamma är 40 mil bort och hon är alltså själv hemma och min andra syrra fick inte hälsa på.
Jag blir knäpp av mina misstänksamma ambivalenta känslor :banghead:
Det är jättetråkigt om det här är sanning men jag känner mig så osäker på hela situationen :( Får man åka hem så snabbt?!
Hon har inte köpt en bebispryl, nämner aldrig något om bebisen och har aldrig lagt ut en bild på sin bebismage och i vanliga fall shoppar hon gärna, älskar att fota sig själv och prata om sig själv och nu detta.

Nåväl, det är skitsamma om det är sanning eller inte. Jag tycker synd om henne om hon tyckte det här var något skämt för henne som gick för långt och ett hån mot dom som har tvingats gå igenom det :(
Har det hänt så är det sorgligt och väldigt tråkigt och jag hoppas hon mår bättre snart. Men jag kan inte hjälpa att jag känner en viss lättnad. Hela altet har tyvärr inte varit så förtroendeingivande..
Det borde ju gå att luska ut om hon verkligen var på sjukhuset. Om du vill det. Vet däremot inte om det är någon bra idé. Det kanske är bättre att inte veta?

En vanlig panna fyller man upp och låter brinna i ett par timmar tills det bara är glöd. Sedan fyller man på igen. Dvs man fyller på medan det finns så mycket glöd att det tar sig igen. :)

Om det är riktigt kallt eldar jag en brasa på morgonen när jag åker till jobbet. Sedan tänder jag på kvällen och fyller på en gång. Så tre iläggningar på ett dygn.
Är det inte så himla kallt så räcker det med att elda en brasa med påfyllning på kvällen.

Oftast har man ju accumulatortankar till, och dem värmer man heta. Sedan får det vara. Vattnet ska ju cirkulera från tankarna och ut till elementen.
Tusen tack, ska visa honom ditt svar och se vad han säger.

Det ska ju kunna brinna i flera timmar,stoppar han bara in ett vedträ i taget?
Host host,det var det där med att läsa klart innan man svarar. :o

Två i taget :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Någon mer som har någon gammal trotjänare du vill hedra? Jag har min 2000kr laptop från 2014 som har fått nya plåster och en spjäla så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
2 989
Tjatter Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är...
Svar
12
· Visningar
741
Senast: Malin_L
·
Tjatter Dags för årets tråd! Vad ska ni äta för gudomligt? Hur firar ni? Jag och sambon är bortbjudna till vänner och har fått i uppdrag att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
10 141
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 936
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar